{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

Hund skal møde kat {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst, og der findes mange emner om det, men jeg vil gerne høre jeres specifikke erfaring, ud fra Milo.

Han er jo Jack russel, han har et stærkt jagtgen, han er meget interesseret i katte når vi går tur (jeg kan dog ikke helt tolke på hvilken måde, som i og han vil slagte dem, eller bare er nysgerrig) og han viger ikke sådan tilbage.

Han skal i morgen møde svigermors nye store killing på 4 mdr. De har fået den for 2 uger siden. De sætter dens "kattetønde-dims" ind i stuen, så katten kan sidde sikkert deroppe - altså borset fra at Milo uden problemer kan hoppe på i 1.2 m's højde fra stående pote.

Så, hvordan griber vi det an bedst muligt? Inde i stuen - med eller uden snor?
Ude på vejen - neutral grund - i snor self (både hunden og katten skrider hvis de er uden snor).
Jeg er jo ikke begejstret for snor, men omvendt er det jo til at styre så. Jeg ønsker jo heller ikke en hund der bliver flået totalt (katten er jeg self. heller ikke heeelt ligeglad med).

Min plan er at tage lækkert kød og klikker med uanset, og træne noget kontakt og rose når han ikke prøver at æde katten, men bare er nysgerrig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund skal møde kat
  • #6   17. jan 2015 Min mands søster har en JR, og han gør alt, hvad han kan for at brække nakken på kræet. Og det er underordnet, om det er marsvin, kanin, kat eller anden hund.

• #7   17. jan 2015 Enig med de andre.. Én ting er at vænne hund og kat til hinanden i hjemmet. En anden er at komme på besøg. Det er ikke bare noget man bare lige gør på en time og så tror at den er fjong mellem hund og kat. Det afhænger også meget af hvordan katten er af sind.

• #8   17. jan 2015 Hvorfor skal de absolut mødes?
    Når min datter kom med sin hund, der var fuldstændig tosset med katte, så gik mine 3 katte en lang tur og og ventede et sted, indtil de kunne se, at bilen var kørt.
    Så undgik vi alle problemer.

• #9   17. jan 2015 Er der en grund til at du ikke kan lade hunden blive hjemme?

• #13   17. jan 2015 Jeg har FLINKE Jacks...

Men at forvente at de kan lege Disney med en kat smiley Det ville nu være ret naivt og meget synd for både vovser OG kat..

De kan godt ignorere katte på gåtur og de staldkatte der er på gården, men derudover er der fri jagt på kat..

• #16   17. jan 2015 Katten er egentlig faldet godt til, og jeg læste at det var en god ide inden katten blev for stor. Grunden til vi tager derned i morgen, er specifikt for at hund og kat kan mødes... fordi Milo vil komme til at være med dernede stort set altid. Han er med os overalt hvor han kan (hvilket vil sige at han aldrig er med ved mine forældre), fordi vi jo er væk fra ham altid i dagtimerne... Og svigerforældrerne passer ham relativt ofte, og så tænker vi bare, at så skal de 2 kræ kunne sammen, fordi ellers skal den kat bo ude i baghuset hver gang vi kommer. Og det er vel ikke optimalt?

Men ja nu bliver jeg da i tvivl..

• #18   17. jan 2015 Min Hund har ALTID første prioritet, og komme aldrig til at være i et andet lokale smiley

• #21   17. jan 2015 Ja hvis bare katten var vant til hunde, så ville det nok være lidt nemmere.. lige nu ved vi jo slet ikke hvordan nogle af dem vil reagerer på hinanden. Meeen nu har vi lige ringet derned og sagt, at det bare er os der kommer i morgen - for nu tør jeg slet ikke tage ham med.

Jeg ved ikke noget om katte, men jeg ved at deres kat altid er i baghuset om natten og når de ikke selv er hjemme, så den vil være vant til at være derude - og der kommer Milo ikke. Den vil ikke rigtig kunne gemme sig inde i stuen, for der er ikke så meget plads. Og Milo kan jo komme over det hele. Planen er/var dog, at lære ham at man ikke jagter katte rundt, og rose ham med mad, hvis han ikke æder den. Han er jo et madøre.

