{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.242 visninger | Oprettet:

Tavlehunde navne {{forumTopicSubject}}

Jeg har altså lige et spørgsmål smiley Hvorfor er det at tavlehunde ofte har et ( i mine øjne) ekstrem langt og tåbelig navn? Her tænker jeg ikke på dem der bare hedder " kærhusets Emma" , men mere dem der hedder " Big beauty rose of the sky`s" osv, altså der er da for pokker aldrig nogen der gider stå og råbe så langt et navn efter deres kræ, og ofte er det ( igen i mine øjne) vildt tåbelige navne og sammensætninger.

Ja jeg ved godt at man bare kan give hunden et andet kaldenavn man bruger, men altså det ved opdrættere vel også at de fleste gør, så hvorfor er det at de får de der underlige lange navne ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavlehunde navne
  • #1   10. feb 2015 Jeg er VILD med sådanne navne!

Min hest havde jeg jo selv døbt, han hed "My Last Heartbeat", men bare kaldet Heartbeat smiley

Dog har jeg også selv bestemt navnet til Chandler, som hedder Lynghedens Chandler.

Jeg synes de lange navne giver noget særligt, kan dog ikke beskrive hvad smiley smiley

• #2   10. feb 2015 Ahahahaha, jamen det er helt sikkert smag og behag, jeg syntes bare det er underligt smiley

Men det var heller ikke det tråden skulle handle om, altså om det er fedt eller åndsvagt. Jeg har bare længe undret mig over HVORFOR man ofte ser sådanne navne, der må vel for pokker være en grund?

• #3   10. feb 2015 Meeko hedder "Poulsgaards Walk The Line"
    Jeg ved faktisk ikke lige hvad Ziva hedder på bogen eller kan ikke huske det.

Men jeg tror mange opdrættere gør det fordi ellers ville mange af hundene hedde det samme? xD At kalde en tæve Emma, Freja og de navne er jo ret normale?

Tænk at have 10 hvalpe der alle hedder "Kennelnavnets Emma" xD Puuuh

• #4   10. feb 2015 Rikke - min datters hund hedder: Shinbi Line's Yukinko Alba. Shinbi er kennelnavnet - Line hedder morhunden - selve kuldet hedder Yukinko - og så Alba, som så er hendes kaldenavn (min datter bestemte selv). Og ja, det er et langt navn, men jeg synes egentlig, det giver god mening. (Alle hvalpekuldene får japanske navne, fordi det er japanske spidser).

• #5   10. feb 2015 Min Diesel er på stamtavlen døbt: Aasteds Always add Bubbly Blue.

AdBlue er noget til Diesel i lastbiler, Og deres slogan er always adblue.
    Så blev der tilføjet lidt så det passede ind i et tema smiley

Jeg syntes det er sjovt, at der ikke bare står Emma eller pjuske eller hvilket som helst andet navn. Fordi det for mig viser at opdrætteren har været kreativ, og spekuleret lidt over hvad hvalpene skulle hedde.
    Og ved samme bogstav eller temaer kan man nemt finde hoved og hale i de forskellige kuld smiley

• #6   10. feb 2015 Mon ikke det er for at gøre navnene mere unikke? Der er jo ikke meget specielt over et Emma eller Molly smiley
    Jeg synes også det er meget hyggeligt at de hedder noget andet på tavlen, selvom jeg ikke bruger navnet til vores. Hun hedder ''Purelights Wild Love'' på stamtavlen, men i daglig tale er hun ''bare'' Aika smiley

• #8   10. feb 2015 min ældste hedder Always Almighty Wimbo Xelma:de to første er kennelens navn,altså kennel Always Almighty,Wimbo var deres første cavalier og Xelma var fra X-kuldet.Kaldenavn Xelma
    Nr 2 hedder Amazing Cavalier's jetliner,kaldet Oskar:fra kennel Amazing cavalier's J-kuldet
    den sidste Amazing Cavalier's Presley Fontana kaldet Elvis..han er fra P-kuldet,
    Det er da nemt nok..

• #9   10. feb 2015 Man behøver jo ikke kalde dyret det som det hedder på stamtavlen...

Fx i det ene tamrottekuld jeg opdrættede for år til bage under navnet Ratster Zoo hed den ene af dem jeg beholdte:

Ratster Zoo's A Trip To The Zoo navnetemaet var Børnebøger.. Han blev bare kaldt Trippy

• #10   10. feb 2015 Omend det er lidt mærkeligt nogle gange, så kan jeg sagtens forstå, at man vil have længere navne end blot "Kennelnavnets Mille" eller "Gucci". Så det kan jeg godt forstå - MEN jeg synes det bliver underligt, når de skal have nogle navne der (for mig) er helt hen i vejret som fx. "Discover the beauty of nature" eller sådan noget smiley

• #11   10. feb 2015 Jeg er enig med dig Rikke, jeg forstår heller ikke hvorfor man gør det, kan ikke se det smarte i det, med mindre at det er som med det tilfælde Bente kommer med. Alle de andre underlige navne er simpelthen bare for at gøre en enkelt ting besværligt.

