{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.968 visninger | Oprettet:

HJÆLP!! Hvilken race er Frodo??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley

Vi har købt denne dejlige hund Frodo for ca. en måned siden. Han hed førhen Batman. Vi har fået at vide, at han er 1/8 sankt bernhard og halv schæfer, der hvor vi købte ham. Men da vi havde ham til dyrlæge sagde de, at de var 100% sikre på at han var en hovawart. Siden det har vi gået til hundetræning med ham. Hundetræneren kom hen til os efter en time og spurgte om vi vidste hvad race den var, og vi svarede selvfølgelig hvad vi havde fået fortalt, men han rystede på hovedet og sagde at Frodo helt klart var en Tyrkisk Hyrdehund (Kangal).

Vi er lidt i vildrede herhjemme. Frodo er en super dejlig hund, og vi vil rigtig gerne beholde ham, men det kan vi jo desværre ikke komme til hvis han er Kangal, da denne race er ulovlig i Danmark. Vi har været inde og læse om racen (Kangal) og kan se at den har det bedst når den er sammen med andre dyr/mennesker. Dette passer på Frodo da vi har store problemer med ham når han er selv. Han bliver panisk angst og ødelægger både ting og døre.

Er der nogen herinde der kan hjælpe os yderligere. Måske nogen der har en hund der ligner Frodo eller kender noget til hans træk.

På forhånd tusind tak.

Hilsen Fam. Jensen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!! Hvilken race er Frodo???
  • #1   10. maj 2014 Jeg tænkte også noget Kangal blanding, da jeg så ham smiley

• #2   10. maj 2014 Husk, Kangal'en er ulovlig.. Så jeg ville måske give ham mundkurv på, for en sikkerheds skyld... Desværre!

• #5   10. maj 2014 Annette G: Da han stadig er hvalp (10 måneder) vokser han jo stadig.

Ja, han er meget vagtsom. Men er mest urolig eller bange. Vi kan godt have gæster. Han er meget utryg overfor fremmede mennesker til at starte med, men når han har mødt dem et par gange går det helt fint. Han kan godt være utryg overfor store mænd.

• #6   10. maj 2014 Kangalblanding var også min første tanke...

• #7   10. maj 2014 Ja, jeg tror jo bare at vi herhjemme må indse at han er Kangalblanding og så tage den derfra.

• #10   10. maj 2014 Jeg synes nu ikke at han ligner en Kangal særlig meget. Og så er der det, at der sådanset ikke findes ret mange Kangaler her hjemme, alene derfor vil jeg mene at det er usandsynlig at han er en Kangal blanding.

Derimod kan jeg godt se Sank Bernhard i ham. Måske han er en blanding af Sank Berhard og Hvid Sweizisk hyrdehund. Sådan en blanding så jeg for et par år siden og din ligner den.

• #11   10. maj 2014 Han er 10 måneder og vejer ca. 28 kg. Vi har købt ham ved en organisation der fik ham indleveret.

Da vi fik ham var vi slet ikke klar over hvad der var i ham. Og overvejer så derfor også at aflevere ham tilbage.

Men i skal have tusind tak for jeres svar allesammen. Jeg har fået svar på det jeg skulle. Og tak for hjælpen smiley

• #13   10. maj 2014 Jeg ser nu heller en kangal.. men en skt. Bernhard blanding.

• #18   10. maj 2014 Kan ærligt talt ikke se noget kangal i ham. At han er utryg ved fremmede kan nu også komme fra f.eks. skt. bernhard.

• #20   10. maj 2014 Jeg ser nu heller ikke kangal. Og taget i betragtning at det jo osse er en ret sjælden hund herhjemme, synes jeg skt Bernhard lyder meget mere sandsynligt.

Jeg tænker i det hele taget ikke rigtigt i listehunde når jeg ser den, men det er self ikke noget man kan vide med sikkerhed. Men man KAN vel osse blive FOR paranoid. Jeg havde nok bare valgt at betragte den som tilfældig blanding og ikke gjort mig yderligere bekymringer i den retning.

