{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

Spiser kattemad {{forumTopicSubject}}

Hey søde mennesker smiley

Min dejlige hund er kræsen. Det er ikke fordi jeg foder hende med en masse godt fra bordet. Hun har sin egen mad, men hun gider ikke rigtig spise det. Jeg har prøvet alle mulige forskellige slags hundemad.
Det eneste hun gider at spise med glæde er kattens mad hjemme ved min mor. Skålen bliver altid tømt når vi er på besøg, hvis ellers vi ikke lige når at stoppe hende.
Og så er det jeg tænker, at kunne jeg give hende kattemad? Muligvis blandet med hundemad?
Eller er jeg bare ude i noget helt, helt forkert her?

Kitty

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser kattemad
  • #1   26. mar 2015 Det kan du sagtens, kattemad er normalt lidt mere proteinholdigt end hundemad, men en normal rask hund med sunde nyrer kan sagtens tåle kattemad;)

• #3   26. mar 2015 Hvorfor rotterne? Har du nogensinde set på hvad kattemad indeholder i forhold til hundemad?
    Forskellen er på højde med forskellen på Royal og esentiel hundemad:)

• #4   26. mar 2015 Kattemad er ikke hundemad. Det kan give overvægt, opkast og pancreatitis (Kan være livstruende).

Der er for meget protein og for meget fedt i. Det er slet ikke velegnet til hundes fordøjelsessystem.

Så det ville jeg på ingen måde anbefale.

http://www.petmd.com/blogs/dailyvet/2009/August/21-4582
    (Eller google det... Der er massere af artikler der underbygger, hvorfor man ikke bør bruge kattemad til hunde).

• #7   26. mar 2015 Den eneste reelle forskel er protein og taurin smiley men faktisk spænder protein indholdet i hundemad temmelig meget, noget er der 20 % i andet 40% eller mere, du kan sagtens få kattefoder med fx 30 % protein;)
    Taurin er tilsat kattemad fordi katte ikke selv danner det, hunde danner selv taurin men taurin udskilles nemt og er normalt ingen problem;)
    Så vælger du et kattefoder med fx 30% protein og 15-18 % fedt rammer du et indhold som du vil finde i rigtig meget hundemad smiley

• #10   26. mar 2015 Jeg havde 7 katte og 1 MOPS ..... gæt selv hvad MOPSEN levede af .......
    Ja... den spiste også kattemad..... fejlede aldrig noget ... lækker pels... slank .... og frisk til det sidste ........ Den blev næsten 14 år ....
    Lige et billede af MOPS Carlo ..... 7-8 år gammel ... husker det ikke lige nøjagtigt .

profilbillede
  • #12   26. mar 2015 At der er nogle hunde der har spist det, og ikke fået problemer, er ikke et særlig godt argument, når der findes andre hunde, som får (alvorlige) problemer...

Min hund åd engang plastic og hun lever stadig bedste velgående. Det betyder ikke at plastic er godt hundemad. Samme argument.

• #13   26. mar 2015 http://www.dmm.dk/ernaering.php

• #15   26. mar 2015 Jeg kan simpelthen ikke finde noget logisk i at hunde skulle blive syge af kattemad;) omvendt ja, katte kan dårligt leve af hundemad, de kommer i taurinmangel ret hurtigt;)

• #16   26. mar 2015 Jeg kender en der overtog en Pomeranier, da han var 6 år gammel. Han havde altid levet af kattemad, og da hun så overtog ham, gav hun ham selvfølgelig hundemad, og havde nær slået ham ihjel. Hans mave/tarm-system var fuldstændig smadret, hvilket dyrlægen sagde var pga. forkert fodring.

• #17   26. mar 2015 Man kan tro på eksperter eller landsbytosser. Valget er dit Kitty - ligesom dyrlægeregningen.

• #19   26. mar 2015 Når bare man ikke tror på Søren så går det nok, hilsen landsbytossen

• #20   26. mar 2015 Så ville jeg ønske, at der kom eksperter på banen. På den måde er begge yderligheder blevet hørt.

• #24   27. mar 2015 Læs om Taurin her ....... let forståelig forklaring .... der står ALT hvad man har brug for at vide om Taurin .... hvilken mad der indeholder Taurin ........ hvorfor hunde kan tåle Taurin ( fordi de også danner det selv ) ..... og hvorfor katte SKAL have tilsat Taurin i maden ( fordi de IKKE danner det selv ..... smiley

http://www.dmm.dk/taurin.php

• #27   27. mar 2015 Prøv nu og læs på hunde og kattemad sider og se hvad de forskellige typer indeholder;) der er ikke den store forskel, kattefoder er tilsat taurin, ud over det vil du nemt kunne finde hunde og kattefoder der indeholder nøjagtig det samme, det er almindelig anderkendt at "proteinforgiftning" ikke findes;) hunde og katte med dårligt fungerende nyrer skal ikke have for meget protein, men der vil alm hundefoder også være for meget;) det er tilladt at bruge sin sunde fornuft;)
    De rigtig mange typer af foder til rødehunde, grønnehunde, livlige hunde, schæferhunde m.m det er et godt salgstrick ikke andet, indholdet er der ikke den store forskel på;)

• #30   27. mar 2015 #4 I det link du har postet står der "Although a dog can live on cat food alone (unlike cats and a lifetime of dog foods), it’s not considered advisable. The caloric density, high protein levels, and heavy doses of fat aren’t ideally suited to all canine gastrointestinal tracts––or to their waistlines". (Oversat: "Selvom en hund godt kan leve af kattemad alene (modsat katte, som ikke kan leve af hundemad alene), så anbefales det ikke. Kalorietætheden, det høje proteinniveau og høje doser af fedt er ikke ideelt tilpasset hundes fordøjelsessystem - eller deres taljer"

Så hunde kan åbenbart godt leve af kattemad, men det kan nok medvirke til overvægt, hvis man ikke passer på (det er jo klart, hvis man pludselig giver samme mængde foder, som indeholder flere kalorier), men ellers kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for at fodre sin hund med det.

Angående pancreatitis hos hunde, så er der mig bekendt ikke evidens for at sige, at kattemad giver pancreatitis. Se evt. denne (ret nye) oversigtartikel omhandlende pancreatitis hos hunde og katte: Watson P. Pancreatitis in dogs and cats: definitions and pathophysiology. J Small Anim Pract. 2015 Jan;56(1):3-12. doi: 10.1111/jsap.12293).
    .

• #34   27. mar 2015 Jeg har hørt at hunde kan spise grøntsager, det kan katte ikke, de spiser primært kød. Så der er ikke grønt i kattemad, men i hundemad måske? Hvis man barfer, skal hunde og katte nok fodres lidt forskelligt, men hvis der er nogen der ved det, vil jeg egentlig gerne vide forskellen på at barfe en hund og en kat. smiley

• #35   27. mar 2015 #33 Når man kommer med den slags postulater, er man altså nødt til at henvise til noget seriøs litteratur - helst originallitteratur. Der står SÅ meget vrøvl på internettet og man ved at google finde "beviser" for hvad som helst.

• #37   27. mar 2015 Kan man ikke bare give sin hund kattemad, hvis man vil. Det er et nogenlunde frit land, hvor man selv står til ansvar for sine handlinger. Mørk chokolade med rosiner er også god hundemad - så sæt i gang!

Kommentér på:
Spiser kattemad

Annonce