• #12   10. feb 2015 Beltane: Jeg skriver jo netop også at mange vælger at andet kaldenavn til deres hund, så det er jeg udemærket klar over. Mit spørgsmål gik ikke på om man kunne lide de navne eller ej, men på HVORFOR man kalder dem så lange og ofte underlige navne smiley

Bente og jer andre: Sådan noget giver også mere mening for mig, altså fordi der ligesom er en mening med alle navnene. Jeg syntes dog stadig det er ret underligt, men altså fred være med det smiley -Tak fordi I gad uddybe det for mig. '

Anya: Nu findes der jo altså PÆNT mange navne, det kunne jo også sagtens være et mere utraditionelt navn, uden det behøvede at være 3, 4 , 5 navne, og ofte nærmest en sætning. Så med mindre man skamavlede og havde ekstremt mange tæver af gangen, så er jeg pænt sikker på man altså ikke ville behøves at kalde flere hvalpe ved samme navn smiley

• #13   10. feb 2015 About : Haha, nej jeg forstår det altså heller ikke, som sagt fred være med at folk gør det, nu har jeg fået forklaringen jeg søgte, men jeg kommer altså aldrig til at forstå det.

Enhver hund vil da være speciel for sin ejer, det behøves den jo ikke et eller andet vildt langt og underligt navn for at være. Igen jeg ved jo godt man bare kan give sin hund et andet navn, og det gør de fleste jo også, og det gør nok bare at jeg endnu mindre forstår hvorfor de så skal have de der lange underlige navne smiley

• #14   10. feb 2015 Ja og jeg skrev hvorfor han hed som han gjorde... Kuldtemaet var børnebøger

• #15   10. feb 2015 Jeg er enig i det du lige har skrevet, Rikke, omkring dét med at det oftest bliver en lang sætning. Det må jeg indrømme lyder underligt, selvom jeg da godt kan forstå, at man ikke kan kalde alle sine hunde for "Daisy" eller "Lucky". Sådan ét som Sani fremhæver med "Purelights Wild Love" kan jeg godt forstå, men ikke de helt lange sætninger smiley

• #16   10. feb 2015 Tia hedder på stamtavlen Work On Top Tia, men vi kalder hende jo bare Tia smiley

• #17   10. feb 2015 Jeg kan nu heller ikke se meningen med navnet/sætningen "purelights Wild love"(undskyld Sani), kort eller lang sætning(i den dur) er ikke et navn, men en sætning.

• #18   10. feb 2015 Men jeg er for så vidt enig med dig, Rikke, der er dælme nogle navne, hvor jeg tænker: JØSSES smiley

Alle de schæferhunde, jeg har haft, har heddet kennelnavnet og så deres kaldenavn - ikke andet.

• #19   10. feb 2015 "Purelights Wild Love" er da bedre end "Going the long way to the mountain" eller hvad andre underlige sætninger man kan find på smiley

• #20   10. feb 2015 Vi lægger jo gerne temaer til vores kuld, for netop at give dem særpræg, men også for at de huskes. At alle hedder xxx Emma, gør det fandens svær at huske linier og andet.
    Mit første kuld hedder HiJacks 1st New Years og så blev det Cracker til den ene (nytårsknallert) og Venturo til ham den anden. Han skulle nemlig tages med kejsersnit og skulle have lidt held og lykke med på vejen (Italiensk- og jeg arbejder med italiener). Grunden til at de fik 1st er fordi det er første kuld og jeg gider ikke alfabetet for hold fest der er mange Alba, Alma, etc. og New Years fordi de blev undfanget nytårsdagene.
    Det andet kuld blev blot HiJacks 2nd og så fik de farve og frugt tema. Der kom en Blue Berry, Black Currant og en Pink Lady.

Det gør at folk husker dem og det er immervæk det vi opdrættere ønsker i sidste ende.

profilbillede
  • #21   10. feb 2015 Haha rart at se jeg ikke er helt alene om at syntes det er lidt underligt smiley Men som sagt var tråden nu altså ikke lavet for at skulle tale for/imod de lange og ofte underlige navne, jeg har bare i lang tid undret mig over hvorfor pokker man vælger dem. Så super fedt at I gider oplyse mig, så lærte jeg også noget nyt i dag smiley

Bente: Det har de schæfere min far har haft også gjort, altså heddet kennelnavnet og så kaldenavnet.

