{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.861 visninger | Oprettet:

Staffordshire Bull Terrier opdrætter {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg må ærligt erkende, at jeg har forelsket mig i racen SBT, og jeg er ret så sikker på, at mine fremtidige hunde skal være af den race. Så jeg læser selvfølgelig på livets lyst, imens jeg bl.a. også undersøger, hvilke kenneler der opdrætter denne race.

Det er ikke svært at finde frem til navne, hjemmesider m.m., men det, jeg mangler lidt af, er personlige erfaringer fra købere. Jeg vil derfor høre, hvilke opdrættere I som købere vil anbefale mig.

I denne tråd ønsker jeg mig udelukkende svar fra købere - ikke fra opdrætterne selv. I vil til enhver tid tale godt for jeres kennel, hvilket jeg også godt forstår, da I helt klart er super dygtige omkring racen på hver jeres måde!

Her i tråden har jeg dog bare brug for folks personlige erfaringer med køb af racen fra de forskellige steder, så jeg lettere kan vurdere, hvilken retning jeg skal kigge i. I den forbindelse vil jeg gerne frabede mig grimme kommentarer. Er der noget negativt at sige om nogle opdrættere, må det gerne siges på en konstruktiv og respektfuld måde, da ingen skal hænges ud!

Jeg ønsker bare at høre, hvad folk har erfaret, hvor de evt. har deres SBT fra, hvad jeg skal være opmærksom på - og hvilke fordele og ulemper der er.

Dernæst vil jeg selvfølgelig også gerne have råd og vejledning i jagten på at finde den rette opdrætter, hvilket selvfølgelig også gerne må være råd, der kommer fra opdrættere selv, så længe I holder jer objektive og ikke prøver at påvirke mig, men lader mig læse jeres ord, og jeg derud fra selv kan vurdere, hvad der fungerer for mig. smiley

Dernæst vil jeg også gerne understrege, at jeg kun er ude efter en hund med DKK stamtavle, så hvis jeres personlige erfaring er igennem en privat kontakt, hvor de ikke vægter hunde med stamtavle, så har det ingen interesse.

- På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staffordshire Bull Terrier opdrætter
  • #1   10. dec 2014 DET der! Det kan jeg lide at se!!! En som gør sit grund-arbejde!

    GODT!!! Bravo bravo!! Klapper i mine små hænder smiley


  • #2   10. dec 2014 Natascha:
    - Tusinde tak skal du have! Min nuværende hund er min første egen hund. Hun har gjort mig bevidst om og klog på rigtig mange ting ift. hunde, i den tid jeg har haft hende. Hun har virkelig sat min kærlighed for hunde i perspektiv pga. hendes fantastiske sind og godmodige væsen, så det er rigtig vigtigt for mig, at mine kommende hunde bliver nøje udvalgt - både racemæssigt og ift. sindet. Jeg har virkelig fundet ud af, hvor meget det betyder i det lange løb. Fordi jeg har været heldig med denne blandingshund, er det bestemt ikke sikkert, at jeg er lige så heldig fremover, så nu vil jeg gerne gøre grundarbejdet, inden jeg fremover anskaffer mig et nyt, dejligt familiemedlem. smiley


  • #3   10. dec 2014 Har du været på udstillinger og tænkt nærmere over, hvilken type du ønsker? Der er nemlig forskel på stafferne.
    Dernæst vil jeg råde dig til at tage stilling til, hvad DU vægter højt. Vi er alle forskellige i vores søgen og lægger måske vægt på andrw ting end dig, søger andre værdier osv. Hvad tænker du mht sundhed og resultat? Dette kunne være en hjælp til afklaring inden.
    Et godt råd. Udvælg dig et par dkk opdrættere, som lever op til dine krav og forventninger. Besøg dem på et tidspunkt, hvor de ikke har hvalpe, da man nemt bliver forblændet af de kære små smiley På den måde kan man finde frem til lige netop den kennel, som passer til DIG og hvor du føler en god kemi med opdrætter, da det er vigtigt i forhold til det videre "samarbejde".
    Vi vil jo vel alle i bund og grund anbefale "vores" opdrætter, hvor andre måske bestemt ikke ville anbefale netop det sted.


