Livs kvalitet, følelser og moralsk. {{forumTopicSubject}}
Livs kvalitet hos din hund, hvad pokker betyder det og hvad pokker ligger der i ordet for jer følelsessigt og moralsk?
Jeg ved godt at emnet måske har været oppe at vende før, men jeg har brug for at vende den med jer andre der holder hund(e) og elsker de små pelsede venner på godt og ondt.
Er livs kvalitet at hunden tydeligvis er glad, spiser godt, drikker normalt, kan lette ben, ligge og nusse og luftes ca. 2 – 3 gange om dagen – er det nok?
Hos mig får gamle Max, der er årsag til alle mine tanker, tvivl og spørgsmål, gennemsnitligt i løbet af ugen 1 gå tur om morgnen hvor der bliver læst ”hunde avis” i ca. 15 min, 1 tur midt på dagen/eftermiddagen på ca. ½ time hvor der bliver læst ”hunde avis” og så en tisse tur for natten.
Et par gange om ugen får han 3 lufte ture á ca. ½ time og 1 tisse tur for natten.
Ca. 1 – 2 gange om ugen får han udover morgen turen, 1 tur i mosen á ca. 1 lille time hvor der bliver gået ca. 1 – 1½ km men hvor vi mest bare er det samme sted og han så får lov at snuse, bade og rulle sig i 1 times tid. Men hvor han de efter følgende 3 – 4 dage betaler ”prisen” og har så ondt i skuldre og hofter, at turene bliver indskrænket til at vare under ½ time 2 gange om dagen!
Er det nok spørger jeg dagligt mig selv, er det okay at han fx i disse dage er på en meget høj dosis Rimadyl (gigt og smerte stillende piller) fordi han hoppede op af en for at hilse hvorefter hans gigt plagede skuldre nærmest kollapsede under ham (sandsynligvis er begge forstuvet) og han tydeligvis havde så store smerter at hans øjne blev helt matte.
Er det okay at han ikke kan klare det, i bare glæde over at se et kært menneske?
Skal man lade dem få indsprøjtninger et par gange om året (der hjælper mod gigt og gigt smerter), så hunden kan bevæge sig uden smerter – og hvor længe skal og kan man tillade sig, at lade dem leve på medicin hvis det er?
Max er tydeligvis en glad dreng, han er utrolig glad for livet, han er kun et sted mellem 8 – 10 år gammel men han har til gengæld svær hofte leds dysplasi på begge hofter og slid gigt i begge skuldre og han er for gammel til at kunne opereres. Han trives med alle hunde både hanhunde og hunhunde, mennesker, katte – ja alle, bare han får lov at hilse og at blive snakket og kælet med. Skal han ikke have lov at leve lidt længere når nu han så åbenlyst nyder livet, også selv om han måske skal på medicin resten af hans liv?
Eller er ”løbet kørt” når først vi er ude i at de ikke fysisk kan holde til noget som helst, uden lidt piller eller en indsprøjtning 1 – 2 gange om året?
Hvad ER livs kvalitet for dig, når du også tager alle dine følelser med i betræktingen og alligevel stadig ønsker at gøre det ”rigtige” for hunden?
Jeg håber i vil bruge lidt tid på at skrive hvilke tanker og overvejelser i gør jer og husk at inddrage jeres følelser når i skriver.
//Karina.
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Men lige så snart hunden begynder at lide og medicinen ikke har sin virkning mere, så synes jeg den skal have fred..
Mener at man skal tænke på hunden og tænke på hvad du selv ville i hundens situation..
Det lyder ikke som om din hund lider under medicin, så synes det er ok at du lader ham leve..
Og synes det er rigeligt med motion, hvis han ikke kan klare mere end det og hvis det kører ham træt..
Ellers er der jo også mentaltræning og hundesvømmehaller har jeg hørt skulle være guld værd når hunden har HD.. Det er i hvert fald hvad jeg har hørt..
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
Zenith lider af mild HD, har gigt, er blind på det ene øje og er "utæt" hvis hun ikke får sine tissepiller..
Hun får hormoner for tisseriet og har gjort det i mange år. Det med øjet kom gradvist og hun har vænnet sig til det.. Jeg har fundet nogle rigtig gode naturpiller som holder hende smertefri... Tror jeg!!
Hun spiser godt, sover meget, elser at ligge foran brændeovnen eller i solen. Er ikke glad for at gå ture, men det har hun aldrig været grundet dårlig prægning.
Jeg elsker den hund overalt og den dag hun ikke er her mere tør jeg slet ikke tænke på. Men jeg føler ikke jeg holder fast i hende af en egoisme. Hun er ved dyrlægen ca. hver 3. måned for at sikrer at hun er okay.. Hun er glad, elsker stadig de store tyggeben og kan til hver en tid "tygge de andre hunde under bordet".. Hun springer rundt når de skal have mad... Jeg føler at hun stadig har masser af nydelse i sig og jeg er nødt til at stole på, at så længe hun har den opførsel er hun okay...
