5.912 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Chihuahua hvornår voksenvægt/udvokset? Chihuahua hvornår voksenvægt/udvokset?

Jeg har forsøgt at finde noget mere om hvornår en chihuahua ca. når sin voksenvægt/størrelse, på nettet. Men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget. Eller jo, men der er så mange forskellige svar, og jeg ved det i forvejen er en svær race ang vægt. Nogle siger omkring 6 mdr og andre helt op til 1,5-2 år.
Jeg har kigget på et vejledende vægtskema, som siger at de helt små ikke vokser mere end 100-200g efter 6 mdr, hvorimod de lidt større (omkring 3 kg) tager mere på.
Jeg har kigget lidt på Luckys vægt, og han vejede 1,4 kg som 6 mdrs, og har taget 400g på i løbet af 1,5 år. Altså en slutvægt på 1,8 kg.
Han er blevet noget bredere, men ikke SÅ meget, men har selvfølgelig fået muskler og sådan. Højden ved jeg ikke, da man ikke går efter højden hos chihuahua, og jeg kan ærligt ikke huske hvor høj han var 6 mdr gammel.

Jeg vil bare gerne vide sådan ca. hvad jeg kan forvente med Rosa. Indtil nu følger hun det vejledende vægtskema fint nok. Men kunne godt tænke mig at høre om der ligesom er en rettesnor for hvornår hun ligesom er ved at være den størrelse hun kommer til at have, for pt synes jeg bare hun er så lille, selvom vægten efterhånden er begyndt at komme derop af. Jeg har jo hele tiden forventet at hun kom op omkring 1,2 kg. Men nu er jeg lidt i tvivl om hun kunne snige sig højere op (hvilket selvf. kun ville være godt) hun er 4½ måned nu, så altså 6 uger fra den alder hvor hendes vægt skulle begynde at stå lidt mere stille. Hun vejer lige omkring 865g nu, og er jo så omkring 20 uger gammel. Er 1,2 kg realistisk for hende, eller kan jeg godt håbe på lidt mere ?
Og hvornår stopper hun ca med at vokse i højden? bredde og muskler kommer så vidt jeg ved når de er 1-2 år, er det korrekt?

Jeg har også hørt at de ikke vokser mere når de kommer i løbetid første gang, er det rigtigt eller bare en "myte" ? (ved ikke lige hvad man kalder det??)

Jeg sætter lige hendes vækstskema ind, hvis det kan være en hjælp, eller nogen har lyst til at give et bud på slutvægt. smiley

Nyfødt: 60g (23-12-2014)
1 uge: 89g
2 uge: 133g
3 uge: 165g
4 uge: 192g
5 uge: 205g
6 uge: 254g
7 uge: 306g
8 uge: 335g (16-02-2015)
9 uge: 365g (23-02-2015)
10 uge: 408g (02-03-2015)
11 uge: 460g (09-03-2015)
12 uge: 500g (16-03-2015)
13 uge: 548g (24-03-2015)
14 uge: 618g (01-04-2015)
15 uge: 640g (06-04-2015)
16 uge: 693g (14-04-2015)
4 mdr: 738g (24-04-2015)
4½ mdr, 20 uger: 865g (11-05-2015)

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chihuahua hvornår voksenvægt/udvokset?
  • #1   11. maj 2015 Hvorfor håbe på en højere vægt når man bevidst vælger en skamavlet og alt for lille hund til at starte med?

• #2   11. maj 2015 Det var da en underlig kommentar. Nogle chihuahuaer bliver ikke særligt store - og det har ikke nødvendigvis noget med skamavl at gøre.

• #4   11. maj 2015 C.E Rosa er perfekt ligesom hun her, og jeg elsker hende ubeskriveligt højt uanset om hun er en lille fis på 1 kg eller om hun er 1,5 kg. Havde det betydet noget for mig at hun blev stor, havde jeg ikke købt hende, men derfor kan jeg da stadig godt se det positive i at have lidt mere vægt.
    Skamavlet forstår jeg ikke helt hvad du mener med? Og hun er da ikke for lille, hun er som hun skal være, at hun så er en meget lille en af slagsen er der da ingen heller ikke hende selv der kan gøre for, sådan er hun jo skabt.
    Og hvis du nu læste racestandarden inden du kommer med sådan en kommentar, vil du se at de faktisk må være fra 0,5-3kg.

