{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

Laika-musen
Laika-musen
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85

Ændring i mavens pH? BARF? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Efter min hund fik et mavesår efter at have slugt et lidt for stort stykke ben, har jeg flere gange fået at vide, at det var min egen skyld, fordi jeg ikke har vænnet min hunds mave til at få rå ben, og at pH-værdien i mavesækken således har været for høj til at kunne fordøje benet. Jeg har godt hørt det før, men jeg har ikke rigtig fundet noget fagligt belæg for, at det rent faktisk forholder sig således, at mavens pH ændres ved råfodring. Så derfor har min hund hele tiden fået tørkost + rå ben et par gange om ugen, uden at jeg har tænkt nærmere over dette.

Men nu hvor jeg ofte får at vide, at det er mig, der er galt på den, kunne jeg godt tænke mig, om der rent faktisk er noget om snakken, eller om det er en teori, der er helt hen i vejret? Er der nogen af jer, der har faglig viden omkring, hvorvidt det er rigtigt, at hunde, der er vant til råfodring, har en anden pH-værdi i mavesækken?
Jeg vil enten gerne vide, om det er mig, der gør noget forkert, så jeg kan stoppe med det, eller kunne fortælle dem, der belærer mig om, at det var min egen skyld, at min hund blev syg, at de altså ikke har ret.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring i mavens pH? BARF?
  • #1   19. okt 2014 Der er en and.

PH-værdien af mavesyren er ca. 1.

I øvrigt ca. det samme som menneskets.

Det var nogle barf-forhandlere, der havde held til at overbevise en masse hundeejere om en masse ting, der kunne fremme deres virksomhed. Det virkede så ikke helt...

• #2   19. okt 2014 Enig med CH udover at jeg mener at mavesyrens pH ved både hunde og mennesker er 2-4 gennemsnitligt, når maven er fuld og faldende jo mere tom maven er?

Hunde er omnivorer = altædende så maven skal ikke forbedres til noget ... Den tilpasser sig.

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#3   19. okt 2014 Tak! Det har jeg også hele tiden selv ment, da jeg simpelthen ikke kan få det til at hænge sammen rent fysiologisk. Men jeg har ikke lige haft noget ønske om at begynde at diskutere det med de mennesker, der påstår det, når jeg ikke har haft andet belæg for det, end hvad jeg selv lige kan tænke mig til ved logisk tænkning.

• #5   19. okt 2014 Jeg har ledt og ledt og ledt efter saglig viden men selv dyrlæge/lægekilderne siger noget meget forskelligt.

• #6   19. okt 2014 # 2 *forbedres = forberedes

• #7   20. okt 2014 Jeg hører osse til dem der har brugt temmeligt meget tid på google for at finde bare et eller andet der kunne underbygge den påstand, uden at finde nogen som helst form for dokumentation. Det eneste jeg kan finde er barf-forhandleres udtalelser. Har osse forhørt mig hos dyrlæger uden held.
    Så jeg er ganske enig med de øvrige i at det er en and.

Der figurerer rigtigt mange myter om barf vs tørfoder, mange (de fleste?) startet af barf-forhandlere. Til tider virker det næsten som en anti-tørfoder, skræmmekampagne smiley

Mine får osse tørfoder og så et råt ben af og til, samt kalkunhalse, grisehaler o.l. når jeg lige har adgang til den slags.
    Det har aldrig givet problemer, og jeg tror jeg ville betragte din oplevelse som ren og skær uheld.

Men har hunden tendens til at sluge store stykker ben, ville jeg overveje at give ben der ikke sådan lige kan knuses/tykkes i stykker samt sørge for "overvågning" når den får den slags

• #8   20. okt 2014 Enig med Michelle :o)

Jeg giver aldrig selv ben uden at det er pakket ind i kød. Jeg giver det heller aldrig uden opsyn. Men stadig kan der ske uheld.

• #9   20. okt 2014 Jeg er fuldkommen enig med de andre.
    Men det er jo hellere ikke dig, som skal dokumentere, men dem som påstår at det er din skyld.
    Når de fremsætter sådan en påstand, så må de kunne dokumentere det - og en barf forhandlers udtalelser er ikke dokumentation.
    Næste gang, så be dem om at dokumentere, så holder de nok op

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#10   20. okt 2014 Tak for jeres svar. Det er rart at vide, at det ikke er mig, der er helt tosset, når jeg ikke tror på, hvad de siger.

Kommentér på:
Ændring i mavens pH? BARF?

Annonce