jeg tror Ayla har kræft,,, :o( {{forumTopicSubject}}
Jeg har for en uges tid siden opdaget en udbulning på Aylas ribben i højre side, helt bagerst. Den er vel 10 cm. I diameter og 3 cm. Tyk. Hun er 10,5 år og ellers helt frisk, især af sin alder. Hun har slidgigt men er ikke mærket af det p.g.a. Canosan og atroflex. På det sidste synes jeg hun er blevet lidt langsom til at sætte sig og kan ikke li hvis de andre er for voldsomme ved hende fysisk, hun siger både "av" og skælder voldsomt ud. Så jeg passer selvfølgelig på hende overfor dem. Hun havde et lille uheld for ca. 2 uger siden, hvor hun troede hun kunne springe op i en høj varebil. Hun fik ikke ordenlig fat med bagbenene og faldt ned på maven/det bagerste af ribbenene. Jeg håber at det "bare" er en skade fra det fald som er hævet op,,hvis man da kan håbe sådan noget. Men i virkeligheden så kan selv en hund vel ikke være upåvirket af bøjede eller brækkede ribben? Jeg har i dag snakket med dyrlægen om det og fået en tid til Torsdag. Hun sagde at det ,ud fra min beskrivelse, nok højst sansynligt er knoglekræft. Det er så åbenbart meget agressivt det lort,,,så det er godt nok noget pis... Vi har været ved vandet i dag for at svømme, det elsker hun mere end noget andet og vejret var lige til det. Det er godt nok vildt at tænke på at hun kan være så syg og alligevel raskt gå 4-5km. Hvis det er knoglekræft så er det jo et spørgsmål om uger inden hun lider så meget at det ikke skulle være kommet dertil. Jeg er bare så glad for Ayla.....øv øv øv
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
Min søn faldt ned og slog ribenene for rigtig lang tid siden, og han døjer stadig med, at det hæver op mellem ribenene og gør ondt. Så mon ikke hunde kan have det også?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Min Vaks fik lymfekræft (staves) det startede i halsen, og 3 uger efter første dyrlæge besøg måtte vi sige farvel, han havde også gode dage, det var et helved, undskyld sproget, men det var virkelig ikke sjovt, 7 år gammel
Håber virkelig det bare er en fra uheldet eller noget ufarligt. Jeg bander det kræft langt væk..
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
Kram herfra!
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
Man sidder bare her og tænker naivt at alt det med at hun er lidt træg i kroppen og ser lidt mere træt ud nok bare er alderdommen der indhenter hende. De tegn er jo vand ved siden af sådan som man nogle gange ser gamle hunde er .
Ja,,der er lang tid til Torsdag,,,
jul 2012
jan 2008
Men jeg håber jo stadig på et bøjet eller brækket ribben
jul 2012
Jeg krydser, alt hvad jeg kan.
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Men jeg krydser alt hvad krydses kan for at det er fra "faldet"
Desv. kan man ikke lade være med at tænke på alle de værste ting når man har senior-hunde. Du har min største medfølelse, jeg kender alt til at gå i uvidenhed som nok er det værste vi som hunde/dyreejere kan udsættes for da man ikke kan forholde sig til noget konkret. Good luck til jeg begge.
dec 2007
jan 2008
Ja, jeg kan faktisk ikke rigtig holde det ud, og så er det ikke engang mig der er syg,,,
Jeg har også pakket mit arbejde sammen nu og så tager jeg det med hjem og arbejder derfra, så kan jeg være sammen med hundene.
Jeg overvejede også at ta hundene med herud i morges, men vi skal jo også ud at gå vores mandagstur i eftermiddag og jeg synes ikke at de så skulle være trætte efter en hel dag på jobbet også .
Så nu tager jeg arbejdet med hjem
jan 2008
jan 2008
dec 2007
Måske har hun det ikke så godt som man kunne tro, pga. hun vel som alle andre hunde prøver at skjule en hver svaghed el.sygdom.