• #22   10. maj 2014 Yojo - sikke noget sludder. Hvis det var sandt var der jo ingen grund til at vælge en race fremfor en anden. Så ville en border collie hære lige så egnet som stående jagthund som en ruhår, og en brugsschæfer ville fint kunne nøjes med lidt gåture og ellers bare være sofakartoffel.
    Der ville heller ingen grund være til at vælge en sober til vagt, for en collie ville jo være lige så god

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 35
    #23   10. maj 2014 Den Danske Kæmpe
    Einstein
    *Katrine*

Hvad har i af erfaring med kangaler?

• #25   10. maj 2014 Syntes mere det ligner en korthåret sct. bernhard

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#26   10. maj 2014 Michelle

Ja, selvfølgelig er der visse spidskompetencer racerne hver især har men ingen af dé spidskompetencer du der nævner som sober til vagt eller stående jagthund, virker relevante for Anna J.
    Hun er en 15 årig pige der spørger mht. en blandingshund som familien har anskaffet sig og fornuftigt nok, går de allerede til træning.

Så set i dét lys at familien vægter en hund der kan lystre de basale ting som den allerede kan, samt omgås familien, så jo. Så kan de selv forme hunden til at indgå i deres familie og særligt med hjælp fra deres træner, så de netop får hjælp til den individuelle hund.
    Der er på intet tidspunkt i hverken tråden eller profilen, ytret ønske om "specialtræning" til hverken specifikke jagtopgaver eller vagtarbejde, så jeg mener du skyder langt over målet.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#27   10. maj 2014 Michelle

Det vil svare til at en der lige har fået kørekort lige har købt en bil. I dén situation er en bil en bil. Om det er en golf, mazda, stationcar eller minibil til 10-20.000 kr er da ligemeget så længe at den kan køre vedkommende på arbejde i regnvejr og til stranden om sommeren. Så kan det da heller ikke hjælpe at man begynder at forklare vedkommende om at en bil, er ihvertfald ikke bare en bil. Der er både formel 1 til race, 4 hjulstrækkere til mudder og ladvogne til last. Accelerationsevne, trækmoment og omdrejninger.
    Altså, alt dét er da irrelevant i forhold til de ønsker/krav der måtte være for vedkommende og vil i bedste fald blot gøre vedkommende forvirret.

• #28   10. maj 2014 Yojo - Du kan ikke sammenligne en bil, en mekanisk maskine, med et dyr med arvelige gener.
    Det er noget værre vrøvl. En hund er levende og kommer ikke med en manual. Hunde har også gener og instinkter, som de ikke bare lige kan få trænet væk. Nogen hyrdehunde har stærkere hyrdeinstinkter end andre fx.

• #29   10. maj 2014 Yojo - der er dælme forskel på om man har anskaffet sig en blanding af meget vagtsomme selvstændige racer, eller af mere føjelige trænbqte racer. Nu er en kerner self osse vagtsom men der er altså langt fra kerner til kangal. Alene måden de er lavet til at vogte på er forskellig. Lidt som at sige det er ligemeget om man har fået en ruhår eller en labbe, for de er jo begge jagthunde.

Forskellen er jo bl.a. hvor trænbare de er, og deles hvor stor en indsats der skal til fra ejers side og osse hvor høj grad af lydighed man kan forvente med en gennemsnitlig indsats.
    Og så er der jo lidt i forhold til andre hunde, andre mennesker osv...

Så jeg mener bestemt ikke det er ligegyldigt. Men nu er hunden jo anskaffet og så er der ikke andet for end at klø på med træningen

• #30   10. maj 2014 Og min pointe var altså ikke om hunden skal bruges til en bestemt opgave, men at hundens gener har betydning for hvad den er god til, hvor nem den er at træne, hvor god den er til at omgås andre hunde, mennesker osv...
    At sige en hund er en hund er ganske enkelt forkert...

