Små hidsige hunde {{forumTopicSubject}}
Dette indlæg, er IKKE et angreb på små hunde, for jeg holder meget af alle hunde.....store som små.
MEN
Hvorfor er det at en hel del hundeejere med mindre/små hunde, ikke finder det "nødvendigt" at irettesætte deres små hidsige krabater (altså dem der opføre sig som rovdyr i snor, når de ser en fremmed hund...og skaber sig fuldstændig åndsvagt).
Er det fordi disse hundeejere ved at de bare kan trække afsted med dyret ?. Er disse hundeejere ikke klar over, at små hunde rent faktisk og kan/bør opdrages !.
Nu kan jeg sagtens holde BÅDE min Schæfer og Labrador på samme tid, når jeg er på tur med dem, da begge er velopdraget.....og jeg sætter dem somregel af, hvis anden hund kommer mod os (og de bliver siddende !).
Men her sidst....der kom en ung pige gående med en DSG, og den skabte sig totalt åndsvag og prøvede af al magt at komme over til mine. Men irettesatte pigen, hunden......næeeee, hun grinede bare og trak af med den.
Og det er ikke første gang jeg har mødt den reaktion !
Mener i ikke også at folk sgu da skal opdrage selv deres små krapyler ?
mar 2011
Emner: 2 Svar: 120
Små hunde bliver desværre ofte ikke opdraget og trænet på linie med store hunde
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
Nej det tror da fanden, for det pis gider jeg sgu ikke uanset hvor lange ben hunden har!
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 523
Skaber sig dog helt tosset, som før vi trænede, når hans 'hade-hunde' kommer ud fra et hjørne, og jeg ikke i tide kommer lidt væk og har godbidder klar.
Personligt synes jeg det er SÅ pinligt, når Viktor skaber sig, men hvis ikke man synes det, hvorfor så træne, når man bare kan slæbe dyret vider? Indrømmet, det har jeg da også gjort en del gange efterhånden...
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 228
Min hund elsker at møde andre hunde på gåturen. Desværre har vi oplevet 4-5 gange at han er blevet overfaldet af hunde der ikke var i snor, min hund bliver derfor nervøs hvis der kommer nogle gående helt hen tæt op ad os og deres hund trækker nysgerrigt hen mod min. Og ja, så beder jeg dem om at holde afstand fordi jeg synes at der er en grund til at min lille hund, der er blevet overfaldet flere gange, bliver usikker... Det skal siges, at han aldrig ville bide eller noget - men bare sige "hold jer lige lidt væk fra mig, tak" (han er nemlig en kylling!).
Skal man skælde sin hund ud fordi den har haft dårlige oplevelser og forsøger at bruge sit sprog til at undgå det? Det synes jeg ikke jeg vil - selvfølgelig roser jeg når han ikke gør det, og forsøger at undgå situationen - men jeg kan ærlig talt godt forstå min lille mand
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Den rette beskrivelse vil så ofte være: "En lille utilpasset, uopdragen og forkælet erstatning for et barn".
jan 2012
jan 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Dem jeg IKKE fatter....det er dem der bare griner, og trækker afsted med hunden !?
jan 2012
mar 2013
I det mindste prøver vi her (JEG gør i hvert fald), og det er blevet meget bedre, men tror aldrig det bliver helt godt, så han aldrig kan finde på at gø.
Men han er altså ikke utilpasset eller uopdragen..
maj 2008
Spørger du mig? Hvis du gør, så genlæs lige mit indlæg #6.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
@ TS ... ved godt du skriver at det ikke er et angreb på alle os med små hunde, men tro mig vi med små hunde oplever det samme med ejere af store hunde, eller bare med hunde generelt ... tror slet ikke det har noget med hunde str. at gøre men med ejerenes indstilling til deres hundehold, uanset str.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Synes du det var smart at skælde ud på en angst hund?
Andre gange handler det om racer som er lavet til at gi alarm, når fremmede og uvandte ting/personer ses. Der svarer dertil at lære en hyrdehund ikke at hyrde. Eller en lab ikke at hente bolden når man kommer hjem. Og ofte er ejerne ikke gearet til træning.
