Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeloven er nu ændret.
  • #1   11. jun 2014 Kan man få kilde? Jeg er meget nysgerrig eftersom jeg ikke har hørt om ændringerne før nu smiley

• #2   11. jun 2014 Ved vi hvem der stemte for ændring af forbudsloven?

• #3   11. jun 2014 smiley
    Det er så godt

• #4   11. jun 2014 Jeg kan ikke finde nogle fakta om det.

• #5   11. jun 2014 @Ginne EL og LA stemte for at fjerne forbudene af de 11 "nye" racer og den omvendte bevisbyrde. Øvrige stemte imod.

Her Nanna
    http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l92/html_som_fremsat.htm

• #6   11. jun 2014 Den er fra 5 december 2013

• #7   11. jun 2014 Ja men den blev vedtaget for 1 time siden

• #9   11. jun 2014 Okay men den er gammel den du har lagt ind.

Fremsat den 5. december 2013 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Karen Hækkerup)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om hunde

(Ændring af bestemmelsen om skambid, optagning af strejfende hunde m.v.)

§ 1

I lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse nr. 254 af 8. marts 2013, foretages følgende ændringer:

• #10   11. jun 2014 Lyder nærmest som om vores hundelov er helt fornuftig nu.

• #11   11. jun 2014 Har det været i nyhederne ? Og hvor ?

• #12   11. jun 2014 Takker Tina smiley

• #13   11. jun 2014 Michael hvis du vil se det med egne øjne, kan du sikkert se mødet på FT.DK

• #14   11. jun 2014 Har læst det link Tina smed ind. Dejligt der sker lidt på den front.

• #16   11. jun 2014 Fantastisk.
    Så er sagen også endeligt afgjort omkring bid af indbrudstyve.
    Og man behøver ikke længere frygte en diskussion mellem to hunde, som aftalt leger sammen.

• #17   11. jun 2014 smiley
    Jeg kan kun smile, den er blevet SÅ god nu.Var også før ganske tilfreds, men nu er der ingen mulighed for folk at have sure miner smiley

• #18   11. jun 2014 Jeg stemmer for at indbrudstyve er frit bytte og hunde til en hver tid må smage/skambide dem....de kan jo bare lade være med at lave indbrud smiley

• #19   11. jun 2014 Er der nogen der vil være søde at remse de ændringer op for mig? Eller bare skære det ud i pap for mig.. Kan ikke helt finde hvori de ændringer består? smiley

• #20   11. jun 2014 Tak house!

• #23   11. jun 2014 Ida de hundesagkyndige er dyrlæger med speciale i etologi.

• #25   11. jun 2014 Det tvivler jeg på.
    Der er altid så stor forskel på forklaringene fra de involverede, og det vil næppe ændre sig.

• #27   11. jun 2014 Der er jo ikke nogen ændring i den lov det er stadig politiet der i sidste ende bestemmer om en hund skal aflives...i den lov der var der før den nye i dag er blevet vedtaget har politiet flere muligheder fremfor aflivning bla kan de gi bøder gi påbud om at hunden skal ha mundkurve skal føres i snor osv men det vælger politiet ikke de dræber hunde i et væk på trods af at de har andre muligheder og ved i hvad??!! Det er bare blevet pakket bedere ind nu og hvis man tror at der nu ikke er hunde der bliver aflivet så tror jeg desværre at man tar grueligt fejl...så længe at det er politiet som er dem der bestemmer så er der ikke ændret en dyt i den skambidspargraf...der er lang vej endnu

• #29   11. jun 2014 Læs bemærkningerne under loven.opfattelsen omkring hvad der er skambid er ændret og penslet ud, samt der er nævnt en række forhold, som ikke længere kan betegnes som episoder der udløser aflivning.

• #30   11. jun 2014 Chalotte hvis man mener at politiet beslutning er forkert, kan man anlægge sag. Den mulighed har ingen brugt, så mon ikke det er fordi, folk inderst inde godt ved,at politiet har fulgt loven

• #31   11. jun 2014 Eller osse er det fordi du bare aldrig vinder en sag imod politiet...

