Sommer og vinterpels farve {{forumTopicSubject}}
Haaaaaaaaløjza allesammen.
Jeg ved ikke om jeg har fået noget helt galt i halsen.
Men er det ikke meningen at pelsen bliver lysere om sommeren?
Liva har været i gang med og smide pels de sidse 14 dage. Jeg har børstet hende igennem ca hver dag. og hun fælder stadig så meget at jeg hver dag får så meget af at jeg kan rulle det stramt samme så det bliver på størrelse med en blomme.
Men i nakken hvor jeg altid har startet ud med børsten, er hun begyndt og blive MEGET mørk, næsten sort.
Hun var meget mørk som babyhvalp og har senere skiftet til en lys brun farve, kan det passe hun skifter tilbage til sin babyhvalp farve?
Der kommer lige lidt billeder.
Det første her er fra i dag hvor man kan se hun er blevet helt mørk
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 458
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 458
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Når hendes sommerpels er helt vokset ud vil hun sikkert have samme farve som for en uge siden.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.775
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 767
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Har også haft røde og brune hunde og synes også de havde samme farve sommer som vinter.
Jeg selv får væsentlig lysere hår om sommeren, men det er fordi det bleges af solen
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Hun kan dog komme til at fremstå en anelse mørkere i sommerpelsen end vinterpelsen fordi hun ikke vil have så tyk en lys uld i sommerpelsen.
Jeg har selv en hund hvis farve er 'clear sable'. Han fremstår rød, men at han ikke er resseciv rød afsløres af at han rent faktisk har en minimal sort maske (enkelte sort hår i skægget og på ørene). Hans farve bestemmes af samme locus som Liva's. Det kaldes aguti-locus og er et af kendetegnene er de tofavede hår; lyse i bunden og mørkere i spidsene. Min hund er en trimmerace. Dvs. han fælder ikke naturligt, men hele dækpelsen løsner sig på en gang og trimmes af. Dvs. når hans nye dækpels kommer ud på en gang men ikke er udvokset så fremstår han meget mørk mahognirød og når pelsen er udvokset så er han bare mørk rød. Jeg har haft en tæve af samme race der var resseciv rød (kan ikke danne sort pigment i hårstråene). Hun havde ikke tofarvede hår og fremstod både nytrimmet og i fuld pels nærmest orangerød.
Sorry for det lidt lange svar, men jeg er lidt af en farvenørd og finder farvegenetik meget spændende
Sommer og vinterpels farve