24. feb 2014 Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
Lidt af et mysterium {{forumTopicSubject}}
Nu skal det siges at dyrlægen har kigget og dennes vurdering er kramper eller at benet sover.
En gang i mellem, når Dana ligger og sover, hopper hun pludselig op, og hopper rundt på 3 ben, med det venstre bagben trukket op.
Hun har gjort det ca et års tid nu.
Først var det ca 1 gang om måneden vi oplevede det, nu er det lidt hyppiger .
Lørdag aften gjorde hun det ude på terresen, hun sov, og der lød et skud tæt på ( bukkejagt) og hun for op og skældte ud, men stod og trak benet op på den måde, men hun sparkede også bagud med det, indtil hun kunne stå på det ( ca 10-20 sik )
Er det fordi det sover, eller krampe i benet ?
Ud over det ser vi intet på hende, hun flinter og farer rundt som hun altid har gjort.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
sep 2007
Det vil typisk komme når hunden er i hvile og vare i alt fra få sekunder til et par minutter.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
feb 2014
Men hvis det er som S.R skriver, hvordan kan man så se om det netop er epileptisk anfald ?
sep 2007
Grunden til at jeg tænker epilepsi er: det ligger til racen, jeg synes bestemt det er unormalt at en hunds ben sover på den måde, og du beskriver "rykvise bevægelser" i en rum tid inden benet bliver normalt.
Du kan evt. prøve at kontakte raceklubben for mere information?
Du kan læse lidt her: (link fjernet)
Og om ep hos belgisk hyrdehund her: http://www.belgian-epilepsy.dk/artikler/epbelgier1f.pdf
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
feb 2014
Hvor meget er den i familie med : Hexen House Zaahr ?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Corsini Aragon er Fathais oldefar og og Zaahrs morfar.
Der er i øvrigt ingen af dem som havde epilepsi og det kan jo sagtens være en eller flere af de andre hunde på stamtavlen der har givet epilepsien videre.
Du kan så gå flere skridt videre og se om andre af deres efterkommere er på epilepsi listen eller om Dana har flere forfædre til fælles med hunde på epilepsi listen end Fathai osv. Det er et kæmpe arbejde, gjorde det selv da jeg kiggede efter hvalp, og det gør jo ikke den store forskel for dig, da du jo allerede har Dana. Du kan måske blive lidt klogere på hvor stor risikoen er, men det er det.
Men... er det noget du har lyst til at kigge på, så er det noget du kan gå i gang med med det samme, de fleste stamtavler kan findes online (Jeg fandt Fathai og Zaahr på Hexen Houses hjemmeside) og så er dette http://belgi.pl/baza/ en supergod hjemmeside til at se afkom, klikke generationer tilbage, se HD status, epilepsi status osv. på hundene. Der er som oftes også billeder (Jeg har også brugt siden til at for sjov følge Lia tilbage til de allerførste groenendael der blev registreret).
Du behøves ikke være medlem for at bruge siden, jeg bruger google, så vil jeg slå Corsini Aragon op, så søger jeg på "Corsini Aragon belgi.pl".
Du kan trøste dig med at Dana er så ung, dvs. fra efter den store epilepsi undersøgelse blev sat igang herhjemme, at risikoen for epilepsi burde være meget mindre end for bare 10 år siden, hvis hun altså kommer fra en seriøs opdrætter der har sat sig ind i tingene. De seriøse opdrættere tog undersøgelsen meget alvorlig og flere hunde blev hevet ud af avlen med det samme, og der blev sendt mails ud til hvalpekøbere om ikke at avle på hvalpe med epilepsi linier.
jul 2011
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.002
Er hun meget aktiv?
Prøv at være kreativ med noget hunde-massage/udstrækning.
Det kan godt være at det er helt hen i hegnet, men menneske der dyrker sport kan opleve kramper i læggen hvis man er i B vitamin eller mineral underskud. Særligt salt og magnesium underskud.