Jeg håber virkeligt det bedste for jer.
jan 2008
Men jeg håber da helt vildt at jeg bare har en sindssygt hårdfør hund som ikke lader sig mærke af brud på ribbenene
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
jan 2008
Vi har lige gået 6,6km i dag over mark og bæk og det er da ikke Ayla der er mest træt vil jeg sige Kan slet ikke forstå hvis hun skal være så syg.
Vibeke, det er jeg ked af at høre. Hvis jeg må spørge ? Hvor fik hun det og hvordan gik det ? Ayla viser i hvert fald ikke at hun har ondt og jeg må gerne røre ved det. Men hun vil gerne snuse til mine fingre bagefter, ligesom hun normalt gør når jeg rører ved en tæge, et sår eller lignende. Som om hun ved der er noget galt.
maj 2006
jan 2008
Jeg kan heller slet ikke forstå hvis Ayla skal være så syg. Hun er jo glad og frisk og er ikke mere træt end hun plejer at være efter en gåtur. Ikke engang efter gåturen i går selvom den var lang og i terræn.
Men vi finder ud af det i morgen kl. 13. Jeg har skiftevis tudet og tænkt at hun er så sej at hun ikke har ladet sig mærke med et par beskadigede ribben. Det er godt nok svært,,,
maj 2006
dec 2007
Jeg ønsker jer AL Held og lykke og håber virkelig det allerbedste, med besøget eller nærmere med svaret. KNUS.
jan 2008
Så er dagen overstået,,og der var jo ikke go'e nyheder, desværre. Ayla har kræft i hendes ribben og også noget på den ene lunge. Hun var besværet i hendes vejrtrækning og nægtede simpelthen at give udtryk for at det gjorde ondt i ribbenene, indtil hun lige fik trykket det forkerte sted. Så peb hun altså lidt
Jeg sagde til hende at jeg havde forberedt mig hjemmefra på ikke at få hende med hjem igen og at det var ok Men hun anbefalede mig at vente med at aflive hende fordi hun ellers var så frisk og livsglad. Hendes slimhinder så også fine ud.
Så jeg fik hende med hjem igen sammen med noget smertestillende og så ser vi hvornår hun ikke har det godt nok længere.
Hun synes ikke jeg skulle finde en massør til hende fordi hun krummer sig lidt omkring den side, for hun vil nok ikke synes om det fordi hun har ondt i knuden.
Men jeg skulle gøre alt det gode sammen med hende som hun allerbedst kan li' og så skærme hende fra de andre 2 når de bliver voldsomme. Det er meget vigtigt at hun ikke mister status i flokken.
Så det er der vi står nu og så tager vi en dag af gangen
jan 2008
jul 2012
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Jeg håber, I får en god sidste tid sammen og får nydt hinandens selskab til fulde
dec 2007
jan 2008
Hun kunne slet ikke sige noget om hvor længe jeg skulle regne med, men jeg tror ikke det er så længe,,,
jan 2008
Jeg synes jeg har "lyst" til at aflive Ayla. åhhh, det skal bare ikke misforståes, men jeg er bare så bange for at hun kommer til at blive dårlig uden jeg lægger mærke til det ,, Har lige talt med en veninde som vet.sygeplejerske, om det. Hun siger også at det bliver svært at finde det rette tidspunkt, netop fordi Ayla bare nægtede at give til kende at hun havde ondt. Hun er en hård hund, så at sige. Også idet at hun er førerhunden, så slipper hun først grebet når hun absolut ikke kan holde fast længere. Og hun skal bare ikke lide,,,
Jeg har besluttet at få dyrlægen ud til mine forældre, på deres gård, hvor hun er tryg og også skal begraves. Og det er måske bedre før end senere
Jeg synes bare det svært når jeg kan læse mig til at knoglekræft gør helt vild ondt og er meget aggressivt
Er jeg forkert på den ?