• #22   17. jan 2015 *Patte* alle dyr har førsteret i deres eget hjem - så kommer jeg bare ikke - ret tit smiley

• #24   17. jan 2015 Det har han - men virker ikke så godt når jagten er sat ind.... Altså jo, engang tog han en due i haven, og der råbte jeg så højt at han slap den (kønt syn var det ikke). Jeg havde mere tænkt mig at holde hans fokus med noget fedt råt kød - det smager og lugter af meget.

• #25   17. jan 2015 MEn hvis han er i snor, så er det jo straks nemmere. Også fordi jeg kan gå ud med ham, hvis han "begynder på noget". Muligheden for konsekvens er meget større, når jeg kan kontrollere hvor han er.

Vi har også en børnelåge, som jeg tænker kan være fornuftigt nok at have oppe. Og så katten på den ene side og hunden på den anden?

• #27   17. jan 2015 Det plejer ellers også bare at virke effektivt at "fjerne" ham fra det han gør eller hopper op af, og så positiv belønning når han gør det rigtigt.

• #28   17. jan 2015 Hvis du havde haft en pudel, border collie eller bare et eller andet, der ikke var lavet til at jagte og dræbe ligenetop mindre dyr. Det du forventer er jo lige det modsatte af hvad hans race er lavet til..
    Ikke der med sagt det ikke i nogle tilfælder kan lade sig gøre på trods..
    Men sæt dine forventninger et lavt sted og sørg for i tar jeres forholdsregler. Minimum snor på og total opmærksomhed. Og har en plan B..
    Så der ikke sker katten noget. Det ville sgu være synd for jer alle..

• #31   18. jan 2015 Det er faktisk pudsigt at i siger det.. vi har lige været ude og gå tur med ham, og der foreslog jeg min mand, at vi får et tæppe med hjem der lugter af katten, som Milo bliver belønnet for hver gang han snuser til det. Så tænker jeg, at det da må give positive associationer.

Nu kører vi derned i morgen uden Milo for at se katten inde i stuen, og så den kan se os. Det er måske også meget godt..

Jeg forventer ikke at de kommer til at kunne ligge i ske, men bare at han ikke nakker den smiley Vi har et sæt bekendte der har 2 andre terrier, og de har lært at være sammen med et andet vennepars kat. Så jeg har da håb.

Jeg tror vi skal prøve self. med snor, hvor det eneste formål er at træne hund i samme rum som katten. Så bliver det kun til 2 min., så er det det. Og så må vi bare komme igen igen igen, hvis det er det der skal til.

• #33   18. jan 2015 Her putter hund og kat sammen. Men der er også en kæmpe forskel på en Collie og en JR.

Min mands søster har som sagt en, og kaninen måtte de af med, fordi JR var ved at stresse den til døde. Og katten havde de kun i meget kort tid, for selvom den kun var på datterens værelse, var JR ved at splitte døren af i atomer i ivrigt forsøg på at komme ind og nakke den.

Deres JR er også ved at splitte alt af, når der kommer en fremmed hund forbi. De har før haft en DSG tæve, som var ældre, og som han lige kunne tolerere. Nu hvor hun er væk, er han ved at æde alt på sin vej.

En gang lykkedes det ham at smutte ud af haven og bide den anden hund. Haven er hegnet ind, men han fandt et hul.

• #34   18. jan 2015 Jeg har brugt mellem 7 &14 dage på at være 100% på, i sammenførings situationer mellem kat og den ældste cairn terrier. Han nakker nabokattene hvis han kunne komme til det.

Så det er en lang line, guffer, hele tiden sikre at der ikke sker en upser, for så bliver katten pelset. At katten selv kan styre tempoet, nytter ikke hvis den er ræd for hundene, flugten og panikken er en tricker i sig selv.
    Nemmest er det med en kat der er cool med hunde.
    Han holder meget af vore egne katte, men det tager altså en tid, før han accepterer at de er en del af familien.
    Pt er det de her to der styrer flokken.

profilbillede
  • #36   18. jan 2015 Det gør den ikke CF - men det skal bare han bare ikke smiley
    Han er med når han kan, for at være sammen med os, men er også hjemme mens vi er ude (self). Kan han ikke være i samme rum - og hvor vi nu færdes - så skal han ikke med (og så bliver jeg hjemme om nødvendigt). Han kan jo ikke både være alene til hverdag og i weekenderne. Det skal han i hvert fald ikke.

• #37   18. jan 2015 Men bortset fra det, så var den kat vildt kedelig.. og sov det meste af tiden.

Kommentér på:
Hund skal møde kat

Annonce