{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.859 visninger | Oprettet:

Amerikansk collie/hvid collie {{forumTopicSubject}}

Nu er det ikke for at skabe drama ang. hvide collier. Men jeg ville lige høre (nu da alle trådene om hvide collier er slettet)

Er en hvid collie og en amerikansk collie det samme?

Jeg mener at det er to forskellige ting. Så den hvide blot er en fejlfarve (er det merle..?), mens den amerikanske collie er en alm. farvet collie som blot er af amerikanske linjer, og muligvis en kende større og mere pelset(?).

Tager jeg helt fejl?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Amerikansk collie/hvid collie
  • #2   8. maj 2014 Jeg mente nok det hang sådan samme, så noget lært jeg da af alt det drama der var om hvide collier. Og så naturligvis en hel masse om grimme lidelser.

• #3   8. maj 2014 Nej det er det ikke - min Fellow er amerikansk collie smiley

Der er stor stor debat om "hvide collier" da der findes "opdrættere" der avler hensynsløst på collier med hvidfaktor og dobbelt merle gen.

Det dobbelt merle gen er defekt og dette bør man ikke støtte da det kan give blinde og døve collier.

Dog har hvidfaktor collien ikke noget med det defekte merle gen at gøre - og er således ligeså sund en collie som "alm" farve - og du kan købe en hvid faktor collie i udlandet og få den registreret i DKK, dog bliver den solgt med avlsforbud da du ikke må avle på hvidfaktor collier da den ikke overholder FCI standarden smiley

profilbillede
  • #4   8. maj 2014 Hov - det sidste billede er en dobblt merle collie - således en ikke sund collie:-)

Her er en hvidfaktor collie:

profilbillede
  • #5   8. maj 2014 Her er en god beskrivelse af farvegenetik - som også viser at hvidfaktor collien intet har med det defekte merle gen at gøre smiley
    http://www.collie.ch/deutsch/dindex.html?/deutsch/farben1.html

• #9   8. maj 2014 Det hedder "colourheaded White" og er ikke en godkendt farve i DKK.
    - men det er ikke farven der gør den amerikaner (:

• #10   8. maj 2014 Bare fordi den colorheaded white er godkendt i USA kan man ikke spise alt der ligner amerikansk af med at være amerikansk smiley

For at være 100% sikker på den er amerikansk skal stamtavlen bevise at forældrene er af amerikanske linier - det er ikke nok at den er lidt større og den er hvidere end standarden tillader smiley

Jeg kunne sagtens finde på at anskaffe mig en colorheaded white collie - med FCI godkendte forældre, og jeg ville overholde min opdrætters krav om avlsforbud smiley

• #12   8. maj 2014 Hvis man nu kigger godt efter på billedet af den hvide collie, så illustrere den vist meget godt hvorfor det er at man ikke avler hvide collier (eller hvid - dobbelt Merle - nogen som helst anden race); dens øje er defekt! Det ser faktisk næsten ud somom det ikke er der. Fænomenet hedder 'lethal white' og er kendt hos mange dyrearter. Det handler ganske simpelt om at hvid farve (hvid som i manglende pigment) er en defekt, der ofte forekommer sammen med andre defekter og oftest dør fostrene tidligt i drægtigheden.
    De racer der er hvide er faktisk ikke genetisk hvide men meget meget lyse røde hunde smiley

• #13   8. maj 2014 Den standart F.C.I har er hvid uønsket.
    Den standart der er hos AK tilader de flere farver, der er opdrætter i USA som avler efter F.C.I regler.
    Så er der størrelsen på hunde er også et problem, de mål de bruger i US er ikke den samme mål de bruger i UK :-\ zobel/merle kommer af som farven siger, parring mellem en blue merle og en zobel, dette give den misfarvede ( zoben/merle bærer af merle genet som ligger skjult i den, dette kan ses på pelsen hos den nyføde hvalp og den kan også få blå aftegninger i øjnene) parrer man blue merle med blue merle, kan man resiker, helt hvide collier, men det er også på denne måde man får den klare blue merle farve frem.

• #14   8. maj 2014 Mette - Marie: Som jeg også skrev så er dobbelt merle/zobel merle også bærer af det syge gen som gør hunden blind - hunden på øverste billede er dobbelt merle og blind - og dette er højst uønsket.

Colourheaded white collies er IKKE syge - dog er farven ikke FCI godkendt - men den er ikke syg!

• #15   8. maj 2014 I USA er colourheaded white godkendt - problemet i DK er at der avles på hvide collier med hjemmestrikket stamtavler som går for at være amerikanske fordi farven er tilladt i USA - I mine øjne skal der fremvises en veldokumenteret stamtavle der viser at hunden er af amerikanske linier.

Man kan sagtens have en colourheaded white collie med FCI stamtavle, som så kan rykkes over i DKK - dog kan du ikke avle på den (ihvertfald ikke i DKK) - du bør heller ikke avle på den når man fra opdrætter får en hvalp solgt med avlsforbud - men den er ikke syg, ligesom det defekte merle gen er smiley

• #16   8. maj 2014 Den hvidfaktered er heller ikke syg, dette er en fejlfarve ifølge den klub jeg er i smiley

• #17   8. maj 2014 Præcis Hanne smiley

• #18   8. maj 2014 Så kan man så diskutere til hudløshed om man bør bringe en ekstra farve ind i FCI standarten smiley

• #19   8. maj 2014 Rigtig og oplysende debat :). Jeg bliver desværre nød til at smutte på arbejde nu. Men vender tilbage senere.

• #20   8. maj 2014 http://www.collie.ch/english/colliecolours.html
    Denne side viser de farver mar får vide de farver man sætter sammen

• #21   8. maj 2014 Jeg kommer også til at smutte, jeg skal i aften vagt

• #22   8. maj 2014 Hej Heidi
    Jeg skrev skam heller ikke at colorheaded whites var problematiske smiley Om de er en uønsket farve i det ene eller det andet regi skal jeg ikke gøre mig klog på, men syge er de jo altså ikke. Dem jeg skrev om er dem der er dobbelt merle. Den hvidfaktor du viser er genetisk en ganske almindelig zobel collie, der bare har en meget stor hvid krave smiley

• #23   8. maj 2014 Hvidfaktoreret er da ikke fejlfarve ?? Der er sågar hvidfaktorerede der er blevet DKCH.

De colourheaded er ikke ønsket i FCI-regi - og betragtes dermed som fejlfarve. Men at være hvidfaktoreret er jo ikke lig med colourheaded.

Kommentér på:
Amerikansk collie/hvid collie

Annonce