{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.136 visninger | Oprettet:

Blå franske bulldogs {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG.

Jeg har set en annonce med såkaldte 'blå' franske bulldogs. I annoncen stod at 'de blå ofte skiller vandene' så annoncøren ville slette alle indlæg der lagde op til debat om dette.

Jeg har selv en fransk bulldog, og troede egenligt at jeg vidste ALT der er at vide om den race, men hvad dælen er en 'blå' fransk? Og hvorfor er det godt/skidt?

Det eneste jeg har kunne Google mig til, er at Bulldogklubben ikke ønsker den blå farve - hvorfor forholder det sig sådan?

I er meget velkomne til at diskutere emnet her på 'min' tråd - men jeg henstillet til at der holdes en sober og venlig tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blå franske bulldogs
  • #4   1. dec 2014 Okay, så det er lidt ligesom så meget andet: den typiske 'skønhed over sundheds' debat? smiley

    Personligt synes jeg det er hamrende uetisk at avle på noget man VED er risikabelt rent sundhedsmæssigt, bare fordi den så får en flot farve. De sygdomme som følger med den blå franske, er vel også til gene for hunden og ikke bare ejer og ejers pengepung... eller hvad?


  • #5   1. dec 2014 Vandene er delt fordi farven bliver det vigtigste... En race som fejler så meget er der ingen grund til at avle på en bestemt farve, hvor der er sygdom i.

    Folk vil have blå... fordi det er flot og anderledes.


  • #6   1. dec 2014 Og alligevel står der i det du har linket, Pia; "Som før nævnt kan en hund med ”genetisk farve-relateret pelstab” føre et godt liv med høj livskvalitet, hvis den bliver optimalt støttebehandlet"... betyder det at det måske slet ikke er så 'slemt' som folk gør det til? smiley


  • #9   1. dec 2014 Louise: Det er også umiddelbart sådan jeg har forstået det - men jeg har meget svært ved at vurdere hvor skadelige den blå farve i virkeligheden er, hvis man fx sammenligner med ikke-blå hvalpe, som så til gengæld fejler en masse andet skrammel. smiley

    Altså; hvor generende er disse blå-sygdomme ifht. de sygdomme der ellers er i racen? Hvis en blå fransk er 100% sund og rask BORTSET lige fra de blå-relaterede sygdomme, er den så ikke 'bedre' stillet, end en fransk som ikke er blå, men til gengæld har samtlige andre racerelaterede sygdomme?
    Eller hvad?

    Jeg ved ikke meget om det, så OPLYS MIG O' KLOGE VENNER! smiley


  • #10   1. dec 2014 Pia: det har jeg aldrig sagt, altså at det er OK at avle på dem, hvis det er mig du spørger! smiley
    Jeg tænker bare, at det dog - trods alt - er noget man KAN behandle og dermed stadig opretholde et godt liv for hunden (jeg ved det ikke, citerer bare artiklen!). Folk avler jo - desværre - også på hunde med sygdomme/skavanker som ikke kan behandles. Spørgsmålet jeg så søger at rejse er: hvilke hunde har det 'værst'?

    De blå, med evt. blå-relaterede sygdomme eller de ikke-blå, hvor man så til gengæld - desværre ofte - avler på hunde med andre problemer?
    Der er jo ingen tvivl om, at det ville være bedst hvis der kun blev avlet på de sunde hunde - men det er jo desværre langt fra virkeligheden smiley


  • #11   1. dec 2014 Der er ingen grund til at avle på de blå... og at racen har andre skavanker gør det ikke mere i orden.

    Mange der avler blå ser kun penge... igen så bliver det mode, og man avler ikke på de bedste/mest sunde hunde.. De skal bare være blå for det sælger!

    Rigtig mange vil have Fawn FB'er... og der er avlere, som kun går efter den farve, da den sælger... det er heller ikke ok.. Forskellen er dog, at farven Fawn ikke har sygdomme med sig.


  • #12   1. dec 2014 Det kunne være sjovt at høre fra nogle af dem, som ville forsvare den blå farve også smiley Men det kan godt være, at de bliver svære at få til at stå frem... umiddelbart lyder det jo - udfra det der ER skrevet her - ikke helt i orden, at avle på dem!

  • #13   1. dec 2014 Det er nu ikke bare specialklubnen, som udelukker den blå farve. Det gør hele FCI.

  • #14   1. dec 2014 Dem der avler dem vil jo påstå, at der er intet galt i det... Ligesom andre som avler på hunde, hvor de måske ikke burde.

    Der er jo også folk, som vil påstå at de franske i fejler mere end andre racer... der er en grund til racen er tæt på ødelagt, og det er de mennesker, som ikke er kritiske, når de avler.