Men for pokker hvor er det svært ;(((
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
Jeg kunne godt mærke med mig selv at jeg ikke kan tage stilling til min bulldogs afgørelse hvis hun skulle aflives... Heldigvis ændrede hun sig lynhurtigt til det ''normale'' så jeg var fri for den afgørelse i denne omgang... Men hold kæft det er hårdt for jeg vil virkelig gerne gøre det rigtige, men mine følelser er for påvirket.
Nu får min bulldog ikke noget smertestillende fordi når hun har ondt skal hun mærke smerterne mens de er der for ellers bliver det endnu værre... Men hun får naturmedicin som hun ikke kan undvære, hvis hun ikke får det får hun smerter...
Jeg ville gå langt med min hund men håber osse jeg kan regne med dr. dyr til vejledning osv....
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Frøken D - ja det er nemlig lige hvad det er, pokkerme svært.
Hvis en anden spurgte om det samme ville mine svar være meget lige Dina's og dine, men når nu spørgeren er mig selv er jeg så usikker fordi jeg netop ikke kan være spor objektiv
okt 2004
Jeg tænker bare, at Max nu er så gammel at det vigtigeste egentlig er, at han har det godt hele hans sidste tid.
Men er det okay moralsk, hvis han ikke kan "hænge sammen" uden pillerne (der ikke giver anden bivirkning end lidt mere tisseri) ?
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Har Cherie på 11, som har lidt dårligt hjerte og gigt i bagbenene. Hun får hjertemedicin og gigtmedicin, og hun ser ud til at have det godt.
Men jeg har også en aftale med Dr. Dyr om at han siger til når der skal være slut. Ikke fordi jeg render med hende i tide og utide, men når der er et eller andet, så taler vi om det.
Her for et par måneder siden synes jeg hun begyndte at hoste lidt for meget, og vi regulerede i hendes dosis. Men ikke ret længe, så gik vi tilbage til normal dosis. Nu er hun meget bedre, og hun hoster næsten ikke mere - og det tyder på hun har det godt.
Hun spiser, drikker, er vagtsom og legesyg og det kan jeg kun tolke som et tegn på hun har det godt.
Ja, det er svært at vide hvornår det er slut - men sæt din lid til Dr. Dyr, især når I har en aftale om det.
Hilsen Gitte
feb 2006
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 247 Svar: 3.481
jeg har den holdning til mine egne dyr.... at jeg hellere vil stoppe før end senere, når det handler om smerter....
i den sammenhæng ser jeg det som et stort privilegie at jeg kan bestemme over min hunds liv...og død... samtidig ved jeg at det kræver at jeg er 100% uselvisk....og kræver min fulde selvbeherskelse, for ikke at handle ud fra min eget behov.
lykke
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
okt 2004
Tak for dit svar og din fortælling, du har nok ret i at jeg skal have mere tillid til min dyrelæge og vel også mig selv og min egen evne til at bedømme situationen.
Det var bare så pokkers hård en nedtur igår, pluseligt at se ham ude af stand til at gå bare fordi han blev så glad at han hoppede op af een.... det skulle man jo synes de burde kunne - at vise deres store glæde..
okt 2004
Mht Max synes jeg sku det er så svært, han er utrolig glad og har tilsyne ladene ingen bivirkninger af Rimadrylen (andet end lidt større tissetåre), men på den anden side kan jeg ikke helt hitte ud af hvad jeg synes om at han evt skal have medicin resten af hans liv for at kunne holde til at gå ture..
okt 2004
Frøken D - jeg går ud fra at du mener "at hvis der IKKE er nævneværdige bivirkninger" *SS*
feb 2006
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
okt 2004
Jeg logger lige af for et par timer, men kommer tilbage igen senere. Jeg takker for alle indlæg, det har givet lidt flere tanker og også noget klarhed hos mig (tror jeg nok) *S*
okt 2004
Jeg må tage nogle kig ind i mig selv og se om jeg kan leve med, at han måske skal have medicin resten af hans liv
okt 2004
Jeg kan godt forstå (tror jeg), din pointe mht et godt liv og piller.
Nu kan jeg jo ikke spørge ham i så mange ord, men er nød til at stole på det jeg kan se og det er måske det jeg synes er svært, for det kræver en vis objektivitet - og kan jeg nu stole på at jeg besidder den til fulde.... hmm
okt 2004
Især det miderste billede, tjaa hvis en hund har brug for sådan een for at komme rundt, så vil jeg bare mene at det er slut for den og den får fred ;-))
okt 2004
Livs kvalitet, følelser og moralsk.