{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Et stks. afprøvende, aktiv hund {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen! smiley

Buller er omkring halvandet år gammel, han er fantastisk skøn, men krævende blanding af husky, malamute og lab.

Vi har besluttet os for herhjemme at vi vil starte til en eller anden form for sport med ham. Men hvilken er jo så det store spørgsmål. Han har brug for noget hvor han både får brugt sin hjerne, men så sandelig også sin krop!
Jeg har overvejet rally. Det ville være fantastisk hvis det var en sport som virkelig styrkede partnerskab mellem hund og ejer.
Kender desværre ikke meget til hundesport, andet end Rally og Agility..

Desuden søger jeg råd til hvordan vi liiiige kommer over den der fase han er i lige nu, hvor han afprøver os helt vildt. Alt hvad vi siger, skal lige op og vende "kan det betale sig, eller ej?".
Vi øver selvfølgelig til hverdag, men jeg tænker om det kunne betale sig at indføre lækre godbidder igen? Så han ud over ros også får sin snack, som han gjorde da han var hvalp? smiley

Alle råd til hvordan man kan genopfriske den almene opdragelse, modtages med kyshånd! smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Et stks. afprøvende, aktiv hund
  • #1   10. mar 2014 Der skal da altid bruges belønning ved træning;) ikke kun hos hvalpe;) skynd dig at få dig meldt til træning

• #2   10. mar 2014 Rally vil være optimalt til den blanding han er.
    Og det er forventeligt at hunden bliver svær at håndtere med den blanding. Ved halvandet År rammer den psykiske modning, og her skal man bare holde fast i træning og principper.

• #3   10. mar 2014 Godbodder er ikke noget man kun bruger til hvalpe -de skal aldrig fases HELT ud -gad du går på arbejde hver dag hvis du ikke fik løn for det?

Når øvelserne er godt indlært og fungerer, behøver der ikke falde belønninger HVER gang den udføres -men der skal stadig falde noget engang imellem.

Og når hunden er inde i en lidt svær periode, kan det være nødvendigt at sænke kravene lidt og lade belønningerne falde lidt oftere, så hunden stadig synes det kan betale sig at gøre hvadend det nu er man beder om.

ANg hvilken sport, så tænker jeg da at rally er et ganske godt bud til en hund som din

• #4   10. mar 2014 ja jeg ville jo så mene en hund som din vil synes Rally er ok som lydighedsmoment men at den i længden vil synes det er dødsygt. Den skal ud og gå spor, rondere, lave felt, osv. så jeg ville foreslå DCH eller lign. træning.

• #5   10. mar 2014 Bodil - Hehe, jamen nu får han jo allerede ret mange godbidder i løbet af dagen ;-). Og den eneste grund til jeg ikke ville indføre dem igen, ville være for at undgå at han blev forvant.. Så vi pludselig står med en hund der siger "vis mig en godbid, og jeg kommer hen til dig?" smiley hehe.

Malene - Jeg så jo netop et par videoer af Rally, og synes at det virkede til at være noget der kunne passe på ham. Kan dog godt være bange for at der ikke er nok "gang" i det?

Og ja, med de racer han har, ville det have været underligt hvis han IKKE var krævende!

Han er begyndt at jagte fugle igen, så han får ikke lov til at rende løst lige så meget som han gjorde for nogle måneder siden. Vi træner indkald, jeg gør det primært når vi render ude i haven - men kan vi håbe på at han kommer af med den "vane"? Når nu vi får trænet indkald igennem igen, og alt det andet.

• #6   10. mar 2014 Sarah -nu ved jeg jo ikke hvor meget labben er slået igennem, men synes ofte man hører at spidshunde kan være noget svære at lære at bære ting (og så bliver DCH-programmet pludseligt noget vanskeligt )

Men spor er jo aldrig tosset med hunde der kan lide at bruge næsen

• #7   10. mar 2014 Sarah - Åh, jamen hvordan får man den kære vaps til at holde fokus på sådan et spor? Han har trods alt rigtig meget fart på, lige så snart han er ude for husets vægge..

• #8   10. mar 2014 Michelle: ja hvad ved jeg , min gamle husky havde ingen problemer i den retning.

• #9   10. mar 2014 Camilla: det lærer du jo til træning. smiley

• #10   10. mar 2014 Du melder dig til træning;) så får du de værktøjer du skal bruge og jeg syntes afgjort også at dch må være tæt på det optimale for en hund som din, det giver mulighed for at få brugt en stor del af hundens sanser

• #11   10. mar 2014 Sådan må det ikke blive:
    "Så vi pludselig står med en hund der siger "vis mig en godbid, og jeg kommer hen til dig?""
    Det er vigtigt at guf´en er en belønning - og ikke et lokkemiddel. Der findes masser af friste-øvelser, som netop sikrer, at man ikke får en hund, der kun lader sig lokke. Hvor hunden kun får sin belønning ved netop at vælge den fra, og koncentrere sig om opgaven istedet. Det vil du lære alt om på en god træningsplads.

