{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

Evidensbasseret kvalitets hundemad. {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Er der nogen herinde der har kunne finde noget evidensbasseret kvalitets hundemad?

Synes jeg konstant hører, at det ene hundemad er bedre end det andet, men har bare svært ved at tro dem i deres ord, når man ved at mange dyreforhandler altid vil tale godt om deres eget foder. ( kornfrit er bedst for din hund osv...) Derfor ville jeg gerne selv undersøg hvad der egentlig er evidens for, men kan bare ikke finde noget der er offentliggjort... Kan i det??

vh en fortvilet hundeejer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Evidensbasseret kvalitets hundemad.
  • #1   17. sep 2014 Det vigtigste er jo, at hunden kan lide foderet, og trives på det?
    Hvis hunden er glad og livlig, er i fin foderstand, har blank pels, klare øjne, rene tænder - så er det i min verden et godt foder - til lige netop den hund.

For mig nytter det ikke noget fx. at finde fancy foder med lam, for det kan Aqui af én eller anden grund ikke tåle. Til gengæld trives han fint på foder med korn. Jeg har også forsøgt mig med svine-dyrt foder med masser af fisk - det gad han slet ikke spise.

Så det jeg mener er, at det ikke nytter noget, at købe det foder, der "på papiret" er bedst og mest korrekt. Det vigtigste er at finde det foder, som hunden trives bedst på.

• #2   17. sep 2014 ja sådan havde jeg det også i starten, men mit problem er at Mali ( min hund) elsker det foder fra rema - men det vil kan jeg bare ikke stå inde for at give hende, da jeg ved at det vil give hende problemer med knogler osv. senere i livet ( har snakket med hundeejer der har haft gjort det og nu fortryder )

lige nu bruger jeg noget kornfrit, som jeg et eller andet sted ikke tror Mali ikke kan li.. Hun rør det i hvert fald ikke og vil heller spise andre produkter. Har bare prøvet rigtig mange andre og så når der er gået 1 mdr, nægter hun at spise det...

• #4   17. sep 2014 Fordi jeg kender ejer der har brugt det fra Rema og på længere sigt så får hundene senkomplikationer. Den ene jeg fx har snakket med har nu en hund på 5 år som ingen muskelmasse har på trods af at det er en muskelhund og han sagde til mig at han altid havde brugt det billige fra rema, men nu fortryder han fordi hans hund nu er blevet som den er.

• #5   17. sep 2014 For mig gælder det om at læse ingredienslisten.
    Kød skal stå som noget af det første. ( første ingrediens er det der er mest af )
    Husk at hvis der er flere slags kød i foderet, så kan der godt stå feks ris først selv om den samlede kødmængde er større end mængden af ris.
    Jeg undgår oksekød, soja og hvede.
    Jo mere specifik jo bedre.

Dernæst gælder det om at finde det mærke og variant hunden vil spise.... Det kan være en udfordring.
    Jeg har langt om længe fundet en variant min meget småt spisende hund gider, men det er ikke ens betydende med at din hund vil have det

Somregel er foder i mellemklasse rent prismæssigt ganske fint til hunde uden specielle behov

Feks http://arion-premium.dk/produkter/hund/arion-premium/maintenance-small-breed/

Min er glad for dette foder http://arion-premium.dk/produkter/hund/arion-health-care/digestive-sensibility/

Der findes rigtig mange gode fodermærker til en fornuftig pris.. det gælder bare om at finde det der er bedst for din hund

• #7   17. sep 2014 Jeg kigger på hvad hunden ville æde, hvis den selv skulle finde føde.
    Den ville i hvert fald ikke æde korn, så den del er blot fyldstof for at gøre foder billigt.
    Nej en vild hund ville æde smådyr, kadavre fra større, døde dyr, bær, rødder og frugter. Derfor vælger jeg et tørfoder, der indeholder ingredienser så tæt på vildhundens naturlige føde. Jeg supplerer så med råt kød og rå ben, så den stadig får noget at arbejde med i munden.

• #9   17. sep 2014 He he ....Hvorfor en vildhund ikke vil æde korn , hvis den selv skulle finde føde ..... er MÅSKE .... fordi der ikke findes opdyrkede kornmarker i vildmarken ..

Der hvor vildhunden lever er der smådyr... døde dyr...bær og rødder .... mon ikke det er derfor den spiser det.... ........ Bare en tanke.... smiley

I realiteten vil vildhunden måske meget hellere have et hjemmebagt rundstykke.... smiley

• #11   17. sep 2014 Lanka stjæler bær, når hun kan kommer til det.
    Aqui stjæler - og knækker - nødder.
    Men de stjæler også begge to det korn, der bliver spredt ud til fuglene og de ELSKER majs.
    De ved virkelig ikke, hvad der er godt for dem smiley

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #12   17. sep 2014 Der er desværre slet ikke lavet nok videnskabelige undersøgelser af hundefoder til, at man kan tale om evidens. Faktisk er det svært at finde nogen overhovedet.
    Det eneste mærke jeg er stødt på, der kan prale af nogen som helst undersøgelse er Orijen. Det er flere gange kåret som bedste foder, af et analyseinstitut, der skulle være uafhængigt.
    Men alle mærker naturligvis ikke er med i undersøgelsen, og jeg er sikker på der er mange, der er ligeså gode som Orijen.

http://www.orijen.co.nz/why-orijen

• #13   17. sep 2014 Om det er evidensbaseret, ved jeg ikke. Men her er et link til en kennel, der har undersøgt foder og fundet frem til et, de mener at kunne stå inde for - det skal lige tilføjes, at de selv sælger det! Men de fodrer også egne hunde med det!

Jeg har prøvet et par gratis smagsprøver, og min kræsenpind kan godt lide det smiley

http://www.leodania.dk/index.asp?DocumentID=775

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 479
    #14   17. sep 2014 "Den ene jeg fx har snakket med har nu en hund på 5 år som ingen muskelmasse har på trods af at det er en muskelhund "

Øhm. AT hunden er af muskelhundetype, har da ingen betydning for dens reelle muskelmasse, da muskelmassen kommer af at hunden rent faktisk bliver brugt.

Kunne være det var dér han skulle starte.

• #15   21. sep 2014 Tak for svarene alle smiley

Kommentér på:
Evidensbasseret kvalitets hundemad.

Annonce