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#31   10. maj 2014 De har en hund der lyder til at være ganske omgængelig og de går til træning med den, hvilket lader til at være en succes. (det går super fint, skriver hun) Der bliver taget hånd om hunden som den nu engang ér.

Alt det med "spidskompetencer" og at nogle hyrdehunde har stærkere instinker end andre osv, er jo irrelevant for en 15 årig pige og en blandingsfamiliehund, der allerede får effektiv hjælp af en træner.

Hvad skal pigen bruge det til?

• #33   10. maj 2014 Jeg ser ikke meget kangal. I er fand'me så negative og hysteriske. Hvis endelig det "skal" være en stor tyrkisk vogter, vil jeg da foreslå akbash'en, men hov den er jo lovlig. Det ødelægger lidt dramaet, ikk'?
    I øvrigt fortæl lige lidt om, hvordan I skelner mellem kangal og anatolsk hyrdehynd.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#34   10. maj 2014 Palle

At få en hønsehund til at blive politihund? Nej? Men det har da intet at gøre med en pige på 15 der har en blandingshunde der skal fungere som familiehund. Hun har da hverken krav om jagt eller politiarbejde, så det er da irrelevant for hende om en hønsehund kan blive politihund.

• #36   10. maj 2014 smiley

• #37   10. maj 2014 Yojo - så du vælger istedet at det er en bedre idé at lære pigen at en hund er hvad,man gør den til ?

Jet går udfra de har,styr på hunden /allerede får hjælp til den, så jeg forsøger ikke at oplyse pigen, men reagerer blot på at du skriver race er ligegyldig for en hund er hvad man gør den til

• #38   10. maj 2014 Jeg kan overhovedet ikke se noget kangal i den hund smiley smiley
    Og jeg ville i ts sted ikke så meget som tænke på at aflevere ham tilbage hvis i ellers er glade for ham , som de andre siger et sandsynligheden for han har noget kangal i sig virkelig minimal ..

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#39   10. maj 2014 Michelle

I de første indlæg fik pigen råd til at putte mundkurv på, at skynde sig at aflevere hunden tilbage, da den ville blive indfanget og aflivet af politiet og "så er det slut med Frodo" som der stod. Samt at det var direkte DUMT at skilte med ulovligheder, at hun skulle skynde sig at slette tråden, for man ved jo aldrig hvem der kigger med og anmelder hende. Og så ellers lyve om hunden, hvis nogen spørger til den.

Jeg synes måske at det er lige i overkanten at skrive sådan til en 15 årig pige, der er i hænderne på en træner.

Så jo, jeg synes at det for den 15 årige piges vedkommende er racen ligegyldig, set i det lys at ingen der aner hvad det er. Dyrlægen sige hovawart, nogle siger kangal, andre sankt bernhard. Det er vildskud fra forskellige folk. Der er ingen der aner hvilken hund hun har så så jo, udgangspunktet i hendes situation må være at det er ligegyldigt hvilke racer det er.

Og så kan der vist ikke koges mere suppe på dét, uanset hvor sulten man er.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 479
    #40   10. maj 2014 "Det vil svare til at en der lige har fået kørekort lige har købt en bil. I dén situation er en bil en bil. Om det er en golf, mazda, stationcar eller minibil til 10-20.000 kr er da ligemeget så længe at den kan køre vedkommende på arbejde i regnvejr og til stranden om sommeren. Så kan det da heller ikke hjælpe at man begynder at forklare vedkommende om at en bil, er ihvertfald ikke bare en bil. Der er både formel 1 til race, 4 hjulstrækkere til mudder og ladvogne til last. Accelerationsevne, trækmoment og omdrejninger.
    Altså, alt dét er da irrelevant i forhold til de ønsker/krav der måtte være for vedkommende og vil i bedste fald blot gøre vedkommende forvirret. "

Hvis du ender med at købe en 3 akslet trækker, og forventer at den kører som en suzuki swift, og iøvrigt primært kører i området i og omkring den gamle by, så får du altså problemer...