Faktum er en lille arrig hund på ens vej, er måske irriterende. Men så længe ejeren har den i snor er den ikke til gene ellers.
Når jeg møder den slags glæder jeg mig over, de valgte noget de trods alt kan holde. Nu de ikke kan træne..
mar 2013
maj 2008
Ja, for så erkender ejer nemlig ikke problemet, meget enkelt.
jan 2015
Jeg er begyndt på at optage video nu, hver gang jeg er ude og gå, og møder hunde som skaber sig fuldstændigt ukontrolleret.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
mar 2013
okt 2006
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Hun var hammer usikker af at havne i sit 4 hjem kun 9 mdr gammel, kunne intet og bange for alt.
Idag? Hun går pænt ved siden af mig og siger intet. Jo trækker måske lidt når hun ser en komme imod hende, men det er fordi hun vil hilse...men hun blir hvor hun ellers skal og siger ikke noget.
Tilgengæld er jeg træt af at se dem med store hunde, der må smøge deres snor 29 gange rundt om armen og holde fast helt inde ved halsbåndet og hunden næsten hængene ved deres ben, men de går og siger "nej,nej,nej, gå pænt, nej plads... Dyyygtig..."mens den gurgler og og prøver at komme henimod os..
Og jeg passerer med min stille og roligt
okt 2006
Så havde jeg sgu også trukket min 35 kg. Råberhund med mig videre...
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Jeg bliver så træt at andre skal "bestemme", hvordan folk holder hunde.
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
De 2 eneste hunde der gør en del er en Cocker Spaniel (gør konstant), hvis ejere gør absolut intet for at få den til at klappe i, jeg går faktisk ikke derind mere når jeg kan høre den er der, for det er ikke til at holde ud at høre på ...
Og så er der en lille Chi, den gør ikke konstant, men det virker faktisk mest til den gør det når der kommer ordentlig gang i de større hunde som drøner rundt, som om den siger "Øh hvis ikke lige I kan se mig, så hør lige jeg er her, inden i planter jeres poter " .....
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Hun leger med lyd, og sådan er det, heldigvis i den jeg kommer, griner folk da lidt og at jeg altid kan høre hvor hun er
Her vil hun gerne have den pind de andre leger med
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Man kan møde op på enhver træningsplads. Man finder altid flest store/medium hunde. Og da især i vinterhalvåret. Jeg kan ikke helt regne ud om det er ejer eller hund der er bange for lidt vand og sne...
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
okt 2006
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 815
Jeg gør meget ud af at opdrage mine hunde, da jeg synes det er langt mere behageligt at omgåes en velopdragen hund, og jeg ønsker ikke at mine hunde er til gene for andre.
Det er ikke alle små hundeejere der ikke opdrager deres dyr, men måske nogle ikke ved bedre.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
De steder jeg træner er størstedelen små hunde
maj 2008
Hvem andre end dig har skrevet det vrøvl?
maj 2008
maj 2008
"Hvis nogen påstår, at deres hund er en lille hund i en stor krop, bør det få alle alarmklokker til at ringe."
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 327
- Jeg kan ikke få ham med videre, hvis der er andre hunde og jeg kan slet ikke få kontakt til ham overhovedet, hverken med godbidder, legetøj eller virke rigtig sjov så sætter han sig som regl ned og vente på den anden hund kommer over
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 50 Svar: 753
Bonzo - Trækker meget gerne hen mod andre hunde, men accepterer som oftest et bestemt nej.. Vi træner og træner.. Han gøer kun hvis han finder den anden hund aggressiv..
Nima - Kan gå frit konstant, bliver hos mig, gøer kun når hun bliver forskrækket..
Babe - Fik hende som 3 års, hun gøer en del mere end de andre 2.. Hun er utryg ved fremmede hunde og så kommer der lyd på hvis de kommer for tæt på.. Vi træner både på at hun skal holde mund, samt at hun er mere tryg ved andre hunde.. Dog bliver vores hårde arbejde ofte ødelagt af løse hunde der kommer løbende og finder hende meget spændende når hun skriger op af skræk..
