Vejbump - erfaringer ? Dyrene kørt ned Vejbump - erfaringer ? Dyrene kørt ned
Jeg bor på en vej i en lille by, hvor mange kører igennem og alle kører stærkt.
Det er en lille vej, ikke specielt meget trafikeret, men folk kører virkelig stærkt!
Fordi vejen den bare går lige ud, og ligesom fører ud af byen, hvor der ikke er så mange huse.
Så folk giver den gas lige fra starten af!
Og i starten ligger der en del huse.
Og jeg er ved at blive sindssyg, for man kan høre helt fra starten af vejen, hvordan folk træder speederen i bund. Og det pisser mig helt vildt af, fordi der bor folk med børn, ældre mennesker, og de fleste har kat og hund.
Vores den ene kat er blevet ramt to gange, men der er ikke sket noget. Og det er jo kun hvad vi har set.
Cody løber aldrig ud fra haven, uden at have fået lov, men hvem ved, hvis der er en hund i løbetid på den anden side, om han så smutter over. Jeg er så bange for den dag kommer.
Vores nabo har mistet 5 katte det sidste år, og tør ikke få flere, da hendes dreng bliver så ked af det hver gang.
Der er virkelig mange dyr og børn på vejen, og bilisterne er bare ligeglade.
Men spørgsmålet er, om nogle af jer, nogensinde har ansøgt om et vejbump på jeres vej? Og hvordan man gør og om det er lykkedes.
Har søgt til rundt, men synes ikke jeg kan finde noget.
Planen er evt at tage på kommunen og høre ad, men ville gerne have nogle idéer først.
Jeg kunne også samle underskrifter, for ved alle stort set ville skrive under.
Men er der nogen der har erfaringer med det :)?
feb 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 84 Svar: 116
Som sagt løber vores vores hund ikke ud for haven, uden os, og hele haven er hegnet ind, men derfor kan jeg jo ikke garantere for, at det aldrig sker.
Og kattene kunne jeg aldrig finde på at holde indespærret, det synes jeg sgu er synd. Og ved godt at så er der en risiko for at de bliver kørt ned, men derfor kan jeg jo godt prøve at gøre noget ved det.
Man indespærrer jo heller ikke børn, fordi der er en risiko for at de løber ud på vejen.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.352
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.193
Vi fik i stedet opsat transportable hastighedsmålere en periode, og da det viste en god virkning, er der kommet permanente op, det har i hvert fald fået hastigheden lidt ned.
Men under alle omstændigheder er det ens egen forbis.... pligt at holde dyr og børn inde på egen grund, og har man fritløbende katte så er de altså i risikogruppen, det må man se i øjnene.
Vi har hegnet ind, så vores hunde ikke har muligheden for at slippe ud, bor heldigvis i bagbyen af vores lille landsby, så egentlig er vi ikke i farezonen, men better safe than sorry....
En af dem, der bor tættere på vejen har lavet en stor voliere til hendes katte, det er jo en mulighed.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
feb 2013
Jeg kan ikke få mig selv til at lave en indhegning til kattene. Bare de er indenfor et par timer, går de og kradser på vinduerne i vildskab og larmer så man bliver sindssyg
Men ja, tænkte nok at det hele er ret bøvlet, og at chancen for det sker, er ret lille..
Men det kunne jo være
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Desværre er lovgivningen om og ansvarsfølelsen for kattene ikke fulgt med tiden.
Om det også skyldes, at en hund normalt koster mere end en kat, som næsten er gratis og derfor billigere at erstatte, kan man kun gisne om.
I hvert fald er det sjældent, at en racekat, der har kostet mange penge, får lov til at rende frit i modsætning til den "almindelige huskat".
Tror ikke, I får kommunen med til at etablere vejbump, men siden i ikke spærrer jeres børn inde, kan I da bede om at få sat skilte op med "børn på vejen".
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
Ud over det, så kan du jo prøve at kontakte din kommune og høre hvordan og hvorledes, og så fortælle dem at folk kører virkelig stærkt på den vej..
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 430
Vi har vejbump, men det hindrer desværre ikke de hurtige billister i at køre hurtig
mar 2008
Og så kan vi ikke-katteejere bande over, at de render rundt inde hos os, skider og roder i blomsterbedene og sågar kravler ind af vinduerne. Heldigvis kan hundene i en vis grad sætte stoppe for det, men jeg glemmer stadig ikke den dag, hvor en af naboernes katte havde fundet ud af, at den absolut skulle føde sine unger inde på vores seng, adgangsvej et vindue på klem.
feb 2013
Prøv at skræmme dem med vand, så kan det være de ikke gider komme mere.
Heldigvis har vores nabo ikke noget imod vores katte render der over, da de jo ikke tør at få flere, men stadig elsker katte
mar 2008
Nogle forsøger så at "flyve" over, og dykker næsen i asfalten lige efter bumpet.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.470
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.470
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.505
Hov...kan se det er sat på pause igen...men prøv da at kontakte politiet alligevel. Du kan ikke få andet end et nej
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
http://www.youtube.com/watch?v=BVfd6DIPYj8
jun 2013
Svar: 478
I en nærliggende lille landsby ved mig, har de fjernet samtlige vejbump, chikaner, og paddehatte, fordi generne forbundet med sådan nogen var så store, og gavnvirkningerne stort set ikke eksistente, at der ikke var nogen idé i det alligevel.
Tværtimod viser erfaringerne at dem der bor i området, og dermed er tvunget til at køre der oftere, udover generne også får større vedligeholdelsesomkostninger på deres egne køretøjer. Og så snakker vi kun personbilerne.
Prøv at tag en tur over et standard bump med en traktor med en normaltlæsset blokvogn bagefter, ved blot 5-10 km i timen. Det koster på vedligeholdelseskontoen, og det slider også på det materiel du har på blokvognen.
For slet ikke at tale om hvad det gør ved vejen.
At dine katte bliver ramt af bilerne, har du kun dig selv at takke for.
Vejbump - erfaringer ? Dyrene kørt ned