Og det er dér forskellen ligger: Hvad man er forberedt på. Ikke hvad man ønsker at bruge kræet til, men hvad man ved den indeholder og dermed hvad man kan forvente.

Det du forsøger at argumentere ud fra, er sådan cirka som en farveblind ville argumentere blomster og farver på gardinerne.... Ganske morsomt, men ikke særlig anvendeligt.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#41   10. maj 2014 Footrot

Pigen forventer ikke noget. hun er ligeglad med at en hønsehund ikke kan blive politihund eller at der er hyrdehunde med høj drift.

Men skriv da løs om det. Fortæl endeligt den 15 årige pige med familiehunden alt muligt om racerene hundes drifter indenfor de forskellige racer og deres forskelligheder. Alle de forskellige formål de er avlet til og alle de ting man ikke kan bruge de forskellige racer til. Dét vil pigen da helt sikkert finde anvendeligt når hun står sammen med sin træner næste gang og stadigt ikke aner hvilke hunderacer hendes familiehund indeholder.

Sæt i gang da.. Hold jer endeligt ikke tilbage, ligesom hende der advarede imod at politiet ville indfange og aflive den hvis den tog på dametur, heller ikke holdte sig tilbage. Hvorfor skal man da dét til en 15 årig pige med en familiehund? Nej, da. Kom endeligt ind på noget sundhed omkring blandingshunde også.. Hun skal da have hele pakken, ik?

• #42   10. maj 2014 Ts er jo ny herinde og ved ikke at den herskende spidskompetance blandt mange debatører er "spekulation og malen fanden på væggene". Reel og faktuel viden er der altså ikke meget af.
    Mangler i øvrigt stadig lidt info om, hvordan man skelner mellem kangal og anatolsk hyrdehund i særdeleshed i en blandingshund. Jeg glæder mig (sikkert forgæves).

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 479
    #43   10. maj 2014 yojo.... du ser ikke mig male fanden på væggen nogen steder hér....

men det ér sgu rimelig væsentligt om du står med en mulig højdriftig og førerfikseret hund, der har problemer med alene hjemme, eller om der er tale om en rimelig selvstændig/uafhængig hund der har problemer med samme.
    Rent håndteringsmæssigt er der temmelig stor forskel på hvordan jeg ville gribe de forskelle i hundens anlæg an.

Hvis ikke de forskelle betød noget for håndteringen af hunden, så ville enhver der havde ejet f.eks. en chihuahua, sagtens kunne træne succesrigt med en aussie også....
    At der her er tale om en blanding er sådan set ligegyldigt. Så må man bare forvente temmelig en del uforudsigelighed i hvordan hunden rent faktisk ér.

Det eneste jeg opponerer imod, ér at du tilsyneladende overhovedet ikke anerkender at racernes egenskaber, og for den sags skyld de egenskaber der er blevet givet videre i en blanding, HAR noget at sige hvad angår håndteringen af hunden.

• #44   10. maj 2014 At jeg foreslår mundkurven, er ren og skær for en sikkerheds skyld...

Jeg ved med mig selv, at jeg ikke ville kunne tilgive mig selv, hvis noget så dumt som en mundkurv, skulle betyde, at jeg fik frataget min hund....

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#45   10. maj 2014 footrot fantasier..

At jeg tilsyneladende overhovedet ikke anerkender racernes egenskaber? Det fandt du lige på selv eller?

Det gør jeg da i allerhøjeste grad men hvad har dét af relevans for en 15 årig pige med en blandingsfamiliehund, der klarer sig fint til træning?

Hvis du mener at det har relevans i hendes tråd, hvad så om du kom igang med at fortælle hvordan hun skal håndtere forskellighederne i racerne i sin blandingshund?

