{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Foder jungle... Hjæææælp {{forumTopicSubject}}

Ved godt der er en masse indlæg omkring foder.
Men jeg er bare så lost smiley haha

Min kæreste og jeg får en hvid schæfer hvalp hjem d. 17 November, og jeg sidder nu og kigger på foder til det lille myr smiley

Med fra opdrætter får vi Royal canin smiley til en uge.
Jeg kender personligt ikke særlig meget til foder, men har ikke hørt specielt godt om bl.a. dette mærke.

Jeg har kigget lidt på happy dog, Boch og Bozita.
Kender i noget til nogle af disse mærker? ville faktisk helst undgå korn, derfor har jeg også kigget meget på Olivers, men det er dog ret dyrt - dog kan Mormor få rabat via ældresagen smiley men hvor meget ved jeg endnu ikke...

Lad mig endelig høre fra jer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder jungle... Hjæææælp
  • #2   8. okt 2014 Har du oplyst opdrætter om du ikke ønsker at fodre med RC? Det kunne være denne har et godt alternativ.

    Mine hvalpe får foder med herfra og jeg ser helst at ny ejer fortsætter med det. Skulle de mod forventning ønske at bruge et andet foder, så sørger jeg for de ved at de kan komme til mig og vi sammen kan finde et godt alternativ. Jeg tager altid snakken før de siger ja til hvalpen og jeg siger ja til dem - jeg tør ikke lade uerfarne forsøge sig med forskelligt foder uden jeg er med på sidelinien da der kan ske så mange grimme ting under væksten.



  • #3   8. okt 2014 Tina - Kan være jeg skal prøve at spørge opdrætter, hvorfor de har valgt at fodre med RC. Jeg ønsker netop at finde det bedste foder til min hvalp, og eftersom jeg har hørt ret så dårligt om RC tænker jeg at dette iKKE er det bedste...

  • #4   8. okt 2014 Du vil få ligeså mange meninger som der er mennesker.

    Det er så svært med foder, for hvad der fungerer for den ene, duer slet ikke for den anden. Jeg har fundet et hvalpefoder som bare virker. Dette er mit 3. kuld med samme foder og jeg har ingen problemer haft. Jeg siger ikke det er det eneste der virker, men jeg tør ikke eksperimenterer med mine hvalpe. Der skal så lidt til at det går galt, så jeg lever lidt efter devisen, "If it's not broken, don't fix it"


  • #5   8. okt 2014

    Dog kan jeg se på ingrediens listen at RCs indhold af protein, fibre og fedt % er højre end både bozita og Boch


  • #6   8. okt 2014 Hvad fodre du dine hvalpe med? smiley

  • #7   8. okt 2014 Er Bosch ikke lavet på svine protein?

  • #8   8. okt 2014 Jeg fodre med Diadog Large breed puppy

  • #9   8. okt 2014 Det er vist mig der har misforstået noget, sorry - Bosch er ikke lavet på svine protein

  • #10   8. okt 2014 dette er listen for boch

    Ingredienser:
    fjerkrækød (min. 20%), ris, byg, fjerkrækødmel, majs, kødmel, animalsk fedt, tørret roepulp (sukkerfri), kødhydrolysat, fiskemel, tørrede hele æg, hørfrø, tørret gær, fiskeolie, salt, kaliumklorid, muslingekødmel (min. 0,1%), julesalatpulver.
    Kødandel (animalsk protein) (min. 48%, tørret)
    Andel animalsk protein af alle proteiner (min. 74%).


  • #11   8. okt 2014 Essential, Hike nature, Acana, Wolfsblut, er alle kornfrie produkter, af god kvalitet.

  • #12   8. okt 2014 Hvorfor vil du helst undgå korn?

  • #13   8. okt 2014 Spørg din opdrætter. Det kan jo være denne har været mange typer foder igennem og har valgt rc fordi det er det dennes hunde fungere bedst på.
    Så er sansynelighedfor for at din hvalp slægter sine forældre på jo stor.
    Det kan også være det er ret tilfældigt hvad de har valgt. Og så kan man jo kigge efter andet.