• #22   10. feb 2015 Det er da ikke kun tavlehunde - det er alle former for dyr med tavle smiley

Altså hvis du vidste hvordan jeg har moret mig med mine marsvins navne... bare fordi jeg kan, hehe.
    En af mine mere kendte hed Sweet Leafs Benign Paroksysmal Vertigo... hvilket gav mange sjove episider hvis man havde behov for at råbe hende op på udstillinger *WEG*

• #24   10. feb 2015 Jeg synes også nogle navne giver meget mere mening, nu hvor nogle af jer kommer med lidt baggrundsinfo - altså, fx. at "HiJacks 2nd Black Currant" ikke lyder underligt når man ved, at alle i kuldet har farve og frugt-tema til fælles smiley

• #25   10. feb 2015 Kys min: Jamen nu var det jo lige hunde jeg undrede mig over smiley

Ulla: Der er da ingen der siger det er et problem. Men at man ikke kan forstå det, og at man ytre den mening, har da INTET at gøre med at gøre grin med dem der bruger de navne. Folk må da kalde deres hunde lige det de lyster, nu ved jeg grunden, men jeg forstår det stadig ikke. Som jeg plejer at sige til min mor når hun bliver ved og ved , " jeg forstår dig godt, men jeg forstår det ikke" .

• #26   10. feb 2015 Jeg har valgt tema navne til mine kuld, jeg bestemmer stamtavle navnet, og hvad folk så ellers bruger som kaldenavn, er jeg ligeglad med. Sidste kuld var en kombination af fars og mors navn, alle tæverne kom til at hedde noget med Hot, og alle hannerne kom til at hedde noget med Perfect. Jeg kender flere mennesker der har mange fornavne, og nogen endda flere efternavne, da de har fået både fra far og mor. F.eks. Alexander kan hurtigt blive Xander, så hvorfor ikke kalde barnet det? Eller William bliver til Bill, jeg kan ikke se problemet i at stamtavlenavn, ikke er det samme som kaldenavn.

• #27   10. feb 2015 Rolig nu folkens, åh jeg vidste bare at tråden ville ende sådan, og derfor har jeg ventet i 500 år med at oprette den. Der er INGEN der siger det er et problem, vi er bare nogen der ikke forstår det, og det er da fair nok.

Jeg oprettede tråden for at finde ud af HVORFOR man vælger de navne, det ved jeg så nu. Men det ændre stadig ikke på det faktum, at jeg ikke forstår det. Men det betyder da ikke at jeg har et problem med det, eller mener folk er underlige, det er navnene jeg syntes er underlige smiley

• #28   10. feb 2015 Rikke aka rapanden... jamen mit argument er jo at om det er hunde, marsvin, hamstere, kaniner, oldenborgere eller whatever, så har man nok nogenlunde de samme grunde til at navngive afkommet/afkommene.
    Nogen er til enkle navne, og andre synes det er sjovere at finde på noget længere og mere funky. Nogen navngiver alfabetisk, andre brugger tema.

Personligt gør jeg det også for at navnene bliver mere unikke. Det er altså dødens pølse at spørge til hvem et dyr er efter, få svaret 'Lancelot' og så er der 7-15 forskellige hanner af det navn smiley

• #29   10. feb 2015 Jeg er forresten et af de mennesker med mange navne, haha. Det syntes jeg sjovt nok ikke er underligt, med mindre det er sådan noget " Månestråle Solskin Bach Jensen" smiley

Jeg har så selv valgt mit navn, da jeg er blevet gift, og i den forbindelse har taget navneforandring. Ej jeg har kun 3 navne i alt, mit fornavn er så godt som med bindestreg smiley

Pssst Bumblebee , man kan kun have et efternavn, resten er fornavne og mellemnavne smiley

• #30   10. feb 2015 Kys min: Jamen det er også helt okay, jeg misforstod nok bare lidt hvad du skrev , men jeg har også været oppe siden kl. 4 i nat, så jeg er TRÆT smiley

• #31   10. feb 2015 så gå i seeeeeeng smiley

• #32   10. feb 2015 Temaet fra Thors kuld er USA , så han hedder Molosshusets Wonderfull Washington, han har en søster der hedder Molosshusets Pretty Pennsylvania osv. (Jeg må indrømme at jeg ikke husker dem alle)

Jeg synes det giver god mening. smiley

• #33   10. feb 2015 Kys min : Vil gerne undgå at vågne kl. 4 igen , så kæmper for at holde ud bare et par timer mere. Tror jeg vil kaste et par hjemmelavede trøfler i hovedet smiley

• #34   10. feb 2015 haha - det kender jeg godt, du kan ellers lige nå at se det sidste af Shrek2 så smiley

• #35   10. feb 2015 Kys min : Ser masterchef, var fornuftig og lunede et par deller, og skar en peberfrugt ud. Jeg er så træt, at jeg ikke engang magter at lave en frikadellesandwich, som manden har fået i dag, haha. Slutter nok mit festmåltid af med en trøffel smiley

• #37   10. feb 2015 Rikke, så kan du slå over på TLC nu, så kommer der Masterchef Australia

• #38   10. feb 2015 Kys min: Har ikke den kanal, den fik ikke nok stemmer i vores antenneforening * Indsæt smiley med et bat" .

