{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.108 visninger | Oprettet:

Oppustet mave {{forumTopicSubject}}

Min rottweiler, har i løbet af kort tid får spist en del blommer, hvilket jeg tror har resulteret i meget oppustet mave.. Er der nogle der kan dele deres erfaringer omkring blommer og hunde? Kan stenene sidde fast? Giver det mavedrejninger? Eller er det bare ren og skær for meget "mad"?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oppustet mave
  • #1   8. sep 2014 Hmm, blommekerner indeholder cyanid, som er meget giftigt og kan i værste fald være dødelig.. Hvor mange blommer har din hund spist?

• #2   8. sep 2014 Blommer er giftige, og din hund har tegn på en mavedrejning!
    Jeg ville tage til dyrlægen med det samme!

• #3   8. sep 2014 Taget fra Samvirke om ting, som er giftige for hunde:

Æblekerner, kirsebærsten, blommekerner og abrikossten indeholder giftstoffet cyanid, der er ekstremt giftigt. Nogle få æblekerner gør måske ingen skade, men hvis hunden går i gang med at gnaske nedfaldsblommer eller kirsebær i sig, kan det blive en dødelig affære.

• #4   8. sep 2014 Hun har spist en del, eftersom at hun har fri adgang til nedfaldne blommer på vores ejendom, så har ikke helt styr på det, men de sidste 2-3 dage har hun skidt i løbet af natten indenfor, hvilket hun aldrig gør.. Men det var vist også nogle kerner i afføringen, som tyder på hun ikke tygger på dem..

• #5   8. sep 2014 Jeg ville nu heller ikke tøve med at komme afsted.

• #6   8. sep 2014 Det er en fantastisk dum ide at lade hunden spise hele blommer

1) blommer har en afførende effekt og kan give rigtig dårlig mave
    2) blommestene kan ikke fordøjes og kan sættes sig fast i tarmene og give blokade, som i værste tilfælde kan tage livet af hunden, hvis de ikke opereres ud
    3) stene indeholder cyanid, som kan give blåsyreforgiftning, som er potentielt dødelig. En hurtig googling fortalte om en hund, der er død af at spise kun tre hele mirabeller.

Hvilken af de tre (eller måske da flere) grunde, at din hund har oppustet mave- tja det er ikke til at vide. Jeg ville nok søge dyrlæge

• #7   8. sep 2014 Problemet er bare at hendes oppustede mave først er kommet her til aften, og det da ikke er muligt at få hende til dyrelæge

• charlotte o
    charlotte o Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 3 Emner: 1 Svar: 25
    #8   8. sep 2014 Det er da bare om at komme afsted,sådan noget skal man da få set på i h....... fart

• #9   8. sep 2014 Hvorfor kan du ikke få hende til dyrlæge? Dyrlægevagt og taxa har altid åben

• #12   8. sep 2014 Jeg ville også ringe til dyrlægen, det kan være farligt som andre så rigtig skriver, og hunden kan jo have mange smerter, den lyder ihvertilfælde ikke til at have det godt med oppustet mave og samtidig diarre - det er ikke godt.

• #13   8. sep 2014 Øh hvordan kan det ikke være muligt at få hunden til dyrlæge? smiley

• #14   9. sep 2014 Jannie hvor kommer du fra?

• #15   9. sep 2014 Hun har slet ikke diarré, tværtimod, men hun har heller ikke svært ved at komme af med det.. Så efter hvad jeg nu har læst rundt omkring på forskellige sider, så er det ikke en akut situation, fordi hun ikke har vejrtræknings problemer eller lignende,

• #16   9. sep 2014 Jeg kommer fra Vonge smiley

• #17   9. sep 2014 Hvordan ved du hun har oppustet mave? Kan det ses på hende?

• #18   9. sep 2014 Ja det kan det, og hendes mave brummer ogs lidt

• #19   9. sep 2014 OK, undskylder ift det med diarreen, forvekslede det med at hun havde afføringen indenfor om natten.

