{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.268 visninger | Oprettet:

Det med hvidløg og hunde :/ {{forumTopicSubject}}

Må man godt give sin hund hvidløg ?

Jeg synes jeg har læst at det er snigende gift for hunden, men jeg kan jo have set forkert smiley

En skovfoged jeg havde besøg af i dag, påstod at de havde godt af at få hvidløg, det var sundt for dem og de var fri for tæger og lopper.

Han lavede en blanding af et helt hvidløg ( ikke blot et fed hvidløg ) og 1 liter rapsolie, og det fik hans hund en spiseskefuld af hver dag, hældt over sin mad.

Men er det godt for hunden ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det med hvidløg og hunde :/
  • #1   28. jul 2014 Det er helt korrekt. Jeg bruger hvidløgsdråber på mine hundes mad og har ikke haft lopper de sidste 5-6 år. Hvidløg i små mængder er ikke giftige for hunde. Selv drægtige tæver har jeg givet det uden problemer.

• #3   28. jul 2014 Sikke da noget ævl. Hvidløg i små mængder er IKKE GIFTIGT, for så var mine da døde for længe siden!!

• #4   28. jul 2014 Jamen det er så et emne der er uenighed om, kan jeg forstå .

Her gives eksempel på at hunden ikke tager skade. smiley

Er der eksempler på at en hund HAR taget skade ?

• #6   28. jul 2014 Har også hørt at det er mængden der er den afgørende ... men hvordan den lige skal være for at det er godt og ikke skidt ved jeg ikke ....

• #10   28. jul 2014 Jeg giver mine heste 2 fed hver om dagen, det er godt imod fluer bremser og klæger.

Jeg skærer dem i halve og stopper dem ind i en humpel brød, de lugter godt nok også som et helt pizzaria , men hva... der er jo også hestekød i pizzaerne smiley

• #13   28. jul 2014 Hvidløg er, ligesom løg og mange andre ting, giftigt (ikke kun for hunde i øvrigt). Men i små mængder kan de godt tåle det, og ja det er rigtigt at nogen har erfaring for at det holder flåter og lopper væk (herhjemme har det dig ikke den mindste effekt på flåterne)

Man skal dog måske overveje at undersøge det nærmere. Forsøg hos heste har vist at heste der over længere tid får (små mængder) hvidløg, kommer til at lide af blodmangel... så det er da værd at have i baghovedet. Jeg ved ikke af at der er lavet lignende undersøgelser ved hunde

• #14   28. jul 2014 Jeg giver Nadia ret Mine får hvidløg, hvis vi har fået kød med hvidløg på ellere ikke
    Det samme er det med kartofler ,som måske har været lidt grønne de er også giftige

• #15   28. jul 2014 Giftstoffet i løg og hvidløg ophober sig i kroppen, så jeg kommer aldrig til at give min hund hvidløg.

• #16   28. jul 2014 Jeg ville også kun give hvidløg i MEGET små mængder....
    Som Susanne skriver, ophober giften sig.
    Det gælder også vindruer.

• #20   28. jul 2014 Jeg giver hvidløg i små mængder (ikke rådt men som fx hvidløgssalt). Det er godt for Kias immunforsvar og da hun er foderallergiker (kompromiteret immunforsvar) så får hun lidt når jeg selv får eller lige husker det.

Kia har aldrig haft lopper ... Heller ikke selv om katten havde lopper da jeg fik hende for 2 år siden. Men det kan der jo være mange grunde til.

Kia har i sit liv haft under 20 flåter ... sikkert også under 15 ... Hun er 7 år.

Kia bliver ikke behandlet med noget andet mod lopper eller flåter da hun ikke kan tåle det.

Kat: Det har en mild repellerende effekt på lopper og flåter ... men ja ... det er ikke undersøgt til bunds hvorfor ...

Og hvad angår de gennemprøvede produkter ... Min hund ville ikke overleve at bruge dem fast, for de ER netop gift ... i hvert tilfælde for MIN hund ...

• #21   28. jul 2014 Jeg har brugt hvidløgsdråber til mine hunde (fra PetGourmet i ca. 10 år og har stort set hverken set en loppe eller flåt på mine hunde.

• #23   28. jul 2014 Balto bliver snart ti, og har til dato haft måske tre flåter og ikke en eneste loppe i sin levetid. Han har alle dage fået en lille smule hvidløgsgranulat i sin mad.

Der er mange forskellige meninger om det, men ja, i store mængder er det giftigt for hunde.
    Min dyrlæge synes det er en god ide, og det stoler jeg på.

• #24   28. jul 2014 Sanne -mine får ikke hvidløg og har heller aldrig haft lopper smiley

De får så en pipettefrontline/bayvantic 2-3 gange henover sommeren, men intet resten af året.
    Faktisk kan jeg slet ikke huske hvornår vi sidst har haft lopper i min "hundeomgangskreds" og det er bestemt ikke alle der giver hverken den ene eller anden slags forebyggelse -så nogen er bare heldige smiley

Ang den milde afskrækkende effekt, så er den ikke dokumenteret -det er blot baseret på folks oplevelser. Og herhjemme er der ingen effekt what so ever mod flåter. Ej heller mod insekter hos hestene som fik hvidløg i maden i en længere periode, indtil jeg faldt over førnævnte undersøgelse omkring blodmangel hvis hvidløg gives over længere tid.

• #25   28. jul 2014 TG: Det er ligesom med heste, og mennesker faktisk - I store mængder (hvor store??) er det skidt skidt, i små mængder har det en gavnlig virkning, men er det ligefrem godt for hunden/hesten/mennesket? Det er nok i virkeligheden en personsag.

Jeg gav min hest hvidløgsflager, jeg spiser selv store mængder hvidløg. Jeg giver dog pt ikke min hund hvidløg, men jeg kunne godt finde på at gøre det næste år, når foråret nærmer sig, netop pga den gavnlige virkning. Jeg ville dog købe et produkt, som er afprøvet og hvor dosis står angivet, netop pga det skal doseres korrekt. smiley

• #26   29. jul 2014 mine får hvitløksgranulat for hund , og de har til og med fået spist over ca 1,5 kg af det en aften uden problemer ( ja jeg sat i tlf med 2 forskjellige dyrlægevagter og giftsentralen og de sa hvad jeg skulle følge med osv og de på gift sentralen sagde at det jeg brugte ( de fik navn og det hele ) var ikke noget problem for hunde på min størrelse da skulle det meget mere til ) . ingen problemer på mine hunder , jeg sjekket dem hver 30 min den nat ...

nu har jeg fået kyllinger og det anbefales at give et hvidløgsfed i deres vand og de skal de få når de bliver større , lige nu bor de i min stue og får vitamin i deres vand smiley de er nu 6 og 7 dager gammle smiley

• #28   29. jul 2014 Det er fuldstændig irrelevant om hvidløg er videnskabeligt bevist som loppemiddel. For mig er det da vigtigere at det virker uden at hundene lider skader på nogen måde. Vi mennesker spiser jo også hvidløg -både for smagens skyld, men også for sundhedens skyld uden at tage skade!!

• #30   29. jul 2014 Lavendeldråber er sikkert gode for utøj hos hunde. Vi havde utrolig mange myrer og især flyvemyrerne var irriterende. Nu har vi plantet en lille lavendelhæk rundt om huset, og har ikke set en myrer siden!

• #31   29. jul 2014 Altså, det er jo også beviseligt giftigt for mennesker og andre dyr i store mængder, det er ikke kun hunde som mange tror (især herinde...)

Kommentér på:
Det med hvidløg og hunde :/

Annonce