• #39   10. feb 2015 nederen, Australiens udgave er IMHO den allerbedste.

• #40   10. feb 2015 nej nej nej, i skal da se den nye sæson af Kurs mod fjerne kyster! smiley

• #41   10. feb 2015 Kys min: I år er det fra DK faktisk ret godt, fordi det netop er amatører der rent faktisk kan lave mad, og ikke kæmper for at koge et æg smiley

Til auditions i sidste uge var der især en ung fyr på 18 der imponerede mig, det var SÅ vildt det han lige biksede sammen, og der var brugt vildt mange forskellige teknikker. Og det var alt sammen noget han bare havde lært sig selv.

• #42   10. feb 2015 Jeg ser de unge mødre, JA jeg indrømmer gerne at jeg ser det, haha smiley Har fulgt med lige siden allerførste afsnit, hvor det hed "Reportagen- de unge mødre".

• #43   10. feb 2015 Jeg elsker det
    Synes altid det er så sjovt at høre hvad hundenes stamtavlenavn er
    Men er også vokset op med kennel. Så jeg har jo lært at det var "normalt" siden jeg var helt lille smiley

• #44   10. feb 2015 Myrna hedder Mer-Mes Aura Titania. Ikke videre fantasifuldt, men fik en liste over navne, hun havde fundet på, og så blev "Titania-udgaven" valgt, da hun er en lille men meget stærk dame med meget kraftig personlighed, så det passede på sin vis fint til hende..

Fik jeg selv hvalpe, så blev det også med "lange og fjollede" navne fordi:
    1. man kan tematisere og huske kuld fra hinanden.
    2. man får bedre mulighed for at skelne mellem andre hunde af racen. F.eks. hedder mange pharaoher en eller anden kombination af diverse egyptiske navne, og for at være ærlig så er det skide svært at huske dem fra hinanden, fordi de alle hedder det samme.
    3. det giver bedre internationalt overblik, hvis man navngiver engelskklingende. En hund der hedder "Nordjyllands Birthe", bliver ret svær at huske for andre. Lige så vel som diverse arabiske Saluki-navne på ingen måde kan hænge ved i min hjerne. Jeg læser dem, og to minutter efter har jeg glemt dem igen.

• #45   10. feb 2015 Funke - hvad fa'en er det for en udsendelse/serie ???

Rikke - ja, det ser jeg osse. Det har irriteret mine urinveje at den danske udgave indtil nu kun har fokuseret på kendisser, istedet for det originale masterchef-koncept med amatørkokke.

Senere skal jeg og en pose vanillemarengs se Blade Trinity *G*

• #46   10. feb 2015 Danielle: Det er nok fordi jeg på ingen måde er interesseret i avl, at jeg ikke kan se hvorfor man skal kunne huske hunde og navne smiley

Jeg regner skam også med at skulle have en tavlehund næste gang, men ja stadig ingen avl af nogen som helst slags.

• #47   10. feb 2015 Kys min: Haha, jeg sidder og slår mave, og overvejer at hente den trøffel i køleskabet smiley

• #48   10. feb 2015 Megapixel: det er da Mikkel Beha der tager ud og sejler med sin familie, hvor vi nu følger hans to ældste sønner, der sejler Jorden rundt smiley det er virkelig spændende, inspirerende og SÅ smukt at se på

• #49   10. feb 2015 Rikke, du er ikke den eneste der ser De Unge Mødre, jeg ser det altså også hvis jeg lige støder på det smiley

• #50   10. feb 2015 Fünke: Jeg tror også der er ret mange der ser det, det er bare ofte et udskældt program smiley

• #52   10. feb 2015 Mine har ikke nogle specielt fancy navne.

Kisas Wodin. (Wodin/Woody i daglig tale).
    Hekami Tøsen. (Tøsen i daglig tale).
    Sportshund Cheska. (Zenta i daglig tale).
    Ulveskovens Ofelia. (Laika i daglig tale).

Det er alle Schæferhunde. Men de fås nu også med meget lange navne smiley

• #53   10. feb 2015 Jamen der er da også nogle af deltagerne der er ekstremt naive og til dels uansvarlige synes jeg, men så galt er det jo heller ikke, det er meget spændende smiley

• #54   10. feb 2015 Fünke : Ja altså jeg har da også haft nogle deltagere jeg har råbt af ( JA jeg er typen der råber er tvèt smiley ) , men syntes altså også det er ret spændende, og jeg er endda ikke særlig begejstret for børn smiley

• #55   10. feb 2015 Jamen det ér altså også spændende at følge med i det smiley

• #56   10. feb 2015 Chessie hedder på stamtavlen White Samara's Cool Chessie.