Måske din lokale hunde-tilbehør-pusher har noget tilskud der er i passende mængder
feb 2014
Jeg bekymrer mig over at jeg kan genkende hele 5 symptomer fra listen i det sidste link fra SR
Jeg troede blot at denne adfærd betød noget andet, og har derfor sørget for aktivering .
Skal vi sige jeg virkelig har fået noget at tænke over ....
aug 2008
Jeg vil foreslå at du begynder lige at skrive ned hvornår hun får kramper i benet, hvor længe det varer, om hun har andre symptomer når det står på, hvad hun har lavet den dag osv. Så kan du få et bedre overblik over over det og se om der er nogle sammenhæng.
sep 2007
Og nogle hunde får aldrig generaliserede anfald, men nøjes med de små fokale. Det er til at leve med. Desværre er ep jo et stort problem i racen, men jeg krydser fingre for at din hund fejler noget andet.
jul 2011
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.210
feb 2014
2. Angst evt. med flugtforsŒg
3. Virker Õngstelig og sŒger ejerkontakt
4. Kramper eller stivhed i et eller flere ben
5. Overdreven kontakt tages til ejer og hunden virker bedende og usikker.
1 : antog jeg for manglende aktivering, hun stopper når jeg siger :Dana Stop, og når hun udviser dette, sørger vi for mere leg og udfordring for hendes hoved.
2 ; antog jeg for lydfølsom, hun bliver forskrækket og fare op ved halvhøje lyde.
3: antog jeg for at hun søgte støtte, hvis noget skræmte hende.
4 : er allerede beskrevet i indlægget.
5: antog jeg for at hun var rigtig glad for mig, og racen er jo noget pleasende.
Ja så har trunterne nok ret, jeg fatter hat af min hund når jeg læser hende forkert
aug 2008
1. Hun er belgier
2. Hun er sandsynligvis skudangst, mener at du havde et indlæg engang hvor hun stressede over jagt i skoven?
3. Hvornår virker hun ængstelig og søger ejerkontakt, er det i forbindelse med kramperne eller er det når der er noget som skærmmer hende? Hun er så vidt jeg kan forstå ikke verdens modigste hund?
4. Her er så punktet hvor du skal være opmærksom
5. Igen hun er belgier. Overdreven ejerkontakt er en af grundene til jeg har belgier - jeg kan godt lide den intensitet. Bedende og usikker... igen er det ikke bare Dana? Usikkerhed er et problem i mange linier af tervueren, uden at det nødvendigvis har nogen sammenhæng med epilepsi.
Altså igen, med mindre hun udviser adfærd 1,2,3 og 5 meget isoleret uden at der er noget som trigger den, eller i forbindelse med kramperne, så ville jeg ikke se det som symptomer på epilepsi.
feb 2014
Og alle de andre punkter, ja der havde jeg også sagt, jamen hun er belgier.
ved punkt 5, synes jeg dog ikke hun virker bedene og usikker, men stadig overdreven : KÆL MIG... HOLD OM MIG . samtidig med at hun trykker sig helt ind til en, man kan slet ikke flytte hånden fra hende uden hun prøver at hente den igen med snuden, altså komme under ens arm.
Jeg har nu snakket med dyrlægen som pure afviser EP, men mener at hendes bagben nok burde undersøges nærmere, eftersom der er nok et eller andet med det. ud over det mener hun at symptomerne siger at hun blot er belgier, og at hendes tidl traume nok spiller ind, og gør hende mere angst og kontaktsøgende end de fleste andre belgiere
aug 2008
Men ja... stik fingeren i jorden og vent og se hvad dyrlægen siger.
feb 2014
Jeg tror lige jeg var ved at gå i selvsving, da jeg opdagede hele 5 punkter
Vi elsker jo det lille pus
aug 2008
feb 2014
De kommer simpelthen bare i første række
Lidt af et mysterium