  • #15   1. dec 2014 Emilie - tak for info! Det var jeg ikke klar over... så undrer det mig virkelig, at nogle alligevel avler på dem! Det lader jo til at de 'kloge' har vurderet, at farven ikke bidrager med noget godt til racen.

    Jeg var lidt skeptisk, da jeg troede det kun var Bulldogsklubben. Personligt synes jeg nemlig, at Bulldogklubben ikke er de mest pålidelige lige hvad sundheden angår - det er min opfattelse, at de ikke selv er helt 'med' hvad det angår og ikke rigtig kæmper de kampe de burde, for disse racer. Men igen: jeg er ikke ekspert, så jeg kan sagtens tage fejl.


  • #16   1. dec 2014 Bulldogklubben lever dælme også i deres egen verden på mange områder... desværre...

  • #17   1. dec 2014 Louise: Ja! Er det ikke ofte det der 'sker' når der går mode i en race? Så skal man død og pine avle på alt der kan (og ikke kan!) gå? smiley Sørgeligt - især for hundene.

    Men jeg synes umiddelbart ikke, at alt ansvaret ligger hos avlerne. Det gælder vel også, at købere burde være mere kritiske overfor avlere? Mange tror jo fx at de redder en hund, hvis de henter den fra et uordenligt sted... det eneste de i min optik gør, at at give endnu flere hunde den samme skæbne - og dem har de vel ikke også tænkt sig at købe smiley

    Og ja - det er også min opfattelse mht. Bulldogklubben...


  • #18   1. dec 2014 Hvis ingen avler lortet er der intet at købe... men ja selvfølgelig har køber et ansvar.



  • #19   1. dec 2014 Men omvendt: hvis ingen efterspørger lortet er der heller ingen at sælge det til smiley Og jeg tror faktisk det er nemmere at 'omvende' købere (især førstegangs, som søger info og faktisk ønsker at gøre det godt!) end folk der har avlet skrammel af flere omgange smiley

    I virkeligheden tror jeg, at mange af dem som køber fra et træls sted, gør det i bedste mening. Jeg kender da flere eksempler - naivt, ja - men hvis man ikke kender meget til den verden og kun tror ansvaret ligger hos avler.

    Sidstnævnet er nok lullet mere ind i en forestilling om at det er OK, end førstnævnte!


  • #21   1. dec 2014 Pia: Du har ret - mit forslag var også mest hypotetisk smiley .

    Men det skal ikke forstås, som at det er ulovligt at avle på dem, vel? (Ja undskyld, hvis det er dumme spørgsmål, men jeg ved ikke så meget om det - men vil så gerne vide mere!).
    Som jeg tror det hænger sammen: det er ikke ulovligt, men hundende kan bare ikke blive FCI/DKK-godkendt og dermed ikke få stamtavle... korrekt? smiley


  • #22   1. dec 2014 Korrekt...

  • #23   1. dec 2014 MEN: jeg synes sælger i omtalte annonce sagde noget med, at de godt kunne få stamtavle, hvis de bare bar det blå gen, men at det ikke kunne ses, eller noget i den stil... kan det passe, eller har jeg misforstået noget? smiley

    Prøver lige at finde annoncen igen...


  • #26   1. dec 2014 Jeg bliver mere og mere trist over, at denne annoncør gjorde som hun gjorde. Og så endda var så fræk at skrive at de blå 'skiller vandene' så hun ikke ville have spørgsmål vedrørende det emne. HALLØJ for at feje problemerne/kritik ind under gulvtæppet, stikke fingrene i ørerne og lade som om at problemet så forsvinder.

    Jeg troede, da hun brugte udtrykket, ' deler vandene' at der måske kun var tale om selve farven på hunden og at nogle så ikke synes den grå er en 'rigtig' fransk bulldog - er det ikke sådan med de helt sorte fx? Det er vist en såkaldt 'fejlfarve', men de har som sådan ikke flere skavanker end de godkendte farver, eller hvordan?


  • #28   1. dec 2014 *VENGES*: Du har ret - jeg bliver bare så trist over at det foregår smiley . Men ak ja... jeg ville bare ønske der var noget at gøre!

  • #30   1. dec 2014 Man kan sagtens få tavle på blå hunde også efter blå forældre da der desværre er nogen kennelklubber i udlandet f.eks Polen der accepterer den blå farve som godkendt. Skal vi sige at man importerer 2 blå hunde til DK, der opfylder avlskravene(ingen) og bliver registreret som værende brindle(hvilket man som oftest ser) så får hvalpene tavle. Hvis alt skal køre efter bogen skal hvalpene faktisk registreres som fejlfarver.
    Men det jeg siger er at flere hunde uden problemer er registreret i DKK dog under en anden farve end den de virkelig er. F.eks creme er registreret som fawn osv,


  • #31   1. dec 2014 Jeg forstår ikke hvordan Polens kennelklub kan trumfe FCI? smiley

  • #32   2. dec 2014 det burde de heller ikke men jeg har set en del blå derfra ligesom andre ikke godkendte farver

  • #33   2. dec 2014 ... som har/får DKK tavle?