• #20   9. sep 2014 Hvilken. Dyrlæge plejer du at bruge? Har du haft ringet?

Er fra Give så hvis du har brug for hjælp så kan jeg godt køre dig og din hund til dyrlægen hvis du ikke selv har bil eller mulighed for at komme afsted...

• #21   9. sep 2014 Tror muligvis man kan sammenligne hendes situation med når vi mennesker har spist for meget eller har maveonde

• #22   9. sep 2014 Tak for din hjælpsomhed, men jeg snakker lige med mine forældre imorgen, jeg har gjort dem opmærksom på det, og min far kender til hunde rigtig godt, og han var ikke bekymret smiley

• #23   9. sep 2014 Det var så lidt. God bedring med hende

• #24   9. sep 2014 Tusind tak, jeg håber ikke der skal operation eller lignende til

• #25   9. sep 2014 Hvis din far kender til hunde, så ved han også at de ikke kan tåle frugtkerner.
    Giften lagres i kroppen og pludselig en dag dør hunden af det. Det er formentlig ikke giften din hund reagerer på lige nu. Det er gæringsprocessen fra nedfaldsfrugten.
    Få hegnet området sådan så hunden ikke har adgang til nedfaldsfrugt!

• #27   9. sep 2014 Meget enig med Birgitta. Min gamle tæve spiste også en ret stor mængde nedfaldne blommer, mirabeller, moreller og æbler. Det var temmelig svært at afholde hende fra at gøre det og vores have er nærmest en frugtplantage så der er rigelige mængder af nedfaldsfrugt smiley Hun fik lidt løs mave, men hun blev altså 13 år gammel og havde hele livet et stort forbrug af frugt.... Der hvor vi var nødt til at stoppe hende (=holde hende inde og kun lufte i snor) var hvis forholdene var sådan at frugten gærede. Hun har mere end en gang mæsket sig i 'sjove blommer', holdt en mindre fest, gået omkuld og er endt med en gang tømmermænd..... smiley

• #29   9. sep 2014 Nej, det var en Irsk Terrier. Og ja, det var lidt pinligt og samtidig meget komisk de par gange hvor hun blev fuld af gærede blommer. Det var fuldstændig som med mennesker: først festede hun igennem og var enormt pjanket og fjantet (ikke noget hun ellers normalt dyrkede). Så gik hun omkuld og sov og vågnede op og var lidt 'smådårlig' og meget stille i nogle timer smiley
    Det skal siges at vi selvfølgelig ikke synes det var OK at vores hund blev fuld og det var da noget vi forsøgte at forhindre. Og det var uheld i de gange det skete og jeg kan ikke anbefale andre at prøve at gøre deres hund fuld.
    Min dobertøs spiser ikke nedfaldsfrugt; hun nøjes med diverse andre klammo ting hun finder smiley

• #31   9. sep 2014 Vi har et gigantisk kirsebær træ i haven og hundene har proppet sig med nedfaldne kirsebær hele sommeren. De har ikke taget skade af det. Stenene er altid kommet ud hele i afføringen. smiley
    Den med hjerte ormen havde jeg ikke tænkt over Birgitta, det kunne være at man lige skulle få dem undersøgt engang, kommer jo fra det ormeplagede Nordsjælland smiley

• #32   9. sep 2014 Hvordan kan i bare ignorere det fact, at det er farligt for hundene at spise dem?
    Og i lader dem endda "proppe" sig med bær.

• #33   9. sep 2014 For at være ærlig vidste jeg ikke at det var giftigt. smiley Har ingen steder læst det, jo vindruer og rosiner, men ikke blommer og bær.
    Kan jo så konkludere nu at hundene har spist dem hele sommeren og er ikke blevet syge af det. Kan da være at jeg vil være lidt mere obs næste år, men så igen hundene har jo ikk fået nogle bivirkninger af det smiley