• #33   11. jun 2014 Hvis du mener at domstolene altid giver politiet ret, hvem mener du så skal afgøre sagerne?

• #34   11. jun 2014 Nej det gør jeg ikke men jeg tænker bare at hunde er nu engang hunde og hvis der sker et uheld hvor der er en hund det bliver bidt og skal syes med 1-3 sting så er jeg sgu ikk sikker på at den nødvendigvis skal aflives men jeg er helt med på at hvis en hund helt umotiveret flår en anden hund i stykker at der er noget galt... Jeg prøvede for nogle år siden at min cavalier som var i snor blev bidt af en stor schæfer og der kom et hul som jo så er skambidning men jeg aftalte med ejer at den hund aldrig måtte gå uden snor og de betalte regningen men havde jeg meldt det så var det højst sandsynligt blevet aflivet...jeg tror bare at der er mangehunde der blevet aflivet pga småting

• #35   11. jun 2014 Ja det er jo lige det der er problemet jeg synes meget ofte at politiet får medhold og nej jeg aner ikk hvem der ellers skulle afgive domme hvis ikke vores domstol men det er da frusterende at man opgiver på forhånd og klage over politiet fordi man aldrig får medhold

• #36   11. jun 2014 Dette skriver politiet nu.

Fremover vil hundeejere have krav på en hundesagkyndigs vurdering i sager om skambidning. Det er en af de ting, der nu ændres i hundeloven.
    - Hunde skal selvsagt ikke bide og der skal være mulighed for klare sanktioner, hvis det sker. Men situationer hvor hunde aflives, fordi de fx i leg kommer til at bide en anden hund, må aldrig opstå igen, siger fødevareminister Dan Jørgensen.
    Fra den 1. juli bliver det også forbudt at skyde hunde, der strejfer. Til gengæld kan ejeren risikere en bøde på op til 2.000 kroner, hvis ejerens hund gentagende gange støver rundt på andres jord.
    Lovændringerne betyder, at politiet nu sætter behandlingen af sager omkring hundeloven i bero, så de fremover kan behandles efter de nye regler.

• #37   11. jun 2014 Hvor er det godt! Det er altså fantastiske ændringer.
    Jeg håber så at forbudslisten fjernes på et tidspunkt også, men det her er jo et kæmpe skridt i den rigtige retning.
    Den skambidsparagraf burde være ændret for længe siden, FEDT at den endelig er blevet det.

• #38   11. jun 2014 Sidder EL ikke sammen med regeringspartiet?

Housebuster - du skriver EL og LA stemte imod?

profilbillede
  • #40   11. jun 2014 Så vidt jeg ved er det IKKE et krav at politiet tager hensyn til adfærdstesten? De kan vælge at ignorere den ...?

Som jeg ser det foregår 90% af de aflivninger jeg har set, i Nordsjællands Politi, (det er på ingen måde faktuelt, det er udelukkende det indtryk jeg får hver gang jeg læser om aflivning i medierne ... ellers så er det fordi dem der protesterer alle bor i det område .. hvem ved) ...
    Men når der ligefrem bliver talt om en hundebøddel så er det vel tvivlsomt om denne fx vil gide læse en adfærdstest når hunden er dømt på forhånd ...?

Dermed ikke sagt at det ikke er super dejligt at politikerne går ind og ændrer hundeloven til det bedre.
    Jeg glæder mig til at se den "nye" lov i funktion og håber mine fordomme ikke bliver realitet ...

En anden ting jeg ikke har forstået er hvordan det er lykkedes dognappere at dognappe så mange hunde. Burde man ikke kunne stole på at politiet i det mindste sørgede for at ens hund ikke kom noget til i deres varetægt, og dermed forhindrer at dette kan ske gang på gang på gang. Hvad siger det om politiet ...?

Det skal lige siges at jeg generelt på ingen måde er politifjendsk, tværtimod. Men når de skal afgøre sådan noget her, som slet slet slet ikke ligger inden for deres kompetenceområde, så er der noget alvorligt galt i vores retssystem.