  • #35   2. dec 2014 Jeg tror bare ikke helt jeg forstår at man kan få sig selv til det. Men jeg forstår så heller ikke at man avler på ikke-sundhedstestede hunde og/eller at man køber sådan en...

  • #36   3. dec 2014 Som er registreret i DKK.
    Pia: jeg vil vove den påstand at du ikke kan stambogsføre en fransk bulldog som blå, den vil skulle registreres som fejlfarve for at få stamtavle. Og så har den avlsforbud.

    Men ja det er helt op til opdrætteren om vedkommende vil snyde systemet for det er ikke noget problem at få registreret en blå hund og dermed bruge den i tavleavl. Men i sidste ende, mon ikke det så er én selv man snyder...man kan jo håbe på karma griber ind smiley


  • #39   3. dec 2014 Selv om det er DKK's mærkere, der kommer og chipper hvalpene, så tjekker de vel ikke farver eller andet form for korrekthed i forhold til stamtavlen.

    Jeg har aldrig oplevet at de har tjekket noget som helst, heller ikke køn, de har bare mærket den hvalp, jeg har taget op til dem.


  • #41   3. dec 2014 Krumme, har du været ude for at de gør det ?

    Jeg ville umiddelbart tænke, at det var ganske let at lyve i forb. med registrering af hvalpe, hvis det var det, man ville. Desværre.



  • #43   3. dec 2014 Det er da muligt, at mine oplevelser, som er med flere forskellige mærkere, har at gøre med, at vi kun har valgmulighederne: hvid eller hvid m. blaireau, og de fleste bare tænker på dem alle som hvide, selv om aftegnene kan være ret tydelige på nogen af hvalpene.
    Men som sagt, det har ikke været mit indtryk, at de kigger særlig meget i stambøgerne.


  • #46   3. dec 2014 *Krumme*: Naiv eller ej - det BURDE de da gøre. Ellers er stamtavlen jo i princippet intet værd?

  • #49   3. dec 2014 Pia:

    Det er vel ikke hjernekirurgi at lave en bog, hvori chipperne lige kan slå op hver gang de skal ud til en ny hund/race for at chippe? Der er vist ingen her, som forlanger at nogen skal kunne alle racers valide farver og aftegn i hovedet smiley

    Hvis ingen verificerer indholdet og rigtigheden af stambogen, så er den da ikke meget værd? Altså: hvis alle og en hver kan tage en hvilken som helst hvalp og registrere den som noget andet end den er... Så kunne min franske bulldog jo lige så vel have blå gener - hvis nu avler var ude på snyd? Jeg har jo i princippet INGEN forskring om, at det der bliver anført i stamtavlen er korrekt...

    (Jeg ANER dog slet ikke nok om procedurerne til at vide, hvem der burde ha' denne opgave!!)


  • #53   3. dec 2014 Igen: jeg aner ikke hvem der skulle kontrollere, men kan godt høre at det ikke burde være chipperne iflg. dig smiley

    Jeg er bare forarget over at der ingen kontrol er på området. Også trods 'tro og love'-erklæring - man kunne jo fx lave stikprøver eller lign., det ville måske holde nogen fra at prøve at snyde. smiley
    Igen: jeg er slet ikke nok inde i procedurerne til at sidde og analyse hvor/hvordan kontrollen kunne foregå - det forarger mig bare at der ingen er, når nu man i mange kræse anser tavlen for at være meget betydningsfuld og præstigiøs - det mister den da i mine øjne lidt af, når man i virkeligheden - uden problemer - kan fifle med den.


  • #56   3. dec 2014 Self. kan der fifles med alt, men det her synes meget nemt ifht. at det kan være dyr det går ud over, synes jeg. Det er egentlig bare dét der er min pointe.



  • #62   3. dec 2014 No'Vi'Ki, bortset fra enkelte racer, hvor der rutinemæssigt bliver lavet DNA test,kan der fifles med de forskellige oplysninger på stamtavlen, også med hvem der er forældre til hvalpene.

