{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
554 visninger | Oprettet:

KD
KD
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547

Hun afbryder sit spor {{forumTopicSubject}}

Nu spørger jeg ud i luften. Måske nogen har prøvet det før.

Jeg har en hund, som ellers går ganske fint spor (ID-spor).. Vi går på alle slags underlag, hun tager spidse knæk, men hun kan finde på at afbryde det.

Hun går fint og følger, hun er hvor hun skal være og alligevel, vupti så drejer hun af. Leder efter det. Finder det igen, og går lidt og kan så finde på at afbryde det igen.

Derudover kan hun så finde på at følge et andet spor, hvis nogen fx har krydset det, så kan hun godt finde på at gå over på det spor.

Hun kan finde på at trække mig i helt forkert retning.

Jeg prøver at stå stille, men hun kan være så stædig i at trække mig forkert at jeg "styrer" hende. Altså styrer hende i og med jeg ikke følger hende.

Det nytter ikke noget at jeg roser hende med det samme hun finder sporet, da hun så bare laller rundt til hun hører mit "dygtig". Hvis jeg siger "nej" når hun afbryder sit spor, så er det jo ikke et problem at følge en fremmeds spor, for jeg siger jo bare hvor hun skal være så.. Og jeg synes bestemt ikke jeg har snakket meget til hende i indlæringen.

Idag gjorde hun det så igen. Hun trak mig fuldstændig af sporet. Hun går med snuden i jorden og trækker derudaf. På en anden måde end når hun har sporet, men ikke desto mindre så trækker hun. Jeg prøvede så bare at følge med, og hun tænkte "fint, mor følger med så er det her vi skal være"... Hvordan søren får jeg hende til at følge sporet uden at rette på hende, så hun bare venter på at jeg retter?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hun afbryder sit spor
  • #1   29. mar 2014 Det gør du ved at gå helt tæt på hunden og forhindre den i at dreje bare en cm fra;)
    Flere godbidder på dvs meget tættere vil også være smart, husk at farten skal langt ned.

• #2   29. mar 2014 Bodil

Farten er nede, men hvis jeg går tæt på hende "styrer" jeg hende jo også? Vi har kun genstande på, som hun får belønning for, men kan være jeg skal prøve at lægge dem tættere

• #3   29. mar 2014 Nu ved ikke meget om ID spor.
    Er det ikke lært uden godbidder på sporet ??

• #4   29. mar 2014 Nej i starten var der godbidder på smiley

• #5   29. mar 2014 Ok smiley
    Jeg tænker at glæden for sporet ikke er stor nok ! Evt. for få belønninger eller for dårlige belønninger.
    Tænker du er gået for hurtigt frem ?

• #6   29. mar 2014 Bella

Det kan godt være smiley

Jeg prøver at lægge dem tættere igen..

Kan også være en pause fra spor hjælper.. Det har jeg oplevet før.. Kan godt få overtrænet det..

Nu skal vi gå spor i morgen, og der laver jeg det så lidt lettere, og hvis det bare sidder i skabet, så tror jeg, jeg holder en pause fra det et stykke tid smiley

• #7   29. mar 2014 Evt. kortere spor !

• #8   29. mar 2014 Jeg er helt enig med Bodil. Sådanne spor får man hvis man går for hurtigt frem under indlæringen.

Som Bodil siger gå helt tæt på så du kan stoppe hende i at begå fejl. Fordi du går tæt på behøver du ikke at styre hende.
    Fordelen ved at gå tæt er, at du kan forhindre fejl, det kan du ikke hvis du går 5-10 meter bag ved hende.

Og sørg for at det virkelig kan betale sig for hende et gå spor, så på med masser af godbidder hver eneste gang du går spor.
    Efterhånden, som det går rigtig godt, så kan der kommes mindre guffer på.

I min verden skal der guffer på hvert eneste spor, også når hunden er 12 år og både har vundet DM og VM. Den eneste gang der ikke er guffer på er til prøver.

Når jeg træner spor, så går jeg ikke med 10 m line hver gang. Jeg kan finde på at gå med 2 meter eller 5 meter line selv om hunden er en gammel garvet sporhund med alle sporhundeprøver.

• #9   29. mar 2014 Hun tager ikke genstandene, hvis der er godbidder på. Derfor udløser en genstand en belønning.. Så det er ikke fordi der ikke er belønning på

• #10   29. mar 2014 det at gå spor og det at markere genstande bør i min verden adskilles, dvs nu arbejder du for at få et godt solidt spor, genstande arbejdes der med ved siden af, de to ting skal ikke pares sammen før begge dele virker;)
    Så godt med godbidder på, arbejd med at hunden skal søge i alle fodspor, gå tæt og forhindre fejl! Når sporet gåes rigtig godt, så kommer du genstande på og sørger for at belønningen for genstande er rigtig god, fx leg med bold

• #11   29. mar 2014 Godbidder skal aldrig helt fjernes under træning, kun ganske få prøver for at se hvor man er;)

• #12   29. mar 2014 Det har virket for os egentlig.. Og set i bakspejlet har vi faktisk før været hvor vi er nu. Så holdt jeg pause et godt stykke tid, og vupti så gik hun spor.. Så at hun keder sig lidt har måske også en del af skylden.

