cairn terrier trimning cairn terrier trimning
Hej
jeg søger nogen derude der ved hvordan man retter op på en Cairn Terrier med ødelagt pels.
jeg har en 6 års gammel cairn terrier, som vi overtog fra min onkel og han kone da han var ca 1½ år. Mens de havde ham syns de lige han trængte til at blive klippet... så hun tog en saks og gik i gang.. han lignede det der var løgn! nærmest puddel frisure kort midt på kroppen, langt på skulder og hoved og langt på halen..
vi tog til hundefrisør med ham, hun sagde at hans pels altid ville være ødelagt og han kun kunne trimmes. så han blev trimmet kort hårret, dog stadig med rundt hoved.
derefter købte vi selv en trimmer, da vi jo tænkte vi alligevel ikke kunne gøre andet end få ham trimmet, og det kunne vi ligeså godt gøre selv, da det er billigere, og han blev lige så fin, kun hovedet der blev lidt anderledes, men ikke grimt på nogen måde.. og sådan har jeg så selv klippet ham lige siden.
men så var det jeg så en video hvor de sagde noget med man godt kunne rette op på det, så det kunne blive rigtig cairn terrier pels igen.
så er der nogen der ved hvordan man gør? vil helst gøre det selv, da hundefrisør er dyr, og han ikke skal være udstillings hund, det kun for han kunne ligne en rigtig Cairn Terrier
her er et billede hvor hans pels er begyndt at blive langt, detter er godt nok fra jul, men det ligner meget det han har nu.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 54
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
At en enkelt klipning skulle ødelægge pelsen for evigt, kan jeg godt undre mig over en hundefrisør udtaler.
Var det mig, tror jeg jeg ville kontakte de opdrættere der findes i rimelig afstand. En del af dem kan trimme og give tip til at få pelsen tilbage i "trimme-stand" og ellers kan de ofte henvise til dygtige trimmere
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Har den det, så kan det lade sig gøre, men det tager lang tid, år - før den er god igen.
Min han blev mejet ned af en såkaldt hundefrisør, med maskinklipper.. Det tog mere end to år at få hans pels tilbage hvor den var.
Jeg vil anbefale jer at finde en god trimmer der er dygtig til cairner, eller som de andre skriver, find en god opdrætter der kan råde jer.
DTK afholder jævnligt trimmekurser så i kan lære det selv - kan varmt anbefales!
Og så lige en rettelse: At trimme pelsen = hår rykkes ud, at klippe: Med saks eller maskine
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Men der er også rigtig mange cairner med dårlig pels, der ikke kan trimmes, de mangler dobbeltlaget, og pelsen sidder aldrig løs på samme måde. De er svære at trimme, og ofte gør det simpelthen ondt på hunden. Så er klipperen bedre.
Min tæve ligger lige på grænsen, hun bliver trimmet, men er svær, fordi pelsen er blød, og mangler dobbeltlaget visse steder. Hannen er derimod vanvittig lækker i pelsen og så fin at trimme.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Hvis bare en trimmehund er blevet onduleret med maskine en enkelt gang, kan det tage år at få pelsen god igen. OG det skal lige nævnes at det jo ikke altid er super behageligt for hunden.. Desværre..
MEN jeg ville konsultere en garvet cairn-trimmer inden jeg afskrev det helt. Som MLA skriver, kontakt terrierklubben, de har både kursuser, men det er også der, du kan finde en garvet trimmer, som kan give dig et ordentligt svar
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Så det afhænger altså osse af hvad hunden er født med.
Min mors gamle cairn derimod, havde ret blød pels, på trods af livslang trimning, og egentligt burde hun nok bare have været klippet, for den VAR altså ikke rigtigt trimmeegnet.
Mine bedsteforældres cairn har osse en rigtig god trimme-pels, på trods af et par klipninger indtil de fik ham
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 54
Jeg ved desvære ik hvordan han pels var før, da det var de tidligere ejere der startede med at klippe ham med saks inden vi fik ham.
Tak for svar allesammen!
cairn terrier trimning