jan 2008
Jeg har også i mellemtiden snakket med min veninde igen og hun har lavet en aftale med dyrlægen i morgen ude ved mine forældre kl. 10.30 ;(
Vi har aftalt at hun også tager sin hund med(min veninde) og så går vi alle, mig og mine 3, + mine forældres 2 ,ned over engen som vi plejer og de kan lege og svømme i søen og rigtigt hygge sig og have det sjovt. Når vi kommer tilbage til gården er dyrlægen kommet og hun snakker og kigger på hundene og Ayla får så den beroligende sprøjte. Så alt er fuldstændig som det plejer at være og hun er helt tryg. Min far graver hendes grav nede i fyrelunden ved siden af Talut og Ronja og så bliver Ayla begravet i sin lyserøde sommerdyne,,,
Jeg sidder bare her og voldgræder, jeg vil ikke af med min Ayla,,,,
jan 2008
Næ lindre kan man vel ikke ,,,,men en lille trøst kan da altid være at hvis ikke jeg var helt ødelagt af sorg lige nu, så har vi slet ikke haft det go'e liv sammen der gør at jeg er ked af det nu.
Hun er jo også 10,5år, har altid været sund, glad, frisk, smuk og helt fantastisk. Altid elsket andre og gået lige ind i hjertet på alle fordi hun er så blid. Klog og finurlig. Hun fik 10 fantastiske hvalpe og har styret flokken med kyndig hånd og været en værdig leder.
Jeg kan kun være lykkelig for at have haft æren af at være Ayla's mor hele hendes liv
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
Håber i får en god tur på engen sammen her til formiddag.
dec 2007
Pga.Ayla gennemgik jeg begge mine gamle piger og "FAN*EN stå i det" om ikke min Prixie har en knude i den anden bageste "pat" jeg fatter ikke at jeg ikke har mærket den før for den er næsten lige så stor som en bordtennisbold og hun ømmer sig når jeg vil mærke på den . Hun har ikke vist tegn på noget som helst så jeg venter med at tage ned til dr.dyr på mandag og så må jeg ta den derfra.
Om ikke andet så er Ayla skyld i at min pige ikke kommer til at gå med noget for længe, og det er jeg hende meget taknemmlig for.
Jeg vil ønske at jeg kunne finde ord til/for jeres dag, men det kan jeg ikke, jeg håber bare at alt bliver så godt for jer begge som sådan en dag nu kan blive. Kæmpe trøstekrammer fra Anita.
jul 2012
Stor trøstekrammer fra os alle her.
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
Jeg håber i får en fantastisk dag sammen, med glæde og smil!
maj 2006
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2008
Hun fik sin beroligende sprøjte og så gik vi om på græsplænen hvor jeg bredte hendes pink dyne ud. Da hun begyndte at blive slinger, så puttede hun sig ned ved siden af mig og Uba på den anden side af mig. Da hun var helt væk og ingen reaktioner havde mere så fik hun den sidste sprøjte. Uba lagde hovedet på hende da hun var død og så sad vi og snakkede alle sammen, på tæppet ved siden af Ayla, indtil dyrlægen dobbelttjekkede hendes hjerte og puls.
Vi tog hver fat i et hjørne af dynen og bar hende ned i fyrelunden. Min far havde gravet hendes grav om morgenen og foret den med halm. Det var faktisk flot.
Alle hundene snusede til hende, også efter hun var lagt ned i hullet og Uba pev en enkelt gang ned til hende (snøft)
Vi dækkede hende til og fik os en gravøl i solen imens alle hundene legede. Uba og Iza sover faktisk endnu
Det var en god dag til trods, jeg tror ikke det kunne være gået mere ønskeligt for nogen af os. Men jeg kan godt afsløre at jeg stadig græder,,,
Tak fordi i lyttede og var forstående og tak til dig Vibeke fordi du ville dele Zindys historie.
