{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.337 visninger | Oprettet:

Er det her halsbånd virkelig lovligt? {{forumTopicSubject}}

Der var en der spurgte om erfaringer med en hjemmeside.
Og så skulle jeg jo lige se hvad de havde!!

Og så faldt jeg over det her...! Og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se meningen i det!!
Alt med måde, ja... Men syntes da det er lige voldsomt nok..

Er det virkelig lovligt??

http://dederthing-hundeartikler.dk/halsbaand-kaeder-17/hs-neck-tech-sport-p5819

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det her halsbånd virkelig lovligt?
  • #1   9. mar 2014 (link fjernet) Dette er heller ikke meget bedre smiley
    Håber godt nok ikke det er lovligt! smiley

• #2   9. mar 2014 how charming.. not...

• #4   9. mar 2014 øj de ser slemme ud, håber godt nok heller ikke de er lovlige.. problemet er vel at når de kan købes er der vel nogen der gør det, lovlige eller ej smiley

• #5   9. mar 2014 Kan slet ikke se, hvornår sådan et halsbånd er nødvendigt! :s
    Så skulle det da være for at se "hård" ud....

• #6   9. mar 2014 Hvem har dog samvittighed, til at proppe det der på vovse?!

• #8   9. mar 2014 Ja det er da godt nok ækelt.

• #9   9. mar 2014 Hvis piggen er under 1 cm lang er den lovlig.

• #12   9. mar 2014 Ej føj smiley

Et er at de sælger så afskyelige halsbånd, noget andet er hvis der rent faktisk er nogen der køber og bruger det smiley

Sgu ikke et sted jeg vil støtte!

• #13   9. mar 2014 bemærk nu dem der hedder skjult pig. Dem kan i tage ned i de fleste hundeklubber og se,

• #16   9. mar 2014 og nej jeg støtter heller ikke brugen af dem, men det gør dem ikke mere sjældne.

• #17   9. mar 2014 afskyeligt smiley

• #18   9. mar 2014 Reglerne findes i bekendtgørelse 1999-12-16 nr. 1043 om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd m.v. til dyr

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:
    § 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.
    § 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.
    Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.
    Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.
    § 3. Overtrædelse af §§ 1–2 straffes med bøde.
    § 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.
    § 5. Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.
    Justitsministeriet, den 16. december 1999
    Frank Jensen
    /Lise-Lotte Nilas

• #20   9. mar 2014 Al brug af dem er forkert. De halsbånd er der ingen undskyldning for at bruge.

• #22   9. mar 2014 Jeg kan på ingen måde se noget formål med at bruge sådan et halsbånd.

• #23   9. mar 2014 Jeg kommer aldrig til at acceptere brugen af dem. Uanset hvor oplyst jeg så måtte blive omkring brugen af dem smiley

• #24   9. mar 2014 MB, vil du så ikke forklare, hvordan man skal bruge dem?
    For jeg kan ikke selv se, en grund til at bruge dem :)?

• #25   9. mar 2014 Helt ærlig der findes ingen fornuftig grund til at bruge et sådant halsbånd! Det er simpelthen for meget

• #26   9. mar 2014 Nej jeg kan skisme heller ikke se en god grund... Men jeg ved det ikke..

• #29   9. mar 2014 Puha! Kan virkelig ikke se fordelen ved brug af sådan et halsbånd smiley

• #33   9. mar 2014 Men det burde de være. Om ikke andet så i almindelige dyrehandlere - for hvor er guiden til brugen af disse halsbånd?

Jeg synes stadig ikke det er ok at bruge dem - uanset hvad de bruges til.

• #35   9. mar 2014 Men alle kan jo købe dem også uvidende dumme hundeejere. Hvis man absolut vil putte sådan noget på sin hund, burde de kun kunne købes til træning. Jeg ville dog stadig aldrig bruge dem.

• #37   9. mar 2014 Som de andre siger, så kan alle jo komme og købe dem... Og jeg TROEDE jo faktisk, de var til at "lære" hunden at gå pænt...?
    Så hvor mange andre, har mon ikke samme tanke?...