  • #15   8. okt 2014 Tina - Jeg er blevet informeret om, flere gange, at korn osv. ikke er noget hundens mave kan fordøje, og det derfor er bedre med noget uden. (??) men som sagt, foder er ikke det jeg er klogest på.

    Ginne, ja jeg må lige forhøre mig, skal derned på lørdag smiley


  • #16   8. okt 2014 Yes Sidsel, det har jeg ladet mig fortælle smiley ville være synd!

  • #18   8. okt 2014 Pia - der står fjerkrækød min 20%
    men så står der også

    ''Kødandel (animalsk protein) (min. 48%, tørret)
    Andel animalsk protein af alle proteiner (min. 74%).''
    Dét er vel også gældende som kød?


  • #19   8. okt 2014 Jeg har prøvet begge dele. Lige nu fodre jeg mine voksne med kornfrit, baseret på kartoffel. Jeg kan se en forskel for min gamle hanhund, han trives bedst på det kornfrie, de 3 andre er der ingen forskel på. Faktisk vil jeg sige Anouk havde bedre af det med korn da hun har tendens til overvægt og for at blive mæt er der brug for fyld.

    Jeg er på ingen måde kornforskrækket, men jeg er glad for mit nuværende og så bliver jeg der. Grundet til jeg skiftede til kornfrit var faktisk fordi jeg altid har mest mine hunde trives fint med korn, men eftersom jeg ikke havde prøvet andet, kunne jeg ikke rigtig tillade mig den holdning.

    Nu har jeg prøvet begge dele og der er fordele og ulemper ved begge typer. Mine hunde er forskellige og derfor har jeg forskellig effekt. For nemhedens skyld fodre jeg alle med kornfrit da Falkor trives bedst på det, men i reglen er det hip som hap med de andre.


  • #23   8. okt 2014 Tak for alle budene alle sammen smiley
    Har nu et kig på dette: (link fjernet)


  • #24   8. okt 2014 Der er så lige en af mine kæpheste
    Der er tilsat glykosamin og condroitin - men hvorfor? Og hvis det skal have en effekt så er det alt for lidt der er tilsat. I det du linker til er der 250 mg/kg glykosamine.

    en voksen ulvehund på 65 kg skal have omkring 1500mg om dagen - af dette foder skal en ulvehund på 65 kg ca have omkring 800 g foder om dagen... Så deres behov er slet ikke dækket ind, så ser jeg bestemt ingen grund til at filføre det til foderet.


  • #25   8. okt 2014 Der må jeg så sige, at jeg ikke aner hvad de to ingredienser er/gør...

  • #26   8. okt 2014 Jeg bruger Royal Canin hypoallergenic, grunden til dette foder er min hund har haft problemer med opkast (har været gennem diverse undersøgelser og medicin), dyrlægen anbefalede dette foder og det har hjulpet.

    For øvrigt synes jeg fodring af hund er blevet en hel videnskab. Forstår ikke hvorledes hundene overlevede da jeg var barn 50 - 60 år siden, da levede de fleste af madrester og nogle af grisefoder.


  • #27   8. okt 2014 Glykosamin og condroitin er ofte anvendt som tilskud hvis hunden har led problemer. Gamle hunde og hunde med gigt især har god effekt af det.

    Det er i øvrigt også til mennesker.

    Jeg mener bare ikke man skal tilføre det kunstigt som her, det "snyder" de uerfarne til at tro det er godt for hundens led, men har man brug for hjælp til at smøre leddene, så er mængden slet ikke nok.
    Igen - hvis ikke hunden har et behov, hvorfor så betale for at det er tilført foderet.