Tak A T. (og Crazy chihuahua lady smiley )

• #5   11. maj 2015 Jeg vil sige begge mine har nået slutvægt, når de har været 10-12 måneder smiley
    De sidste par måneder går det langsomt, men der er alligevel kommet nogle 100 gram mere på.

• #6   11. maj 2015 Tak for svar line. jeg tænker også at hun nok først er helt færdig når hun er 1-1½ år, men det er bare det hvor meget hun så vokser efter de 6 mdr, hvor det jo skulle gå lidt langsommere. 400g var jo ikke voldsomt for Lucky, men det er jo meget for Rosa. Så jeg tænker at hvis hun vejer 1-1,2 kg som 6 mdrs, jeg så kan forvente der kommer på ekstra, hvis der kommer mere på, om det er 100-200g, eller 3-400g osv. smiley
    Det er bare så svært med chihuahuaer fordi de jo netop er så forskellige, men ville da være rart med en ide om det.

• #7   11. maj 2015 Jeg tror godt du kan forvente, at hun tager stabilt på, indtil hun er ca 1 år, det et i hvert fald det, jeg har oplevet med begge mine smiley

• #8   11. maj 2015 Det gjorde Lucky ikke, jeg tror han tog omkring 200g på fra han var 6 mdr til han var 1 år. Så det er da lidt spændende om Rosa også går i stå eller tager stabilt på, for hvis hun tager stabilt på, bliver hun da lidt større end forventet, men det gør da bestemt ikke noget smiley

• #9   11. maj 2015 Tja så er det svært at sige smiley
    Hvor gammel er Lucky nu?

• #10   11. maj 2015 han er 2 år og 4½ mdr smiley

• #11   11. maj 2015 Du må vidst bare verve og se smiley
    Men spændende bliver det!
    Har holdt lidt øje med hende på sidelinjen smiley

• #12   11. maj 2015 Hehe det skal du da være velkommen til smiley
    Det er spændende, det er nok derfor jeg ikke er så tålmodig smiley Men ja må jo bare pænt vente og se.
    Indtil nu har hun da vokset pænt og hun udvikler sig så meget lige nu, er bange for at min lille hundehvalp snart forsvinder, for kroppen er blevet mere "voksen" at kigge på, bare stadig lille selvfølgelig, men hendes bygning er så harmonisk, og hendes ben er faktisk lidt bredere, hedder det det? i forhold til hendes krop, end Luckys, lucky har jo lange tændstik ben, hvor Rosas ben virker mere "passende" til hendes størrelse. smiley

• #13   11. maj 2015 Hehe ja det går altså stærkt lige pludselig!
    Min den yngste på 1 1/2 er stadig hvalpet i forhold til den ældste, synes jeg.. Men måske er det bare sindet, der spiller med også smiley Aya har også lange tændstikben, hvorimod Mynthe har tykkere og lidt kortere ben

• #14   11. maj 2015 Det er slet ikke sjovt når ens små hvalpe pludselig er voksne. Lucky var også en lille bitte hundehvalp lige indtil vi fik Rosa, så kunne jeg pludselig godt mærke at han havde fået mere vægt siden vi fik ham og at han så meget mere voksen ud smiley
    Lucky er så ret hvalpet i sindet, dog kan jeg da godt mærke at han også der er blevet mere voksen end han har været, men jeg tror altid han vil være en lille vildbasse der er ret vil-døv smiley

Det er også sjovt at se Rosas udvikling, specielt i sindet, for da vi fik hende var hun 110% Lucky om igen, men jo ældre hun bliver jo mere udvikler hun sin egen personlighed, men hold op en lille bestemt dame hun er smiley Men elsker hende nu ligeså højt alligevel. Hun er så livsglad.
    Måtte dog konstatere at hun ikke er godt nok opdraget med hensyn til hvalpelokkere, for i dag da vi ventede på bussen inde i Århus, rendte hun lidt rundt i snor, så der kom selvfølgelig en dame hen og skulle hilse, det må de også hjertens gerne, Rosa blev helt vild for ih nu fik hun jo opmærksomhed og blev nusset. Da damen så gik igen, fulgte Rosa efter hende, DOH! smiley

profilbillede
  • #15   12. maj 2015 Hvor er hun bare smuk smiley
    Glæder mig til at se hende som voksen smiley