Det burde kun kunne købes, i special forretninger, eller steder hvor der bliver trænet sport, og disse halsbånd bruges....

• #40   9. mar 2014 Nu er der jo forskel på, at påføre hunden smerte med vilje, og et uheld..

• #41   9. mar 2014 Sikke en latterlig sammenligning. Du påførte ikke Juice smerte - der skete et uheld. Pighalsbånd er intet uheld.

• #45   9. mar 2014 Kan heller ikke se pointen i gå pænt selen eller haltien. Så for min skyld kunne de ryge ud sammen med pighalsbåndet.

• #47   9. mar 2014 Enig med Ginger... De kunne komme med i samme båd, ud af verden! smiley

• #50   9. mar 2014 Alm. kvæler halsbånd ser jeg ikke noget problem i..
    Min bette puddel har et rundt halvkvæl, fordi det skåner pelsen, og fordi han så ikke kan bakke ud af det, hvis han skulle blive bange eller noget i den dur.. smiley

• #56   9. mar 2014 Min tæve kan heller ikke bruge selen. Hun får ondt af at have den på, specielt på en længere gåtur.
    Min hanhunds hud bliver ødelagt af selen. Så hvor smarte og sunde de er ved jeg ikke.
    Så her hedder det almindelig halsbånd.

• #58   9. mar 2014 Hvem siger sele er sundest?

Både halsbånd og sele kan give skader hvis de ikke bruges ordentligt.

• #59   9. mar 2014 Jeg bruger retrieverliner = kvæl. Og så bruger jeg Hurrta ½kvæl...... Jeg er luddoven.

• #60   9. mar 2014 Annika - Så har de vel også fortalt om de skader seler kan give ?

Seler er til spor, træk, bidtræning..

• #62   9. mar 2014 Selen gør vel også skade når hunden trækker, bare andre steder end halsen?

• #65   9. mar 2014 Som sagt, fordi det skåner hans pels, og fordi det forhindre ham i, at smutte ud af halsbåndet...

• #68   9. mar 2014 Vaks halsbånd sidder nu pænt løst, så vil ikke sige, der er konstant tryk på hans hals.

• #69   9. mar 2014 Det var da irriterende.........

• #70   9. mar 2014 Ja kvæleren var jeg nu også meget glad for de år jeg brugte den og det var ligesom dig Den Danske, for at sikre hunden ikke smuttede ud af halsbåndet. Havde nær mistet Lilly på den bekostning.
    Men stoppede så med at bruge den efter en mand synes han skulle hive Lilly op og lade hende hænge i hendes halsbånd på en af vores gåture. Så kom det almindelige halsbånd på, for skulle det ske igen, så ryger hun ud af det.

• #71   9. mar 2014 Føj for en oplevelse!
    Det er ufatteligt, hvad folk tror de kan tillade sig!!

• #72   9. mar 2014 Ja det var grimt. Men han havde ladet sin pekingeser rende i flexi hen til os og så fik den viklet sig ind i Lillys snor og Lilly kan ikke med andre hunde når hun er i snor, så hun blev sur på den. Så for at få hende væk fra hans hund hev han hende op og jeg blev helt paf og tøvede et øjeblik. Havde også Silas at holde styr på men fik hurtig hevet hende ned igen fra hans hånd. Ved godt det ikke sker igen, men kvæleren er dømt ude efter den episode.

• #79   9. mar 2014 Sagt lidt hårdt synes helt generelt det er en falliterklæring at bruge pighalsbånd. Jeg kender udmærket til folk, der bruger det og der er sgu altid en eller anden dårlig undskyldning for det. Og argumentet er altid, at det kun skal bruges af virkeligt dygtige hundeførere - men hvis de var så pissedygtige, så burde de have mange andre metoder til at motivere deres hunde.
    Men nu er jeg selvfølgelig også lidt omvendt engang imellem hvad angår C-arbejde. smiley (Der er forresten en rigtig udmærket artikel i et af de seneste Canis om hvordan man med fordel kan få hunden til at aktivere figuranten i stedet for omvendt).
    Jeg har aldrig set det brugt til at "opildne" hunden, men jeg træner selvfølgelig heller ikke IPO (kun PH).