Ellers en utrolig opdraget hund det lille pjok er..
jul 2012
maj 2008
maj 2008
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Så ja nu gør hun når hun synes at andre kommer for tæt på for hurtigt. så længe ejeren så bare holder dem under kontrol og væk fra os kan hun godt afledes.
Malene og Huskierne
At vi ikke træner når der er regn ( meget vand på banen ) eller sne skyldes udelukkende at hunden er så bette i modsætning til dine der nærmest kun får våde poter, er at når den er så bette ( og i mit tilfælde også langhåret) er den gennnem blød og iskold i løbet af ti minutter, sidste vinter nåede hendes mave ikke engang op over sneen.
Men at vi ikke står på træningspladsen er ikke det samme som der ikke bliver trænet for det gør vi lystigt hjemme og ude på gåturene og i ridehal.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Jeg har en lille hund, som nærmest ikke ser andre hunde på vores ture, de kan stå og gå helt gø amok, han er ligeglad og går videre. Skal jeg så udfra det konkludere at alle store hunde er frådende bæster? Nej vel, og det gør jeg heller ikke.
Her hvor vi bor, er de eneste små hunde der gør hysterisk når de ser andre, 2 mopser. Det er uanset om det er på turen, eller om det er i haven. til gengæld møder jeg ofte både schæfere, labber osv, som gør fuldstændig uhæmmet ved synet af andre hunde, rejser børster osv, men derfor konkludere jeg stadig ikke at alle store hunde er frådende bæster.
Det handler ikke om størrelsen på hunden, det handler om ejeren. Der er både små og store hunde med problemer, længere er den ganske enkelt ikke.
Og hvis hunde så har haft en dårlig oplevelse eller flere, så er der da intet at sige til, at de på den ene eller anden måde måske tager skade. Der har vi så været super heldige, vores Mailo er blevet overfaldet og rusket rundt , og er blevet overrumplet et utal af gange af andre hunde, som bare kommer fræsende med 200 km/t, men han har heldigvis ikke taget skade.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Det er umuligt at komme i kontakt med ham, selv når der ingen hunde er, fordi han simpelthen stresser sig selv, fordi han ved, at der er "farer" over alt.
Vaks er bange for cyklister, løbere og hunde, og han er altså godt klar over, at de allesammen er udenfor. Cykler reagerer han næsten aldrig på mere, men de to andre, dem har jeg ikke fået knækket koden til at løse problemet på endnu. Jeg arbejder med ham næsten hver gang, vi er ude, men det ér altså svært, når han er nær umulig at komme i kontakt med.
Jeg gør mit bedste, og jeg kan uden tvivl forestille mig, at der er andre derude, som har lignende problemer.
Når vi passerer og Vaks reagerer, så prøver jeg at tage oplevelsen meget let. Hvis jeg pludselig er helt uden af den, eller hvis jeg stopper op og sætter ham på plads, så har jeg ikke vundet en skid. Han skal lære, at hundene ikke æder ham og ikke nødvendigvis kommer over til ham, bare fordi vi passerer dem. Så ja, jeg trækker ham videre, for jeg kan ikke komme i kontakt med ham, når han først er begyndt at gø eller lignende.
Grænsen mellem gø og muligvis kontaktbar varierer fra dag til dag. Nogle dage har jeg haft en fin kontakt med ham, men andre dage, så ér han altså bare helt væk og så skal vi altså bare igennem det. Hvad de fleste ikke ser, er mig, der bagefter står samme sted i en halv time for at få ro på ham igen og rent faktisk komme i kontakt til min hund, som er derinde bag stresset et sted, så jeg kan gå, uden at han er ved at kvæle sig selv og er helt oppe i højeste gear.
Synes det er forkert at dømme folk så hurtigt.
