{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

Hjemmelavet hundemad, mums! {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Efter jeg har læst det indlæg om hundemad med aflivede hunde og katte i, selvdøde køer osv.. Føler jeg en trang til at give jer en opskrift på hundemad, som jeg selv fodre min hund med.
Det kan man stole på og det ved man jo af gode årsager, helt præcist hvad indeholder..!

Man kan selvfølgelig lave foder på mange måder, men en god regel er altid at sørge for der er en trediedel kød, en trediedel grønsager og en trediedel kornprodukter.

Kødet kan være alle former for kød eller indmad. Lever og hjerter er glimrende.
Kylling og fiskekød er også godt, og man kan endvidere købe færdighakket, dybfrosset kød til hunde.

Det er klogt at variere lidt med det kød, man anvender, for ellers bliver hunden måske for kræsen - og kosten for ensartet.

Grønsagerne kan f.eks være kartofler, gulerødder, ærter, kål mv.
Husk at koge grønsagerne godt igennem, for ellers kan hunde ikke fordøje dem.
Det samme gælder for kornprodukter, hvor det er mest populært at bruge ris. Risen skal koge i ca. 25 minutter.

Æg er også godt at blande i, hvis man ikke vælger at bruge madolie i stedet for.. Kalken i skallerne fra æggne kan også anvendes, men der anbefales det dog at gøre det fra hunden er hvalp og ikke voksen.. Det skal den helst vænnes til nemlig. Æggene, eller olien, er også med til at hjælpe til at hunden får en dejlig flot og glansfuld sund pels.

Udover de nævnte ingredienser er det meget vigtigt, at man giver hunden et tilskud af mineraler og vitaminer.
Et godt valg kunne være at blande Vitabena i den færdige portion.
Det er et pulver, som man kan købe hos dyrehandlere og på apoteket, og det indeholder alle nødvendige vitaminer og mineraler til din hund.

Det kan godt gå hen og blive lidt små dyrt at lave maden på denne måde, men det er bestemt gavnligt for hunden.. Man kan jo eventuelt suplere med færdig købte godbidder, i stedet for at lave dem selv også.

Håber i kan bruge det til noget smiley
Venlig hilsen fra Patricia og Mollie.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjemmelavet hundemad, mums!
  • #1   27. aug 2006 Hvad er det for nogle kornprodukter du bruger ? smiley

• #2   27. aug 2006 Jeg bruger oftest ris, men også bulgur, couscous og gryn.. (Hvis man ikke er så meget for at bruge for meget stivelse i maden, kan man til fordel bruge brune ris i stedet for de almindelige hvide ris)
    Hundefoder kan laves på mange måder, så det bedste man kan gøre er at prøve sig frem.. Man skal bare hele tiden huske at tænke på hvad hunden bedst kan tåle selvfølgelig..

• #4   27. aug 2006 Er ik så meget for kornprodukter til hunde, men sådan er vi jo så forskellige ;o)
    Ellers lyder det meget godt og skal selv BARFe Daisy.

• #5   27. aug 2006 Hej Charlotte..
    Ahm, lammesteg.. Kan man få en bid med?? ha ha..
    Jeg giver Mollie kalk via æggeskaller og kalktabletter.. Jeg har sikret mig på den måde at huske og spørge dyrelægen ved det årlige sundhedstjek, hvor meget og hvor ofte jeg bør give hende kalktilskud i form af både skaller og tabletter... Det er selvfølgelig individuelt fra hund til hund, så jeg kan ikke give dig svaret, men spørg endelig dyrlægen.

Hej Anita Æ
    Jeg giver dig til dels ret.. Men det er nu mere stivelsen i kornprodukterne jeg er imod.. Så jeg bruger selv brune ris, når jeg bruger ris, i stedet for at bruge de almindelige hvide ris, der er probbet med unødvendig stivelse.
    Men en go regel er jo at holde øje med hunden og være opmærksom.. For så længe den trives, holder sig rask og er frisk og glad, så er det jo det vigtigste. smiley

Kommentér på:
Hjemmelavet hundemad, mums!

Annonce