Et stks. afprøvende, aktiv hund {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
Buller er omkring halvandet år gammel, han er fantastisk skøn, men krævende blanding af husky, malamute og lab.
Vi har besluttet os for herhjemme at vi vil starte til en eller anden form for sport med ham. Men hvilken er jo så det store spørgsmål. Han har brug for noget hvor han både får brugt sin hjerne, men så sandelig også sin krop!
Jeg har overvejet rally. Det ville være fantastisk hvis det var en sport som virkelig styrkede partnerskab mellem hund og ejer.
Kender desværre ikke meget til hundesport, andet end Rally og Agility..
Desuden søger jeg råd til hvordan vi liiiige kommer over den der fase han er i lige nu, hvor han afprøver os helt vildt. Alt hvad vi siger, skal lige op og vende "kan det betale sig, eller ej?".
Vi øver selvfølgelig til hverdag, men jeg tænker om det kunne betale sig at indføre lækre godbidder igen? Så han ud over ros også får sin snack, som han gjorde da han var hvalp?
Alle råd til hvordan man kan genopfriske den almene opdragelse, modtages med kyshånd!
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Og det er forventeligt at hunden bliver svær at håndtere med den blanding. Ved halvandet År rammer den psykiske modning, og her skal man bare holde fast i træning og principper.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Når øvelserne er godt indlært og fungerer, behøver der ikke falde belønninger HVER gang den udføres -men der skal stadig falde noget engang imellem.
Og når hunden er inde i en lidt svær periode, kan det være nødvendigt at sænke kravene lidt og lade belønningerne falde lidt oftere, så hunden stadig synes det kan betale sig at gøre hvadend det nu er man beder om.
ANg hvilken sport, så tænker jeg da at rally er et ganske godt bud til en hund som din
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 84
Malene - Jeg så jo netop et par videoer af Rally, og synes at det virkede til at være noget der kunne passe på ham. Kan dog godt være bange for at der ikke er nok "gang" i det?
Og ja, med de racer han har, ville det have været underligt hvis han IKKE var krævende!
Han er begyndt at jagte fugle igen, så han får ikke lov til at rende løst lige så meget som han gjorde for nogle måneder siden. Vi træner indkald, jeg gør det primært når vi render ude i haven - men kan vi håbe på at han kommer af med den "vane"? Når nu vi får trænet indkald igennem igen, og alt det andet.
jan 2007
Men spor er jo aldrig tosset med hunde der kan lide at bruge næsen
aug 2013
jul 2006
jul 2006
dec 2012
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
"Så vi pludselig står med en hund der siger "vis mig en godbid, og jeg kommer hen til dig?""
Det er vigtigt at guf´en er en belønning - og ikke et lokkemiddel. Der findes masser af friste-øvelser, som netop sikrer, at man ikke får en hund, der kun lader sig lokke. Hvor hunden kun får sin belønning ved netop at vælge den fra, og koncentrere sig om opgaven istedet. Det vil du lære alt om på en god træningsplads.
Hvis han ikke er trænet ret meget i forvejen, ville jeg nok begynde med helt alm. hverdagslydighed, så I kan få de basale ting på plads? De er nødvendige uanset hvilken hundesport du kaster dig ud i bagefter (Rally er bla. fuldstændig umuligt, hvis ikke jeres hund først lærer kontakt, og lærer at gå pænt i en løs line)
mar 2009
Men apport, indkald og træning uden snor er udelukket.
Med en blanding er det svært at vide hvordan instinkterne falder ud, så jeg ville holde mig på den sikre side. Slædehunde jager - også får og nogle gange større dyr også. Så snor på, altid.
Med den rette blanding af rally, spor og træk bliver hunden dejligt træt og har ikke overskud til at lave problemer.
mar 2009
Jeg kan heller ikke se årsagen til at skulle undvære det. De skal da belønnes for indsatsen.
jul 2006
aug 2013
Indtil videre er der utroligt lidt labrador i ham. Han jagter småfugle og bader - det er sådan set det eneste jeg kan pinpointe til muligvis og være labradoren.
Med tanke på at jeg ved MEGET! lidt om DCH - er det ikke mere til racerene hunde??
Godbidder bliver klart indført igen
aug 2013
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Rally er en supergod kontaktsport, men jeg tænker også at spor kunne være lige sagen for en hund som ham? Både DCH og DKK har træning til rimelig billig penge, så få jer meldt til og prøv de forskellige ting...
Hos nogle klubber har man åbent hus dage, hvor man kan komme og snuse lidt til de forskellige ting...
jul 2006
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.418
Det gælder om at finde en balancegang for hvad din hund gider, og hvad der kan motivere den til at gøre som du siger..
aug 2013
Men hunden kan jo ikke gøre for at man ikke liiige har tænkt sig om da man har parret hans forældre.
aug 2013
Forhåbentlig får vi også en masse gode tips, og lærer en masse når vi får meldt os ind i en klub!
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
jan 2007
Det der med at jage småfugle har næppe ret meget med labben at gøre. De er lavet til efterskudsarbejde, så de skal ikke jage noget som helst
Sarah -jeg har ingen erfaring med at lære huskyer o.l. apport. Det er blot hvad man ofte hører fra ejere af racerne og trænere på pladsen -derfor tænkte jeg at DCH-programmet måske ikke var oplagt
dec 2012
Et stks. afprøvende, aktiv hund