Knus Tanja
jul 2012
dec 2007
Og jeg kan bestemt sætte mig ind i dit savn, men vi ved jo alle "os hundeejere" at vi skal igennem "den tur" før eller siden, da vi uanset hvor godt vi passer på vores vapser, lever længere end dem.
Jeg ville ønske at jeg kunne gøre som dig, men uden en have må jeg lade dr.dyr tage sig af mine når vi har taget "afsked" hvilket også sker herhjemme så de opdager så lidt som overhovedet muligt.
Jeg er nødt til at se i øjnene at jeg nok må sige farvel til prixie, da chancen for at det er cancer ligger på 200% både pga.hendes alder men også da 2 af de 3 racer hun er blandet af er tilbøjelige til at få kræft i "en el.flere patter og det breder sig via blodebanerne derfra" og når knuden er så stor så har den også bredt sig,alt taler i hvert fald for den dårlige diagnose. Det hårdeste er nok at jeg så også må lade Beauty følge hende, da hun slet ikke klan leve uden Prixie, men jeg er så splittet da hun intet fejler.
Jeg kan ikke overskue at skulle "være Gud" overfor 2 af mine 3 piger samtidigt, det er ikke fair at komme i den sitiuation, selv om jeg jo vidste at jeg ville komme hertil før el.siden fra da jeg tog imod prixie som 9mdr gl.og så hvordan beauty knyttede sig til hende, jeg regnede bare med at der ville gå 3-5år endnu.
Det er godt nok hårdt at være ejer til seniorvapser især når en ikke kan leve uden den anden.
Undskyld at jeg skriver det her, jeg ved pt. bare slet ikke hvad jeg skal stille op, som er typisk mig når det drejer sig om mine egne hunde.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Hvor er den en smuk måde at tage afsked på
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Du har givet din smukke pige en smuk afslutning.
Kæmpe trøstekrammer.
maj 2006
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Heldigvis kan vi som ejere bestemme at vores elskede dyr ikke skal lide, og kan komme herfra med værdigheden i behold.
Sov sødt Ayla.
jan 2008
Iza og Uba har det godt og har kigget lidt efter Ayla når de skulle ha halsbånd på inden gåtur og også på gåturen har Uba manglet sin "snuseven" lidt og kigget efter hende. Men ikke så jeg har følt hun har det dårligt. Det er vel bare ligesom med mig, alle de rutiner hvor Ayla har fyldt og været først, man er så vænnet til det at man næsten kan se hende komme og gøre som hun plejer i de situationer Jeg tror Uba og jeg nok skal komme over det og vænne os til det Iza tar det ikke så tungt så længe der stadig sker noget for hende med legekammerater osv. Hun er jo også kun 11 mdr.
Anita, jeg er virkelig ked af det på dine veje , men det ved du. Det er en møgsituation,,, Men jeg synes du skal overveje meget nøje og også helt forkaste tanken om at aflive begge de 2 store. Det kan godt være de altid har haft hinanden og har et helt specielt bånd sammen, men tænk så på lille fis som så kun vil have sig selv ?
