{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

succesfuld egenbehandling {{forumTopicSubject}}

I forgårs skrev jeg herind, fordi jeg havde observeret min 1,5 år gamle schæfer ligge og slikke, og bide sig og hans pels lugtede forfærdenligt der hvor han slikkede og nappede......Skrev herind med billede osv.
Fik den tilbagemelding, at det var hot spot, og at jeg skulle skynde mig til dyrlægen med ham, fordi det spreder sig hurtigt.

Google hot spot og blev lidt klogere på hvad det var, og læste man godt kunne prøve, at afhjælpe det selv. Og hvem vil ikke spare 1200-1500 kr. eller mere ved de i forvejen alt for dyre dyrlæger.

Jeg klippet og barberede derfor håret væk, vasket og renset ham med sæbespåner. Efterfølgende duppede jeg ham jævnligt med desinfektions gel resten af dagen. Til natten lånet jeg en hovedskærm af en ven. Det ramte område var ca. 3 x 5 cm stort.

Her til morgen var såret fint, rent og i recovery......det væsker ikke længere og lugter heller ikke. Spredningen er stoppet....

Ziko lader sig ikke bemærke af det længere, og er nu igen frisk og glad, og må sige, at han hele vejen igennem har været rigtig god til, at tackle situationen.

Så jeg vil sige, at skulle det forekomme igen vil jeg ikke betænke mig om selv, at prøve og afhjælpe. Mener faktisk ikke må straks skal løbe til dyrlægen med den mindste ting.

Mange sygdomme og uheld kan man afhjælpe selv med en portion sund fornuft og omtanke. Det er altså ikke hver gang der kræves en lang og fin uddannelse for at hjælpe vores dyr.

Nu har jeg desværre ikke et førbillede men tog et her i eftermiddags. Kom til at fjerne lidt rigeligt med hår.....skulle jo lige finde det præcise sted.

Tak fordi I er flinke til, at svare når man skriver herind, med et problem man står med med sin bedste ven smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  succesfuld egenbehandling
  • #2   22. okt 2014 Siger som Birgitte, da min havde hot spot var det så meget at hun endte på antibiotika i 12 dage...

• #3   22. okt 2014 Du fik vel også at vide at man, uanset om man går til dyrlæge eller ej, barberer pelsen omkring såret af, renser såret, holder såret tørt?

Dette gøres så snart såret opdages ...

At dyrlægen kontaktes hvis:
    - Hunden ikke kan afledes fra kløen = den skal have binyrebarkhormon
    - Hunden har smerter = den skal have binyrebarkhormon ELLER smertestillende (det må ikke gives sammen da dette kan give mavesår)
    - Du ikke kan forhindre/stoppe spredning i løbet af max 2 døgn = den skal i antibiotisk behandl.

Hvis hunden klør sig frustreret og du ikke kan aflede den og evt. ligefrem bliver nødt til at give den krave på, for at få den til at lade området være, eller den har smerter, skal man tage til dyrlægen UANSET om man kan stoppe spredningen af hotspottet selv (eller mener man kan).

Dette regime står i nok mindst 100 tråde omkring hotspot herinde. Så det er på ingen måde ny viden.

Men det kan selvf. ikke bringes op for tit hvis det kan hjælpe andre hunde og hundeejere :o)

Vi er MANGE herinde der selv behandler vores hunde når de får hotspots.

Mange af os har så også erfaringen og den fornødne medicin (binyrebarkhormon og antibiotika er desværre en del af Kias medicinskab) fordi vores hunde jo desværre har haft hotspot en eller flere gange (nogle racer får det mere end andre og hunde med svagt immunforsvar, såsom allergihunde, har også en tendens til at få det).

Men vi ser også ekstremt mange hunde herinde, der skal under narkose fordi deres ejere ikke kommer afsted i tide. Og det ER ekstremt, så mange hunde der skal det igennem.

Derfor der bliver råbt dyrlæge, hvis en hundeejer virker usikker/inkompetent i forhold til at klare opgaven selv.
    Hvis de fx ikke gider at barbere hunden, så såret kan renses ordentligt op og få luft, og/eller insisterer på at holde våd hudbetændelse (som hotspot er) vådt med sæbe og cremer etc. så bakterierne rigtigt kan vokse og sprede sig.

Det er ikke for at genere ejer, og tømme dennes pengepung, men for at hjælpe hunden ...

Det er super at din bjæfer er i bedring igen :o)

Kommentér på:
succesfuld egenbehandling

Annonce