sterilisation af tæve {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Puha! Nu har jeg bestilt tid ved dyrelægen til at få steriliseret min
Schæfer tæve, som skal ske næste tirsdag.
Jeg skal ikke have hvalpe på hende, min kæreste har hendes helbror som er intakt og sidste(hendes første) løb var hun helt ude af den og blev meget nervøs.
Jeg syndes endelig det er 3 gode grunde, men hold nu op hvor er jeg bange for det! Jeg er så bange for at der går noget galt, eller det måske har en dårlig virkning på hende
Så jeg bliver nød til at høre jer der har tæver, hvordan er det gået? Har der været problemer? Hvordan har hunden været bagefter? Og hvorlang tid har i taget fri?
Håber i kan tilføje noget, og vil gerne høre alt både positivt og negativt!
Mange tak!
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Når det så er sagt, kan jeg godt følge nervøsiteten. Den tror jeg er meget normal Jeg planlægger selv at få steriliseret min egen inden for nærmeste fremtid, og jeg er da også selv en smule nervøs af én bestemt årsag. Hendes mor skulle steriliseres for 4-5 måneder siden. Alt forløber fint, hun vågner og kommer ud i bilen, hvor hun pludselig får hjertestop og ikke står til at rede
En skrækkelig historie, der dog er yderst sjælden, men mine bekymringer går jo på, om det var fordi hun havde dårligt hjerte og om min så også har det...
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Jeg har for mange år siden fået steriliseret min hunhund Det gik rigtig godt ,Det eneste jeg mærkede ved hende var at hun blev lidt mere rolig .jeg tror ikke du behøver at være bekymret selv om det er man vel altid Det skal nok gå godt
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
Vi har været hjemme ved dem 4-5 dage, den sidste endnu længere da det netop var op til Påsken sidste år ..
Har kun positive erfaringer, de er så meget mere i balance med sig selv, ingen humør sving grundet hormoner, ingen løbetider der stresser, ingen falsk drægtighed, og ingen angst for livmoderbetændelse, livmoder kræft samt ned sat risiko for brystkræft ...
I mine øjne er der kun fordele ved sterilisation af en tæve der alligevel ikke skal avles på .
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Da de gik ind på operationsstuen med hende var jeg ikke 100% overbevist om, at jeg ikke lige havde slået min hund ihjel!
Da de var færdige kom dyrlægen ud og spurgte om jeg ville holde i hånd mens hun vågnde og det ville jeg selvfølgelig! Den dag var hun selvfølgelig smadret fuldstændig. Men allerede dagen efter ville hun have morgenmad og ville i haven med høj haleføring!
3 dage senere var mit største problem at holde hende i ro! Og min var både blevet ateriliseret og fået fjernet analkirtlwr på samme tid... Så altså dobbelt operation...
Det skal nok gå. Min har ikke ændret sig det fjerneste - udover at det ser ud til at hun er blevet mere tolerant overfor andre hunde allerede... Hun er ligeså legesyg herhjemme med mig og med min anden hund. Og hun har heller ikke mistet drift når jeg arbejder med hende,,,
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 172
Åh nej dog det var godt nok skrækkeligt så kan jeg virkelig godt forstå du har det svært ved det!
Inger: mange tak åh det lyder godt!
feb 2014
Hanne: ja det er mega øv, igen min der er forsent ude, men kom pludselig til at tælle uger fra sidste løb, også fik jeg stress på, også havde de selvfølgelig ikke flere tider
Anna: ja nemlig, har det på helt samme måde men super godt at høres hun ikke har mistet drifter!
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 41
Men hun bliver så ked af det, når hun er falsk drægtig og hun har så store humørsvingninger, så det er for hendes egen skyld. (siger jeg til mig selv, hele tiden)
aug 2008
Det skal nok gå godt - held og lykke!
aug 2008
aug 2008
aug 2008
aug 2008
feb 2014
Jessie: held og lykke med det hele imorgen!
