{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.414 visninger | Oprettet:

M
M
Tilmeldt:
23. apr 2013
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179

endnu en tråd om hunden der humper!! {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at blive tosset over at jeg aldrig bare kan gå i seng og få fred til at sove, uden at skulle have den her kamp!

Jeg har taget alle råd til mig, jeg er bestemt og konsekvent, og hver gang han humper får han timeout med samme! Starter han igen bagefter så ryger han straks ud igen. Efter to gange er han begyndt at holde op, så lægger han bare og piver og skaber sig lidt og til sidst giver han op.
Før var det jo meget værre og han blev ved meget længere.
Men det kan simpelthen ikke passe at det skal være sådan hver aften! Lige meget hvor træt han er, hvor godt stimuleret han er, når det bliver aften er det som om han bliver "tændt". Så starter hans klynken, han har hele tiden øjne på mig og når han så får chancen (når jeg ligger mig ind i seng) så starter slikker i'et og humperiet.
Jeg går lange ture med ham, træner ham hver dag, jeg sætter grænser osv osv og jeg er ikke længere i tvivl om at jeg er en god hundeejer og gør det der skal gøres!
Derfor er det så frustrerende. Er det virkelig normalt det han har gang i?
Han gør det ikke ved mændene i huset, kun mig, og da min søster passede hende gjorde han det også ved hende. Da vi havde en kvindelig gæst for et stykke tid side gjorde han det også ved hende. Det er altså kun ved hunkøn han gør det. Ikke ved mænd, puder/bamser, og den slags.
To dyrlæger har sagt vi burde kastrere ham, og har indtil videre hårdnakket sagt nej, men må indrømme jeg overvejer en kemisk kastration mere og mere!
Kunne det virkelig gøre en forskel?

Skal jeg virkelig bare vente på han bliver voksen? (Han er 18 måneder)
Eller er det fordi han STADIG prøver grænser af på trods af jeg har lagt stilen om for halvanden måned siden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  endnu en tråd om hunden der humper!!
  • #1   6. okt 2014 Træn og vent til de 2-3 år... hvis han fortsætter på trods af træning, så ville jeg evt overveje kastration... MEN hans sind og hvor sikker/usikker han er spiller også ind på dette.

  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #3   6. okt 2014 Vil du uddybe hvad du tænker på med hans sind og usikkerhed? smiley

  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #4   6. okt 2014 Sofa jo. Seng er lidt sværere da vi pt sover på madrasser på gulvet. Og så ignorerer han bare når jeg beder ham skride fra sengen. Har tit brugt metoden med at få ham ned fra sengen og så bede ham lægge sig. Men han bliver så opkørt at han ignorerer alt hvad jeg siger og gør, derfor bruger vi nu timeout.

  • #5   6. okt 2014 Hvis han VED at det er hans adfærd der er uønsket, fordi I nu har trænet så længe, ville jeg lukke ham helt væk ved time-out. Den skal falde pronto hver evig eneste gang han begynder med det mindste tegn på den adfærd.

    Men han skal vide hvad det er I ønsker han gør i stedet, for at den virker.

    Jeg har ikke hanhund da jeg ikke gider det der, bl.a.

    Havde jeg haft en hund der trods træning blev ved med at stresse på den der måde, så blev den kemisk kastreret for at se om det hjalp. Hanhundeejere har sikkert deres grunde til hvorfor dette ikke er en fordel. De må vide det bedre end jeg.

    Men herhjemme der kan man ikke være sammen med menneskerne hvis ikke man kan følge reglerne. Der er ikke mange, men de der er skal overholdes. Det betyder også at der skal være 100% ro i soveværelset når lyset slukkes. Ellers må man sove i køkkenet til man fatter det ... Det tog små 3 dage at sætte sig 100% fast i knolden på Kia.
    Hendes uønskede adfærd var så ikke hormon og stressudløst adfærd ...