  • #4   10. dec 2014 Er det kun danske kenneler du ønsker anbefalet? smiley

  • #5   10. dec 2014 Jeg har haft 2 blandings-hunde, begge var/er syge. Så jeg er færdig med at støtte møg-avl, fra nu af hedder FCI godkendt tavle, og grundigt for-arbejde. Med mindre der sker noget, f.eks et dødsfald hvor jeg skal overtage en hund.

  • #6   10. dec 2014 Emilie P:
    - Hvad mener du med, hvad jeg ønsker ift. "resultat"?
    Ellers vil jeg takke for de gode råd! Det er faktisk et super godt og behjælpeligt indlæg, jeg kan bruge fremadrettet. Alt det her med hunde er stadig meget nyt for mig. Selvom jeg selvfølgelig har lært rigtig meget indtil videre, er der stadig meget at lære. Specielt når der er tale om ren race med stamtavle og det hele. Den verden er jeg slet ikke inde i, så jeg er åben for råd og vejledning, da jeg ikke vil klokke i det. smiley

    Calule:
    - Det eneste problem, der kan være ift., at de ikke er danske, er nok, at jeg ikke er særligt god på andre sprog end dansk. Engelsk er jeg okay til, men det er bestemt ikke fremragende. Og jeg ved ikke helt, hvor godt det er at handle med nogle, man kan have svært ved at forstå, men afstandsmæssigt er jeg ligeglad med, om de er danske eller ej. smiley


  • #7   10. dec 2014 Esmeralda der findes en masse søde mennesker herinde, og jeg er sikker på du kan finde en som vil hjælpe dig. Hvis du falder for en udenlandsk opdrætter.
    Der er nogle herinde med ret gode kontakter, som kan hjælpe dig smiley


  • #8   10. dec 2014 Hvis jeg kan få den rette hjælp, vil jeg rigtig gerne tage udenlandske opdrættere med i min betragtning! Helt klart! smiley

  • #9   10. dec 2014 Det er jeg sikker på du kan! Er man virkelig seriøs, så er hjælpen nær! smiley

  • #10   10. dec 2014 Jeg tænker i form af sundhedsresultater og udstillingsresultater. Hvis jeg f.eks købte en hvalp og vidste, at jeg fremadrettet ville udstille, så ville jeg personligt gå efter en hvalp, hvor forældredyrene som minimum og også gerne forfædrene har klaret sig rigtig godt i udstillingsringen med topresultater. På den måde har jeg de bedste forudsætninger for at købe en god udstillingsmodel, hvis den vel og mærket ikke var faldet helt vildt uheldigt ud i forhold til linjens eksteriør, temperament osv smiley
    Resultater kan også være i forhold til sundhed. Vil du gå på kompromis med eksempelvis b på hofter, eller vil du kun have a/a.


  • #11   10. dec 2014 I forhold til resultater er det dem som racen har som alvskrav.
    Lav en liste med, hvad de krav er til kommende linjer, og ta' endelig på nogle udstillinger. Rent typemæssigt er der stor forskel i racen, og det er godt at danne sig et indtryk af, hvad man er til.
    Få talt med opdrættere og ejere smiley

    Mange vil anbefale deres egen opdrætter, og det er jo slet ikke sikkert at du synes at de står for det du ønsker smiley


  • #12   10. dec 2014 Esmeralda: Nej, så kan jeg godt se det måske kan blive en vanskelighed, hvis man ikke forstår hinanden. Man skal jo helst gerne være 100% sikker på at man har forstået alt rigtigt smiley Hvis du dog beslutter dig for udlandet kan jeg sagtens anbefale den kennel min ældste pige er fra, de er utroligt søde mennesker og går meget op i sundhed, og så klarer deres hunde da sig også godt på udstillinger smiley

    Når du køber staff ville jeg først kigge på hvad kennelen tidligere har lavet af hunde, fx. hvor gamle de hunde de bruger i avl er, om de holder pause mellem løbetiderne, hvor mange kuld de trækker på en tæve, osv. Du kan bl.a. se sådanne ting på hundeweb. For at bruge Hundeweb, skal du dog være medlem af DKK. Her har du også adgang til at se de enkelte hundes sundhedsresultater.