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
feb 2014
Nå øvøv, lige en hurtig opdatering, til tros for at det kun er 17-18 uger siden sidst hun var i løb, er hun selvfølgelig gået i løb igen her til morgen /-: så sterilisationen bliver udsat til når hun er færdig! Åh håber det kommer til at gå okay, og vores han kan holde det ud. Vi har heldigvis hundegårde langt fra hinanden og et børnegitter i huset, så de må skiftes til at være sammen med os også vil de ikke blive luftet sammen, så det er heldigvis ikke svært at holde den adskildt, men hold op hvor er det bare dumt!
Hvis jeg dog bare havde været i bedre tid!
Men er det normalt for en tæve at komme i løb inden for 11 mdr?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
mht. til løbe tider så kan specielt de første være ret uregelmæssige ...
feb 2014
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Det skal nok gå godt :o)
Held og lykke med hende.
Jeg er såå glad for at jeg gjorde det. Det virkede med det samme hormonerne blev stabiliseret ved Kia.
Udover hun er konstant sulten (så der skal holdes kontrol med vægten) har hun ingen gener haft.
Kia fik det gjort pga. ønsket om at mindske risikoen for diverse former for cancer, forhindre falsk drægtighed som hun led en del af, men mest af alt for at mindske hyppigheden af hendes allergiudbrud (mindske stress/hormoner der virker kompromiterende på immunforsvaret)
Det var desværre ret sent mht. til at mindske risikoen for brystcanceren da Kia var 4 år inden jeg fandt pengene, og hun havde allerede der udviklet en knude i en af brystkirtlerne (heldigvis godartet) så den blev taget ved samme lejlighed.
Kias forløb var ikke ideelt da hun jo har allergi og derfor et svagt immunforsvar i visse perioder. Jeg vil ikke skræmme dig med hendes fulde historie :o)
Jeg vil bare sige at jeg aldrig har fortrudt det. Hun er blevet såå harmonisk i sit sind, hun har en smuk skinnende pels, allergiudbruddene er mindsket i antal etc. :o)
feb 2014
Og tak for de beroligende ord, er også sikker på det nok skal gå, det er bare træls når man står i det, så håber virkelig det bliver det hele hver!
Heldigvis døjer hun ikke med noget, hun er ung og frisk, så håber vores forløb går lidt lettere
Igen tak for ordene
feb 2014
Hun har rigtig meget kvalme og har kastet op to gange, hun har ikke spist siden igår aftes, og kan bare slet ikke få noget i hende! Jeg har prøvet alt muligt, men kan slet ikke få hende til at tage det. Hun drikker heldigvis!
Hvad skal jeg gøre? Er det normalt? Skal jeg have fat i dyrelægen?
Åh hvor har jeg ondt af min lille puge :-(((
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Nyopereret og opkastninger er ikke en god kombi for operationsområdet.
Så længe hun drikker er det okay at "faste" et døgns tid men der skal så handles på dette senest i morgen tidlig.
Har hun feber? Hun må godt have en lille temperaturstigning det første døgn, men det skal ikke være ret meget over normalen.
Du kan også ringe og høre vagtdyrlægen om hun måske må få kvalmestillende.
Hvis hun vågner lidt op så prøv alligevel om du kan få noget skånekost såsom ris og torskerogn eller lign. i hende da hun skal have salt ind hvis hun kun drikker ...
Ring til dyrlægen hvis du oplever forværring.
Min hund fik kvalme af det smertestillende medicin. Så det var det 1. døgn helt ufarligt.
Men efter 2 dage udviklede hun blodforgiftning og det viste sig ved voldsom kvalme (kvalmespyttråde fra mundvigene), døsighed, opkast x mange på tom mave, ingen appetit, ingen indtagelse af vand, feber etc.
Det var især manglen på indtagelse af vand, feberen og de meget voldsomme mavekramper der fik mig til at kontakte vagtlægen (selvf. i weekenden :o)).
Vi skulle så huj og hej af sted til vagtlægen som lå 65+ km væk.
Men min hund er som tidl. skrevet også så uheldig at være i besiddelse af et dårligt immunforsvar, og viste sig at være allergisk over for de tråde hun var syet med indvendig (meget meget meget sjælden komplikation).
Din vov er jo normalt sund og rask.
Følg din mavefornemmelse. Den er som regel rigtig fordi kun DU kender din hund bedst.
Det koster ikke noget at ringe ... de fleste steder
God bedring med din vaps.
sterilisation af tæve