  • #6   6. okt 2014 Lucky tager fat I min finger (han er jo ikke så stor) og prøver at humpe mig, når han bliver for opkørt/stresset. Det er kun mig han gør det ved og en til to bestemte bamser. Han har gjort det ved bamserne siden han var lille og gør det jo så nu ved mig. Jeg stopper ham siger nej og så tager jeg ham op til mig til han falder til ro. Det hjælper her. Men han er jo så også ret nem at "holde fast"
    Her er det en time out, for lucky ville ikke stresse mindre af at blive lukket væk nærmere tværtimod han ville blive dybt ulykkelig.
    Men han stopper jo så også adfærden når han er faldet til ro.

    Kan din hund være overstimuleret for tæt på senge tid eller forbinde sengen med noget stress relateret siden det altid er der det sker ?


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #7   6. okt 2014 Jeg sørger altid for at han ikke er stresset eller det der ligner omkring sengetid. Legene, træning og de lange gåture er om morgenen middagen og om eftermiddagen. Ved aftenstid får han en toilettur, efterfulgt af aftensmad. Han kan sagtens være rigtig afslappet og træt men pludselig vågner han op og begynder på det der.

    Måske han forbinder sengen med noget stress relateret da vi engang var så "dumme", at lege med ham i sengen. Trækkeleg og den slags. For et halvt år siden stoppede vi alt leg i sove værelset og for nogle måneder siden stoppede vi alt leg indendørs og holder det til udendørs for at han kan forstå at indenfor er lig med afslapning.
    Har flere gange fået rådet om at tage snor på ham og trække ham væk på den måde, eller tage fat i halsbåndet og trække ham væk, men han er alt for stærk til, at jeg kan holde ham væk på den måde.
    Det starter dog ikke i altid i sengen, det starter bare ud af det blå når det er ved at være sengetid. Hvis jeg sidder inde i sofaen, og han ligger på gulvet, så hopper han pludselig op til mig og begynder at slikke på mig og så begynder humperiet.


  • #8   6. okt 2014 Nu har jeg ikke den vilde forstand på det, men kan det være fordi han lige får kørt sig selv op ?
    Det gør lucky nemlig nogle gange selvom han egentligt er gået i "seng" imens vi sidder og ser tv eller sidder ved computeren, og så skal der bare ske noget, men samtidig er han træt, så han køre sig selv helt op i det røde felt og bliver jo så derfor stresset. Så sætter jeg mig med ham til han falder til ro igen, stopper ham simpelthen i hans "flip", tager ham op og nusser ham, for det er sådan Lucky fatter at nu er det altså stille tid, han må gerne få opmærksomhed men det bliver stille og roligt, og ofte lægger han sig til at sove.

    men det er måske lidt svære med en større hund. Men hvis ikke det hjælper at lukke ham væk, var det måske en ide at prøve at sætter dig med ham, selvfølgelig holde ham på en måde hvorpå han ikke kan humpe dig, og så få ham til at falde ned på den måde.. Jeg ved selvfølgelig ikke om det bare er Lucky der er speciel og det derfor virker på ham, men jeg har altid haft held med det på den måde.


  • #9   6. okt 2014 Bliver han ikke luftet efter aftensmad? Han skal jo ud og gøre sig ren.
    Fjern alle bold- og træklege. De stresser. Lad hunden søge i stedet.


  • #10   6. okt 2014 Altså nu siger jeg det ligeud. Jeg synes slet ikke det er normalt! Det er ikke normalt at en hund skal kontrolleres i så høj grad for at styre sin kønsdrift. For jeg tolker det faktisk som kønsdrift, som så forværres/intensiveres af stress. Du har jo virkelig gjort en indsats for at sænke stressniveauet, og ligemeget har det hjulpet.

    Jeg ville i en periode give ham timeout når det sker - så snart du fornemmer det mindste optræk til det! Og timeout er lig med at han bliver fysisk fjernet og lukket væk - evt. bag børnegitter eller i bur. Hvis ikke det hjælper, så ville jeg klart afprøve kemisk kastration.