• #34   9. sep 2014 Fordi det ikke er sådan at en helt normal sund og rask hund nogensinde vil få nogensomhelst giftvirkninger ved at spise blommer eller kirsebær med sten. Stenene passere hele igennem. Den største risiko ligger i at stenen sætter sig fast et sted i tarmen. Sten fra fx blommer, kirsebær og æbler indeholder amygdaliner, der ved spaltning KAN dannes blåsyre der er en cyanforbindelse.
    Selve frugten er IKKE giftig for hunden og giften inde i stenen er lige så giftig for dig som for hunden. Min spiste ikke stenen ved blommer kun dem i morellerne (søde kirsebær) røg ned og igennem.
    Ræve og fugle spiser fx også anseelige mængder kirsebær når de er tilgængelige og det står også på ulvenes menu når det er der. Det er rigtigt at cyanid er en meget potent gift, men i stenene er mængderne meget små mængder og man skal spise helt ualmindelig meget af det før man vil få problemer + stenene skal knuses. Så vidt jeg husker er cyanid ikke en gift der oplagres i kroppen.

• #36   9. sep 2014 Der er jo også forskel på hvordan hunde reagerer på giftstoffer. Hvor nogle hunde ikke reagerer, kan andre hunde reagere kraftigt.

Da vores gamle blanding Blackie boede hos min svigermor havde han sin egen chokoladeæske. Når han syntes at han trængte til et stykke, gik han hen til skabet og skrabede på det. Så blev æsken taget frem og han fik selv lov at vælge et stykke. Og nej, ingen i den familie vidste at chokolade er giftigt for hunde før jeg kom ind i den.

Blackie blev 14½.

En dag jeg sad og ventede på dyrlægen stod de og talte om en lille hund, som lå og kæmpede for sit liv. De havde fået den ind dagen før og den var RIGTIG syg. Den havde fået ET stykke fyldt chokolade.

Så der er himmelvid forskel. Men hvis min hund havde spist "giftige" ting og var oppustet, havde jeg været hos dyrlægen med det samme. Hvem VED om min hund kan tåle lige den slags "gift" ?

• #37   9. sep 2014 Lady på 5 kg, havde engang spist en mundfuld af chokoladekage..og jeg siger jer hun blev syg. Hun brækkede sig og havde tynd mave m blod, var brændvarm trods ingen feber, og dehydret.
    Afsted til dyrlæge det gik hvor hun blev indlagt til obersvation, drop da hun var meget dehydreret og en ordenligt gang medicin..
    Inden da tog dyrlæge feber på hende, som var normal, men lady var helt slatten, og hun var brændende varm..virkelig varm, så afsted det gik med hende.
    Så chokolade er noget jeg har respekt for ang hunde.
    Hendes mave rumlede også og blev helt oppustet og hård...så jeg ville nu lige holde godt øje med din hund!

Blommer og vindruer osv har hun nu aldrig spist, og ved ikke om hun kunne finde på det.

• #38   9. sep 2014 På dette billede er hun lige vendt hjem fra dyrlæge, og hun var helt færdig. smiley

Så forfærdeligt at se ens hund så syg!

profilbillede
  • #41   10. sep 2014 Nu er det så ikke alle giftstoffer der ophobes i kroppen - et eksempel på det er alkohol (skadevirkningerne, der opstår på sigt, skyldes ikke alkohol ophobet i kroppen). Og så ER sansynligheden for at hunden skulle blive syg af kirsebær eller blommesten altså helt uhyggelig lille. Derfor betragter jeg det som en smule hysterisk at himle op om at blommer, kirsebær og æbler er giftige. Jeg har haft en hund, der døde af forgiftning ved at spise storkonvaller, så jeg ved dælme godt hvordan det føles at miste sin hund på den konto. Det var april og vi havde lige overtaget vores nye hus og have og anede ikke at de aspargeslignende skud, der stod i et hjørne var en dødeligt giftig plante. Hvorfor hun spiste dem må forblive en gåde. Hun var ikke en hund, der normalt spiste sådan noget.

• #42   10. sep 2014 Nej, men man skal søreme lige have det i tankerne og ikke bare tro at uanset hvad, så går det nok over.

Kommentér på:
Oppustet mave

Annonce