Hvilken race? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
En af mine venner er stille og roligt begyndt at kigge efter ny race. Han har frem til nu haft mynder ligesom mig, og har stadig en greyhound han. Men næste gang vil han gerne have en lidt mere aktiv hund, der er nemmere at tænde til træning, og kan bruges mere allround til forskellige typer hundesport. Jeg tænke at jeg ville skrive her og spørge jer - I har tit en masse gode forslag til racer. Kort sagt skal det være en mellemstr. hund, der problemfrit omgås med andre hunde/mennesker, som kan tænde og være interesseret i træning, men som også kan tænde af igen og være en stille og rolig, gerne ikke gøende. Her er nogle af de krav vi kom frem til han har:
- Mellem ca. 15 og 35 kg som udvoksen (tæve)
- Alle typer pels er ok (men hvis den kræver timevis af pelspleje om ugen bliver den nok klippet ned)
- Det skal IKKE være en retriever af nogen art
- Racen må IKKE have tendens til egetkønsaggression overhovedet
- Jo mindre vogtende, jo bedre! (der kommer mange venner, familie og fremmede i huset)
- Jo mindre gøende, jo bedre
- Skal ikke nødvendigvis være meget pleasende (må meget gerne være selvstændig), men den skal kunne "tændes" til træning med positive metoder
- Skal ikke være en "arbejdsnarkoman" (fx BC) som kravler på væggene hvis den ikke har været brugt i løbet af en dag, kun luftet
- Skal ikke have tendens til strejfen
- Han kommer formentlig til at få børn i hundens levetid, så det skal være en race der ikke er helt dum med børn
- Det er OK hvis det er en race med nogle genetiske sygdomme, for det er et meget langsigtet projekt, så han har god tid til at tale med opdrættere og tjekke kuld.
Han kan tilbyde:
- Hunden kommer stort set aldrig til at være alene
- Den kommer til at skulle indgå i en flok af greyhound hannen på 3 og en (ude)kat
- Stor indhegnet have på landet og god mulighed for at hunden kan ligge udenfor i timevis, samt løbe fri
- 2-3 lufteture om dagen (han bor lige ved siden af skoven)
- Hunden skal bruges til spor og måske eftersøgning hvis der er mulighed for det, alm. lydighed, agility, evt. udstilling/ringtræning (ikke nødvendigvis) - ikke det hele på en gang, og ikke for at vinde konkurrencer, men bare for træningens og fornøjelsens skyld. Realistisk kommer han nok til at træne hundesport 2-4 gange om ugen, men han ønsker at kunne træne varieret og prøve mange forskellige discipliner
- Derudover løber han 5 km et par gange om ugen og kunne godt tænke sig at have hunden med på løbe- og cykelture når den er udvokset. Han drømmer desuden om at kunne træne slædehundesport (især pawtrekker), men mener ikke han vil kunne stimulere andre slædehunde end samojede godt nok
- Han er ikke "hundeadfærdsbehandler" eller hvad det nu hedder, men han har en god forståelse for forstærkning og positiv træning samt hundesprog og har været med til at træne problemer væk på andre folks hunde en gang imellem. Jeg tror altså sagtens han vil kunne have en "ikke førstegangs race" og ting i den stil...
Det var vist det vi snakkede om - hvis der er andet I vil vide så spørg.
Han har selv nævnt whippet, samojede og dalmatiner. Hans drøm er en husky, men han mener ikke han vil kunne stimulere den godt nok.
Hvad har I af idéer?
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
Jeg har også tænkt beauceron, men er ikke sikker, ved ikke andet om den race end hvad der kan læses på nettet.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
maj 2012
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Med hensyn til egetkønsaggression tror jeg det er umuligt at give 100% garantier, selv blandt whipperne findes der enkelt individer, der ikke tåler andre af samme køn.
Min Alfa havde ingen problemer med andre tæver i egen flok, men fremmede var hun parat til at flå.
De dalmatinere jeg kender er alle mere eller mindre egetkønsaggressive.
