{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.251 visninger | Oprettet:

Min hvalp er ikke madglad {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder, er min hvalp ikke særligt madglad. Hverken godbidder eller tørfoder eller nu barf som hun er kommet over på.

Hun kan lide sin nye mad/ godbidstype i et par måltider, også er det kedeligt for hende og hun gider ikke spise det eller give det opmærksomhed til træning.

Kan hunde godt være sådan, eller gør jeg noget forkert? Hun spiser ikke altid den mængde hun bør pr. dag af barfen - hun skal have 600 gram, men får måske 3-500 gram om dagen, alt efter hvor god en dag det er - men det er altid kun lige de første to måltider på nyt kød som hun spiser - ellers skal jeg håndfodrede hende.

Måske er det barf jeg har købt ikke det bedste - vil prøve kragsborg næste gang.

Generelt er hun typen der hurtigt keder sig - kan mad også godt kede hende? så må hun få ny kødtype hver dag så snart hendes mave har vænnet sig til kyllingen og lam

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp er ikke madglad
  • #1   9. nov 2014 Hvor gammel er hun, hvad vejer hun og hvor mange gange om dagen fodrer du ....

Giver du måske for mange godbidder, de fylder jo også og skal indregnes i madens vægt ....

• #2   9. nov 2014 Hvis hun er i pæn foderstand, ville jeg ikke være bekymret over at hun ikke spiser det antal g du mener hun skal...

Men netop med barf er variation jo nemt -hvem siger hunden skal have samme kødtype i længere tid, jeg ville da bare variere, hvis hunden synes maden er interessant på den måde

Og så passe på ikek at få fyldt vapsen med godbidder i løbet af dagen, i så fald er der jo ikke meget plads til "rigtig" mad

• #3   9. nov 2014 Måske har hun ikke brug for 600 gram?
    Hvor gammel er hun og hvor ofte fodre du? Hvis hun selv nærmest springer måltider over, kan du jo vælge at droppe disse, og tilbyde mere færre gange.

• #4   9. nov 2014 Og ja endelig giv varieret mad.

• #5   9. nov 2014 Hun er 11 uger, vejer 6,3 kg, og kommer til at veje 17-18 kg.

Jeg giver kun godbidder når vi træner, men ikke ret mange og hun gider heller ikke godbidder så meget.

Hun får 3x200 g hun kan ikke spise mere på en gang. Hun spiser måske ialt 400 gram om dagen i snit. Hun spiser ikke sin skål op hver gang.

Ja må prøve at fodre varieret så snart hun må få andet end kylling og lam

• #6   9. nov 2014 Min hvalp var lige sådan og er stadigvæk sådan. Han spiser kun når han er sulten. Dog meget glad for godbidder. Så bruger foder som godbidder i daglig træning. Fik af vide af min dyrlægen, så længen jeg kan se at han tager på hver uge (vejet hver uge) så må han spise som han vil. Han kom på voksen foder som 6 mdr da han nægtede at spise hvalpefoder smiley

• #7   9. nov 2014 Synes godt nok osse 600g lyder som en voldsom mængde mad for sådan en bette hund...
    Hvorfor må hun kun få kylling og lam?

• #8   9. nov 2014 Får hun lov til at blive sulten?

• #9   9. nov 2014 Hvordan har du regnet ud at hun skal have 600 gram?

• #11   10. nov 2014 Michelle - hun skal have 10 % af sin kropsvægt. Hun skulle starte op på kylling og lam og hun har kun fået det siden i onsdags. Men nu prøver jeg at give hende 400 gram om dagen også må jeg vente til hun bliver sulten

• #17   10. nov 2014 Jeg forstår mig ikke meget på BARF, men jeg kan da regne ud, at der er noget helt skævt i at give 10 % af hvalpens kropsvægt og så skære ned til 2 %. Altså i TS' tilfælde betyder det jo, at hunden skal have 600 gram som 11 ugers hvalp men "kun" 340 gram som voksen. Det giver absolut ingen mening i mit hoved.
    Og hvis der er 10 % op til 6 måneder... Jamen så kan det jo nemt ende på i hvert fald 1200 gram mad, som så skal skæres ned til 340 gram.

• #19   10. nov 2014 Det lyder fuldkommen sindssygt i mine ører. Min hund kunne i hvert fald ikke æde 400 gram mad hverken som 5 måneders eller nu. --

Eller jo. Måske én dag. Men ikke flere dage i træk. Den lille mave ville sprække

• #20   10. nov 2014 Min hund er heller ikke særlig interesseret i mad.
    Han spiser når han gider...
    Han har nærmest altid adgang til foder. Det er ikke hvad jeg synes er bedst, men det er det der fungerer for min hund, og så er det sådan det må være.
    Jeg oplever at han spiser bedst / mest om natten.

Han er og har altid været til den tynde side, men han holder vægten og har endda taget lidt på ift sidste år ved samme tid.