Nåh nej, du har intet andet en sporadiske idéer om hvad hunden er lavet af og aner absolut intet om hvilke af disse der er slået igennem, så ergo - det er hamrende irrelevant for pigen. Hunden er som den er og hun klarer det fint med den praktiske hjælpe hun får af sin nuværende træner.

Hvis du har noget brugbar viden, så skriv det da til pigen istedet for at sidde og belære andre om at der er forskel på en chihuahua og en aussie. Det er ligesom ikke raketvidenskab, men bring da endeligt noget brugbart ind i hendes tråd når du nu så gerne vil (be)lære fra dig.

• #47   10. maj 2014 Den danske - du kunne se kangal, men ikke anatolsk hyrdehund. Oplys mig lige lidt om forskellene eller indrøm, at du ikke aner en disse om det. Ellers bliver det for useriøst. Tænk sig at gøre en ung pige nervøs pga udtalelser uden saglighed overhovedet.
    Isabelle - spekulation og desuden uanset hvad motiv ts har, må en vis saglighed kræves

• #48   10. maj 2014 Hov hov, jeg har aldrig sagt, at det ikke kunne være ANDET end Kangal?
    Jeg skrev det første jeg tænkte, og jeg er på ingen måde ekspert.

Der er ingen der kan komme med et "seriøst" bud.. Vi kan jo kun gætte?

• #49   10. maj 2014 Altså du kender ikke forskel på kangal og anatolsk hyrdehund.

• #50   10. maj 2014 Det er ikke racer jeg har sat mig meget ind i nej, og udseende og beskrivelse minder meget om hinanden.

Så jo, den anatolske kunne også have været et bud. Men det var nu engang ikke det, der poppede op i hovedet på mig, som det første.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#52   10. maj 2014 Jeg ønsker stadigt svar.

Den Danske Kæmpe
    Einstein
    *Katrine*

Hvad har i af erfaring med kangaler?

• #53   10. maj 2014 Intet. Men er det nødvendigt, for at gætte på udseendet af en hund?

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#54   10. maj 2014 Den Danske Kæmpe

Tydeligvis ikke, da du jo gættede uden erfaring.
    -Og foreslog mundkurv.

Det var dét jeg var nysgerrig efter. Om du overhovedet havde erfaring med sådan en hund eller udelukkende gættede via googleprincippet. Jeg vil mene at det er meget indgribende i en hunds liv at skulle bære mundkurv. Hunden beskrives som meget blid, hengiven og velfungerende blandt børn, andre hunde og endda katte.

Ud fra hundens nuværende problemfri adfærd, hundens fremskridt mht. træning og dit ikke eksisterende kendskab til en race, du iøvrigt ikke ved om hunden indeholder så finder jeg det drastisk at foreslå en 15 årig pige at påsætte en 10 måneders unghund mundkurv.

Men tak for dit svar.

• #55   11. maj 2014 Umiddelbart ville jeg bestemt ikke tro der var kangal i ham, han er alt for lille i alle proportioner, og har ingen ligheder på nogen måde med en kangal.

Han ligner min kammerats gamle hund, som var en blanding af sweizisk hyrdehund, broholmer og dansksvensk gårdhund.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#58   11. maj 2014 Nadia

Jeg skriver lige med nogle mennesker. Hvor meget du end gerne ville være det, er du altså ikke et af dem. Fortsat god weekend.

• #60   11. maj 2014 Du lyder dejligt fornuftig, TS. Håber det ender godt ud med din hund, uanset hvilke racer der ligger bag smiley Nervøst sind kan jo også opstå, udfra hvordan han er behandlet tidligere... Men mon ikke jeres træner kan rådgive om dette.