White Samara er kennelnavnet. Det er et c-kuld, og de hedder alle Cool, og så et valgfrit navn med C. Så Chessie har vi selv valgt. :o)

Jeg tror mange gør det, for at skille sig ud. Og så er det vel bare en trend, at man gør det. :o) Dog synes jeg det er enormt forvirrende, når jeg fx er på udstilling og folk fx snakker om hvilken hund der skal ind - og de så kalder den ved kaldenavn, som er et helt andet navn, end stamtavlenavnet. Så bliver man forvirret, hvis man ikke kender både hundens kaldenavn og stamtavlenavn. :o)

Jeg ved ikke hvordan det er indenfor andre racer, men indenfor samojeder, er det meget brugt med mærkelige, lange navn - gerne sætninger, måske med et tema, og helst bogstavskuld. :o) Og så skal hunden typisk hedde noget HELT andet til hverdag. :o) Virkelig forvirrende!

• #57   10. feb 2015 hehe, ja der kan være mange mere eller mindre sjove imellem smiley
    jeg har en " Team Moalands Kingdom of madness" i huset.. manden mente at navnet var som skræddersyet hertil smiley

kuldet er lavet efter et heavy album, hver hvalp har et titelnummer som navn, meget funny når man ved det smiley

• #58   10. feb 2015 Det har jeg osse brugt... hell.. mit opdrætternavn er et nummer fra Black Sabbath *G*

• #59   10. feb 2015 kys min.. ja, det er da rigtigt! smiley

• #61   10. feb 2015 jeg synes det er en af glæderne ved at have et kuld hvalpe. at sidde og finde på hvad de skal hedde af lange mærkelige ting smiley
    Jeg har mit kennelnavn - så folk i racen ved hvor de kommer fra.
    Jeg vælger et tema og start bogstav, så man hurtigt kan se de er fra samme kuld.
    Og så får de en sætning som indeholder et muligt kaldenavn men også lidt mere.
    Man har jo trods alt 35 anslag - så de skal da bruges smiley

For mig handler det om at finde på noget sjovt - simpelthen leg med ord. og matche ned noget jeg føler passer til vapsen.

eksempler:
    Waginns A bit wee Asta Mazda mums.
    Waginns A bit wowen Anton minimus

Selv en ikke dansker eller engelsk talende vil kunne se - mit kennel navn Waginns. Kuldet starter alle med a bit. Og så et særnavn man ikke tar fejl af med et kaldenavn med A.

• #62   10. feb 2015 Forstår heller ikke de lange navne. Det er da federe, at hunden faktisk har en chance for at blive kaldt ved sit navn...

Og man kan jo sagtens finde korte, unikke navne, som alle andre ikke hedder. Bare se på stutteri Firfod smiley (Godt nok heste).

At der er flere navne, kan jeg sagtens se meningen i, hvis alle navnene har en betydning. Men altså Dancing in the sun, beauty of nature osv... Det er for fjollet smiley

• #64   10. feb 2015 Einstein: Det er også sådan jeg har det, altså fordi det oftest bare er vildt underlige sætninger/navne. Og så forstår jeg bare ikke det der behov for at de skal være specielle og skille sig ud, det havde jeg forstået hvis man måske valgte noget lidt mere "normalt", end de der underlige sætninger. Som sagt findes der jo et HAV af navne, så undskyldningen med at man jo ikke kan bruge Emma 500 gange den holder altså ikke, for så skal man altså virkelig skamavle og have afsindig mange tæver, og hvis man alligevel bruger sit kennelnavn så ved folk jo godt hvor hunden kommer fra, så er det jo ligemeget den så har 5 andre navne i sætningen.

Men altså fair nok, folk må jo kalde deres hunde hvad de vil, men forstå det kommer jeg altså bare aldrig til . Men nu har jeg fået forklaringen, for før anede jeg ikke hvorfor de fik de der navne smiley

• #65   10. feb 2015 Jeg synes bare de der sætninge-navne er så klichee, at de netop ikke skiller sig ud mere, men bare alle ligner hinanden.

Så hellere Emma. Eller Fido.

• #67   10. feb 2015 Einstein -der er jeg enig med dig.
    HOld op hvor er der mange X's amacing kaldenavn... og X's Beautifull Kaldenavn.