Så kan man lige så godt sætte en bager til at udføre en hjerteoperation.

• #41   11. jun 2014 Gud hvor er jeg enig med dig Sanne
    Og det er lige præcis det jeg osse er bekymret for om politiet overhovedet tar sig af hvad den hundesagkyndige siger for hvis politiet vil aflive så kan de gøre lige præcis som de kan nu... Og det bekymre mig at det stadig er politiet som i sidste ende er dem der bestemmer på trods af at de ikke har ikke skid forstand på om en hund er aggressiv el ej...

• #43   11. jun 2014 Jeg har da ikke sagt at EL og LA stemte imod Karin. LA var de eneste der stemte imod.

• #44   11. jun 2014 Rart at det ikke bare er en administrativ afgørelse fra en person, som ikke har kompetencen.
    Har dog svært ved at se, hvad en "hundesagkyndig" skal vurdere.
    Hvis personen ikke var til stede, kan personen jo ikke vurdere, hvad der er forsvar, angreb, leg mm. Der er bare 2 parter med hver deres historie.
    Og jo man kan godt mental teste en hund, men feks egetkøns aggressioner er meget normalt for mange racer, og hvis ejeren er en klaphat og ikke vil holde hunden i snor er det et problem, og hvis ejeren er fornuftig og bruger snor og eller mundkurv, så er det ikke et problem.
    Hunden er kun en lille del af problemet.

• #45   11. jun 2014 Den endelige afgørelse er stadigt op til politiet, men kan de hundesagkyndige ikke afgøre om episoden falder under §6 stk.5 ud fra forklaringerne, kan de udføre en adfærdstest på hunden

• #46   11. jun 2014 En adfærds test kan jo ikke fortælle hvad der skete under "episoden"

Hvis man feks går med sin hund uden snor på et grønt område, og møder en anden hund. Så kalder man sin hund på plads, og den kommer hen og går plads ved benet på en, men den anden hund kommer løbende og galper og snapper ud efter ens hund. Ens egen hund laver så en kraftig markering tilbage, som så ender med at den anden hund får et lille hul og skal syes med 1 sting.
    Begge ejere er uenige om hvem der har skylden og har hver deres forklaring.
    Hvordan skal en "hundekyndig" person kunne vurdere det..?
    Hun kan måske påvise at ens hund er egetkøns aggressiv, men skal man aflive alle egetkøns aggressive hunde så..?
    De nye tiltag er en forbedring, men mener ikke det er nok til at jeg vil "juble" over det.

• #47   11. jun 2014 Tonny selvom parterne ikke fortæller samme historie når de bliver afhørt, så er der som regel vigtige punkter, hvor de er enige.
    Men sådan er det jo også når politiet skal træffe afgørelserne, så der burde ikke være et større problem.
    Som regel opstår den store uenighed efterfølgende, når den ene part ikke mener en sag falder ud til deres fordel.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #48   11. jun 2014 lige dele sørgeligt og tåbeligt at de har ændret lov om mark og vejfred pga en eller anden misforstået og populistisk holdning om at hunde (og katte) ganske enkelt ikke kan være et helt reelt problem. Ikke blot for folk, ejendom og husdyr, men også for vildtet, alene ved at de strejfer, ikke kun ved at de også nakker lidt hist og her.

Og det "sjove" er, at man med den ændring fratager folk den mulighed de altid har haft, at gå over til naboen efter deres hund for femte gang har ædt et par af hønsene, eller fasanerne eller eller eller, og sige: Prøv at hør hér, hvis det sker igen, så bliver frederik familiehund altså skudt.
    ....Hvorefter de fleste sjovt nok godt kunne finde ud af at holde deres hund hjemme.

Nej. Nu har man kun én mulighed, og det er at vente til hunden kommer over sjette gang for at nakke en høne, og så resolut skyde den. Ingen advarsel eller noget, bare "bang" død.
    Hvis den nakker vildtet, så er det bare ærgeligt, så må vi ikke gøre noget.