(Skal lige siges, at jeg ikke beroliger ham ved at ynke ham. Jeg prøver at få ham til at sætte sig eller andet simpelt, så han tænker på andet end at en hund netop er passeret, og nu kommer den hvert øjeblik og æder mig)
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Han gør dog alligevel væsentligt mere
Men jeg ville sgu nok ikke begynde den store opdragelses scene, når et eller andet fjols jeg mødte hev kamera/mobil frem og begyndte at filme
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Men noget jeg finder irriterende er, når jeg er i gang med at sidde foran hende og vi øver øjenkontakt osv. Pga en anden hund passerer, og så at hunden kommer helt tæt på og Vil snuse til hende osv. Det gør det ikke altid nemmere.. Synes det er rimelig tydeligt at vi ligesom træner!
sep 2007
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
jan 2015
Den overlever formentligt ikke, men jeg kan bevise hvem der "startede".
Og flere lægger ting ind i indlægget som jeg ikke har nævnt.....jeg nævner INTET om hunde der "bare" gøer.....jeg snakker om SMÅ HIDSIGE HUNDE som er aggressive i snor !.
Men nu er det jo ikke første gang i diverse gallerier, at folk ikke læser hvad der står.....men derimod læser hvad de TROR der står !.
Jeg skriver jo heller ikke, at der ikke er STORE HUNDE, som har samme problem....nu går mit indlæg bare på MIN erfaring, som kun er med mindre hunde. Og hvis i -der læser som vinden blæser- lægger mærke til det.....så går min anklage på elendige hundeejere af små hunde, som ikke mener at en lille hund skal opdrages...men bare trækker grinende afsted med den.
Men i må jo åbenbart føle jer ramt....selv om i siger at i prøver at løse de problemer i har med jeres små hunde !!
Og så bliver jeg nød til at afslutte debatten med, at med den måde mange af jer siger i opdrager hunde på, så er der ikke noget at sige til at så mange hunde bliver kastebold !
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
Noget helt andet.. TS.. hvad mener du med 'udfald'? For når du i profilen skriver at du ved udfald vil losse en hund, så den ikke rejser sig igen, så vil jeg gerne vide hvad du helt præcist mener med udfald - for den udtalelse finder jeg RET skræmmende, når du ydermere er hundetræner.
... og jeg vil ihvertfald gerne både undgå at møde dig og din hund, og undgå dig på en træningsbane, for det der er godt nok ikke god reklame for dine træningsmetoder. Just saying.
jun 2009
Vaks er udfarende bange, men ikke aggressiv. Og han er kun udfarende i snor.
Så Vaks falder faktisk i den kategori, du ønsker at filme. Jeg er sq glad for, at vi ikke bor i samme region. Det er SÅ respektløst at gå rundt og filme folk, smartphone eler ej.
maj 2008
jan 2012
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Men jeg er ejer af en såkaldt "hystade"...
Og må indrømme, at jeg bliver lidt bitter inden i, når man fra start går udfra, at hunden der gør, er dårligt opdraget..
Jeg har en dværg puddel, Baby, og han gøer sommetider som en sindssyg, når han ser større hunde. Jeg træner og træner, og i perioder er der langt i mellem hans "anfald". Lige nu er han i en periode, hvor ALT får skæld ud. Og hvis jeg giver mig til at skælde ham ud, eller hive og flå i ham, så bliver han bare MERE hysterisk...
Baby er velopdragen på de fleste andre punkter. Men en uheldig episode, da han var yngre, har gjort at han reagere som han gør...
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Jeg har en stor hund, der spasser ud i snor. Jeg er lidt spændt på, om du også kunne vurdere hele hendes fortid, hvis du mødte hende. Om du kunne vurdere graden af engagement, vi har lagt i hende, og hvor meget vi har trænet hende, eller gælder denne særlige evne kun små hunde?
Jeg gætter på, at du i stedet ville filme hende og konkludere, at hun har et par ejere, der er ligeglade og ikke gider opdrage. Til det kan jeg så kun sige, at du tager forrygende meget fejl.
maj 2008
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.421
Jeg har prøvet med sit, godbidder, ros, modsatte fortov, vende om så snart han får øje på hunden og alt muligt andet, men intet virker.