• #16   12. maj 2015 Hvor er hun smuk smiley

• #17   12. maj 2015 Tusind tak begge to smiley
    Heidi det gør jeg også selvom jeg samtidig gerne bare vil beholde min lille hundehvalp smiley

• #20   12. maj 2015 Ja det kan jeg godt forstå smiley

• #21   12. maj 2015 Pia jeg har også prøvet 8 ugers vægt x3 og 12 ugers vægt x2. Men synes jo bare at hun så snart ikke må vokse mere hvis det skal holde smiley

Haha Ida, tro mig det er der mange der gør specielt ude I det virkelige liv. Kommer jeg med begge tror de det er luckys hvalp smiley
    Jeg synes jo ikke hun er så lille bitte mere for hun er jo meget større end da jeg fik hende smiley

• #23   12. maj 2015 Det er da også fascinerende Ida, tænk at de alle er hunde, og alligevel er der så mange forskellige. smiley

• #25   12. maj 2015 Ja det gør det da kan jeg se. smiley
    men er det realistisk at hun kun tager omkring 150g mere på, hun er trods alt kun 4 mdr, og 150g er godt nok ikke meget, så må hun jo stort set ikke vokse mere nu.

• #27   12. maj 2015 Okay, det vil jeg gøre så smiley

Så bliver hun da lille bitte (ikke vægtmæssigt men i højde og bredde) en lille skid bliver hun smiley

• #28   12. maj 2015 My only: Jeg ved ikke om din udregning kun er påtænkt mindre hunde, for hvis jeg prøver den på min hvalp(mellem størrelse hund), så tror jeg ikke på at den kommer til at passe, da hun så ville blive for lille i forhold til racen og vægten på mor og far hunden.

• #29   12. maj 2015 Aboutmydogs, mener du 8 ugers *3 og 12 ugers *2? den er så vidt jeg ved kun til de mindste racer som chihuahua smiley Det er heller ikke altid den passer, men for det meste ved de mindste racer passer den plus/minus lidt smiley
    De små racer er jo også noget hurtigere om at nå voksen vægt/størrelse, i forhold til større hunde.

• #30   12. maj 2015 Jep, det er den udregning jeg mener. smiley

• #32   12. maj 2015 Hun skulle nu helst heller ikke komme over de 15 kg smiley

• #34   12. maj 2015 Hehe Isabel, det er lidt sjovt, 100 gram er jo ingenting, medmindre man er Rosa, så er 100 gram utrolig meget smiley Men jeg var da hun var helt lille glad når hun tog 30-50g på om ugen, så ja en lille forskel hehe smiley
    Og det Pia sagde med at gange 8 (eller 12) ugers vægten er nu meget normal kendt ved små hunde. Der er meget stor forskel på væksten ved små og store hunde, det var også derfor jeg spurgte specifikt til chihuahua/små hunde, for store hundes vækst ville ikke kunne bruges til noget i denne sammenhæng, da de som du selv siger med Fie, vokser længere tid. smiley

• #36   12. maj 2015 Problemet er at Rosa skiller sig så meget ud, så de andres kan jeg ikke bruge til noget, og opdrætter ved ikke mere end jeg gør, for hun er netop ikke som de andre hvalp hun har haft. Jo der er en, men deres vækstkurver er heller ikke ens, så der er heller ikke så meget hjælp.
    Lucky er hendes morbror, så har kigget lidt på ham, og hendes mor selvfølgelig, jeg ved ikke lige hvor meget moderen er vokset fra 6 mdr og op, men hun var færdig udvokset omkring 1-1,5 år, ligesom Lucky.

• #37   16. maj 2015 Vi var til dyrlægen med Lucky, fordi han havde ondt i ryggen (han skal til kiropraktor)
    Rosa var med, fordi vi skulle videre ud til min svigermor bagefter, og dyrlægen sagde at hun troede heller ikke hun kom over maks 1,2 kg, så det er nok ikke helt skudt ved siden af alligevel. smiley

Kommentér på:
Chihuahua hvornår voksenvægt/udvokset?

Annonce