Staffordshire Bull Terrier opdrætter {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg må ærligt erkende, at jeg har forelsket mig i racen SBT, og jeg er ret så sikker på, at mine fremtidige hunde skal være af den race. Så jeg læser selvfølgelig på livets lyst, imens jeg bl.a. også undersøger, hvilke kenneler der opdrætter denne race.
Det er ikke svært at finde frem til navne, hjemmesider m.m., men det, jeg mangler lidt af, er personlige erfaringer fra købere. Jeg vil derfor høre, hvilke opdrættere I som købere vil anbefale mig.
I denne tråd ønsker jeg mig udelukkende svar fra købere - ikke fra opdrætterne selv. I vil til enhver tid tale godt for jeres kennel, hvilket jeg også godt forstår, da I helt klart er super dygtige omkring racen på hver jeres måde!
Her i tråden har jeg dog bare brug for folks personlige erfaringer med køb af racen fra de forskellige steder, så jeg lettere kan vurdere, hvilken retning jeg skal kigge i. I den forbindelse vil jeg gerne frabede mig grimme kommentarer. Er der noget negativt at sige om nogle opdrættere, må det gerne siges på en konstruktiv og respektfuld måde, da ingen skal hænges ud!
Jeg ønsker bare at høre, hvad folk har erfaret, hvor de evt. har deres SBT fra, hvad jeg skal være opmærksom på - og hvilke fordele og ulemper der er.
Dernæst vil jeg selvfølgelig også gerne have råd og vejledning i jagten på at finde den rette opdrætter, hvilket selvfølgelig også gerne må være råd, der kommer fra opdrættere selv, så længe I holder jer objektive og ikke prøver at påvirke mig, men lader mig læse jeres ord, og jeg derud fra selv kan vurdere, hvad der fungerer for mig.
Dernæst vil jeg også gerne understrege, at jeg kun er ude efter en hund med DKK stamtavle, så hvis jeres personlige erfaring er igennem en privat kontakt, hvor de ikke vægter hunde med stamtavle, så har det ingen interesse.
- På forhånd tak
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
GODT!!! Bravo bravo!! Klapper i mine små hænder
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 44
- Tusinde tak skal du have! Min nuværende hund er min første egen hund. Hun har gjort mig bevidst om og klog på rigtig mange ting ift. hunde, i den tid jeg har haft hende. Hun har virkelig sat min kærlighed for hunde i perspektiv pga. hendes fantastiske sind og godmodige væsen, så det er rigtig vigtigt for mig, at mine kommende hunde bliver nøje udvalgt - både racemæssigt og ift. sindet. Jeg har virkelig fundet ud af, hvor meget det betyder i det lange løb. Fordi jeg har været heldig med denne blandingshund, er det bestemt ikke sikkert, at jeg er lige så heldig fremover, så nu vil jeg gerne gøre grundarbejdet, inden jeg fremover anskaffer mig et nyt, dejligt familiemedlem.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 170
Dernæst vil jeg råde dig til at tage stilling til, hvad DU vægter højt. Vi er alle forskellige i vores søgen og lægger måske vægt på andrw ting end dig, søger andre værdier osv. Hvad tænker du mht sundhed og resultat? Dette kunne være en hjælp til afklaring inden.
Et godt råd. Udvælg dig et par dkk opdrættere, som lever op til dine krav og forventninger. Besøg dem på et tidspunkt, hvor de ikke har hvalpe, da man nemt bliver forblændet af de kære små På den måde kan man finde frem til lige netop den kennel, som passer til DIG og hvor du føler en god kemi med opdrætter, da det er vigtigt i forhold til det videre "samarbejde".
Vi vil jo vel alle i bund og grund anbefale "vores" opdrætter, hvor andre måske bestemt ikke ville anbefale netop det sted.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
jul 2011
feb 2013
- Hvad mener du med, hvad jeg ønsker ift. "resultat"?
Ellers vil jeg takke for de gode råd! Det er faktisk et super godt og behjælpeligt indlæg, jeg kan bruge fremadrettet. Alt det her med hunde er stadig meget nyt for mig. Selvom jeg selvfølgelig har lært rigtig meget indtil videre, er der stadig meget at lære. Specielt når der er tale om ren race med stamtavle og det hele. Den verden er jeg slet ikke inde i, så jeg er åben for råd og vejledning, da jeg ikke vil klokke i det.
Calule:
- Det eneste problem, der kan være ift., at de ikke er danske, er nok, at jeg ikke er særligt god på andre sprog end dansk. Engelsk er jeg okay til, men det er bestemt ikke fremragende. Og jeg ved ikke helt, hvor godt det er at handle med nogle, man kan have svært ved at forstå, men afstandsmæssigt er jeg ligeglad med, om de er danske eller ej.
jul 2011
Der er nogle herinde med ret gode kontakter, som kan hjælpe dig
feb 2013
jul 2011
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 16 Svar: 170
Resultater kan også være i forhold til sundhed. Vil du gå på kompromis med eksempelvis b på hofter, eller vil du kun have a/a.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Lav en liste med, hvad de krav er til kommende linjer, og ta' endelig på nogle udstillinger. Rent typemæssigt er der stor forskel i racen, og det er godt at danne sig et indtryk af, hvad man er til.