Han/jeg/vi kan ikke finde ud af at holde kontakten når der er en anden hund i farvandet. Cocio har været sådan siden vi overtog ham da han var 6 år gammel.
Det er ikke alle hunde, men næsten. Især er det dog hvide hunde, gerne lidt mindre eller på størrelse med ham selv, men det er også større hunde i andre farver.
Hvis nogen har nogen forslag eller vil hjælpe med at træne omkring Nordfyn eller Odense, så sig endelig til.
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
jan 2015
mar 2011
Emner: 2 Svar: 120
Små hunde har jo ikke meget krop til at gøre stemmen bøs med og derfor lyder de som de gør.
Som tidligere ejer af både små og store hunde er min oplevelse at mange småhundeejere tager lidt vel afslappet på opdragelsen, men det er der også mange ejere af store hunde, som gør.
Små hunde har bare oftere en kortere lunte og dermed reaktionstid og dette i kombination med dårlige oplevelser med store hunde som tromler dem giver resultatet med en lille udfarende hund, som gør aggressivt. Den er så bare hysterisk. Hmm...
jul 2012
maj 2008
maj 2008
jul 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 197
Bertha kan godt forstå dig,
bor selv i et område hvor der er cirka 1/2 af hver små og store hunde,
der er specifikt 4 ældre par her med små hunde,
hvor jeg bliver lidt nervøs, hvis jeg møder dem
fordi hvis der sker noget er det min hund der bliver aflivet,
da de ikke har control over deres hunde,
det ene par lader deres hund løbe fri på vores grønne areal,
stadig uden noget control,
denne hund kommer en dag til at få en anden hund aflivet,
hvis sådan noget foregår hos dig kan jeg godt forstå tanken med at optage at det ikke er dig eller din hund der startede problemet
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 65
Jeg er så hamrende træt af at fordi man har små hunde får man sådan en label at de er alt dårligt. Jeg siger til folk selv dem som min mops kendte før overfaldet at de må ikke komme hen mere. Og hun legede virkelig meget, men selvfølgelig det var hendes egen skyld hun kunne jo bare have angrebet den først.
På grund af sådan en stor hund er min Bing blevet ødelagt. Men heldigvis har hun Sesse,
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
Og nej min hund er ikke "syg i hovedet" hvis den bliver angrebet af en lille hund, og så slår den ihjel...Min hund er bare 30 gange stærkere end den anden.
Jeg kan sagtens forstå at små hunde ejere kan have haft uheldige oplevelser med uansvarlige store hunde ejere. Men tænk jer lige lidt om når i lader de små vapser provokere min store hund for tæt på...han kan jo få nok på et tidspunkt!
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.873
Det har hun gjort lige siden hun blev overfaldet af to løse hunde, som ejeren ikke kunne/ville kalde til sig.
Jeg måtte stå og hive, flå og sparke til dem, for at få min hund fri. Heldigvis var det kun dækkenet, som blev flået i stykker, så hun slap med småskrammer.
Jeg ved at min hund gøer af andre hunde, fordi hun er angst og usikker. Det har kostet helt enorm meget træning, at få hende til at gå stille og roligt forbi andre hunde i snor.....
Desværre bliver vi sat langt langt tilbage i træning, hver gang vi møder en botnakke med en løs hund, som de hverken kan eller vil kalde til sig.
Og med botnakke mener jeg, en person der overhovedet ikke har nogen forståelse for al vores træning, ingen respekt for mine ønsker om at de ikke lader deres hund gå hen til min, og deres manglende forståelse for, at min hund skriger af angst, og ikke pga dårlig opdragelse.
Jeg ved godt, at i en situation, hvor min hund er totalt i panik og skriger af skræk, hjælper det ikke en fis, at skælde ud og opdrage (træne). Derfor "irettesætter" jeg ikke min hund, hvis situationen er helt tilspidset.
