Angrebet af grævling! {{forumTopicSubject}}
Så fik jeg da lige en på opleveren.
I dag midt på dagen, gik vi en tur i skoven, som vi nu plejer.
Balto lidt foran snusende til det hele, han havde færten af noget kunne ses, og kroppen blev lige sat ind i et buskads, men han kom hurtigt ud igen brummende og med børsterne rejst.
Jeg kaldte ham på plads, og mens han fik snor på, kunne der høres rumsteren i bladene.
Pludseligt kom et hoved frem, det var så en grævling der kiggede og gav nogle lyde, der ikke lød som velkommen.
Der var en 6-8 meter hen til den, så vi stod stille, mens jeg forsøgte at finde mobilen for at nappe et billede inden den forsvandt.
Det nåede jeg dog ikke, for den valgte så at løbe hen mod os, med nogle ubehagelige lyde, så løbeskoene blev da lige afprøvet, med en brummende schæfer hængende i snoren bagefter.
efter 10-15 meter valgte den at forsvinde i krattet på den anden side af stien, hvor jeg ved nærmere eftertanke, har set nogle huler, for et halvt års tid siden.
Jeg har aldrig set skyggen af en grævling der før, og havde da slet ikke forestillet mig, at man kunne møde den ved højlys dag i 25 graders varme..
nov 2013
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 393
Sådan en grævling kan bare knase knogler
Ergerligt du ikke fik et billede
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 397
Ja jeg ville gerne have haft et billede, men det tog nu ikke mange brøkdele af et sekund, at vurdere at et billede var af mindre betydning, da den valgte at sætte af mod os. Den har helt sikkert været bange, og ville bare op til hulerne der ligger 20-25m væk, så det er min egen skyld, jeg skulle bare have trukket hunden længere væk.
nov 2013
nov 2013
dec 2011
Ja jeg har nu heller aldrig haft noget imod dem, og har det da stadigt ikke, men tidligere har jeg kun set dem tidligt om morgenen, eller få gange sent aften.
Har søgt lidt info omkring dem, og det ser ikke ud til at være usandsynligt, at den har unger nu, og måske derfor er lidt mere aggressiv.
jun 2013
Svar: 479
Det er ammestue-historier der absolut intet har på sig.
dec 2011
Jeg tror nu også, at dens angreb, eller jagen os væk, var for at hindre os i at se, hvor hulen er, hvor der måske er unger.
nov 2013
Ved kun hvad jeg har fået fortalt af nære jægervenner
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
Gad vide om den har haft unger
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
dec 2011
Ja jeg er helt sikker på, at det var en grævling.
Jeg har set en del af dem, den første for 25 år siden, da jeg knækkede nakken på den med min knallert, på vej ud med jyllandsposten kl. " alt for tidligt " om morgenen.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Men derfra og til "knuser knogler" osv er der dog et stykke
At den kom ud midt på dagen kan jo skyldes at din hund har snuset rundt lige ved dens grav og den så er kommet ud for at jage jer væk.
Mine forældre har haft grævlinge på grunden, og de kan blive frygteligt arrige hvis hundene kommer for nær deres grav, men så længe man holder passende afstand har jeg nu aldrig bemærket dem, heller ikke når hundene har rendt rundt på marlen ud for graven
dec 2011
Jeg tror ikke at vi var nær dens grav, men vi har nok befundet os mellem den, og dens grav, som nok er den jeg har observeret tidligere, omkring 20 m. på den anden side af stien. Den forsvandt i denne retning, efter at have jagtet os lidt væk.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Men af samme grund, vil jeg lige påpege at hunde skal have snor på i skovene, med mindre det er en hundeskov
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
apr 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 269
Første gang var jeg ude en aften at gå med hunden i udkanten af vores lille landsby, vi var næsten hjemme. Jeg går ned ad vejen fra skolen og kan på afstand se, hvad jeg først troede var et pindsvin. Men nej..ALT for stor og da jeg så ordentlig efter, kunne jeg godt se, at det var en grævling... Min hund var uden snor og han stod bare og stirrede på dyret, han aldrig havde set/lugtet før (tror jeg). Skal lige siges, at den overhovedet ikke havde set os...den gik bare i ro og mag ca. 20 meter fra os. Jeg fik Joey i snor og så blev vi nødt til at fortsætte ned mod grævlingen (der nu var gået ind i et buskads hos genboen), da den gik lige ude foran vores hus -.- Kom forbi uden problemer, andet end hundes interesse pludselig blev vækket. Min mor og stedfar troede ikke på mig da jeg kom indenfor blev endda gjort grin med i flere måneder -.-'
Anden gang kørte en veninde og jeg på motorvejen en sen aften omkring Kolding og pludselig går der grævling rundt ude i vejkanten MELLEM de to motorveje i forskellige retninger. Må da ikke håbe, den er blevet kørt ned
dec 2011
"Men af samme grund, vil jeg lige påpege at hunde skal have snor på i skovene, med mindre det er en hundeskov "
Lige ved denne episode, er jeg nu rigtig glad for at han var løs i starten.
Havde han været i snor, ville vi have været under 2 meter fra grævlingen, da han satte hovedet ind i buskadset ved stien.
Jeg ville ikke have nået at afværge en slåskamp, og mine bare ben kontra de bisser der sidder på en grævling, samt de skader den kunne lave på hunden, ville ikke have været sjovt.
Vi ville stå mellem den og hulen, så den ville utvivlsomt føle sig presset.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 192
okt 2013
dec 2011
Efter dit andet indlæg, gætter jeg på, at der skulle have stået, hvorfor har du ikke snor på din hund i skoven i det første.