    En staff bør være testet for L2-hga og HC (medmindre de er genetiske fri). Her i Danmark tester vi også for HD, AD og nogle øjenlyser - det er dog langt fra alle. Man kan dog godt opleve at se parringer, hvor eks. hannen ikke er testet for HD og AD, da det ikke er så mange lande der testes i.


  • #13   10. dec 2014 Nu er jeg med på, hvad der menes med resultater. Jeg vil helt klart tage på udstillinger og kigge, som I anbefaler, men ift. resultater er jeg ikke så opsat på udstilling. Det kan være, at det tanke ændrer sig, inden jeg valgt den endelige opdrætter, men som tingene ser ud lige pt. skal det bare være en familiehund, som jeg kan have med mig omkring. Dernæst vil jeg også sige, at jeg ikke går på kompromis med sundheden. Altså vil jeg klart vælge den opdrætter, hvor tavlen er pænest ift. hundenes sundhed. smiley

  • #14   10. dec 2014 Calule:
    - Hvordan bliver man medlem af DKK?

    Jeg beklager virkelig, hvis nogle af mine spørgsmål virker dumme. Jeg vil bare gerne sætte mig tilstrækkeligt ind i det og sikre mig, at jeg ender ud med en SBT, der passer til mig - og omvendt. Jeg vil også gerne sikre mig, at den rette opdrætter bliver valgt. Ja, bare at jeg gør det hele rigtigt. smiley


  • #15   10. dec 2014 Noget andet, er at de fleste har venteliste til hvalpe, så det er ikke sikkert at der er "ledige pladser" når et kuld annonceres, det afhænger jo selvfølgelig af så meget.

    Mht hd og ad, så er det selvfølgelig vigtigt, men vi bøvler også med en del andre ting udover kun hd og ad. Fx demodex, allergi, tænder, korsbånd osv osv. Så det skal man også have med i sine overvejelser.

    Jeg ville personligt også gå efter en opdrætter som ikke fordeler hvalpene ligeså snart de er født, eller meget tidligt. På det tidspunkt ved man jo ikke hvordan hvalpene udvikler sig, og derfor er det i blinde man placerer dem. Der vil jo ofte være forskel i kuldet på fx hvor egnet de er til udstilling, hvor meget drive de har, hvor meget temperement osv osv. Dette har man først senere et reelt indtryk af, og kan derfor fordele hvalpene så de kommer til at passe ind i deres hjem. Eller ja, det er jo min egen personlige mening smiley

    Ja det er jo ikke fordi jeg skal sidde og hverve medlemmer, men Hundeweb er et brugbart værktøj, synes jeg. Her står der om hvordan man bliver medlem mv http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2374


  • #17   12. jan 2015 Årh jeg følger lige med, da jeg også er FORELSKET i SBT'en. smiley

    Og så et KÆMPE KLAP i hænderne over at der ENDELIG er en hvalpekøber, som tager sig tid til research og til at finde HUNDEN!
    Jeg ved INTET om SBT'ere, men jeg ville til enhver tid vægte sundhed (både mental og fysisk!) ALLER højest over ALT! Det synes jeg er det moralsk og etisk rigtige at gøre. Skid stort og flot hul i hvad hundende har vundet af priser på udstilling osv. og bed i stedet om at se sundhedstest fra forældre (og gerne endnu længere tilbage, hvis det findes!). Generelt synes jeg kun, at man bør lave hvalpe på hunde, som ligger over gennemsnittet for sundheden indenfor racen, således at sundheden bevæger sig i den rigtige retning, for pågældende race... og self. allerhest på hunde der ligger i TOP og er 100% sunde, men dem tror jeg er svære at opdrive smiley

    Calulue: hvilken kennel kender du fra udlandet? Jeg vil gerne snage smiley


  • #18   12. jan 2015 .. og så ville jeg ALDRIG tage for endegyldigt gode varer, at en opdrætter er medlem af specialklubben inden for DKK (terrierklubben i dette tilfælde!). I fx bulldogklubben lader det til at det nærmere er et tegn på at man har bollet formanden, end at man laver gode hunde hvis man er med der smiley
    Dem der sætter spørgsmålstegn og er kritiske ryger bare ud... og så kan dem i klubben få lov til at avle på revl og krat i fred... SÅ sørgerligt!