    Det gør det ikke til et dårligt fodre, slet ikke. Jeg undre mig bare over hvorfor producenter vælger dette. Det er ikke noget der ville kunne få mig til at fravælge et foder, men jeg ser det som ganske unødvendigt


  • #28   8. okt 2014 Jeg er meget enig med dig Inger - jeg er egentlig ret dobbelt på det her område. Jeg mener helt bestemt der går en masse hunde rundt derude der ville trives fint på brugsens det billige foder. Jeg ville ikke turde det til mine i vækst, men indrømmer blankt jeg sagtens kan finde på at købe et par poser af Lidls foder hvis vi er ved at løbe tør til de voksne.

    Samtidig er jeg enormt fast i min beslutning på mine hvalpe - der går jeg ikke på kompromis. Jeg mener så også der er forskel på at opfostre en gigant og en lille hund.


  • #29   8. okt 2014 Lige præcis... det er blevet raketvidenskab, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind...
    ønsker bare den bedste start for min hund.
    Og ja, det er klart vigtigt at hunden får de nødvendige ting, især når det er store hunde - som en hvis schæfer jo også er.

    Mange tak for din hjælp Tina. Jeg vil forhøre mig hos opdrætter, og finde noget godt foder med deres hjælp.


  • #31   8. okt 2014 Jeg kender skam også hunde der kun trives på Pedigree - så må man jo fodre med pedigree.

  • #32   8. okt 2014 Som TS skriver er fodring en raketvidenskab.

    Når hunden er i voksealderen er det meget meget vigtigt hunden får tilført de rigtige mineraler og vitaminer i de rigtige doser, de ved de fleste avlere sikkert alt om, er du usikker kan du jo altid spørge en dyrlæge.

    Voksne hunde kan fodres med meget forskelligt alt efter deres behov, bare de ikke bliver for fede, man kan som regel se på pelsen hvis hunden ikke trives så godt af det foder man giver. Pelsen bliver mat er min erfaring.

    Tidligere har jeg med succes givet halv portion foderpiller og så madrester fra familiens måltid.


  • #34   8. okt 2014 Jeg fodrer med Essentials. Fra opdrætter blev hun fodret med Hills og det gav vi hende til hun var over et år. Hun fungere fint på Hills, men ville gerne fodre med mindre korn. Der er mange mange meninger om foder, så vælg det du synes er rigtigt for din hvalp.
    Husk at et foderskift skal ske gradvist, så hvalpen ikke får dårlig mave.


  • #39   8. okt 2014 Jeg fodrer med Essential Contour og råt, da min labs har tendens til at blive for tyk.

    Hvis jeg stod og skulle have hvalp, så ville jeg helt klart vælge noget godt foder uden korn/ris i. Og evt. supplere med råt.


  • #40   8. okt 2014 Pia: Hvalpe har som regel fået det samme foder, siden de begyndte at få andet end mælk fra moren. Jeg har i hvert fald ikke hørt om opdrættere der giver deres hvalpe noget forskelligt foder hver dag.

  • #41   8. okt 2014 Jeg har i lang tid fodret Sally med Arion Laks/Ris. Den fungerede hun rigtig godt på, og hun elsker det. Det er et billigt mærke - uden at være discount.

    Mange banlyser alle former for korn - men mange hunde lever i bedste velgående på det.

    I dag er hun 50/50 på Arion og råfodring smiley


  • #44   8. okt 2014 Tusind tak alle sammen.

    Og tak Pia. Havde også tænkt på at fodre lidt råd og madrester også, for det sidste jeg ønsker, er en hund der ikke kan tåle andet end sin tørkost!


  • #47   9. okt 2014 altid RC her...

    Synes det er et godt foder og føler mig tryg ved det.
    Vores gamle pige på 11,5år har levet på det


  • #48   9. okt 2014 Min hvalp får Hike og trives rigtig godt med det foder http://www.hike.dk/hundefoder/HIKE-foder/undermenu

Kommentér på:
Foder jungle... Hjæææælp

Annonce