{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Q.A -
Q.A -
Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 8

Brugstræning og barf fodring {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg vil gerne høre jeres erfaringer med at råfodre/barf og så lave brugshundetræning. Min bekymring går på de vægtmæssige større mængder foder v barf( min hund skal have 600 gram råfoder og ved tørfoder kun cirka 300 gram) har indflydelse på hundens ydeevne. Tænker på om den kan klare et krævende spor eller rundering om formiddagen hvis den har spist et stort måltid om aftenen? Vil hunden virke tung og uskarp? Og konkurrencemæssigt- har de fastedag dagen før konkurrence og kan de så holde energien igennem et helt program?
Aktuelt kører jeg 50/50 ml råfoder og tørfoder

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugstræning og barf fodring
  • Q.A -
    Q.A - Tilmeldt:
    jul 2013

#2   22. jul 2014 Ok- vigtig pointe:-)

• #3   22. jul 2014 Mine hunde har aldrig været på andet og de fungere fint i brugsarbejdet.

kun ganske få point skildte vores schæfer fra 1 pladsen i årets brugshund under 18 mdr. f.eks.

• Q.A -
    Q.A - Tilmeldt:
    jul 2013

#4   22. jul 2014 Sarah- dejligt at høre:-) Havde du fastedag på din schæfer og i så fald hvordan lå den ift evt konkurrencer?

• #5   22. jul 2014 Jeg kender enkelte IPO-udøvere, der har haft lidt problemer med det fordi energiniveauet har været en kende for lavt når hunden er blevet råfodret.

Men der er da en god del, der får det til at fungere.

Måske det handler om fodringstidspunkter og fordøjelsestid.

• #7   22. jul 2014 Nej ingen af vores har faste dage. Vi fodre dem bare tidligt om eftermiddagen dagen før istedet for om aftenen. Og så får de kun f.eks 400 g. i stedet for 500g.

De ligger alle fint til. Og arbejder desuden også som kørende vagthunde og det fungere også fint.

• #8   22. jul 2014 Det kommer an på hvorfor den ikke har den fornødne energi..

At proppe ekstra kalorier i en hund, hvis det blot handler om at hunden skal bruge ekstra tid til fordøjelse, så bliver den bare fed... Og så er den bestemt ikke egnet til brugsarbejde.

• #9   22. jul 2014 Der er i øvrigt stor forskel på hvordan hunde bruger deres energi i de forskellige brugsprogrammer- og discipliner.
    Nogle skal bruge udholdenhed, andre stor mental koncentration, nogle skal kunne eksplodere energimæssigt, osv.

Dertil skal foderet tilrettelægges. Det gælder i øvrigt også hvis man fodrer med tørt.

• Q.A -
    Q.A - Tilmeldt:
    jul 2013

#11   22. jul 2014 CH. Enig men udfordringen er jo til konkurrencer at de formår at udnytte energien på forskellig vis når de skal igennem alle disciplinerne.
    Umiddelbart hælder jeg nok til at fremrykke måltidet da jeg tror fordøjelsestiden er længere v barf end tørfoder.

• #13   22. jul 2014 Da der herinde blev lavet en vældig uvidenskabelig undersøgelse af det (folk gav hunden majs samtidig med dens sædvanlige foder) viste det sig, at det varierede kraftigt og både den ene og den anden vej.

• #14   22. jul 2014 Vores får råt og har ingen fastedag. De får jo ikke lov til at spise ubegrænset en dag så der skal fastes dagen efter. Jeg har ikke oplevet mindre energi ved mine der træner vandredningsarbejde. Ved konkurrencer giver jeg et mindre måltid et par timer før.

Kommentér på:
Brugstræning og barf fodring

Annonce