Med hensyn til whipperne og træning vil der være individer, der gider træne en hel masse, andre vil synes det er dødsygt.
Min Yota elsker og træne, Ghini gider 5 minutter i ny og næ, Yota elsker at gå spor, Ghini leder efter de synlige tegn, der markerer knæk på sporet, hun bruger øjnene mindst lige så meget som næsen. Kommer en mus eller et friskt mosegriseskud på tværs, glemmer hun alt om sporet.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
Racen kan dog have egetkønsagressivitet og er ikke den mest oplagte til lydighed!
Han er velkommen til at kontakte mig for nærmere info.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Har stadig til gode at møde en egetkønsaggressiv dalmatiner, og jeg har altså mødt maaaaaange
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Men som med alle andre racer, så er der vel forskel på individerne
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Den sidste er en han, han kan ikke med andre hanner, men har ingen problemer med mine whippet tæver.
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
mar 2015
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Men om den passer hans øjne er jo nok usikkert, hvis han ønsker sig en husky
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg tænkte ellers på en finsk lapphund da jeg læste tråden, men jeg er nok farvet af gerne at ville have en xD
Generelt tror jeg dog at en del racer passer på det skrevne.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.484
jun 2012
jun 2012
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Kender en del af dem, alle enten aktive lydigheds og/eller agility.
jun 2012
Og hvorfor er det liige det er en joke? Det kan ligeså vel være jeres BC'ere der er undtagelsen end det er mig der er forkert. Når jeg er til agility konkurrencer i dag så gør de BC'ere jeg ser os kontant og hele tiden.
Anyways det os ligemeget. Gider ikke diskuterer det og det var ikke det tråden handlede om.
Undskyld for sidespring.
jun 2012
Ja og på trods af vi har erfaring med hver vores race, så gør du nar af mit racevalg og vil ikke godtage det jeg siger, selvom jeg prøver at være forstående og forklare, og endda har sagt det længe siden jeg dannede den holdning og at det KAN have ændret sig.
jun 2012
Hopper fra tråden.
TS - Held og lykke med finde den rigtige race.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
maj 2012
Jeg er godt klar over at man ikke kan garantere en hund fri for egetkønsaggression, det jeg mente var at han ikke ønsker en race, der har tendens til det. Derfor kan der jo stadig godt være individer der har det, men han har tid nok til at undersøge forældre og linjer grundigt inden hvalpekøb.
Jeg har selv mødt nogle whippets der var meget kean på træning og også rigtig meget pleaser, så de findes i hvert fald, man skal nok bare gøre et forholdsvist grundigt stykke arbejde med at finde det rigtige kuld.
Malene og huskierne:
Wow! Jeg havde ellers en forestilling om at en husky virkelig kun er til "ekstreme" hundeejere altså at de fx skal trænes mentalt 2 timer om dagen og løbe 15 km-agtigt dagligt-agtigt for ikke at kravle på væggene.. Tror du godt en husky ville kunne passe ind hos ham, også hvis det er en travl uge hvor der fx kun bliver tid til 2*2 timer træning og en lang cykeltur måske hver 2. dag? Det var nemlig det vi snakkede om - at hvis der kommer et par uger i træk hvor han ikke har sindssygt meget tid til hundene, så ville det gå helt galt med en husky. Men jeg ved det faktisk ikke - har aldrig kendt nogen med en slædehund.
V.W.:
Er det virkelig rigtigt? Ja jeg ved virkelig ingenting om dem, det er nok den mynderace jeg ved mindst om og har kun mødt 1 før. Er de virkelig udholdende nok til slædehundsarbejde? Og de bliver brugt til ipo?? Lyder vildt fedt!! - måske er det også sådan en jeg skal have næste gang
Ellers er der rigtig mange gode bud. Tusind tak og nej, det skal ikke nødvendigvis være en hund der egner sig til slædehundesport det er en drøm vi begge har, men først og fremmest skal det være en allroundhund som matcher kravene.
mar 2015
Hvilken race?