I øvrigt tror jeg ikke at folk griner, pga deres hunde reagerer uhensigtsmæssigt. Men jeg tror at folk kan komme med et afvæbnende smil eller grin, og de kan komme til at grine af ganske andre grunde, feks skræk eller afmagt.
Mennesker benytter sig nemlig også af overspringshandlinger.
Det bedste andre kan gøre, hvis min hund reagerer "hysterisk", er at lade som ingenting, og bare gå videre.
Jeg tvivler på det bliver bedre, hvis folk stopper op, og begynder at filme os.
Jeg vil lige sige, at jeg intet har imod løse hunde, hvis bare folk holder dem væk fra min hund, der er i snor. Desværre er det sjældent jeg møder nogle, som kan kalde deres hund til sig, eller vil kalde den til sig, selvom jeg beder dem om det.
Ofte er reaktionen, at de mener jeg er underlig, fordi jeg ikke vil lade min hund hilse. De fleste vil absolut have at hundene skal hilse, også selvom jeg siger at min hund er bange, og kan finde på at snappe af skræk, når en stor ivrig hund kommer buldrende og vil snakke.
Jeg ville ønske, at jeg bare kunne få lov til at gå i fred med min hund.
jun 2009
Jeg taler nok for mange, når jeg siger, at hunden sq ikke "provokerer". Sådan en holdning er for langt ude, beklager. Min hund gør, fordi han har tænkt "Hvis jeg nu råber først, så lader de mig nok være", hunden tænker jo ikke fordi "Tihifnis, se hvor irriteret Michaels store hund nu bliver".
Det kunne jo være den fik nok - Ja, men så har du den vel forhåbentlig i snor lige såvel som at den lille hund forhåbentlig er det (Omend ikke alle har det, stor hund som lille).
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 108
I am writing to ask for help. I can read Danish just fine but my writing is poor. Please feel free to answer in Danish.
I have 3 dogs, small, mother, 5 years, two sons, 3 years, all 3 sterilized. When they went free, no problems, but after growing anti-dog sentiment, they are now often on a leash. They are well behaved and sweet and clam dogs with a STRONG prey drive. They react to other dogs badly when they are on a leash. Some (one attacked them in a field one day) much worse than others. Part is wanting to meet the dogs, part fear, and part protection, I believe. Another problem I see is, again, (my thoughts), dog pack behavior. The 5 kg smallest one is setting the tone for the two 8 kg dogs.
So my question is about training. What should I do? What is the best way to train them to be calm when passing other dogs? I've been working on sit and no-barking (both they understand), but my husband does not do this. I have some success. I could work with other dogs when the owners are willing but I want it to be with a success with all dogs. I don't treat them as children, but as large dogs, that is: as DOGS, and want them to behave completely in this situation.
Any and all advice is most welcome for training them to be better behaved on a leash. They are almost perfect dogs when not on a leash. Where do I begin? What would be a good plan for training with this problem to achieve complete success?
Thank you in advance,
Monica
ps, my profile name is OBVIOUSLY a joke as many of you know.
aug 2013
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
Men altså deres hilsevenner tæller også små hunde og min Dobers bedste 'veninde' er min mors cairnterriertæve. Men totalt fremmede små bitte hunde tør jeg faktisk ikke lade dem hilse på.
feb 2013
Men men men det er levende væsner og derfor kan der ske uforudsete ting og jeg ved da godt hvilken hund, der får skylden, hvis en 'farlig' hund som en Dobermann siger fra med gebisset overfor fx en lille uskyldigt udseende Shi Tzu. Jeg har simpelthen mine hunde får kære til at jeg tør lade dem hilse på små ukendte hunde.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
Der er da mange der kender én der er i familie med én, der har en ven der har gået i klasse med én, der boede nabo til én der havde en faster der var veninde til én der arbejdede sammen med én der boede tæt på én der kendte en anden som havde en moster der var venner med én der havde en storbror som kendte én der havde en stor hund der blot forsvarede sig mod en lille agressiv chihuahua der angreb den og bed den halvt ihjel, og selv om chihuahuaen kun havde lidt overfladiske skrammer var det jo den store hund der blev aflivet....