    Systemet med stambogsføring er lagt an på, at man kan stole på, at opdrætterne oplyser korrekt i stambogen, og heldigvis er der da masser af ærlige opdrættere til.
    Men hvis man vil snyde, kan det lade sig gøre, omend det i mange tilfælde vil blive opdaget på den ene eller den anden måde, og seriøse opdrættere er ømme om deres kennelnavn og deres omdømme. De færreste kan lave et godt opdræt alene, det kræver mange hunde. De fleste af os må f.eks. ud og parre med andres hanner, og er du først taget i stambogsnyd, så kan du godt regne med, at der er lukket for det varme vand hos andre seriøse opdrættere.
    Kort og godt, det kan være svært at få lov at bruge en god han. Du skal heller ikke regne med at nogen vil henvise til dine hvalpe.

    Det kan meget nemt have en konsekvens at fifle med stambogen, hvis det bliver opdaget. I tilfælde med berettiget tvivl, kan DKK forlange DNA test af hvalpe og forældredyr. Præcis hvad konsekvensen fra DKK's side vil være af bevist snyd, tør jeg så ikke sige.




  • #63   3. dec 2014 Ja desværre er det op til opdrætteren at registrere hvalpene korrekt, om det så er creme, blå eller lign, og det er før set at hvalpe ikke er registreret som fejlfarver selvom de er det. Og så får de nemlig ikke avlsforbud automatisk.

    Pia: alle kan vente med at registrere hvalpene indtil de er 5 uger gamle, hvis man registrere via hundeweb og ikke manuelt pr post.


  • #64   3. dec 2014 Lene: jeg er ret sikker på at hvis der er tale om bevidst snyd, f.eks oplyst forkerte forældre, så får opdrætter en disciplinær sag, men om de dømmer helt så hårdt, når det er fejlfarver skal jeg ikke kunne sige

  • #66   3. dec 2014 ok smiley


  • #67   3. dec 2014 Lykke, ja man må da håbe, der bliver slået hårdt ned på bevidst snyd med stambøgerne.

    Men at hvalpe f.eks. er blå, og dermed fejlfarvede i .eks. fb, er vel ikke så svært at se heller ikke mens de er helt små, så det vil vel også være bevist snyd.


  • #68   3. dec 2014 I kludrer noget rundt i bevist og bevidst snyd, men jeg håber da, at jeg forstår det hele rigtigt smiley

    Umiddelbart tror jeg meget let at man kan snyde lige med de blå farver: som jeg forstår det, kan hunden være bærer af genet uden at det kommer til syne - så i teorien, kan der være blågenshunde derude, hvor ejer slet ikke er klar over at hunden bærer det blå gen. Hvis jeg har forstået det rigtigt - er det da noget møg. Især hvis denne hund senere skal bruges i avl og man - godtroende - tror man laver 'korrekte' hvalpe...

    Jeg kan sagtens forstå hvordan det hele hænger sammen - er blot chokeret over at der ikke er mere kontrol på det område. Det er dog en trøst, at denne form for snyd nok ikke er så udbredt i realiteten - men bare én blå hvalp der bliver snydt med er, i min måske smånaive optik, en for meget smiley


  • #69   4. dec 2014 No'Vi'Ki : ligesom med fawn og broget skal genet for blåt forefindes hos begge forældre for at der kommer blå hvalpe. Så ja der går sikkert mange rundt derude med blåt gen, men der behøver ikke at komme blå hvalpe med mindre man som sagt parrer med en anden hund med det blå gen.
    Men ja det er sikkert nemt at snyde for dem der vil da som Lene skriver er systemet langt an til at man er ærlig.


  • #72   4. dec 2014 *VENGES*: dejligt hvis det som hovedregel er sådan - lige i det her tilfælde lød det dog til, at sælger forsøgte at bilde køberne ind, at de sagtens kunne få tavle på deres blå hund.... Underligt

  • #74   4. dec 2014 Så blå hunde kan godt få tavle på lovlig vis? Nu er jeg forvirret.

  • #77   4. dec 2014 Ja, der er avlsforbud på de blå.

  • #81   4. dec 2014 Pia: Fisk. Jeg har kun set hunde med avleforbud på avlsforbud på hundeweb

  • #87   4. dec 2014 venges: jo som Pia så fint beskriver det kan man faktisk godt have en hund med gen for blåt uden at vide det, nu da man ikke tester for det. HELDIGVIS er det dog sjældent.

  • #89   4. dec 2014 Også sagt på en anden måde: Der er , hvor sørgeligt det end er, folk, der går bevidst efter de blå hvalpe, som om de var en specialitet på et menukort. Og derfor vil opdrætter jo self. også gerne reklamere med denne fremmede og sjældne 'ret'... fy!

  • #90   5. dec 2014 Venges: jeg har nu ikke set at dem der "kun" har genet for blåt altså, hunde der ikke selv er blå eller blåfawn eller lign, være dyrere end alm. Men det kan da godt ske at jeg tager fejl. Men ja når du skriver på den måde så giver jeg dig ret.

Kommentér på:
Blå franske bulldogs

Annonce