• #81   9. mar 2014 Mai-Britt - er det også sådan, du gerne vil kommunikeres med? Altså nappes lidt for at blive tændt, så du er klar over, at der skal ske noget?? Helt ærligt - det kan man altså godt lære sin hund på en anden, mindre voldelig måde. Jeg gider sgu ikke kommunikeres med på den måde!! Tror næppe hunden ville vælge det, hvis ellers nogen gad lytte.
    Går ikke ind for nogen som helst træningsredskaber, som påfører hunden ubehag, uanset hvad formålet end måtte være.

• #83   9. mar 2014 Ligegyldigt - hunde føler smerte og ubehag - nøjagtig som du. Og ligesom mennesker motiveres og lærer de bedre gennem ros og belønning end gennem smerte og ubehag.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #85   9. mar 2014 Hvis man tror at det i ipo gælder om at påføre hunden smerte,har man ikke forstået noget som helst. Hvis det var meningen ville man nok kunne finde ting der ville gøre mere ondt i forhold til det man gør. Sjov at der ikke er samme tankegang omkring agility. Her er der med garanti større mulighed for at komme galt afsted, men det er jo sådan en hyggelig sport.

En hund der er egnet til sporten og er trænet rigtig elsker det og hvordan kan det være synd forstår jeg ikke. Man glemmer videre at prøverne har et formål om at vise hvilken hunde der har hvad der skal til. Det kunne man lærer noget af andre steder.

• #92   10. mar 2014 Jeg forstår ikke helt, hvorfor pig-halsbåndet skal være nødvendigt i IPO.
    Jeg tror simpelthen ikke på, at der ikke er andre måder at "tænde" hunden.

• #94   10. mar 2014 Hvis den kun "niver" når du bruger den Majbritt, hvorfor må dem med labben så ikke bruge et, eller andre for den skyld?

Prøver bare at forstå hvorfor den kun niver når der er til IPO, men hvis det er andre steder, eller andre der bruger det, SÅ er det farligt.

- Og jeg bruger ikke pighalsbånd.

• #96   10. mar 2014 Jeg har læst forklaringen, og jeg har også læst forummet, du har linket til, men det giver mig stadig ikke et svar på, hvorfor det ikke er muligt at lære dem at "tænde" på en anden måde.
    Jeg synes der er stor forskel på at prikke med en finger og blive prikket med metal.

• #103   10. mar 2014 Godt brølt, Maj-Britt smiley

• #106   10. mar 2014 Nå, det gik for hurtigt for dig ... beklager ... men lad mig forklare så du måske også kan forstå det.

"Brølt" ... det er bare et udtryk og fra min side ment udelukkende positivt. Jeg kunne også have skrevet "skrevet".

Det havde da helt tydeligt været nemmere for dig, hvis jeg havde valgt den løsning kan jeg se ......

• #107   10. mar 2014 Efter jeg selv begyndte at træne IPO er mit indtryk af pighalsbånd bestemt blevet ændret. - og set folk bruge det. Jeg troede det blev brugt som kvælerhalsbånd og hunden blev revet og flået i det(den "forkerte" måde). Men det som jeg primært har set det blive brugt til er som i den video som køter linker til. Altså at nøkke meget mildt og i en bestemt retning, og ikke som et decideret straf-middel. - Ikke sagt at prikken kan medføre en form for ubehag. Brug på den måde kontra gammeldags-DCH-kvæl hvor hunden bliver straffet/kvalt til ukendeligheder, så vil jeg da sige pig>kvæl. Jeg har dog aldrig set nogle bruge pig eller andet til at hidse hunden op med. - puha siger jeg bare.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#108   10. mar 2014 Isabelle. Det er jo ikke for sjov.I modsat til flere andre trænings former er der jo en mening med det. Du finder de hunde der er egnet og lever op til de krav man har til en sådan hund. At det så er sjov for hunden og ejer er en anden ting. Det har jo alt at sige såfremt også politi,militær osv skal kunne finde egnet brugshunde i fremtiden.

