{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.946 visninger | Oprettet:

Hvad er en teacup Chihuahua ?? {{forumTopicSubject}}

Nogle der ved hvorfor de bliver kaldt teacup?
Jeg har selv en, men folk siger de kun hedder teacup hvis de er under 1kg.
Min vejer 1,8kg, men er MEGET lille ved siden af en normal.
Jeg ville selv mene at det har meget at gøre med at selve kropsbygningen på en teacup er virkelig lille ved siden af en normal. min er kun halv str af en normal... Hmm, nogle der ved noget mere om dem?
(På billedet er min den sorte og den anden er en helt almindelig Chihuahua)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er en teacup Chihuahua ??
  • #1   14. aug 2014 Lidt ligesom diverse designer hunde. Det sælger.
    Kalder man dem for, hvad de er, ville de nok pludselig ikke være spændende


  • #2   14. aug 2014 Aner det ikke.

    I mit hoved er teacupavl = rovavl (oftest også skodavl) for pengenes skyld med syge dyr som resultat.

    Men det kan jo være at jeg bliver klogere ...


  • #3   14. aug 2014 Altså jeg var egentlig slet ikk klar over at min var det, indtil jeg var ved dyrelægen smiley men ja der er nok noget om at det sælger godt.

  • #4   14. aug 2014 et billigt salgstrick?

  • #5   14. aug 2014 Altså har fået at vide at cirka hvert 5 kuld en Chihuahua får, er der en af hvalpene som er meget små, hvilket er sådan en jeg har fået. Men jeg har ingen idé om det passer, derfor ville jeg høre om noget var klogere på emnet smiley

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #6   14. aug 2014 Teacup chihuahua, pomeranian, malteser osv er fremavlet på de mindste eksemplarer i de pågældende racer. Formålet er, at lave små nuttede hunde, der passer ned i selv de små dametasker.

    Desværre bliver der ikke taget hensyn til helbred overhovedet, og teacup dyrene har langt flere sygdomme og helbredsproblemer end racerne generelt. Man bør aldrig avle på udseende eller størrelse alene, og hvalpekøbere bør holde sig langt væk og finde en seriøs avler, der laver sunde hvalpe i stedet.


  • #7   14. aug 2014 altså - hvor store hvalpene bliver afhænger jo af hvad forældrehundene nedarver til dem. Ikke hvor mange kuld en hund får. Generne er ligeglade med hvad tæven tidligere har lavet af kuld. Det har slet ingen indflydelse på nedarvningen.
    Så det er en ammehistorie..

    En chihuahua der er mindre end standarden foreskriver er jo en ikke særlig racetypisk chihuahua - og burde jo ikke være ønsket, i hvert fald ikke noget man skal stile efter..


  • #8   14. aug 2014 1,8 kg chi, er det specielt småt?
    jeg har ingen forstand på dem, men dem jeg har hilst på og snakket vægt med, har alle ligget omkring de 2 kg og lidt mindre.
    men ja, som de andre skriver, er teacup blot en smart betegnelse for de ekstremt små i en pågældende race.


  • #9   14. aug 2014 i øvrigt er 1,8 kg jo en helt alm. vægtklasse for en chi. Det er inden for idealvægten som går fra 1,5 -3 kg.
    Måske mange af de chi's man ser bare er for store og uden for standard smiley


  • #10   14. aug 2014 Hvis din vejer 1,8 kg så kan man vel dårligt kalde den teacup -det er jo indenfor normalen.

    teacup er sådan set bare en fancy måde at sige "meget lille" på... affødt af "så lille at den kan være i en te-kop"
    -så det handler altså alene om størrelsen, ikke bygningen.