  • #11   6. okt 2014 Og så skal du have en klar plan for hvad du gør når det sker - og holde dig til den. Du bliver virkelig nødt til at være cool, overskudsagtig og konsekvent. Hvis du bliver irriteret, stresset og i tvivl om du kan magte hunden, så forværrer du uden tvivl situationen.

  • #13   6. okt 2014 Jeg har ikke mødt hunden... MEN nogle racer er altså nogle bøller (har selv haft en), og jeg frygter lidt at du ikke er "stærk" (ikke fysisk) nok til den race.

    Du bøvler så meget med ham, og det lyder så træls...

    Håber du snart kan få ro på ham, og være så konsekvens, at han lystrer dig smiley


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #14   6. okt 2014 Der foregår Ingen trækkeleg, og ingen boldlege.
    Det er søgelege, ja/nej øvelser, ture på stranden/skoven, lære ham små tricks og den slags smiley

    Jeg er virkelig konsekvent når det sker. Han får timeout med det samme. Jeg gør mit bedste for at forholde mig fuldstændig cool og rolig men ja, jeg bliver virkelig (jeg ER virkelig) sindsygt irriteret og frustreret. Jeg synes faktisk jeg gør alt hvad jeg virkelig tror er rigtigt. Derfor er jeg virkelig ved at blive skør i hovedet. Jeg elsker ham simpelthen så højt, men jeg har ærlig talt lyst til at kvæle ham nogle gange smiley
    Har gjort SÅ meget for at ændre på tingene og ændre på hans døgnrytme, har skiftet alle de stressende lege ud med mere mentalt trættende ting, jeg er blevet meget mere "Du skal simpelthen indordne dig" i stedet for "Ej det er også synd."
    Jeg kan vitterligt ikke komme i tanke om hvad jeg ellers skal gøre, og derfor spørger jeg om det virkelig er normalt at han er sådan! For lige nu (og det har det været utrolig længe) er det godt nok stressende at have hund!


  • #15   6. okt 2014 Kan så godt forstå du er frustreret - og nej, jeg mener personligt ikke det er normalt. Synes i skal overveje kemisk kastration som en test. Det andet er uholdbart og det ender med at du og hunden får en rigtig rigtig træls relation.

  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #16   6. okt 2014 Det er jo også blevet meget bedre efter jeg er blevet så konsekvent med timeout, jeg forstår bare ikke hvorfor det bliver ved. Hvorfor han liiige skal vågne op og prøve det af aften efter aften.

  • #17   6. okt 2014 Det kan da være at hunden MANGLER nogle trække-lege og noget gang i gaden...

    Et eller andet sted skal den jo ventilere, hvis den i alt den foretager sig skal være i ro....



  • #18   6. okt 2014 Får hunden nogensinde lov til at spasse ud og give den maks gas?



  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #19   6. okt 2014 Ja hver dag smiley Han får brændt rigtig meget energi af når vi er i skoven eller på stranden hvor han render frit og evt. Flår grene fra hinanden eller jeg bruger ja/nej øvelsen til at få ham til at hente ting (store grene som han elsker at splitte ad) ude i vandet, jeg leger ja/nej øvelsen med et reb som han får lov at ruske godt i - vi prøver så vidt muligt at få ham til at bruge både krop og hoved på vores ture.
    Det er slet ikke fordi de ting vi laver med ham er afslappende ting, vi sørger bare for at VI kontrollerer legen og at det ikke er sådan noget som at hente en bold 20 gange.
    Han fået som sagt lov til at hente store grene i vandet (Jo tungere jo bedre, synes han). På min ja/nej kommando får han lov til at ruske og splitte store grene ad I skoven og han løber frit hver eneste dag.


  • #20   6. okt 2014 Super!

    Har du overvejet om der i virkeligheden er for meget kontakt ved Time-out?

