{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.933 visninger | Oprettet:

Sommer og vinterpels farve {{forumTopicSubject}}

Haaaaaaaaløjza allesammen.
Jeg ved ikke om jeg har fået noget helt galt i halsen.
Men er det ikke meningen at pelsen bliver lysere om sommeren?
Liva har været i gang med og smide pels de sidse 14 dage. Jeg har børstet hende igennem ca hver dag. og hun fælder stadig så meget at jeg hver dag får så meget af at jeg kan rulle det stramt samme så det bliver på størrelse med en blomme.
Men i nakken hvor jeg altid har startet ud med børsten, er hun begyndt og blive MEGET mørk, næsten sort.

Hun var meget mørk som babyhvalp og har senere skiftet til en lys brun farve, kan det passe hun skifter tilbage til sin babyhvalp farve?
Der kommer lige lidt billeder.
Det første her er fra i dag hvor man kan se hun er blevet helt mørk

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sommer og vinterpels farve
  • #1   23. feb 2015 et babyhvalp billed hvor hun er meget mørk i pelsen.

profilbillede
  • #2   23. feb 2015 og et billed der er fra 1 uge siden.

profilbillede
  • #3   23. feb 2015 Det er ikke til at sige.. min den store skifter farve hele tiden synes jeg, alt fra moden kornfarve til sådan hmmm muggent korn GGGG og alt derimellem.. Du må se hvad det ender ud med smiley

• #4   23. feb 2015 Det du ser de nye hår der endnu ikke er vokset helt ud og derfor ser du kun de mørke hårspidser smiley
    Når hendes sommerpels er helt vokset ud vil hun sikkert have samme farve som for en uge siden.

• #5   23. feb 2015 Næ ikke nødvendigvis

• #6   23. feb 2015 Hvis hun står "skaldet" nu, så kan du ikke se endelig sommerfarve. For jo, flere racer er lysere om sommeren i forhold til vinteren.

• #7   23. feb 2015 Maliq er nærmest sort om vinteren, men om sommeren bliver han langt lysere i pelsen smiley

• #8   24. feb 2015 Mine er lige sorte sommer som vinter, dog er Nanna efterhånden ret grå.

Har også haft røde og brune hunde og synes også de havde samme farve sommer som vinter.
    Jeg selv får væsentlig lysere hår om sommeren, men det er fordi det bleges af solen smiley

• #9   24. feb 2015 Livas er med overvejende sansynlighed black and tan med 'sadle-modifier' (som det ses på fx Schæferhunde) eller 'creeping tan-modifier' (som man ser på fx Airedale Terriers) i farven. Jeg vil stadig holde fast på at hun udelukkende ser mørkere ud lige pt fordi de enkelte nye hår ikke er udvoksede endnu. Sker der en farveændring for den farve er det der kan ske at hunden med alderen generelt bliver lysere og at den sorte sadel viger en smule og med tiden bliver iblandet flere lyse hår.
    Hun kan dog komme til at fremstå en anelse mørkere i sommerpelsen end vinterpelsen fordi hun ikke vil have så tyk en lys uld i sommerpelsen.
    Jeg har selv en hund hvis farve er 'clear sable'. Han fremstår rød, men at han ikke er resseciv rød afsløres af at han rent faktisk har en minimal sort maske (enkelte sort hår i skægget og på ørene). Hans farve bestemmes af samme locus som Liva's. Det kaldes aguti-locus og er et af kendetegnene er de tofavede hår; lyse i bunden og mørkere i spidsene. Min hund er en trimmerace. Dvs. han fælder ikke naturligt, men hele dækpelsen løsner sig på en gang og trimmes af. Dvs. når hans nye dækpels kommer ud på en gang men ikke er udvokset så fremstår han meget mørk mahognirød og når pelsen er udvokset så er han bare mørk rød. Jeg har haft en tæve af samme race der var resseciv rød (kan ikke danne sort pigment i hårstråene). Hun havde ikke tofarvede hår og fremstod både nytrimmet og i fuld pels nærmest orangerød.
    Sorry for det lidt lange svar, men jeg er lidt af en farvenørd og finder farvegenetik meget spændende smiley

Kommentér på:
Sommer og vinterpels farve

Annonce