• #68   10. feb 2015 Det kan da være fuldstændig ligemeget om de kan kaldes deres stambogsnavn. Ligesom vi mennesker har kælenavne har hundene det også. Jeg hedder selv officielt Cynthia men det er da kun mine engelske kollegaer der overhovedet kan udtale det og til dagligt kaldes jeg bare Cindy. Det er der da ingen der himler op om

• #69   10. feb 2015 Nu findes de jo både gode og dårlige lange navne. Der er da masser af lange, spøjse navne, som jeg heller ikke bryder mig om - og Myrnas imponerer mig heller ikke det store. Synes Aura er småkikset og kun Titania bryder jeg mig om. Men det udelukker ikke, at jeg kan se fordelene ved et velopfundet tavlenavn kontra "vaks".

• #70   10. feb 2015 Jamen der er da heller ingen der siger, at man ikke bare kan give dem et andet kaldenavn. Men det ændre bare stadig ikke på, at jeg syntes det er underligt med de der lange navne/sætninger. Og så må jeg erklære mig enig med Einstein igen.

At vi er nogen der ikke kan forstå det, er jo intet angreb på jer der elsker de navne/sætninger, og det er jo ikke fordi vi siger at I ikke må. Vi har bare vores mening, ligesom I har jeres. Der er jo ingen der siger vi skal være enige og have samme holdning smiley

• #71   10. feb 2015 Og tavlenavn kontra kaldenavn ser jeg personligt ingen sammenhæng mellem - men nu kunne jeg så heller aldrig selv drømme om at kalde min hund noget, jeg ikke selv havde fundet på. Jeg VIL selv bestemme min hunds navn, om så tavlenavnet er nok så mundret. Men jeg er også skide kræsen med navne, det indrømmer jeg gerne.

• #72   10. feb 2015 Hvorfor skal det gøre op som at hunden enten hedder et langt mere eller mindre opfindsomt stamtavlenavn eller et fuldstændige almindelige navne mange hedder som Max, Bella osv.
    Syntes det bliver lidt sort/hvid sat op!
    Hunden kan jo godt hedde Kennelnavn Asraf, Kennelnavn Assi, Kennelnavn Sansa osv. Det får da også hunden til at skille sig ud, da det er ikke navne mange hedder og det gør det nemt og overskuelig at finde ud af hvis man møder/ser en hund man godt kan lide og man kan derfor undersøge det nærmere, fordi man kan huske navnet.

• #73   10. feb 2015 Rikke: Fik du svar på hvorfor nogle hunde har de lange stamtavlenavne?
    Ellers ville jeg lige komme med en forklaring herfra hvorfor det ser ud som det gør på tavlen hos mig og mine hunde. smiley

• #74   10. feb 2015 For mig må opdrætterne kalde deres hvalpe det de vil på stamtavlen, det er sikkert også lidt sjovt at finde på navne. Thomsen hedder Nordcairn's Daydream Believer på stamtavlen, spøjst og langt, men alligevel kun noget der står på stamtavlen.

• #75   10. feb 2015 Karina: jeg vil meget gerne høre det, jeg synes det er spændende at få en historie om navnene smiley

• #77   10. feb 2015 De fleste (ikke alle, men de fleste) opdrættere gennem DKK har kennelmærke. Så det første af navnet vil jo så ofte være selve kennelnavnet. Her har du så allerede halvdelen af det lange navn.
    F.eks. hedder hvalpene herfra jo så Joy de Vies xxxx
    Så navnet har allerede 3 ord inden selve navnet egentlig er begyndt. smiley

Pt. har jeg to hunde herhjemme.
    Ved den ene har opdrætter valgt kun at have sit kennelnavn og så ellers det kaldenavn man selv valgte. Så hun hedder Souviniers Almunia, da hun i daglig tale hedder Almunia.
    Det er efterhånden ikke helt normalt at opdrættere nøjes med det. Deraf jo også denne tråd. smiley

Min den anden hund kommer fra kennel Loevhojes.
    Hun hedder på tavlen Loevhoejs Hippy Hippy Shake,
    I daglig tale Electral.
    Loevhoejs laver kuld ud fra temaer. Electra er fra The Song Team.
    Så blandt kuldsøskende finder man Loevhoejs Gangnam Style f.eks.
    Jeg tror motivationen for at kører temaer er for ren sjov og hygge.

Jeg selv har så valgt noget helt andet.

Mine hedder som sagt Joy de Vies xxxx
    Og jeg vælger så gamle danske navne med det forbogstav hvalpen er fra.
    Så jeg har: Joy de Vies Asmus, Joy de Vies Austin, Joy de Vies Bertel, Joy de Vies Blenda og Joy de Vies Baldur.
    Alle navne har en betydning, som f.eks. "stærk, hurtig, modig, at forblinde, lyse, skinnende" osv.
    3 af hvalpekøberne har valgt at beholde stamtavlenavnet som kaldenavn, 2 har valgt at kalde dem noget andet til daglig.