    Jeg har selv oplevet at det har været rigeligt til at hunden har følt sig belønnet - bare den mindste kontakt, et ord, en berøring, øjenkontakt....

    Når du laver Time-out, hvad sker der så helt præcist - prøv lige at beskriv det lidt detaljeret... altså fra at du sidder i sofaen og hunden starter sit halløj...


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #21   6. okt 2014 Det starter mest når jeg ligger mig i sengen. Han vågner, ryster sig og følger efter mig ind i soveværelset, (jeg kender det tegn efterhånden, det betyder han "vågner op"), så begynder han at trække vejret tungt, går hen til min ben og begynder at slikke intenst - han får et NEJ og så ligger han sig ned. Så klynker han pludselig, rejser sig op og graver intenst i dynen. Så er det jeg rejser mig op for at lukke ham ud, og straks er det som om han lyser helt op, flyver op af sengen ud af døren som om vi skal til at lege. Han går hurtigt fra grøn til rød, hvis man kan sige det sådan. Og så bliver han lukket inde i boksen i 6-8 minutter og så ud igen. Så prøver han lidt igen, ryger ud igen og så kommer han ind igen, ligger sig og klynker lidt og så falder han i søvn.
    Jeg kan se at han sagtens kan falde i søvn og er træt nok til det, så jeg ved ikke hvad pointen med det er.

    Hvis jeg sidder inde i sofaen, så vågner han også bare op, ryster sig, hopper op og når jeg så tror han vil putte som han plejer, så griber han fat om mit ben og går igang. Og så er det ellers bare den samme tur med boksen.

    Min kæreste siger vi tager ud og køber et bur om lidt, det kan være det hjælper lidt i stedet for at han bliver lukket inde i et andet rum.

    Du har ret i, at jo mere kontakt jo mere opstemt bliver han.


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #22   6. okt 2014 ( Boksen = et lille lydisoleret rum der var i lejligheden da vi flyttede ind. )

  • #23   6. okt 2014 Det hvor du skal stoppe ham er i samme sekund du ser de første tegn. Vent ikke til han er oppe i dey røde felt.

  • #24   6. okt 2014 Jeg er enig med S. Renée

    Stop det lidt tidligere.

    Det er hamrende svært med timingen fordi det jo i bund og grund er adfærden vi vil have væk - men jeg tror du skal bide fat i selve stemningen hunden er i i stedet for.

    Altså - når den viser de første tegn. Ikke når den rejser sig op og vågner, men når den forandrer udtrykket og får det gale fokus.
    Jeg tror det er der, hvor hans vejtrækning forandrer sig... Og når han er begyndt at slikke er det over tiden smiley


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #25   6. okt 2014 Okay det lyder meget fornuftigt. smiley Det må jeg prøve.

    Men e er det en god idé med et bur i stedet for et andet rum? smiley


  • #26   6. okt 2014 Same/same, tror jeg.

    Der er jo noget håndtering ligegyldigt om det er bur eller rummet. Tror det er godt det samme.


  • #27   6. okt 2014 Betina Sabinsky, adfærdsbehandler DogWise, har skrevet en artikel om emnet i det sidste blad fra Dyrefondet.

    Skulle kunne læses på Dyrefondet.dk


  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #29   6. okt 2014 Tak for linket! smiley
    Jeg er dog helt helt klar over det ikke handler om Dominans.
    Men det ER mig der bestemmer og jeg gætter på hans humping handler om at han ikke ved hvordan han skal agere i situationen eller fordi han er vant til at han får "leg" ud af det. Han skal ikke straffes hårdt for hans opførsel, men han skal heller ikke belønnes. Han skal forstå at dårlig opførsel har konsekvenser.
    Han stresser sig selv op i øjeblikket men jeg tror vitterligt ikke på han er stresset generalt, ikke længere. Ikke med alt det arbejde jeg har lagt i det smiley


Kommentér på:
endnu en tråd om hunden der humper!!

Annonce