  • #19   12. jan 2015 Vil lige sige at der altså ikke er nogen der ¨boller¨ med formanden/racerepræsentanten i vores klub, muligvis hendes mand smiley

    Og vi har de samme regler at gå efter da DTK ligger under for DKK så de avls anbefalinger som DKK har dem skal vi som opdrættere følge...

    DKK er for øvrigt de eneste der har relevant avls krav for racen, DRU, DDH eller hvad de andre klubber hedder har ikke relevante sundheds krav og en enkelt af de her klubber kan ikke engang stave til racens navn, så hvis du vil have en rigtig staff efter race typiske forældre og der er sundheds testet så skal du købe med DKK tavle..

    Og Køb altid staff med tavle, det er eneste bevis mod hundeloven desværre...


  • #20   12. jan 2015 No'Vi'Ki: Hvis man skal bruge de absolut sundeste hunde, og ikke eks. B og C-hofter, 1-albuer osv, så kommer avlsmaterialet til at blive RET begrænset (det er IKKE udbredt at fx hd/ad teste i ret mange lande udover norden). Den med at man skal nedprioritere udseendet, den er jeg bestemt ikke enig i. Staffen skal helst ligne en staff.

    Vi døjer med en del pels - og hudproblemer i racen, som sagtens kan springe flere generationer. Så uanset om forældrene er top-sunde er det ikke til at sige om afkommet bliver det, ikke med sikkerhed ihvertfald.

    Du kan få en pb med kenneler, hvis du vil - for der er lidt for mange til et debatindlæg *gg*


  • #21   12. jan 2015 Calule jeg vil meget gerne have en PB med kenneler - så kan jeg se om der er nogen jeg ikke er stødt på i min research endnu smiley
    Selvom det har lidt lange udsigter før jeg kan får mulighed for at få en staff smiley


  • #22   13. jan 2015 LotteCN: Det var bestemt heller ikke min mening at antyde at alle specialklubber er sådan - undskylder hvis det virkede sådan. Jeg mente bare at man ikke skal stirre sig blindt på specialklubberne og tro, at det NØDVENDIGVIS er et kvalitetsstempel i sig selv, selvom det self. godt kan være sådan i nogle tilfælde.

    Calule; der er for mig stor forskel på at gå målrettet efter sundheden og så tro at nogle hunderacer er 100% sunde. Jeg mener blot at man bør gå efter højeste fællesnævner og ikke laveste.
    Mht. udseendet er vi enige, måske fik jeg ikke udtrykt mig ordentligt: Mener at man bør vægte sundhed og anatomi over fx farve. smiley Jeg vil desuden meget gerne ha' en besked med kenneler.


  • #23   13. jan 2015 Man skal bare have i mente, hvis man fx kun vil bruge en smuk, ractypisk han med perfekt sundhed i avlen, så begrænser det udvalget og mange kuld vil være efter samme han. Det skaber en tæt relation, men det kan også vise sig som et problem hvis denne han viser sig at nedarve allergi til en stor del af sine hvalpe, for det kan han sagtens selvom han selv er rask. Så der er mange ting der skal overvejes smiley
    Men dertil sagt, så ønsker jeg jo selv et større fokus på sundhed, og kommer også til at lave mit kuld på forældre med perfekte sundhedsresulatter - men det kan bare ikke stå alene uden sind og eksteriør smiley


  • #24   13. jan 2015 Dejligt at du undersøger mulighederne da det som skrevet vil jeg osse 100 procent anbefale en hund med DKK tavle jeg har hunde fra henholdsvis Danmark Holland og Tjekkiet så ville helt klart undersøge udenlandske muligheder tag evt. På udstillinger der har du mulighed for selv og snakke med evt. Kenneler men forvent at du skal skrive dig op til hvalp de er blevet voldsomt populære

Kommentér på:
Staffordshire Bull Terrier opdrætter

Annonce