Nu nævnte jeg agility tidligere. Her kan man snakke om at man udsætter hunden for fare/skader for sjov. En god hund i den sport siger intet om den er god til jagt,hyrde osv. Det fortæller kun at hunden er hurtig og at den kan samarbejde.

Allergisk.Når det er sagt så er strøm mere skånsomt en pigge ?. Hvor har du det fra og i så fald hvordan skal pig så bruges. Jeg kan også påstå at strøm er mere skånsom i forhold til normal halsbånd fordi at flere hunde får skade her af. Hvad med de skader en hund kan få af strøm og som ikke ses hverken af pig eller halsbånd. Jeg syntes det lyder som en personlig holdning og ikke noget som der er bevis for

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#110   10. mar 2014 Allergisk. Som jeg husker det er det mulighed for at hunden kan få epilepsi af stødhalsbånd. Det er der nok andre der kan fortælle mere om. Om man let kan skade hunden med pig er jeg enig i men det kan du også med et halsbånd hvis man er en skovl. Fordelen ved pig er vil at du uden at hive og slide i hunden kan få kontakt med den. Det er jo ikke mening at man skal hugge i halsbåndet.

Jeg har imod alle redskaber der er ulovlige og redskaber som bliver brugt forkert. Vil til en hver tid fortrække en dygtig hundefører træne med pig i forhold til en der hiver i sin hund der har normal halsbånd. For mig er det ikke kun sort eller hvidt

• #113   11. mar 2014 Vil det sige, at det er nødvendigt for politiet at anvende pighalsbånd for at kunne tænde og få kontakt til de hunde, de har med på arbejde - næppe! For de har lært hundene at være opmærksomme på nogle andre signaler. Og det burde også være nok for andre, som træner med deres hunde og hvis de ikke kan det uden brug af pig og strøm, så skulle de tage et godt kig på sig selv og deres evner og evt erkende at det er en anden form for træning, de skal lave med deres hund, siden de må anvende vold for at kunne tænde og kommunikere med deres hund. Eller erkende at deres hund ikke har lysten og evnerne.

• #115   11. mar 2014 Alle træningsredskaber kan blive misbrugt og medføre voldsom ubehag for hunden. Brugt korrekt, kan disse ikke forarge mig.
    Det er da være med dem der render rundt med en hund der ikke kan gå i snor og bruger kvæl og køteren er ved at tage livet af sig selv mens den trækker afsted. Især fordi det sikkert er en dagligt tilbagevende begivenhed.

Jeg træner ikke IPO, PH eller andet, derfor er de halsbånd ikke aktuelle for mig, men at folk der gør, bruger dem, det kan altså ikke pisse mig af.

• #118   11. mar 2014 Fantastisk tråd - fortsæt endelig, det er klasse underholdning smiley

Allergisk - "Klasse" betyder i dette tilfælde "god / fabelagtig / fortrinlig" ... bare lige så du også kan følge med smiley

• #119   11. mar 2014 Er det nødvendigt at være så nedladende Martine?
    jeg er bestemt fortaler for at kalde en spade for en spade, men..

• #121   11. mar 2014 Gider ærligt talt ikke debattere omkring dette, men synes den kommentar var overflødig og nedladende.

• #123   11. mar 2014 Det kommer ikke bag på mig.

• #125   11. mar 2014 Mai-Britt - du og jeg er vist ikke rigtig enige om ret mange ting og det bliver vi nok heller aldrig. Og den måde du debatterer på, er ikke lige min stil, så tvivler på jeg nogenside kommer til at lære ret meget af dig - sorry. I min verden er pighalsbånd og stød lig med vold, uanset hvordan det anvendes, fordi det er totalt unødvendigt at anvende - og det er heldigvis en overbevisning jeg deler med mange.

