Evt. fravalg af hunderace! {{forumTopicSubject}}
Der er problemer ved mange hunderacer, når man står i situationen om at vælge en hunderace, tænker de færreste på at tjekke hvad forsikringsselskaberne IKKE dækker i hundesygeforsikringen.
Som eksempel har jeg brugt Alm Brand hvor min hund er forsikret, police i kraft 1. maj 2012.
Jeg citerer:
23.13
Kejsersnit for hunde af racer, der er kendt for - eller hvor det ikke er ualmindeligt - at skulle forløses ved kejsersnit som f.eks Bostontonterrier, Engelsk og Fransk Bulldog.
23.15
Alle øjensygdomme på racerne Shar Pei, Mastino Napolitano, Fransk Bulldog, Engelsk Bulldog, Amerikansk Bulldog, Cocker Spaniel, Amerikansk Cocker Spaniel og Chow Chow dog dækkes ulykkestilfælde (jf. ulykkesdefinitionen punkt 22) disse racer.
23.16
Alle arvelige øjensygdomme, hvor Dansk Kennelklub, anbefaler øjenlysning på diagnosticeringstidspunktet..
23.20
Alle hudsygdomme hos racerne Shar Pei, Mastino Napolitano, Fransk Bulldog, Engelsk Bulldog, Amerikansk Bulldog, Chow Chow, West Highland Wite Terrier og Schæfer, dog dækkes behandling af hudsygdomme forårsaget af ektoparasit angreb (snylter som lever uden på hundens krop).
Det var mine citater fra policen.
Ud fra det vil jeg helt klart fravælge Bulldog med mindre jeg har mange penge.
En hypotese, se på hvilke racemæssige skavanker
de forskellige forsikringsselskaber ikke dækker i deres sygeforsikring, er de racer der bør fravælges, når man køber hvalp/hund.
Racemæssige skavanker er jo ikke det man hører oftest om fra avlere, specialklubber og DKK
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
godt skrevet
vibeke
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Agria har f.eks. også forbehold overfor visse ting mht. f.eks. fransk bulldog...men ikke nær så mange
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
Vil du godt beskrive hvad Agria har forbehold for helt konkret, eller citere fra policen?
på forhånd tak.
dec 2012
• For shar pei og mastino napolitano erstattes ikke udgifter til
ører- og øjensygdomme inklusiv plastikoperationer eller til
hudsygdomme, herunder allergi.
• For chow chow erstattes ikke udgifter til øjensygdomme
inklusiv plastikoperationer.
• For bostonterrier, engelsk og fransk bulldog samt chihuahua
erstattes et kejsersnit, hvis samtlige af tævens tidligere kuld er
født uden kejsersnit og tæven tidligere har efterladt mindst et
levedygtigt kuld uden kejsersnit.
• For bostonterrier, engelsk og fransk bulldog samt mops erstattes
ikke udgifter til undersøgelse, behandling og operation af luftrø
ret, blød gane, næsebor eller forsnævring i halsen eller dens følger.
Ovenstående racespecifikke begrænsninger gælder også for
blandingsracer, hvor en eller flere af overnævnte racer indgår.
http://www.agria.dk/images/pdf/dk-vilkar-hund-vilkar-hund.pdf
jan 2012
Vi skal ikke diskutere de forskellige forsikringsselskabers priser, her drejer det sig om hvad de ikke vil dække i deres hundesygeforsikring.
Jeg har brugt Alm Brand som eksempel, for der er min hund forsikret, havde jeg haft et andet forsikringsselskab, havde jeg brugt det.
Prøv at se på jeres egne policer hvor i har jeres hund forsikret og se havd de ikke dækker i sygeforsikringen.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Der står ikke noget om racer
Men de dækker ikke kejsersnit
Ved Kasteration ,Steralition ,kun hvis der ligger sygdom bag
De dækker ikke kosmetiske opperationer
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
dec 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Nu har der været flere tråde her for nyligt vedr sundhed ved racehunde, og det er de samme få racer, vi tæsker rundt i hver gang.
jan 2012
Det tror jeg nok er nødvendig for forsikringsselskaberne for at kunne holde præmien nede, så den er overkommelig at betale.
De få racer du taler om, så må de for f........., gøre noget ved det, når nu forsikringsselskaberne ikke vil dække.
My Love.
Har lige skimmet din link, kan se der også er forbehold.
dec 2007
maj 2008
Og så længe folk gladeligt køber dem alligevel, så sker der nok ikke så meget.
maj 2008
jan 2012
Jeg er glad for du giver mig ret i, at det er nødvendig, at forsikringsselskaberne at tage forbehold.
Med de forbehold forsikringsselskaberne har for visse racer, må dog være et wake up Call for avlere, specialklub og DKK.
Lige nu tror jeg ikke vi endnu har afdækket alle forsikringsselskabers forbehold over de forskellige racer.
Tak for dit input.
maj 2008
jan 2012
Det kan du nok have ret i, der vil nok komme en ændring, når folk (købere) finder ud af det koster mange at få hunden behandlet og forsikringsselskaberne ikke dækker!
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Men tankevækkende er det dog
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
Men nej, er man fornuftig så finder man en race der ikke lider af alt muligt.
dec 2012
jan 2012
Der er ingen, der har nævnt noget om blandinger indtil nu.
Vil du godt fortælle hvilke forsikringsselskaber der tager forbehold for blandinger og citere hvor man kan læse undtagelserne.
På forhånd tak.
dec 2012
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
jan 2012
Dog, nævnes en eller flere at de nævnte racer, ikke dækkes, se # 5 sidste afsnit.
dec 2012
Men det er da også vigtigt at huske hvis man vil sortere efter forsikringsforbeholdene. At blandingerne ikke regnes for sundere end den usundeste race den indeholder
jan 2012
Skal det forstås således at en af de nævnte racer er indblandet eller alle blandingshunde uden indblanding af de nævnte racer.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.446
Tak for tråden iøvrigt, for den fik mig til at nærlæse mine forsikringsbetingelser på hundeforsikringen. Det har jeg vist aldrig gjort før - men det skulle jeg nok have gjort inden Lanka blev scannet i sidste uge, for nu kan jeg se, at de kun dækker scanning, hvis det er aftalt med dem på forhånd.. Dumme mig...
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
Jeg syntes det er fair nok at man tager forbehold for racespecifikke sygdomme, at vælge en "rask" race skal vel også belønnes lidt frem for en "syg" race. Alt andet lige er chance for udbetaling hos en "rask" race jo mindre end ved den "syge" race. /nu er syg og rask skrevet i anførselstegn, for selvfølgelig kan en "rask" race blive syg, og en "syg" race måske aldrig for problemer.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
jan 2012
Jag lavede denne tråd for der har været flere debatter, de samme racer blev nævnt igen og igen mht. arvelige skavanker. Hvilket gjorde mig nysgerrig mht. hvilke racer forsikringselskaberne tog forbehold for i deres sygeforsikringer, og det er de samme racer, der har været debatteret.
Evt. fravalg af hunderace!