Og det er sgu da tåbeligt.

Yderligere er det "sjovt" at man i medierne påstår at man nu har fået mulighed for at give en bøde på op til 2000 kroner for en strejfende hund...
    Hør nu her. Den "mulighed" har man haft siden 2010. Før det havde man den også, da var bøden bare mindre.

Og hvad hjælper sådan en bøde? Den hjalp jo ikke under "balder-gate", hvor hunden ihvertflad 3 gange har været forbi politiet.

Og så er det jo grænsende til en katastrofe at lægge ansvaret for alt det her over på politiet, så de skal tage sig af strejfende hunde. I konkurrence med mord, tyveri, voldtægt osv osv.... De har bare ikke fået en rød øre mere at gøre det for.
    Flot Dan Jørgensen..... Første ministerperiode, og du har allerede sat dit mærke som akkurat lige så dumstædig som alle de andre.

• #50   11. jun 2014 Palle i §6 stk.5 sager skal de hundesagkyndige ikke nødvendigvis se hundene. De vil kunne afgøre dem ved at læse sagens relevante akter.
    Jeg tror, de sager de ikke kan afgøre "på skrivebordet" vil ende under §6 stk.2, hvor aflivning er en mulighed, men det er mindre påbud også

• #51   12. jun 2014

Housebuster

@Ginne EL og LA stemte for at fjerne forbudene af de 11 "nye" racer og den omvendte bevisbyrde. Øvrige stemte imod.
    ---------------------------------------------------------------

Misforstår jeg ovenstående?

• #52   12. jun 2014 Jeg forstår ikke spørgsmålet

LA stemte imod lovforslaget.
    Og EL og LA stemte for ændringsforslagene 1-12

• #53   13. jun 2014 Det er dig der har skrevet det længere oppe efter jeg satte billedet ind fra salen smiley

• #54   13. jun 2014 Karin jeg tror du bliver forvirret af at der både var afstemning om lovforslaget, og så de 12 ændringsforslag som ville afskaffe forbud mod de 11 "nye" racer, og fjerne den omvendte bevisbyrde

• #55   13. jun 2014 Bortset fra, at hunde er flyttet fra loven om mark- og vejfred over i hundeloven, og at en ankesag har fået opsættende virkning, synes jeg, at loven er den samme blot med andre formuleringer.
    F.eks. kan politiet, uanset hvad nok så mange eksperter siger, stadig kræve en hund aflivet.

• #56   13. jun 2014 Om det er den ene eller den anden myndighed der afgør sagerne, er vel ikke væsentlig.
    Men ændringene vil næppe gøre den store forskel, og det er fordi politiet ikke er så tossede, som "nogen" har været succesfuld i at fremstille det.

• #57   13. jun 2014 Har ikk læst de andre svar hunden loven er ændret ja men til noget bedre? Det kan jo så diskuteres men den hedder nu at man pr 1 juli ikke længere må skyde omstrejfende hunde, og laver en hund en bid skade skal en hundesagkyndig vurdere om hunde skal leve eller dø, som sagt ja der er sket en ændring men den er ikke god nok, forbudslisten skal væk INGEN skal bestemme hvilken hun jeg skal have fint at folk er bange for dem men jeg er altså skide bange for gravhunde skal de så gøres ulovlige og udbydes fuldstændig nej det bliver De jo ikke!!

• #59   13. jun 2014 Ha ja der er du igen maj-britt hver sin smag hver sin mening

• #61   15. jun 2014 Jeg kan godt forestille mig, at de store, vogtende hunderacer bliver fjernet fra "forbudslisten", i takt med at her kommer flere ulve, og det tynder kraftigt ud i fåreflokkene i Jylland.

Håber så bare, at der forlanges certifikat for at kunne anskaffe dem.

Har for øvrigt læst, at disse hunde skal vokse op i en fåreflok (og uden for megen nærkontakt med mennesker) for at ville beskytte dem.

Kommentér på:
Hundeloven er nu ændret.

Annonce