hvalpefoder bedst til prisen? hvalpefoder bedst til prisen?
Hej derude
Jeg får i næste uge en islandsk fårehunde tævehvalp hjem..jubii
Hos avler bliver der fodret med RC medium junior, men syndes at jeg kan fornemme på stemningen herinde at det måske ikke er det bedste foder.
Så hvilket foder mener I er bedst til prisen?
Selvfølgelig skal hun have det hun har brug for, men ønsker selvfølgelig ikke at betale mere end nødvending...
Mvh Tove
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
aug 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 28
Planen er også at fortsætte med RC i starten, men jeg er ikke interesseret i at betale mange penge hvis det egentlig ikke er et særlig godt foder.
Jeg syndes bare at råfodring lyder dyrt og besværligt. men det kan godt være det ikke passer...
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.008
Grundet et uheld med en tidligere whippethvalp, der brækkede benet, er jeg totalt hysterisk med mine hvalpes vækst, så jeg får dem røntgenfotograferet i 4 måneders alderen og hos de 3, der er blevet fotograferet, har vækstzonerne været regelmæssige og kalklaget i knoglerne fint.
Den hvalp, som brækkede benet havde for tyndt kalklag i knoglerne og var blevet fodret kornfrit.
Jeg fodrer med tørfoder som grundfoder, men alle hunde i huset, både hvalpe og voksne, får suppleret kosten med lødige rester + rå ben (hvis de gider) + vådfoder.
Jeg supplerer dels for at give hundene afveksling i kosten, men også for at hærde deres maver.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 28
Tror at jeg vil fodre med RC og så måske prøve at sætte mig mere ind i råfodring, når vi falder ind i en hverdag.
Mvh Tove
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
Som hovedregel får de tørkost morgen og råt til aften, og det fungerer de super godt på. De får lidt at hygge sig med i løbet af dagen og godbidder.
Tørkosten varierer imellem to til fire slags foder, jeg har i fryseren (så holder det sig bedre, bilder jeg mig ind). Jeg køber sammen med andre, så jeg har lidt, men varieret i stedet for meget af een slags. Af mærker jeg veksler imellem og har prøvet er Orijen, Atlantic, Taste of the Wild, Kingsmoor og et par andre, jeg ikke lige kan huske. Det kan godt betale sig at købe tørfoder i Tyskland, og der har de også tit nogle mindre kendte mærker, der har et godt indhold, uden de koster en formue. Jeg bruger kun kornfri foder, da jeg har en hund med allergi.
Af råt får de alt slags kød og både fra BARF-forhandler og noget, jeg skærer fra fra aftensmaden eller køber på dato. Jeg holder et lille regnskab over det, så de får indmad af og til og rigeligt med brusk og ben i forhold til en foderplan udelukkende på BARF - der er jo nogle 'regler' for, hvordan kosten skal sammensættes, når man fodrer med råt.
Vådfoder får de i en frossen kong eller med tørkost blandet i. Jeg blander vådfoderet med olie, hokamix, udkogte grøntsager (især til den tykkke af dem). Man kan også lave en lækker 'fars' af grøntsagsrester fra aftensmaden, vådfoder, tørkost, olie, æg, revne gulerødder eller hvad man lige har og putte det i en pose, trykke det ud på en bageplade i små "pølser" og løsfryse dem og give dem frosne.
Der er mange muligheder - man skal bare være kreativ. Det får de som regel midt på dagen, når de skal være alene hjemme eller i haven.
Der er mange gode og billige mærker på f.eks. zooplus, der er overskuelig at handle på, hvis ikke man er god til tysk, for de har også hjemmesiden på dansk. Jeg køber som oftest Animondo, for det er mine helt vilde med.
Af kosttilskud har jeg hokamix-pulver, jeg bruger i forb. med vådfoderet. Jeg giver af og til lakseolie, brislingeolie eller levertran over tørkosten. Jeg har hokmix-godbidder, som jeg forsøger at huske at give dagligt, hvis ikke de får noget andet med hokamix i den dag.
Jeg har tangmel, jeg bruger på samme måde som hokamix i vådfoderet, og så har jeg lidt kalk, den gamle får, for han har lidt begyndende gigt i bagparten.
Udover ovenstående køber jeg stort ind et par gange om året, så jeg har tørrede tyggeting og helst naturlige af slagsen: lammeører, peniser (hihi), kyllingehalse, tørret kallun osv. Jeg laver også lige godbidder herhjemme, f.eks. leverhapsere, der er meget nemme og tørrede æbler med kylling - igen er det bare om at være kreativ.
Jeg ved, der er mange, der synes, jeg er lidt sløset med fodring af hundene, fordi jeg ikke fører dagligt regnskab over, hvad de får. Jeg sørger egentlig bare for at variere deres kost og holde lidt øje med, at deres råfodring er sådan nogenlunde efter bogen.
Det ser måske lidt indviklet ud som det står der, men jeg synes, det er dejligt befriende at fodre på den måde, og hundene elsker deres mad.
Jeg synes, du skal lytte til din mavefornemmelse og se på hunden - ser den sund og fin ud, er den det som regel også. Og hvad der fungerer for alle andre fungerer måske ikke for din hund eller jeres dagligdag: f.eks. råfodring, som er lidt mere kompliceret end alm. tørkost.
Held og lykke med den nye hvalp. Jeg håber, du finder igennem junglen - nu har jeg jo nok forvirret mere end hjulpet, hehe.
hvalpefoder bedst til prisen?