Ændring i mavens pH? BARF? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Efter min hund fik et mavesår efter at have slugt et lidt for stort stykke ben, har jeg flere gange fået at vide, at det var min egen skyld, fordi jeg ikke har vænnet min hunds mave til at få rå ben, og at pH-værdien i mavesækken således har været for høj til at kunne fordøje benet. Jeg har godt hørt det før, men jeg har ikke rigtig fundet noget fagligt belæg for, at det rent faktisk forholder sig således, at mavens pH ændres ved råfodring. Så derfor har min hund hele tiden fået tørkost + rå ben et par gange om ugen, uden at jeg har tænkt nærmere over dette.
Men nu hvor jeg ofte får at vide, at det er mig, der er galt på den, kunne jeg godt tænke mig, om der rent faktisk er noget om snakken, eller om det er en teori, der er helt hen i vejret? Er der nogen af jer, der har faglig viden omkring, hvorvidt det er rigtigt, at hunde, der er vant til råfodring, har en anden pH-værdi i mavesækken?
Jeg vil enten gerne vide, om det er mig, der gør noget forkert, så jeg kan stoppe med det, eller kunne fortælle dem, der belærer mig om, at det var min egen skyld, at min hund blev syg, at de altså ikke har ret.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
PH-værdien af mavesyren er ca. 1.
I øvrigt ca. det samme som menneskets.
Det var nogle barf-forhandlere, der havde held til at overbevise en masse hundeejere om en masse ting, der kunne fremme deres virksomhed. Det virkede så ikke helt...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Hunde er omnivorer = altædende så maven skal ikke forbedres til noget ... Den tilpasser sig.
dec 2013
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
okt 2007
okt 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Så jeg er ganske enig med de øvrige i at det er en and.
Der figurerer rigtigt mange myter om barf vs tørfoder, mange (de fleste?) startet af barf-forhandlere. Til tider virker det næsten som en anti-tørfoder, skræmmekampagne
Mine får osse tørfoder og så et råt ben af og til, samt kalkunhalse, grisehaler o.l. når jeg lige har adgang til den slags.
Det har aldrig givet problemer, og jeg tror jeg ville betragte din oplevelse som ren og skær uheld.
Men har hunden tendens til at sluge store stykker ben, ville jeg overveje at give ben der ikke sådan lige kan knuses/tykkes i stykker samt sørge for "overvågning" når den får den slags
okt 2007
Jeg giver aldrig selv ben uden at det er pakket ind i kød. Jeg giver det heller aldrig uden opsyn. Men stadig kan der ske uheld.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
Men det er jo hellere ikke dig, som skal dokumentere, men dem som påstår at det er din skyld.
Når de fremsætter sådan en påstand, så må de kunne dokumentere det - og en barf forhandlers udtalelser er ikke dokumentation.
Næste gang, så be dem om at dokumentere, så holder de nok op
dec 2013
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
Ændring i mavens pH? BARF?