Se på hunden og vurder om den trives istedet for at hænge dig i mængde foder... Selv om jeg udmærket godt ved det er svært smiley

• #22   10. nov 2014 Okay. Det er også noget med at barf hvalpe skal være slanke og får kraftigere knogler. Tror jeg vil give hende 400 gram om dagen de næste par dage også fodre kun to gange dagligt, Morgen og aften

• #23   10. nov 2014 Prøv engang at spring et af de måltider over i morgen - så hunden kan mærke at være SULTEN.

Altså en dag med halv portion.

• Corell
    Corell Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 9
    #24   10. nov 2014 Jeg ville justere hendes mad ned.
    Evt. start med at justere ned 100gr, så hun får 500gr om dagen i stedet, og så finde ud af om det er for meget eller for lidt.

Du siger hun får lam og kylling, er det med ben og indmad, eller rent? Der er rigtig mange faktorer der kan spille ind, og det kan også bare være at du har en hund som bare ikke er madglad smiley

Evt. hvordan ser hendes madplan ud? smiley

Men aldrig om jeg ville fratage en så ung hvalp et måltid.

• #25   10. nov 2014 Okay... Jamen hun får høne med ben og Brusk også har vi lam uden ben men så giver jeg en ande vinge til så hun får ben da hun ellers får tynd mave.

Ok fratager hende ikke et måltid men hun gider ikke spise hver gang jeg serverer. Så jeg kunne måske vente med at fodre til i aften (hun gad ikke spise imorges andet end et par bidder).

Hun skal om et par dage over på kød og tror også jeg kan give et kyllinge hjerte snart.

Hun får både glukosamin og vitamin tilskud i det ene måltid samt bark (slippery) i alle måltider

• #26   10. nov 2014 (Hun skal om et par dage over på mørkt kød mente jeg) smiley

• #27   10. nov 2014 Jeg tror på det er vigtigt at hun får lov til at blive sulten.

En hund, der konstant føler sig fyldt op af mad er umulig at få til at spise. Det er så vigtigt at få reguleret indtaget og få et naturligt forhold til fødeindtagelse - og det indebærer altså følelsen af sult.

Jeg ved, hvor hårdt det er at have en ekstremt småtspisende hund - hvis jeg vidste dengang, hvad jeg ved nu, ville meget have været anderledes.

• #29   10. nov 2014 Se på din hvalp, er hun i fin kondition (til den tynde side) så lad være med at bekymre dig om mængden.

Jeg har selv en race, som ikke altid er særligt spisende som hvalpe/unghunde og jeg er i dag klar over, at jeg med Ghini pressede for meget på, for at få foder i hende, med det resultat at hun en periode havde næsten total spisevægring og vejede ca. 30% mindre end hun burde, uanset hvad jeg tilbød hende gad hun ikke spise.

Det problem fik vi løst ved at lave et andet setup for fodringen (fodre på gåtur, efter jagt- og trækkeleg).

I virkeligheden har hun en aldeles fin appetitregulering, hun spiser, hvad hun har behov for, hverken mere eller mindre og er hun sulten ryger alt i hende.
    Hun får overvejende tørfoder tilsat div. kød/fiske rester + vådkost i ny og næ.

En varm sommerdag med lavt aktivitetsniveau spiser hun måske 1/4 af den anbefalede mængde, en kold vinterdag, hvor vi har været meget ude, kan der snildt ryge det dobbelte ned.

Jeg bekymrer mig ikke det mindste om hendes spisevaner, hun er altid i perfekt kondition, hunden er ikke kræsen eller småtspisende, hun har bare en god og sund appetitregulering.

Yota er heller ikke voldsomt spisende, men hun har fra dag 1 i huset fået lov til at spise efter behov, hun stoppede som 10-11 ugers med at få 3 måltider og har gennem hele opvæksten været i fin kondition, som Ghini spiser hun nogle dage meget, andre lidt, men hun styrer det selv. Jeg sætter blot foder på gulvet, bliver det spist hurtigt, ryger der mere i skålen, viser hun det ingen interesse fjerner jeg skålen og så spiser hun til næste måltid.

• Corell
    Corell Tilmeldt:
    apr 2009

#31   10. nov 2014 Du kan sagtens vente med at give mad i aften, men jeg ville ikke tage et måltid fra hende bare sådan, det ville være noget jeg ville gøre i en overgang.

Jeg tror det ville gøre rigtig meget for hende at få mere varieret, jeg vil endelig ikke gøre mig klog på jeres skema, men lam og kylling i så lang tid, det må dælme også være kedeligt smiley

Her er et eks. på Kenzo's spise skema:

I dag: Lam m. ben og indmad
    Tir: Kylling m. ben og indmad
    Ons: Lamme Kallun
    Tors: Kalkun Gullash
    Fre: Laks m. ben i tern
    Lør: Kalv u. ben
    Søn: Lam m. ben og indmad
    Man: Kallun
    Tir: Ben dag

Og så starter vi forfra smiley

Kenzo er 5½ måned og vejer omkring de 19-20kg, og da han ikke er af lille race skal han ''kun'' have 5% af sin kropsvægt, ellers risikerer han at han vokser for hurtigt og bliver for tung, og så kan man risikere at han får ødelagt led osv.
    Men han får pt. 800gr, hvor at han ''burde'' få 950gr, men i og med at det skal tilpasses hvad han nu engang kan spise så er vi pt. på de 800gr.