    Og i min verden er det så heller ikke noget positivt ladet


  • #11   14. aug 2014 Teacup = billigt salgstrick.
    Typisk er det avl på hunde, der er mindre end racestandarden.
    Typisk er såkaldte teacup-hunde mere svagelige end normale hunde.
    Der er mange alt for store chi´er ligesom der også er mange alt for store maltesere. Derved er der mange, der tror, at de hunde, der ligger i den nederste del af vægtskalaen, er mindre end normalt.
    Så du har åbenbart en helt normal chi, som ligger indenfor racestandarden smiley


  • #12   14. aug 2014 Har også haft utroligt mange problemer med hans helbred, men han har det heldigvis godt nu.
    Jeg vidste ikk han var en teacup da jeg købte ham.
    Ved godt det ligger indenfor den normale vægt for en Chihuahua, men ser man ham ved siden af en normal, er han VIRKELIG LILLE!
    Dyrelægen siger han går ind under teacup fordi han er så lille.
    Min nabo har både en normal og en teacup og hun avler meget på Chihuahua, og min har samme str som hendes den bette. Ved ikk om min bare er lidt tyk måske smiley


  • #13   14. aug 2014 Cecilie -din er ikke teacup hvis den vejer 1,8kg. Helt ned til 1,5kg er indenfor det ønskede, så din skal altså være MEGET overvægtig, før man kunne sige at det var en overvægtig teacup.

    Det er muligt en dyrlæge har påstået den er det -dyrlæger er ikke raceeksperter, og man hører af og til noget værre sludder om den slags, osse fra dyrlæger smiley

    I virkeligheden findes der slet ikke noget der hedder tea cup chihuahua. Det er som nævnt blot et fancy udtryk for en ekstrem lille chi, sikkert opfundet af nogen der så et snit til at tjene lidt ekstra penge ved at sælge dem som noget fancy fremfor bare at kalde dem det de er: ikke racetypiske.



  • #14   14. aug 2014 Tea cup er som sagt ikke en betegnelse som bliver brugt for chihuahua, det findes IKKE. det er et billigt salgstrick for de avlere der ikke kan sælge deres hunde uden at lokke folk med en masse løgne osv.
    De avlet efter meget små hunde istedet for sundheden.

    Når det er sagt er ideal vægten 1, 5-3 kg, men de må ifølge standarden være helt ned til 0,5 kg altså findes der små chihuahuaer og lidt mindre chihuahuaer. Men jeg ville aldrig personligt avle efter så små hunde (under 1.5 kg) de bliver simpelt for skrøbelige synes jeg, men det er heldigvis den samme mening som størstedelen af Danmarks seriøse opdrættere deler.

    Jeg har selv en lille spinkel fyr på 1,7 kg og han er en ganske almindelig chihuahua. Og 1,8-2kg er der altså rigtig rigtig mange af. smiley
    De fleste avlere går efter en vægt omkring 1,8-2,5 kg. Hanner gerne lidt mindre end tæverne, da ideal vægten for avls tæver er 2kg+


  • #15   14. aug 2014 Cecillie - det er jo faktisk din der er den normale. Og de andres der er for store!
    Men fordi man uden stambog har avlet på alt muligt der var mindre end labadorstørrelse og kaldt det chihuahua - så tror mange de er større end de virkelig er..
    Din chi er helt normal. De andre er for store.


  • #16   14. aug 2014 Og når ja, chien bliver kun avlet efter vægt ikke efter højde eller bredte (så længe den ellers passer på standarden) så bygningen kan være forskellig fra hund til hund selvom de måske ikke er så langt fra hinanden vægt mæssigt eller omvendt.

    Jeg passede en chihuahua på 6 mdr da lucky var 1 år. Dengang vejede lucky ca 1.6 kg og vil gætte på den vejede ca. 2 kg. Lucky var ligeså høj som den, men den var altså næsten dobbelt så bred som lucky, for lucky er da godt nok langbenet men er spinkel så når han møder en af de lidt kraftigere chier (ikke overvægtige men kraftig bygget) virker han også meget mindre fordi han jo er fint med I højden men ikle har bredden


  • #17   14. aug 2014 Jeg har en Teacup Ruhåret Hønsehund så, han er heller ikke så stor smiley smiley

  • #18   14. aug 2014 Natascha smiley :-) smiley :-) God humor.

  • #19   14. aug 2014 Hvad en teacup chihuahua er? Det er en betegnelse brugt af elendige avlere til at gøre deres skravlede hunde, som er fremavlede ud fra en idé om, at jo mindre, jo dyrere, til noget specielt attraktivt. At en dyrlæge bruger den betegnelse... Tja... Det er sgu lidt sørgeligt

  • #20   14. aug 2014 Jeg ønsker en teacup Irsk ulvehund, nårrh sådan en lille ting på 40 kg smiley
    smiley


  • #21   14. aug 2014 MLA - kan du ikke finde en langbenet og slank cairn terrier eller nowet?