Ayla og Uba er også vokset op sammen, de fulgtes ad i tykt og tyndt, snusede sammen, legede sammen, passede Aylas hvalpe sammen, de gjorde alt sammen. Jeg har ikke et øjeblik tænkt at Uba også skulle afsted nu. For hun har jo stadig Iza og jeg
Hun var med da Ayla blev aflivet og lå op af hende, hun vidste hun var død, det ku hun lugte og det er jo vildt at de har så dybt et instinkt at hun ved hvad det indebærer. Jeg er ikke i tvivl om at Uba mangler hende, det gør vi alle, men de tomrum skal vi nok få fyldt ud igen og vi skal nok få lavet nye rutiner som Ayla ikke er midtpunkt for. Det går allerede rigtig godt og jeg er sikker på at Uba nok skal finde ro i sin nye rolle som alfa, medmindre hun er så vant til at være under Ayla at hun simpelthen bare synes jeg skal tage styringen, hvilket også er fint nok, bare Uba trives
Jeg synes i hvert fald du skal give de 2 andre tøser chancen for at vise at de godt kan selv og stadig har hinanden Men husk at din sindsstemning og adfærd bliver ført direkte over på dem
Jeg tænker på dig og jer , varmt knus Tanja
jan 2008
Det gør mig ondt at høre, knus
jan 2008
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
Krammer herfra
dec 2007
Men nu må vi se, jeg skal ringe til KVL her kl øh NU og hører hvornår vi skal komme, Prixie viser jo som den stærke pige hun er ikke noget, men hendes maveomfang er vokset meget de seneste par mdr, jeg tænkte bare at det var pga først løbetiden, så alle de mus hun åd, men det tyder reelt på væske ophobning som er normalt ved kræft, men jeg vil få den tid også få taget biopsien, også må jeg ta den derfra når svaret kommer, forhåbenligt maler jeg bare fanden på væggen.
Så længe Prixen er "sig selv" så er jeg også mig selv, jeg har lært ikke at lade mine nerver "smitte" hundene.
PS. Jeg er sikker på at dine 2 andre klare det så flot fordi de var med, og ved inderst inde at de ikke "behøver/får noget ud af" at lede efter hende.
Ang. min Chi så vil hun elske at få mig alene, ligesom prixie ville ønske at hun havde det er kun B. som har brug for sin søster når vi er ude, i går da det stormede var jeg godt nok god nok, for hun var ved at kravle "ind" i mig for at få trøst,
Nå jeg må hellere få ringet. 1000 Tak fordi du er som du er.
Jeg er så glad på dine hundes vegne over at de har så god en ejer.
jul 2005
På ganske få dage, gik det fra at hun hostede lidt, til at hun næsten ikke kunne få luft og endte med at kaste blodigt slim op ud over mig.
Det har gjort mig lidt paranoid, så hver gang en af hundene virker lidt underlige, så er min første tanke cancer, og hele episoden med Frida kører igennem mig.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.478
@ Hulebjørnen, aldrig har jeg læst så smuk en beskrivelse af det sidste farvel...
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
mange varme tanker herfra..
jan 2008
Anita, jeg er sikker på at du gør det rigtige når du har noget at handle ud fra. Det er kun dig der kender dine hunde og deres behov
Men jeg har faktisk en anden lille historie fra en som købte 2 af Aylas hvalpe. Emma og Balder. Balder havde seperationsangst, i vildskab endda. Han kunne intet uden sin Emma, sprang endda over et 2 meter højt havehegn en dag hans menneskemor ville gå en tur med Emma først. Hun stod i samme situation da hun sandede at Emma skulle aflives, hun troede ikke at Balder kunne klare sig uden Emma. Det er gået over al forventning. Han klarer sig bare SÅ Godt i dag
Ja og så lige med Balder,,han er jo 6 år nu og jeg snakkede med hans mor i dag omkring Ayla. Hun sagde at i Lørdags, formiddag, da blev Balder pludselig underlig. Han kunne slet ikke finde ro, så ville han ud, så ind igen og så ud, bare for at vende sig om og stå at kigge ind af døren for at komme ind igen og sådan fortsatte det i flere timer. Han ville ikke spise og nægtede at tage imod godbidder (han er ellers meget madglad) og så pludselig ved 14-15 tiden, så blev han normal igen og gik ind og spiste sin mad som om ingenting var sket. Der skete intet ekstraordinært hos dem og ingen af dem var kede af det eller andet usædvanligt.
