Tårestriber {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min hund er begyndt at få tårestriber under det ene øje. Det er ikke ret meget, men han har ca. en centimeters brunlig pels under det ene øje. Han er meget kortpelset.
Det er noget der er kommet i forbindelse med vintervejret, særligt de dage hvor det sner – tænker at det nok er temperaturforskellen fra ude til inde der kan få hans øjne til at løbe lidt, samt at det jo nok kan påvirke ham lidt at få sne i øjnene. Jeg har aldrig set hans øjne løbe, skal det lige siges.
Hvordan kan man rense det væk? Efter en søgning her i forummet, kan jeg se at flere anbefaler KW Diamantøjne, ligesom andre direkte fraråder brugen af det.
Så derfor tillader jeg mig at søge lidt opdaterede råd – hvordan får I bedst tårestriber af pelsen på jeres hunde?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Når det kun er det ene øje der løber, ville jeg lige få tjekket at det ikke er en tilstoppet tårekanal. Er det vejret ville jeg tænke det burde ramme begge øjne.
Men ellers hold det tørt. Rens med sterilt saltvand morgen og aften, og hold øjenranden tør i løbet af dagen. Normalt siger jeg også at man skal klippe de nu røde hår væk, men er hunden korthåret er det så let.
Gå uden om løsninger der arbejder med at fjerne misfarvningen fra hårene. De er som regel ret skrappe og hårde ved pelsen, så misfarvning bare sidder bedre fast, hvis ikke man nu får behandlet problemets opståen.
Hvis det bliver værre, så overvej et foderskifte.
Et godt råd er at prøve de produkter du vil bruge på hunden selv. Og jeg kan hilse og sige jeg ikke er fan af kw diamantøje på den bekostning. Mine øjne løb som ind i h. Da jeg kom lidt i hovedet..
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Det stinker og havde på min hund ingen effekt
aug 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 7 Emner: 19 Svar: 330
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 12 Hunde: 5 Emner: 65 Svar: 459
Jeg er igang med at prøve sølvvand, det lugter ikke, så der er ingen problemer, håber det virker!
Ved nogen smøre zink salve på hele tåre striben, altså efter at have renset med fx saltvand eller bare vand
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.986
http://www.pitstoppets.dk/shop/eye-envy-taare-3959p.html
okt 2006
For pigmentet påvirker kun synligheden af problemet. Ikke selve overproduktionen jo.
Det jeg skrev gik på hvis kun et øje løber.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 12 Hunde: 5 Emner: 65 Svar: 459
Men håber sølvvandet vil hjælpe, om ikke andet bare lidt
Men har fundet ud af der er lukket fra øjne til næse hos hende :-s
maj 2004
Tak for jeres gode input - det er slet ikke så slemt som de eksempler der vises i tråden. Det er som om, at det kommer de dage der er sne eller meget koldt, og så tager det gradvist af indtil det bliver sne /rigtig koldt igen. Har prøvet at vedhæfte et billede.
Jeg tror stadig det er temperaturforskellen fra at rende ude i den kolde sne, og så til at lægge sig direkte ind foran den varme brændeovn. Eller måske det faktum st vi fyrer meget i brændeovnen på de kolde dage, og Hugin følger tæt med når vi fyrer op - måske hans øjne bliver irriteret over sodpartiklerne?
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Derfor er det YDERST vigtigt at holde området rent og tørt hele tiden så svampen ikke kan "leve" der.
Jeg brugte selv eye envy til min første Chi indtil jeg havde fået bugt med svampen, da det kun bruges på "hud og pels under øjet" og hjælper med til at "tørre området".
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Vi fik dog at vide af dyrlægen, at farven ikke går væk, før hunden fælder - og det gjorde det heller ikke.
Her er der ikke rigtig noget, der kan få det til at holde op. Det er blevet bedre, men indimellem kommer det tilbage. Vi har brugt et hav af produkter - bl.a. det du nævner - med lille eller ingen virkning.
Foderskift virker nogle gange, men det kommer an på årsagen til, at din hund får det. :o)
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.296
Synes selv at vi har haftvæsentligt færre problemer med tårestriber efter vi skiftede over til kingsmoor pure varianterne.
maj 2004
okt 2006
Tårestriber