  • #22   14. aug 2014 måske lave en smart blanding havde jeg tænkt mig, måske mellem cairn og ulvehund?

  • #23   14. aug 2014 Det må så blive en Ulvirn smiley

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #24   14. aug 2014 Nu fås tekopper jo i forskellige udformninger smiley

    profilbillede
  • #25   14. aug 2014 Måske man skulle overveje at købe en te kop og lægge et tæppe I, så kunne lucky bruge den som hundekurv smiley det ville da se smart ud.

  • #27   14. aug 2014 Hey, der findes jo osse miniature boxere, så hvorfor ikke en tea cup ulvehund? smiley

    Mini-boxer -og hey, åbenbart nu osse toy-udgave jo jo: http://miniatureboxer.net/


  • #28   14. aug 2014 Jevaan -LOL ja med sådanne kopper, så skulle en del hunde da nok kunne kalde sig tea cup smiley


  • #29   14. aug 2014 Åhh michellle, det var da uhyrligt smiley en miniboxer i mine øjne er en boston terrier..
    Utroligt smiley

    Teacup wolfcairn, lyder jo godt - mon det sælger?


  • #30   14. aug 2014 Kæft et skønt billede smiley

  • #32   14. aug 2014 MLA -såvidt jeg kan læse mig til, er de lavet netop ved at blande med bl.a. boston terrier.
    Det er lidt forskelligt hvad folk blander med ser dte ud til. Nogen "mini boxere" er boston x boxer, andre indeholder slet ikke boxer. Det handler om at få en hund der ligner en boxer af udseende -resten er åbenbart knapt så vigtigt.
    Og må så indrømme at udseendet synes jeg nu heller ikke ligefrem er identisk med boxerens... så alt i alt ikke en succes.

    Men i USA tror jeg snart de har fået lavet en mini-udgave af de fleste racer... sådan virker det i hvert fald


  • #33   14. aug 2014 De er kugle skøre smiley

  • #34   14. aug 2014 Ja kan du ikke få succes med dine tea cup ulvehunde herhjemme, kan du vel altid eksportere til USA smiley
    Jeg tror i øvrigt jeg ville droppe cairn'en og krydse med border terrier istedet... De har jo, med lidt (meget smiley ) godt vilje lidt mere mynde-agtig krop... elller... de har i hvert fald mere talje og er mindre kompakte en cairn typisk er smiley

    Og du ved -det er udseende der tæller, skidt med resten smiley


  • #35   14. aug 2014 Jeg lavede et billede til én her på HG... i 2008 ... af hendes hunde ....det var også Tea-cup chihuahua ....... ha ha ha ..... .... + der lige havde sneget sig en anden med på billedet ... smiley

    profilbillede
  • #36   15. aug 2014 smiley
    Totalt irrelevant, men Jevaan..sikke en bedårende lille "prut".

    smiley Bliver altså vred, når jeg gang på gang læser om diverse folk, der forsøger at lave "årets salgstrick" ved at opfinde nye og lettere bizarre opfundet navne til en race, der slet ikke eksisterer...især dér hvor de blander pudler med alle racer.
    Når to racer er sat sammen, så er det ikke en ny race - så er det et gadekryds !!


  • #37   15. aug 2014 Jeg har en "Coffee cup Keestriever" smiley
    Med andre ord: En blandingshund, som kan finde på at stikke poten ned i min kaffekop - og af og til vælte den smiley smiley smiley

    Hun er heldigvis bare købt som den blanding, hun nu engang er og ikke noget smart designerhalløj ved det. smiley


  • #39   15. aug 2014 Det sidste nye indenfor de forskellige racer er Sandkasse (indsæt race) smiley jeg selv har en "under-bordet-ovenpå-fødder" clumber

    profilbillede
  • #40   15. aug 2014 tja, jeg har nok en af de mere almindelige hunde -en sofa aussie. En ganske udbredt variant af racen smiley

    Tilgengæld har jeg så osse en af de meget sjældne trappestige-islændere. DET er der ikke mange der har, så hvis nogen vil bruge ham på deres tæver kan jeg godt lige love at det blive DYRT smiley


Kommentér på:
Hvad er en teacup Chihuahua ??

Annonce