Grundene hertil er følgende.
Han trasker afsted på stien foran, uden at tæske rundt i skovbunden omkring stien, hvor han kan forstyrre vildtet..
Kommer der fremmede mennesker, kommer han i snor.
Møder vi andre hunde, så kommer han i snor, medmindre at det er nogle af hans legekammerater.
Den vigtigste grund er, at ejerne af skoven, har mødt ham adskillige gange, og intet har imod at han går løs, medmindre at det lige er tidligt om morgenen, eller sent om aftenen i jagtsæsonen.
Han er nu ikke ene om, at have fået denne gode.
feb 2014
Pindhunden : jeg ville føle mig mere sikker med snor på hunden, da de sjældent reagere roligt på en springende hjort, den er pænt fristende
Men det er da æv at du ikke fik et billede af sådan en sjældenhed som en grævling
jan 2007
feb 2014
Gider ikke spilde mere af min tid på en person, der har så træg en tankegang.
byebye
jan 2007
jan 2007
Og så har den jo kun to muligheder, flygte eller angribe. Vi har en del grævlinge i mit områder, har ikke set dem ligefrem komme ud og angribe, men kommer man for tæt på, kan de hvæse ret voldsomt.
jan 2007
Der har boet en nærmest som nabo til en legeplads her hvor jeg bor -den hvæsede når man gik forbi om aftenen, hvis man ikke holdt passende afstand, så den har jo i hvert fald vænnet sig til at der er mennesker og at man ikke behøver forlade stedet helt bare fordi nogen kommer gående
okt 2013
dec 2011
Jo det gjorde han bestemt, ligesom han havde gjort i snor, eller jeg også selv havde gjort, på en løbetur eller gåtur uden hund. Det er så ret ligegyldigt, i forhold til trådens emne.
okt 2013
jan 2007
okt 2013
jan 2007
Jeg er da absolut fortaler for at passe på vildtet, men lige i dette tilfælde er snor-debatten altså ikke særlig relevant
okt 2013
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
"Den vigtigste grund er, at ejerne af skoven, har mødt ham adskillige gange, og intet har imod at han går løs, medmindre at det lige er tidligt om morgenen, eller sent om aftenen i jagtsæsonen."
okt 2013
okt 2013
jan 2007
Den har befundet sig på stien indtil da.
Der er altså ikke tale om en hund der har jaget rundt med vildt eller sågar fanget det, så skulle vi nu ikke bare lige holde os til trådens emne -og i øvrigt måske vælge at gå udfra det der fortælle ser sandt medmindre der rent faktisk er grund til at tro andet
okt 2013
okt 2013
jun 2013
Svar: 479
Hunden og ejeren holdte sig på stien igennem skoven. Om den var i snor eller ej, ændrer ikke på at de gik hvor de måtte.
At der så står en grævling inde i en busk i kanten af stien lige hvor de kommer forbi, er der dælme ingen der kan forudse. Der var heldigvis en god hundeejer med hunden, som straks fik hunden i snor, da hunden fik fært, om det var nødvendigt eller ej. Under alle omstændigheder satte hunden ikke efter grævlingen.
Intet af det skete, er der nogen som helst med bare en smule omløb på øverste etage, der kan have ondt i røven af.
Hvad havde det ændret, om hunden havde haft snor på på hele gåturen, og ikke kun da der måske/måske ikke var grund til at putte snoren på?
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Noget helt andet er det manglende respekt og ansvar at lave sine egne love. Det lyder ikke til der er lavet nogen egentlig aftale. Man vælger at gøre som det passer en bedste og er så heldigt at dem der ejer skoven ikke har noget imod det. Sådan ting skal man have på plads før man tilfældig møder ejer i skoven.
jan 2007
Hunde er forskellige -Reiki ville reagere helt som du beskriver med din hund. Min tæve har intet begreb om jagt/slå ihjel. Hun glor bare forundret når vildt springer frem (smid en flok får for næsen af hende, så vil jeg tilgengæld have mit hyr med at få hende til at lystre)
Nu går vi kun i offentlig skov, så der har hun jo snor på. Men havde jeg, i privat skov, fået lov at lufte uden snor, så kunne jeg såmænd godt finde på at gøre det. reiki derimod, ville ikke få snoren af, uanset hvem der havde givet lov.
dec 2008
dec 2011
Jeg havde egentlig lovet mig selv, at jeg ikke ville kommentere mere på snor/ikke snor, da det er irrelevant for emnet, men efter at have læst mine egne indlæg igen, kan jeg godt følge dig i, at det virker tilfældigt at jeg mødte ejeren af skoven.
Før han fik lov at gå løs, det gælder i øvrigt alle steder, da jeg lige havde fået ham, og ikke viste hvordan han reagerede ved møde af andre hunde eller dyr,, mødte jeg ejer af skoven, med barnebarn i hånden, i villakvarteret ned mod skoven. Der fik jeg bekræftet hvad jeg havde hørt tidligere, ved et par andre med løse hunde vi havde mødt.
Grunden til at jeg viste at det var ejer, var at jeg har kendt dem siden jeg var 4 år gammel, ( nu er det så 36 år ), dog er det kun når vi tilfældigt mødes, at vi snakker sammen.
Den sidste sætning i #61, vil jeg give dig ret i, man kan ikke vide sig 100% sikker, når man har med selvstændige individer at gøre.
dec 2008
dec 2011
Angrebet af grævling!