• #129   11. mar 2014 jeg skal gerne indrømme at det er år og dag siden jeg har set nogen bruge den slags halsbånd... her tænker jeg på det som hedder dressurhalsbånd - og her så man dem typisk kun i gadebilledet hos folk der brugte det fordi de ikke kunne 'holde' hunden. Og det er IMHO ihvertfald ikke særligt hensigtsmæssigt.
    Derfor har jeg osse meget svært ved at danne et indre billede af hvordan sådan et halsbånd skal bruges 'rigtigt'.

• #131   11. mar 2014 Det her citat hentes fra en anden tråd om emnet:

Har ikke kendskab til halsbåndet, og tager stort afstand fra det..

Det er det jeg siger - KLASSE smiley

• #132   11. mar 2014 MLA -

Nedladende ? Du misforstår - jeg forklarer jo bare så det er nemmere for visse mennesker at følge med i tråden smiley

• #135   11. mar 2014 Nej Allergisk - jeg har for længe siden indset, at du ganske enkelt ikke evner at se genialiteten i mine indlæg og har en eller anden underlig ide om, at det du skribler ned rent faktisk er i tråd med virkeligheden og giver mening smiley

Så klogt af dig ikke at tage mig alt for alvorligt - det ville nok blive for indviklet for dig smiley

• #136   11. mar 2014 Allergisk, jeg tager det såmænd heller ikke tungt, der skal mere til..
    Jeg har bemærket tendensen.

• #137   11. mar 2014 Tænker lidt på om der er nogen der opdrætter Gæs med henblik på at servere Foie Gras, på en forsvarlig måde ?? ved det ikke, men uanset at jeg ikke har forstand på det opdræt så tager jeg afstand fra Foie Gras ....

Ganske som vi har fået hundeloven trods de gode ejere af den slags hunde, trods de gode ansvarlige opdrættere af disse ... men da der er fjolser alle vegne så har man set sig nødsaget til at lave en sådan lov ....

Så måske burde der en form for tilladelse til at bruge disse halsbånd, således at de der bruger dem korrekt kan bruge dem der hvor der et klart formål, men at det forbydes at ethvert fjols kan købe det og bruge det på almindelige gåture blot fordi de ikke kan styre deres hund ....

Man har vel lov at have holdninger uden at være ekspert i alt hvad man har en holdning til ..... eller ja det synes jeg så man har ret til ....

• #140   11. mar 2014 @ Mb .. kan sagtens se problematikken, men hvor sætter man så grænsen, der er jo lovgivet indenfor nogle ting hvor der trods fornuftige mennesker også måtte lovgives grundet de der ikke kunne finde ud af det ... så et eller andet sted, hvorfor indenfor nogle områder og ikke indenfor andre ..... blot tanker .... og ja et mega bureaukrati, enig ....

• #141   11. mar 2014 Maj-Britt - ***# 114 i dag kl. 09:26

AJZ, for du har vældig meget forstand på IPO , PH og politiets hunde?

Du går op og ned af de hunde hver dag?***

OG

***Jeg går op og ned af de hunde hver dag, og jeg ser glade hunde.

Det kommer så lidt bag på mig at dårlige hunde kan vinde både her og der, placere sig i toppen i både IPO og PH, være tjenestehunde.**

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Her kan jeg se, at du hentyder til politiets hunde.... og dem går du op og ned af hver dag??
    Og du ser simpelthen piggen blive brugt?

Den der må du simpelthen længere ud på landet med....!

Du skal nok passe på med, at beskylde andre for at udtale sig om noget, de ikke ved noget om, når du selv sidder og gør det samme....!

• #142   11. mar 2014 Ud over det... mht det generelle emne i tråden, ser jeg nu ikke piggen som hverken tortur redskab eller lign...

Anvendes det korrekt er det et redskab som så meget andet....
    Men tumper der klasker det på en hund, fordi de ikke mater, at lære den at gå ordentligt... ja dem har jeg ikke noget positivt at sige om....