Hvis han ikke er trænet ret meget i forvejen, ville jeg nok begynde med helt alm. hverdagslydighed, så I kan få de basale ting på plads? De er nødvendige uanset hvilken hundesport du kaster dig ud i bagefter (Rally er bla. fuldstændig umuligt, hvis ikke jeres hund først lærer kontakt, og lærer at gå pænt i en løs line)

• #12   10. mar 2014 Vi går spor med Nanna. Det er slædehunde gode til.
    Men apport, indkald og træning uden snor er udelukket.

Med en blanding er det svært at vide hvordan instinkterne falder ud, så jeg ville holde mig på den sikre side. Slædehunde jager - også får og nogle gange større dyr også. Så snor på, altid.

Med den rette blanding af rally, spor og træk bliver hunden dejligt træt og har ikke overskud til at lave problemer.

• #13   10. mar 2014 Jeg tror 99% af slædehunde siger "det kan du selv gøre", hvis ikke de motiveret med kød eller Guf.
    Jeg kan heller ikke se årsagen til at skulle undvære det. De skal da belønnes for indsatsen.

• #14   10. mar 2014 malene jeg lavede altså alt det med min husky og har også trænet redningshund med en sibirian (staves?) husky (altså på hold med) og det gik også super fint.

• #15   10. mar 2014 Malene - "Men apport, indkald og træning uden snor er udelukket", jeg vil tillade mig og spørge dig hvorfor? smiley Er det simpelthen fordi hjernen slår fra på dem??

Indtil videre er der utroligt lidt labrador i ham. Han jagter småfugle og bader - det er sådan set det eneste jeg kan pinpointe til muligvis og være labradoren.

Med tanke på at jeg ved MEGET! lidt om DCH - er det ikke mere til racerene hunde??

Godbidder bliver klart indført igen smiley .

• #16   10. mar 2014 Og vi skal klart have genopfrisket den almene lydighed! Puha, han er en prøvelse lige for tiden - synes denne her modningsfase er den værste indtil nu...

• #17   10. mar 2014 DCH er Dansk Civili hundeførerforening. Ikke en kennelklub eller raceklub. Det er en træningsklub. Alle kan være med. Det kan de iøvrigt også i DKK...

Rally er en supergod kontaktsport, men jeg tænker også at spor kunne være lige sagen for en hund som ham? Både DCH og DKK har træning til rimelig billig penge, så få jer meldt til og prøv de forskellige ting...

Hos nogle klubber har man åbent hus dage, hvor man kan komme og snuse lidt til de forskellige ting...

• #18   10. mar 2014 Åh jeg havde læst det som husky lab havde ikke set der også var malemut i, ja så kan jeg jo godt forstå han er en prøvelse. Glem hvad jeg har skrevet, ved ikke noget om Malemutter , ikke nok til at udtale mig i hvertfald.

• #19   10. mar 2014 Hjernen slår ikke fra. De fleste individer kan bare ikke se at det kan betale sig at komme med en apport buk f.eks.. Min egen inklusive.. Det der med at gå uden snor er også en by i rusland hvis den finder noget der er mere spændende..

Det gælder om at finde en balancegang for hvad din hund gider, og hvad der kan motivere den til at gøre som du siger..

• #20   10. mar 2014 Ja vi er heldige ikke Sarah ? smiley . Desværre ved vi heller ikke ret meget om de racer. Til det skal det lige siges at jeg først kom ind i hans liv, da min kæreste havde haft ham i lige under et halvt år. Skulle jeg selv vælge en blandingshund havde det aldrig været ham jeg havde gået efter!! Netop pga. racerne.
    Men hunden kan jo ikke gøre for at man ikke liiige har tænkt sig om da man har parret hans forældre.

• #21   10. mar 2014 Line - Forhåbentlig er det noget som vi kan lærer blandt andet gennem træning. Altså balancegangen, som du nævner smiley
    Forhåbentlig får vi også en masse gode tips, og lærer en masse når vi får meldt os ind i en klub!

• #22   10. mar 2014 Træk, spor, agility, rally... smiley

• #23   10. mar 2014 Camilla -hvis det er rigtigvigtigt for en at få en hund der kan gå løs alle steder, så er en spidshundeblanding en ret dårlig plan -de kan naturligvis lære indkald, de kan lære fri ved fod osv... men det virker i ofte kun indtil de får fært af noget mere spændende smiley

Det der med at jage småfugle har næppe ret meget med labben at gøre. De er lavet til efterskudsarbejde, så de skal ikke jage noget som helst smiley

Sarah -jeg har ingen erfaring med at lære huskyer o.l. apport. Det er blot hvad man ofte hører fra ejere af racerne og trænere på pladsen -derfor tænkte jeg at DCH-programmet måske ikke var oplagt smiley

• #24   10. mar 2014 Nej men helt ærligt, selvfølgelig kan huskyer og lign da lære apport m.m det er jo bare et spørgsmål om at sørge for at træningen er rettet ind efter den enkelte hund;) der er flere af slædehunderacerne i dch og enda også i konkurrencer vi har fx her i dch Haderslev en rigtig dygtig husky hun elsker at træne, belønningen skal bare være god nok;) hun tænder fx på jagt af bolde, så belønning med 2-3 bolde som trilles hurtigt afsted tænder hende vældigt smiley

Kommentér på:
Et stks. afprøvende, aktiv hund

Annonce