Yojo, jeg gider ikke spilde min tid med at forklare mig overfor så useriøse folk, der ikke kan diskutere på et nogenlunde fornuftigt plan smiley Så mit svar må du vente længe på... Sandkassediskussioner er min tid for dyrebar til.
    Og vær realistisk. Du er komplet ligeglad med andres folks kundskaber og erfaringer. Du er bare ude på ballade.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#62   11. maj 2014 Einstein

Imponerende langt svar på det simple spørgsmål :

Hvad har du af erfaring med kangaler?
    .

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

#64   11. maj 2014 Anette

Jeg er så enig. Familien har snakket om at få hund, været ude at se og "undersøge" og finder så en de inviterer hjem i familien. Pigen har været himmelglad og træningen går godt. Og nu "gætter" folk herinde bare løs på Kangal der ville medføre øjeblikkelig aflivning og garanteret stor sorg, hos ihvertfald én.

Jeg kan se fornuften i det, hvis folk havde forudsætninger for at racebestemme blandingshunde. Men uden nogen som helst erfaring eller kendskab til racen udover google, og så "gætte" på noget der ville medføre aflivning, vil jeg mene er uigennemtænkt og at tage meget let på opgaven.

Og så endda indenfor noget så svært som at racebestemme blandingshunde, hvor selv dygtige fagfolk kan være rygende uenige.

• #66   11. maj 2014 På et offentligt forum har men vel ret til at byde ind på spørgsmål under og efter de forudsætninger man hver i sær har .... det er et "almindelige mennesker" forum ikke et forum af fagfolk, selvom mange er vidende på hver deres område, men dette bør enhver Ts vel have i baghovedet når man stiller sine spørgsmål ...

Man skal vel ikke til at censurerer hvilken viden folk skal kunne dokumentere i hver enkelt tråd for at måtte svare/deltage ...

• #69   12. maj 2014 I dubai kan man købe disse test hos dyrlægen, ved ikk om man kan i dk, ved ej heller om de virker smiley dnamydog.com

• #71   12. maj 2014 Isabelle, aner heller ikke om det virker, godt nok kunne t-rex godt ligne en kangal, men da han kun vejer 14 kilo finder jeg det ikke nødvendigt at teste haha

• #72   12. maj 2014 I og med mange racer er beslægtede så kan man ikke teste for det..

DNA test kan man kun bruge hvis man har forældrenes blod også

• #73   12. maj 2014 #72
    Jeg tror, du har ret. To tilfældige gravhunde har lige så forskelligt dna, som en gravhund og en sct bernhard.

• #74   12. maj 2014 #73 .... og jeg VED så at Bettane har ret. Nej, man kan ikke ud fra DNA sige hvilke racer der er i en hund. Har man DNA fra forældre og afkom kan man sige at 'Ja, de to hunde er med stor sansynlighed forældre til denne hvalp', men så heller ikke mere.
    @TS: Jeg synes heller ikke lige at jeg ville sige at din hund indeholdt Kangal og den træner der har udtalt sådan noget er ude på en noget gyngende grund. Den er en halvstor broget blanding. I har fået at vide at noget af det er schæfer og noget andet Skt Bernhard. Det er hvad i har at holde jer til. Resten kan man simpelthen ikke gætte på. At jeres hund har svært ved at være alene hjemme kan på ingen måde være et tegn på at den indeholder Kangal. Det er nok snarere fordi den ikke har lært det der hvor den kommer fra. Dvs. i skal starte med den som man ville starte med at lære en hvalp at være alene hjemme. Skulle det endelig være noget den havde arvet fra en forædre ville jeg snarere sige at det kom fra schæferen smiley
    PS. Det med at man ikke skal lade en Kangal være alene er vist ikke fordi den så udvikler seperationsangst men fordi de store vogtere (incl Skt Bernhard) kræver MEGET menneskelig kontakt og prægning på mennesker i deres opvækst hvis ikke de skal blive ret fjendtligt indstillede overfor de fleste mennesker smiley Det er selvstændige hunde der sagtens kan klare sig alene.

Kommentér på:
HJÆLP!! Hvilken race er Frodo???

Annonce