Så føl dig lidt frem med det, evt. server for hende og vej af hvad hun ikke får spist, så har du nogenlunde en ide om hvor meget hun skal have til sidst smiley

• #32   10. nov 2014 Okay. Tak alle. smiley

Hvor køber I der er på barf, jeres barf henne?

Vil prøve at købe laks med skind og ben til hende også lave det varieret også vil jeg give lidt mindre portioner.

Hun var tynd da jeg fik hende synes jeg, men hun er kommet meget efter det på barfen og er en af de største i hendes kuld nu smiley

Måske hun bare ikke har brug for 10% af sin vægt. Hun får jo en masse ben i maden som sikkert mætter.

Synes også hun blev enorm i maven af de store portioner så hun er sikkert ved at komme sig over al den mad lige nu

• #34   10. nov 2014 Hun skal være tynd.

• Corell
    Corell Tilmeldt:
    apr 2009

#36   10. nov 2014 Jeg køber fra en lokal barf forhandler smiley

• #37   10. nov 2014 De 10% er jo blot vejledende -hvis hunden holder fint huld på mindre, er der intet i vejen for at give den mindre.

Er enig med CH i at det kan være gavnligt med en småtspisende hund, at droppe eller trække et måltid så den faktisk når at blive sulten.
    Min gamle hund fik tilbud mad dagligt, men spiste ca hver 1½ dag -hun var ganske enkelt ikke sulten før. I begyndelsen var hun noget overvægtig, så ikke det store problem i at skippe måltider der, men da hun havde tabt sig det hun skulle, gik jeg over til at spæde op med højenergi-foder, så hun ikke tabte sig, selvom hun ikke spiste så meget.
    Ved BARF tænker jeg at man så måske istedet kan vælge kødtyper der er lidt mere gods i... altså ikke være så sart med fedtindholdet osv...

• #38   10. nov 2014 Ja man kan købe høj energi barf jo og lidt mere fedt osv. Det må være vejen frem, for så behøver hun ikke spise så meget

• #39   10. nov 2014 Du skal nok ikke skrue op for fedtet hos så lille en hvalp.
    Der skal tages hensyn til bugspytkirtlen.

• #40   10. nov 2014 Ja... Må tilsætte rent fedt til hendes mad.

• #42   10. nov 2014 Åh altså... Kan heller ikke finde ud af det! smiley kan ikke engang læse det I skriver mere. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Må lægge mig ned smiley

• #44   10. nov 2014 Ok. Ja smiley ja jeg synes ikke det er sjovt at smide økologisk høne ud smiley

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 58
    #45   16. nov 2014 Jeg barfer min dværgpinscher.
    Jeg køber kød i supermarkeder o.l., og så køber jeg nogle ting hos en barf-forhandler (rigtig hundemad).
    Men jeg må erkende, at jeg ikke køber økologisk.

I øjeblikket kan man de fleste steder købe et andelår for en ti'er, de er lige store nok, men så skærer jeg en luns af, som hun får til morgenmad næste dag.

Jeg vejer ikke min hunds mad, jeg har nogenlunde på fornemmelsen hvad hun skal have, men det er sket nogle få gange, at hun en enkelt dag ikke har villet spise sin mad, det tager jeg som et tegn på, at hun i en periode har fået lidt rigeligt. Lige så hvis hun ikke vil have de sædvanlige godbidder.
    Hvis hun derimod har fået lige i underkantet, så beder hun selv om monsterbolden med tørkost.
    Monsterbold: http://www.alttilhundogkat.dk/aktivitetsbolde?/Generelt/HUNDE/Leg%20ALT/Leg%20Aktivitet-spil-terninger/Monster%20Mouth%20/%20Monster%20Mund.%20Gr%F8n./&showitem=10388

• Michelle K
    Michelle K Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #46   30. jan 2015 Min hvalp på omkring 5 måneder har jeg barfet siden hun var 10 uger, og hun har også fået de 10 % mad om dagen.

Jeg oplever også at hun ikke virker madglad, men her er det specielt også overfor godbidder, hvilket gør det til en udfordring at træne hende!! Legetøj motiverer meget mere smiley

I starten spiste hun heller ikke alt maden, men omend tæt på, og den dag i dag slikker hun skålen ren efter hvert af de 3 daglige måltider. Det skal siges hun vejer 4,7 kg og derfor får 470g mad om dagen - og jeg kan love hendes mave ikke sprækker smiley

Jeg tror på at hunde på barf, selv er i stand til at vælge til og fra i forhold til mængden af mad, og selv kan mærke hvad de har brug for. Jeg er simpelthen så glad for at fodre med barf, og min hvalp er vokset så flot og har den dejligste pels smiley

Kommentér på:
Min hvalp er ikke madglad

Annonce