2 søskende... 2 søskende...
Vi har 2 shitz-tzuèr han`ner fra samme kuld,de er fra 5.10 2014,(snart 10 md) De er begyndt for ca en md siden at slås,over nogle små ting,det er jo fordi de er ved at skal finde ud af hvem af dem der bestemmer,det går fint når de skal spise og giver vi go bidder venter de også pænt på den ene får,men giver vi dem en gnave pind eller et ben,så er den gal. Der er lidt forskellig mening omkring hvad der skal gøres,nogen siger at vi skal skille dem ad og vise at det vil vi ikke have,andre at de skal selv finde ud af det.
De er meget glade for hinanden,sover sammen putter sammen og leger også sammen,meget sociale og glad for alle der kommer.
Er der nogen som har gode råd??
Ved godt der er nogen som siger man aldrig skal tage fra sammen kuld og samme køn,men nu har vi dem og vil beholde dem..
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 922
Det de ikke kan enes om må de spise adskilt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.055
Det er helt fint at lade dem klare ting selv når der er tale om småting hvor der bare lige siges fra osv. Men slagsmål fik mine aldrig nogensinde lov at klare selv. Den der med at hanhunde ikke slås "til døden" (eller tæt på) er en myte, og selv hvis dem man har ikke gør det, kan de jo nå at skade hinanden ganske alvorligt før de stopper.
Når kun det er et spørgsmål om ressourceforsvar overfor enkelte ting, ville jeg da bare skille dem ad når de får netop disse ting eller lære dem at holde en passende afstand.
Min hanhund har lidt tendens til ressourceforsvar. Jeg har blot lært mine at de får deres ben på hver deres tæppe (som ligger med lidt afstand) og så skal man blive på sit eget tæppe til benet er spist, og det er strengt forbudt at gå hen til den andens tæppe. Det fungerer fint her, og oplever aldrig problemer med selv meget lækre ben o.l. længere.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.169
Og lade være med at give dem noget som de kan blive uenige om, når de er alene
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
De skal naturligvis have lov at finde ud af hvor hinanden står i forhold til diverse ting. Så små ting kan de godt klare selv. MEN vær obs på at det ikke bare bliver en vane for dem at knurre lidt, snappe osv. Det behøver ikke sikke ret dybt men det kan blive den måde de bare er sammen på og det ønsker ingen jo. Så jo små ting kan de godt få lov at ordne selv. Men med jer som guidning.
Oftest undgår jeg bare situationer som vil kunne skabe gnidninger (jeg ser det ikke som videre morsomt for hverken hundene eller mig at de skal have konflikter hverken hver dag eller uge).
En gang har mine to tæver haft et reelt sammenstød (over en pind). Her skred jeg ind med det sammen. Jeg skældte ikke nogle ud men brugte "stop" kommandoen og fjernede pinden tog begge hunden med ind og lavede en øvelse med dem og gav så dem begge en lækker godbid og så var alt splid glemt.
Det er 3 år siden nu og det er første og eneste gang nogle af mine 5 hunde har haft et sammenstød. Og nej det skal de ikke klare selv - det gør jeg.
Dine hunde skal naturligvis have lov at sige fra over for hinanden, beholde deres ting osv. Så længe de kan styre det med et stift blik, knur osv. (du må eventuelt guide dem) så er det okay.
Men kommer det til sammenstød så de bruger tænder så ville jeg bestemt gå ind og hjælpe dem så de undgår det og så det ikke udvikler sig.
Jeg bruger desuden en deltid på at træne med mine hunde to og to (eller 5 og 5 hvis det er det man har) og træne øvelser hvor de er sammen på en positiv måde.
Dette oplever jeg mine får meget ud af
jan 2007
Min hanhund døjer som nævnt med noget ressourceforsvar. Det er der arbejdes en del med og det er da osse helt anderledes i dag end da jeg fik ham.
Dengang stjal han med arme og ben og var ikke bleg for at jage en hvilken som helst hund væk fra både legetøj og mad af enhver art.
I dag søger han fint efter foder side om side med andre (kendte) hunde og kan sagtens spise ved siden af dem. Kun lækre sager som f.eks. ben kræver lidt sær-hensyn. Men det gør det altså uanset om det er en ældre eller yngre hund og uanset om det er en han eller tæve han spiser med.
Og det samme har været tilfældet for de hunde vi havde da jeg boede hjemme -enkelte af disse har osse haft lidt ressourceforsvar, og det var altså overfor alle hunde, ikke kun jævnaldrende og ikke kun dem de boede med
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Jeg vil lige nævne et par ting,Holger og Viggo kan fint stå ved siden af hunanden og spise deres foder som de får 2 gange om dagen. De har virkelig så meget glæde af hinanden.Det er heller ikke sådan at de kæmper for at få lige den bold eller den bamse at lege med kan fint deles om de ting,så jeg tænker ikke det har noget med ressourceforsvar at gøre !! Men meget om hvem der skal være "over herre".
Vi vil på ingen måde lade dem selv klare det når det opstår,de bliver stoppet med det samme og skildt ad,vi holder dem begge 2 nede og sige bestemt NEJ !!indtil de er rolige,det går hurtigt over og de går bagefter pænt ved siden af hinanden.
Vi kan se nu at det er Viggo som vil bestemme mest,og ham som starter..
Jeg har snakket med en dyre adfærspsykolog som er hos vores dyrlæge.
Hun siger at den alder de har nu der topper hormproduktionen,det har også en betydning.
Hun foreslår at vi skal lave noget med dem hver for sig,og gå ture med dem hver for sig,.
Vi kan træne det med at løfte den ene højer op en den anden,ved at står på den ene side af et børnegitter,og have den ene på armen mens den anden står på den anden siden af gitteret..
Vi kunne prøve med kemisk kasteration af Viggo,så kan vi hurtigt se om det har en virkning,men kun Viggo da han er den mest frem brusende..
Helt klart er hun sikker på det vil hjælpe at vi laver noget med dem hver for sig .
Holger vil have godt af gå ture uden Viggo,og omvendt..
jan 2007
Reiki vogter f.eks. ikke over sit tørfoder overfor Gaia, men han gør det i DEN grad hvis der er tale om et kødben.
Det er osse meget normalt at hunden kun vogter mad eller kun vogter legetøj, men ikke begge dele.
-det afhænger af hvad hunden synes er så fantastisk at den ikke vil dele det med andre.
Så jeg er nu stadig overbevist om at det handler om ressourceforsvar, når de i øvrigt enes fint og ikke har nævneværdige konflikter på andre tidspunkter.
Hvis det var et spørgsmål om hvem der skal bestemme, tror jeg der ville være gnidninger på andre punkter osse
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Vi giver dem ikke nogen ben lige for tiden,kun hvis jeg står imellem dem og siger hvor de skal være med deres ben kan de få et..
jan 2007
Det er noget man kan arbejde med, men herhjemme tages der altså forholdsregler selvom der er arbejdet på sagen og Reiki ikke længere vogter så meget over maden. Better safe than sorry
2 søskende...