Jeg overvejede rigtig meget om jeg skulle putte et tillægsord ind også i stamtavlenavnet.
    F.eks. Joy de Vies Beautiful Blenda eller Joy de Vies Amazing Asmus.
    Og måske jeg gør det i mine kommende kuld...
    Jeg synes det er fedt med tillægsordene, så ville jeg kunne vælge et tillægsord som virkelig passer til den enkelte hvalp, da det er omkring 6 uger de skal navngives pga chipning.
    Men jeg besluttede mig ikke at gøre det, fordi jeg i forvejen valgte deres navn ud fra personlighed og den betydning navnet havde, så det blev sådan en dobbelthed i det.

Ja... det var sådan tankerne, historien og forklaringen herfra. smiley

• #78   10. feb 2015 "Det er da federe, at hunden faktisk har en chance for at blive kaldt ved sit navn..."

Federe for hvem?
    Hunden er da nok ret ligeglad med om dens officielle navn og dens kaldenavn er ens eller ej.

• #79   10. feb 2015 Kys min
    He he ja jeg er ret sikker på at min "Sheerclever's far from home", er fuldstændig ligeglad med at hedde noget så uhøjtideligt som "Vovse" til dagligt

• #80   10. feb 2015 Aboutmydogs: Det er jo det jeg mener, at det behøves jo ikke være en hel sætning, for at det er specielt, og også det jeg mener med at man nlppe løber tør for navne med mindre man skamavler på ekstremt mange tæver, og gør det i MANGE år smiley

Karina: Jeps jeg fik forklaringen, men tak for din forklaring også. Som sagt var min tråd altså slet ikke lavet for at diskutere hvad man var til, jeg var egentlig bare nysgerrig angående grunden. At JEG så syntes det er underligt og ikke forstår det, betyder jo ikke at jeg nedgør eller tænker ondt om dem der er til de navne. Det er jo ikke ligefrem så det ødelægger min nattesøvn, eller at jeg tænker folk er dårlige mennesker af den grund. Vi behøves jo heldigvis ikke være enige om alt, og så ville verden da også være drøn kedelig smiley

• #81   10. feb 2015 Kom til at tænke på den med at hundens officielle navn skal være noget man kan kalde den.
    Min første hund, en yorkie, hed på papiret Apollos Amanda - det kan vi nok godt blive enige om passer til det her argunent.
    .... bortset fra at hun aldrig blev kaldt Amanda eller afledninger af det navn - hun hed til daglig Rotte, Rotten eller Rottemor smiley

• #82   11. feb 2015 Kan sagtens følge din undren! Synes også nogle gange, at tavlenavne kan være ret besynderlige..
    Fx synes jeg, at navnet Hajen Fucking Snot er ret mærkeligt.. Som opdrætter skal man måske tænke lidt over signalværdien..

• #84   11. feb 2015 Uha uha - det er et følsomt emne smiley
    Jeg må tilstå at jeg finder nogle af de stambogsnavne jeg er stødt på igennem mit hundeliv rimeligt underlige. Altså selvfølgelig skal kennelnavnet da med og jeg kan også sagtens forstå at man bruger temaer osv. Men nogle gange bliver det altså lige vel løjerligt. Og det bliver rigtig rigtig kikset, når opdrætter så har villet give vovse et langt engelsk navn hvor man så enten staver forkert eller giver en hvalp et navn, der, for en engelsk talende, fx er sjofelt, dårligt sprog eller totalt volapyk. Jeg har mødt alle tre varianter smiley
    Den bøn jeg har til opdrættere er at de giver hundene navne hvor mindst en del kan bruges som et rimeligt fornuftigt kaldenavn. Jeg dyrker LP og tidligere løb jeg AG i DKK regi; vi kender hinandens hunde ved kaldenavn, men i kataloget står stambogsnavnet, hvilket kan være rimeligt irriterrnede. Min hund er der ikke så meget tvivl om, da han er den eneste af sin race man møde til LP-prøver. Men det er lidt noget andet med Border Collies smiley
    Pt har jeg en Flottenheimer Perle (kaldet Perle) og en Merrymac Just a Hurricane (kaldet Stormy). Han havde sit kaldenavn da jeg fik ham. Havde jeg selv skullet give ham et kaldenavn så var han nok kommet til at hedde et eller andet mere direkte udledt af Hurricane. Jeg kan godt forstå hvorfra han har sit navn; hunde i hans linie hedder noget med vind.
    Perle har vi selv navngivet: Vi fik at vide at kuldet skulle starte ned P og vi hjertens gerne måtte komme med et forslag til vores hvalp. Opdrætter har humor så der var fx både en Pizza, en Pasta og en Punktum i kuldet smiley

• #85   11. feb 2015 Kys min: Ingen har sagt det skulle være federe for hunden ;o) Det er en fjollet påstand at hive ind fra højre.
    Men for den der har fundet på navnet - Så må det da være lidt federe en fornemmelse, at det navn man har nøje udvalgt og brugt tid på at finde på, faktisk bliver brugt, fremfor at det går i glemmebogen og aldrig bliver udtalt igen... Udover når folk lige skal nævne deres hunds lange stamtavlenavn i en tråd på HG.

