Knæoperation {{forumTopicSubject}}
Jeg har hentet min lille baby hjem efter en knæoperation (ødelagt korsbånd og noget meniske skade). Årrh, det var frygteligt... Jeg troede hun ville være helt væk på grund af narkosen, men nej... Hele vejen hjem i bilen skreg hun og hun fortsatte da vi kom ind i huset og en lille time frem! Fik snakket med lægen der opererede hende og vores egen dyrlæge og blev enig om, at hun skulle have noget beroligende. Så nu er hun endelig faldet til ro og sover...Kun 10 måneder og allerede så mange smerter! Puhh, skulle lige ud med det!
Men ville egentlig høre om der er nogle af jer, der har nogle erfaringer med disse operationer?? Ændrede jeres hund adfærd? Hvordan gik genoptræningen??
Har selvfølgelig fået en mase informationer af dyrlægen, men det er jo aldrig det samme, som at høre fra nogen, der har stået i ligende situation...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Det er jeg ked af at høre - hvordan skete det dog??
Har (heldigvis) ingen erfaringer..
Rigtig god og snarlig bedring med hende..
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Dagen efter var det heldigvis overstået og hun virkede meget frisk igen, hun skulle jo holdes i ro i meget lang tid og måtte stort set ikke gå ture den første uge.
Men prøv lige at fortælle en hund den skal holde sig i ro *GG*, så jeg brugte en masse næsetræning til hende og gemte godbidder i forskellige ting, så hun blev kørt mentalt træt.
dec 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 37
jan 2006
Fie gik også med sit i meget lang tid (alt for lang tid), fik også den om vokseværk i starten
dec 2005
jan 2006
jeps og netop der kommer man til at skulle trætte hunden mentalt, hvis man ellers kan.
dec 2005
Jeg har overvejet lidt sporøvelser ude i haven, men der går jo lang tid før vi kan begynde på det. Hvad gjorde du det første stykke tid??
dec 2005
Ja, det er ligefør det ikke er en hund værdigt. Jeg har fået at vide, at hun aldrig mere må lege med andre hunde, fordi hun er så udsat og også har tendenser til løse hofter
jan 2006
dec 2005
Okay, det vil jeg prøve... Heldigvis er hun ikke sååå aktiv til hverdag, så jeg håber ikke hun bliver så påvirket af ikke at må lave noget
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
De første 6-8uger gik det virkelig langsomt frem og jeg troede hun aldrig ville blive sig selv igen.
Efter en dejligt uge i sommerhus, men masser af svømning/waterwalking, virkede det som om vi havde overbelastet det:( så vi tog et smut til dyrlægen, der sagde han aldrig havde set så hurtige store fremskridt, og nu kunne vi bare lade hende lege med Ninja som hun havde lyst til, og de lange gåture måtte også gerne komme på banen igen:)
Efter den dejlige ros fra dyrlægen er det gået hurtigt fremad, og jeg kan faktisk på ingen måde mærke på hende at hendes ben har været opereret. Jeg er så glad for at jeg valgte operationen(var blevet fortalt det aldrig blev det samme =nedsat livskvalitet)...
dec 2005
det lyder dejligt... en solstårle historie var lige hvad jeg havde brug for lige nu! Jeg har også hørt at svømning kulle være godt, så det prøver vi også
jan 2006
Den med løse hofter, der er vel håb om at musklerne vil kunne holde hoften på plads eller hvad?
dec 2005
Jeg var også meget i tvivl, men jeg fik ikke så meget tid til at overveje mulighederne! Selvfølgelig er jeg glad for, at hun stadig er her, men hvis smerterne fortsætter om tidligere på dagen og hun aldrig bliver sig selv igen, så ville jeg heller have sparet hende denne oplevelse! men det er jo altid nemt at være bagklog...
dec 2005
Der er mulighed for, at vævet der forbinder hoftekugle og hoftekål strammer sig op med alderen, men ingen garanti...
sep 2005
Det er virkelig en solstråle historie:D og Jeg kunne ikke være mere lykkelig for den behandling Honey fik.
Honey har aldrig været tyk, men i genoptrænings fasen satte vi hende helt ned i foder, da hun jo INGEN motion fik de første 4uger!
Husk endelig at lade hende få alt den ro der er muligt. INGEN gåture, ingen leg! ihvertfald de første 2uger! længere hvis hun ikke er begyndt at støtte på benet!
Selvom det til tider virker uoverskueligt så bliv ved med at tro på det. da vi kom hjem fra det sommerhus, troede jeg Honey skulle aflives og at benet aldrig blev det samme.
Honey var begyndt at danne lidt gigt da hun blev opereret (hun havde gået med overrevet korsbånd i 1md -dyrlægen kunne ikke mærke det var gået da hun jo er et lille muskelbundt så der var meget lidt svaghed i knæet, og han mente i første omgang det kunne være en forvridning -men det var det desværre ikke), men da vi var til tjek hos dyrlægen, sagde han der INTET gigt var at mærke/se, og han mente vi havde nået det hele i tide, og hun vil sagtens kunne løbe agility igen(dette vil jeg dog ikke lade hende gøre).
Så selvom det bliver svært de næste par uger, og det nogen gange virker håbløst, så kan det godt ende med at være helt ok igen:)
dec 2005
§ K&A ~love me love my dog~KBH K §
Jeg er virkelig bange for hvad de nærmeste dage bringer, det er så hjerteskærende, at se sin hund med så stærke smerter...
Men Honey vil være i mine tanker, når det ser aller mest sort ud :o)
sep 2005
Det var også helt ubeskrivelig smertefuldt for os at se Honey i smerter og hvis hun snublede og støttede på benet pev hun og sank sammen:(
Det føltes som om det tog EVIGHEDER før der skete bedring, og dyrlægen sagde til os at det var gået utrolig hurtigt -så vær tålmodig:D
dec 2005
Jeg holder hovedet højt og håber på det bedste!
Hvor er honey da forøvrigt dejlig.. Ja, det er de alle 3
jul 2005
Følger: 63 Følgere: 62 Emner: 259 Svar: 1.383
Chow Chow'en tit skal igennem, el er det blot en uheldighed???
Knæoperation