Vidtse du ikke engang det??
feb 2013
Så altså Better safe than sorry.
jul 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 99
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 108
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
Og hvis så pludselig de kommer op at toppes over noget, så er det sfølig den lille der bliver bidt og den store der skal aflives.
Og lad os nu være ærlige. Mange terrier racer er af natur arrige og hurtige til at "gå på", det er jo det de oprindeligt er avlede til.
Chihuahua'er har feks også tendenser til at gø meget.
Og mht til at små hunde kan have traumer fra uheldige oplevelser...
Så har min store hund i sin opvækst haft uheldige oplevelser med små arrige angribende hunde, hvilket har gjort at han er hurtig på aftrækkeren hvis en lille hund spiller op for tæt på ham.
Og så synes jeg generelt at jeg ser mange fordømmende blikke fra småhundeejere, når min hund siger vov, imens deres egen flejner helt ud lige foran dem.
Det er som om at de mener at Min hund må ikke udvise aggression, men deres må godt...?
Det lugter grimt af dansk jantelov, "den store hund skal ikke have lov at være noget" "loven skal i hvert fald sørge for at den kommer ned med nakken."
Det er som om at det her lkand er befolket af mange små mennesker, som ikke kan tåle at her er der en stor, stærk og selvsikker en, som virkeligt kan noget.
Bvadr!
jan 2012
Hvis man ikke magter den simple disciplin, det er, at fysik forhindre at ens store hund ikke skader andre hunde, eller andet for den sag skyld, så skulle man nok ikke have en stor hund.
Det drejer sig ikke om jantelov, men om at tage ansvar, og måske anerkende sine egne begrænsninger og evner
sep 2007
Du kan vel næsten læse ud af denne tråd at der er lige så mange fordømmende blikke fra ejere af store hunde mod dem der har små der siger vov
maj 2008
Og, hvis de ikke kan kalde dem til sig, så skulle de lade være med at have dem løse.
På den måde ville ingen komme til skade. Der ville højest være lidt larm og gøen fra enden af hver hundesnor.
Faktisk kan jeg slet ikke forstå, at trådstarter føler sig så provokeret af en gøende hund i snor, at hun er nødt til at optage det på film.
Min hund er altid i snor, når vi går tur.
Det er bare et stort problem og meget respektløst at folk lader deres løse hunde løbe hen til min, selvom jeg højlydt gør opmærksomt på, at jeg absolut ikke er interesseret i det. Min hund kunne sikkert sagtens finde på at bide en løs hund, som kommer stormende hen til os. Jeg gør alt for at undgå det, men det er dæleme ikke nemt, når der danser en hund rundt om en, mens ejeren bare står og glor på afstand.
Jeg skal gerne indrømme, at jeg er mere bange for en stor løs hund, end en lille. Af den ganske simple grund, at en stor hund har en større mund, og derved kan lave mere skade, især på et mindre dyr.
Men jeg har noget imod alle løse hunde, både store og små, som folk ikke kan/vil kalde til sig, selvom man beder dem om det.
Jeg er især træt af at høre en bemærkning om "jamen den gør jo ikke noget". (Meget muligt, men den skræmmer min hund, og ødelægger min træning).
Jeg er også træt af at høre sætningen "det plejer den ikke at gøre".
(den sætning har du aligevel glemt i næste uge, når du slipper din hund igen).
maj 2008
Selvom min hund var i snor, kunne jeg ikke nå at gøre noget som helst.
Det var bestemt ikke en rar oplevelse, og jeg kan stadig få mareridt over den.
Jeg vil aldrig nogensinde glemme, da jeg bar ham hjem, mens hans tarme klaskede ind mod mine lår.
Det ønsker jeg ikke, at opleve igen nogensinde.
maj 2008
Sikke en traumatisk oplevelse
aug 2013
Små hidsige hunde