Få talt med opdrættere og ejere
Mange vil anbefale deres egen opdrætter, og det er jo slet ikke sikkert at du synes at de står for det du ønsker
aug 2012
Når du køber staff ville jeg først kigge på hvad kennelen tidligere har lavet af hunde, fx. hvor gamle de hunde de bruger i avl er, om de holder pause mellem løbetiderne, hvor mange kuld de trækker på en tæve, osv. Du kan bl.a. se sådanne ting på hundeweb. For at bruge Hundeweb, skal du dog være medlem af DKK. Her har du også adgang til at se de enkelte hundes sundhedsresultater.
En staff bør være testet for L2-hga og HC (medmindre de er genetiske fri). Her i Danmark tester vi også for HD, AD og nogle øjenlyser - det er dog langt fra alle. Man kan dog godt opleve at se parringer, hvor eks. hannen ikke er testet for HD og AD, da det ikke er så mange lande der testes i.
feb 2013
feb 2013
- Hvordan bliver man medlem af DKK?
Jeg beklager virkelig, hvis nogle af mine spørgsmål virker dumme. Jeg vil bare gerne sætte mig tilstrækkeligt ind i det og sikre mig, at jeg ender ud med en SBT, der passer til mig - og omvendt. Jeg vil også gerne sikre mig, at den rette opdrætter bliver valgt. Ja, bare at jeg gør det hele rigtigt.
aug 2012
Mht hd og ad, så er det selvfølgelig vigtigt, men vi bøvler også med en del andre ting udover kun hd og ad. Fx demodex, allergi, tænder, korsbånd osv osv. Så det skal man også have med i sine overvejelser.
Jeg ville personligt også gå efter en opdrætter som ikke fordeler hvalpene ligeså snart de er født, eller meget tidligt. På det tidspunkt ved man jo ikke hvordan hvalpene udvikler sig, og derfor er det i blinde man placerer dem. Der vil jo ofte være forskel i kuldet på fx hvor egnet de er til udstilling, hvor meget drive de har, hvor meget temperement osv osv. Dette har man først senere et reelt indtryk af, og kan derfor fordele hvalpene så de kommer til at passe ind i deres hjem. Eller ja, det er jo min egen personlige mening
Ja det er jo ikke fordi jeg skal sidde og hverve medlemmer, men Hundeweb er et brugbart værktøj, synes jeg. Her står der om hvordan man bliver medlem mv http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2374
okt 2012
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 195
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Og så et KÆMPE KLAP i hænderne over at der ENDELIG er en hvalpekøber, som tager sig tid til research og til at finde HUNDEN!
Jeg ved INTET om SBT'ere, men jeg ville til enhver tid vægte sundhed (både mental og fysisk!) ALLER højest over ALT! Det synes jeg er det moralsk og etisk rigtige at gøre. Skid stort og flot hul i hvad hundende har vundet af priser på udstilling osv. og bed i stedet om at se sundhedstest fra forældre (og gerne endnu længere tilbage, hvis det findes!). Generelt synes jeg kun, at man bør lave hvalpe på hunde, som ligger over gennemsnittet for sundheden indenfor racen, således at sundheden bevæger sig i den rigtige retning, for pågældende race... og self. allerhest på hunde der ligger i TOP og er 100% sunde, men dem tror jeg er svære at opdrive
Calulue: hvilken kennel kender du fra udlandet? Jeg vil gerne snage
sep 2014
Dem der sætter spørgsmålstegn og er kritiske ryger bare ud... og så kan dem i klubben få lov til at avle på revl og krat i fred... SÅ sørgerligt!
okt 2012
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 195
Og vi har de samme regler at gå efter da DTK ligger under for DKK så de avls anbefalinger som DKK har dem skal vi som opdrættere følge...
DKK er for øvrigt de eneste der har relevant avls krav for racen, DRU, DDH eller hvad de andre klubber hedder har ikke relevante sundheds krav og en enkelt af de her klubber kan ikke engang stave til racens navn, så hvis du vil have en rigtig staff efter race typiske forældre og der er sundheds testet så skal du købe med DKK tavle..
Og Køb altid staff med tavle, det er eneste bevis mod hundeloven desværre...
aug 2012
Vi døjer med en del pels - og hudproblemer i racen, som sagtens kan springe flere generationer. Så uanset om forældrene er top-sunde er det ikke til at sige om afkommet bliver det, ikke med sikkerhed ihvertfald.
Du kan få en pb med kenneler, hvis du vil - for der er lidt for mange til et debatindlæg *gg*
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 294
Selvom det har lidt lange udsigter før jeg kan får mulighed for at få en staff
sep 2014
Calule; der er for mig stor forskel på at gå målrettet efter sundheden og så tro at nogle hunderacer er 100% sunde. Jeg mener blot at man bør gå efter højeste fællesnævner og ikke laveste.
Mht. udseendet er vi enige, måske fik jeg ikke udtrykt mig ordentligt: Mener at man bør vægte sundhed og anatomi over fx farve. Jeg vil desuden meget gerne ha' en besked med kenneler.
aug 2012
Men dertil sagt, så ønsker jeg jo selv et større fokus på sundhed, og kommer også til at lave mit kuld på forældre med perfekte sundhedsresulatter - men det kan bare ikke stå alene uden sind og eksteriør
maj 2006
Følger: 102 Følgere: 143 Hunde: 9 Emner: 74 Svar: 1.089
Staffordshire Bull Terrier opdrætter