• #86   11. feb 2015 Det vil jo altid være smag og behag, hvilke navne man kan lide.

Jeg foretrækker at give mine hvalpe et stambogsnavn, hvor i hvert fald en del af navnet kan bruges. Men der er jo ingen der siger, at køberne har samme smag som mig. Til gengæld undrer jeg mig lidt over det, når opdrættere giver deres hunde et stambogsnavn for så at kalde dem noget helt andet. Når nu man selv kan vælge, hvorfor så ikke finde noget, hvor i hvert fald en del af det kan bruges.

Jeg grinede lidt ved mig selv ts, da jeg så dit indledende eksempel: Big beauty rose of the sky`s. Jeg kunne have fået 3 gode kaldenavne ud af det navn: Beauty, Rose eller Sky.

• #87   11. feb 2015 Einsten - det fremgik jo altså ikke lige af dit indlæg hvem det skulle være federe for, og derfor argumenterer jeg for at det da ihvertfald ikke er federe for hunden, som er ligeglad.

Men du postulerer jo osse "Så må det da være lidt federe en fornemmelse, at det navn man har nøje udvalgt og brugt tid på at finde på, faktisk bliver brugt, fremfor at det går i glemmebogen og aldrig bliver udtalt igen"
    Og det et det da ikke nødvendigvis. For nogen er det muligvis 'kick' nok bare at finde på navnet.

• #88   11. feb 2015 Lene: Det er mere sammensætningen jeg syntes var fjollet i mit eksempel smiley

Pia: Det har da intet med at latterliggøre , folk må da gerne syntes ting jeg gør er tåbelige, det har for mig intet med at latterligegøre. Det er jo netop DERES mening, som de er i deres fulde ret til. Vi kan jo altså ikke alle være enige, og alle syntes at det samme er fedt, og heldigvis for det da smiley

• #89   11. feb 2015 Rikke, nå på den måde. Mit gæt ville være, at Big Beauty er kennelnavnet, men da jeg ikke kender vedkommende, skal jeg da ikke kunne sige noget med sikkerhed.

• #92   11. feb 2015 Lene: Det var et opfundet navn, haha. Så om der findes en hund der hedder det, aner jeg ikke.

• #93   11. feb 2015 Jeg vil lige sige at det fra min side OVERHOVEDET ikke har været meningen at gøre grin med opdrættere. Nogle navne kan jeg bare ikke se nogen umiddelbar mening med, men det kan jeg måske, hvis jeg lige tænker over, at kuldet sandsynligvis er opkaldt efter et tema og deraf de lange navne (filmtitel, sangtitel, kombination e.l) smiley
    Jeg har nok mest oplevet i hesteverdenen, at navnene kan være skøre, hvis altså ikke man kender historien bag; jeg har nemlig ikke før tænkt over, at de måske kan være opkaldt efter en sangtitel, så det kan godt være, at det er derfor, jeg synes nogle navne umiddelbart kan virke lidt "fjollede" i mangel på et bedre ord smiley

• #94   11. feb 2015 Rikke,jeg har selv haft det med de stambogsnavne som du har(havde?),så fik jeg en forklaring på det og nu synes jeg jo bare,at det er det mest naturlige i verden smiley

• #95   11. feb 2015 Jeg synes faktisk at det kan have den modsatte effekt når kuld ikke navngives efter tal, bogstav eller tema. Når jeg skal se på linier efter både gode og dårlige ting, så er det faktisk nemmest når de er navngivet med "tåbelige " navne. Vi opdrættere kan lynhurtigt se sammenhængene når navnene ikke bare er tilfældige.
    Det er et større arbejde for os der rent faktisk bruger tavlen som et redskab at skulle kværne igennem sider med tilfældige navne end at vi ud fra navnene hurtigt kan skabe et billede af linierne. Det er jo langt fra alle der bare benytter nabo hunden til avl

• #97   11. feb 2015 Yota hedder Allettes W N'W Golden Noble, umiddelbart underligt navn, men der er en forklaring, Allettes er kennelnavn W N'W forkortelse for Wormwood og Wienervals som er forældrenes stamtavlenavne og Golden Noble er en æblesort, alle i kuldet har æblenavne smiley

Kommentér på:
Tavlehunde navne

Annonce