Vi blev enige om at det ikke er alt vi ved og at der er mere imellem himmel og jord end vi aner
Bjergged, ja det er godt nok voldsomt Jeg ringede også til vagtdyrlægen sidste år da der var så meget sne. Efter en lang gåtur i sneen fik Ayla hjertekvababelser da vi kom hjem og dyrlægen mener at det allerede har været på vej den gang (samme dyrlæge) Hun kunne ej heller stikke nålen igennem hendes hjerte da hun skulle aflives, hun kunne simpelthen mærke at det "bøjede" af. Hjertet føltes ru under nålen og hun har aldrig tidligere oplevet noget lignende. Ayla var selvfølgelig helt væk i drømmeland og mærkede intet, så selvom det virker som lidt barsk viden, så var det jo kun mig der "oplevede" det. Dyrlægen mener at det kan være p.g.a. arvæv og forkalkninger i hjertet og det er jo endnu en bekræftelse på at tiden var rigtig i Lørdags.
Hvor har det bare været en stor lettelse at kunne dele de her dage med jer, det betyder meget for mig
Har lige vedhæftet et lille billede af Ayla den dag hun kom hjem til os
dec 2007
Tak for din store opbakning, du er en utrolig "pige" Tanja. Jeg vil self give Beauty tid til at se om hun kan klarer sig uden sin kuldsøster "de bliver jo begge 10år her d.28" og burde har et par år endnu, men nu må jeg se hvad Prixies biopsi-prøver siger. Vi har først fået tid til på Fredag, hvilket passer mig fint, da hun jo ikke viser tegn på noget bortset fra når man vil mærke på knuden og det gir mig lidt tid til at acceptere at at det kan gå begge veje.
Jeg er stadig så taknimmelig for at du skrev denne tråd om smukke Ayla, for hvem ved ellers hvornår jeg i såfald havde opdaget prixens knude. Og selvom du er i sorg, så råder du alligevel, du er som sagt en utrolig stærk pige som jeg beundre højt, det skal du vide.
1000 tak for AL din hjælp især når det burde have været omvendt , jeg ville ønsker at jeg kunne have hjulpet dig bedre, men sådan er det vel når man ikke kender hinanden "rigtigt/IRL" Du skal bare vide at får du på noget tidspunkt brug for en skulder, så ved du hvor du kan finde mig, et evt telefon nr. kan du få over pb hvis du vil.
Du har i hvert fald været mig en enorm hjælp og trøst. Endnu en masse trøsteknus sender jeg til dig Her burde også være en buket blomster imellem de smileys for sådan én ville jeg gerne ha`sendt til Ayla?s plads i haven, og en til dig.
PS. Jeg er SÅ enig med alle de andre, men det tror jeg at du ved. KNUSS
jul 2005
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Ayla var en ener! En helt igennem fantastisk dejlig hund....
Jeg kan tydeligt huske, da hun var i den størrelse som på billedet SÅ sød og nuttet... Og det selvom hendes "moaaaar" skulle rejse sig midt i filmen et hav af gange fordi hun lavede ballade eller tissede på gulvet
Hun var en rigtig lille krammebamse dengang
Og kan huske da jeg så hendes bittesmå hvalpe... En dejlig oplevelse Hun var en god mor, og fik nogle skønne hvalpe
Jeg har mange gode minder med Ayla... Og heller ikke jeg vil nogensinde glemme hende..
Hun var så blid og kærlig... Og hun klarede opgaven med bravour som frontfigur i din skønne flok, da Ronja ikke længere kunne klare opgaven....
Følte sådan med dig i lørdags, og sidder igen og bliver helt trist....
Ayla har haft et supergodt og langt liv, og det blev afsluttet helt rigtigt og på det rigtige tidspunkt...
Uanset hvor vores dejlige firbenede venner ender, når de forlader os, er jeg sikker på, at der er mange gamle venner, der tager godt imod hende...
Farvel smukke pige....
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Det gør mig så ondt på jeres vegne..., men sikke en rørende afsked
Løb frit smukke Ayla
jeg tror Ayla har kræft,,, :o(