Belønning for genstande er rigtig god! smiley

Men tak for hjælpen!

• #13   29. mar 2014 KD
    Hvor ofte går du spor og hvor lange er de ?
    Er det på samme underlag eller skifter du ?

• #14   29. mar 2014 Her på det sidste har det været fast 2 gange om ugen og det er nok mellem 400-700 meter.

Synes ikke 2 gange om ugen er meget, men i en længere periode kan hun godt gå træt i det

• #15   29. mar 2014 Nej det synes jeg heller ikke. Du kan lave korte driftspor med masser af godbidder på, måske det vil hjælpe. Det er surt hvis hunden flere gange oplever at køre træt i det

• #16   29. mar 2014 Bella

Helt enig! Jeg har bare ærligt ikke tænkt over det smiley

Men hun får et lettere spor i morgen,, så det nærmest kun kan være succes og så tror jeg lige vi holder lidt igen..

Hun har for nyligt gået et spor til konkurrence til 9 og 10 (ud af 10 og 10), så hun kan såmænd godt gå spor, men har været godt med disse indput! smiley

• #17   29. mar 2014 Fuldkommen enig med Bodil i # 10 og 11

Du skriver: Det har virket for os egentlig.. Og set i bakspejlet har vi faktisk før været hvor vi er nu. Så holdt jeg pause et godt stykke tid, og vupti så gik hun spor.. Så at hun keder sig lidt har måske også en del af skylden.

Jamen når det ikke har fungeret før og hellere ikke fungerer nu, så har det jo ikke virket ordentligt. Nåe du har de samme oroblemer, så er det fordi der er noget galt, for ellers ville det fungere hele tiden og ikke kun periodevis.

Og når nu du har de samme fejl periodevis, så burde du prøve at sætte andre briller på og ændre på din træning.

• #18   29. mar 2014 Anni

Hvor skriver jeg at jeg ikke vil tage andre briller på?

• #19   29. mar 2014 I # 6 skriver du:
    Kan også være en pause fra spor hjælper.. Det har jeg oplevet før.. Kan godt få overtrænet det..

To gange om ugen gør ikke at hunden er/bliver overtrænet.

I stedet for at tage en pause og håbe p at det går godt igen efter pausen, så villejeg sætte andre brille på og ændre på træningsmetoderne og arbejde efter at få en stabil sporhund.
    Men sådan er vi jo alle sammen forskellige. smiley

• #20   29. mar 2014 Jeg tænker bare Anni smiley

Skriver at det godt KAN være det hjalp også.. Og jo jeg har en hund der godt kan køre træt i det hvis jeg træner en ting for 2 gange om ugen i en periode.. Så er det vel overtrænet for hendes vedkommende smiley

Jeg skal sørge for at få varieret

• #21   29. mar 2014 Uha, jeg må have været previligeret, for har aldrig haft en hund som blev træt når man trænede det samme 2 gange om ugen.

Er din hund glad for bold ? Hvis ja, har du så prøvet at belønne med bold når du går spor ?

Når hun har markeret genstanden, så tager du sporline af, lægger karabinhagen der hvor sporet er og kaster bolden bagud hvor du har gået. Der kan i så lege lidt og så fortsætter sporet.

• #22   29. mar 2014 Anni

Jamen det har jeg så, og du kan være helt rolig.. Vi leger en helt masse under træning

• #23   29. mar 2014 Hvis hunden ikke magter at gå spor to gange ugentlig, så er motivationen ikke god nok! Det vil sige din belønning skal være meget bedre;)

• #24   29. mar 2014 Jeg siger ikke at hun ikke magter det, men der er forskel på hvor frisk hun er på at lave den øvelse ligesom med alle andre øvelser...

Hvis jeg træner dæk flere gange ugentligt i en længere periode, ja så er hun sgu ved at være træt af dæk.

Jeg hopper bare op og falder ned på at I ikke mener at min belønning er god nok osv. det ved jeg jo heldigvis bedst selv eftersom I aldrig har set mig træne

• #25   29. mar 2014 Det er nu ment som en hjælp;) ikke en kritik smiley men dig om det, bøvl bare videre

• #27   29. mar 2014 Synes ikke der er meget hjælp i at hentyde til at min belønning ikke er god nok

Og endnu engang så skriver jeg ingen steder at jeg ikke vil ændre det, men skriver tak får rådene, så ja synes trådens drejning synes jeg er lidt underlig

• #28   29. mar 2014 Søren

Jeg har svaret på din besked smiley

• #30   29. mar 2014 Det er rigtigt Søren smiley

Det er svært...

• #31   30. mar 2014 Fik en træner fra klubben til at lægge vores spor i dag, og træneren gik jo så selvfølgelig med på sporet, da vi gik det smiley

Jeg skal tilbage til at hjælpe hende noget mere. Jeg er gået for hurtigt frem i forhold til at forvente noget mere selvstændighed fra hende, som hun ikke er klar til. smiley

• #32   30. mar 2014 God idé smiley

Hvordan hjælpe hende ? Altså med godbidder eller ?

• #33   30. mar 2014 Med min stemme smiley

Støtte hende lidt mere sådan generelt

Kommentér på:
Hun afbryder sit spor

Annonce