• #144   11. mar 2014 Ahaaaa..... så skulle du måske formulere dig anderledes.... er ret sikker på at div. hundeførere ikke sætter pris på "rygter" i den dur.....

Hvilken station er du i øvrigt tilknyttet siden du har kontakt med tjenestehunde dagligt?

• #145   11. mar 2014 Og jeg har ikke behov for at digte... forholder mig til det skrevne ord-... smiley

• #146   11. mar 2014 nu er jeg teamleder hos syd-østjyllands politi, hvor hundeafdelingen er tilknyttet i den kreds. Det er nok en interessant oplysning for dem, at det rygtes på nettet, at de træner med pig.

• #148   11. mar 2014 Smider lige denne tråd til nogle hundefører på Facebook, så kan jeg da få et par kommentar fra dem.

• #149   11. mar 2014 Her er en af hundeførernes kommentar til Maj-Britts kommentarer.

Sådan en tosse...

• #153   12. mar 2014 Godmorgen.
    Det har din fætter også ret i.Det er sikkert betegnelsen for servicemedarbejderne.

Meeeen der er nu en hel del mere i det. Men fuck nu det, det var ikke det diskussionen gik ud på.

• #154   12. mar 2014 Desuden er der ikke noget som hedder kriminalbetjent mere.

Hav en god dag, nu vil jeg køre til driftsmøde i Århus smiley

• #165   12. mar 2014 Rettelse ... Brækoptørrere hedder i dag rengøringsfolk udefra smiley (endnu en grund til at jeg hellere vil lave stort set ALT andet end rengøringsjob LOL)

Men ud over det ville jeg lige indskyde til Isabelle, at det nok ikke er i PH du skal se træning med pig... der er nemlig "FY" på træningspladsen smiley

Og jeg så tidlige, at du havde skrevet et eller andet med 'tæv med en stav'? den larmer altså mere end den gør ondt smiley Når Athos har trænet bid, har han også fået dask med staven... og tro mig.. han ænser det slet ikke smiley og jeg har hårdere ved ham, når vi leger hjemme for sjov smiley

Der var ikke en figurant, der skulle tæve min hund med noget som helst smiley
    Det ser nok værre ud end det er smiley

• #167   12. mar 2014 Isabelle - sådan som jeg ser det, dasker de bare til hunden... smiley Athos ser det bare som en fest... det er hans absolutte ynglings leg smiley
    desværre kan han ikke holde til det mere, men vi tumler da stadig herhjemme, og som sagt er det mere voldsomt smiley

men jeg kan godt se, at det måske udefra virker lidt voldsomt... Hop du bare ud og se noget brugstræning ... det er fedt uanset hvad, for hundene ELSKER det ..så kan du også prøve at mærke den stav der bliver brugt smiley

• #169   12. mar 2014 LOL smiley En lidt frisk figurant ville HELT sikkert være med på den ide smiley LOL

• #172   12. mar 2014 Naturligvis kan hundene da mærke det, når de bliver slået med stokken - og naturligvis gør det da ondt, hvis figuranterne slår hårdt.

Det kan der da ikke være to meninger om ?

• #173   12. mar 2014 Martine - selvfølgelig kan der ikke det... men hundene bliver jo ikke tævet med stokken....

det er det jeg opponerer imod....

• #174   12. mar 2014 Jeg tænker os, uden at have den store forstand på det, at selvfølgelig kan hundene da mærke det, men det er jo ikke at tæske hunden.
    Hvis mine hunde laver noget de er rigtig glade for ville sådan nogle dask sku ikke stoppe dem.

• #175   12. mar 2014 Men hvis hundene er så glade for ipo og ph arbejde, som vi altid hører - og det tror jeg faktisk godt på de er - hvorfor skal det så være nødvendigt at påføre dem ubehag for at gejle dem op ?

• #176   12. mar 2014 De bliver slået med stokken ... at kalde det "tævet" er vel et spørgsmål om definition ?

Og "sådan et par dask" . hmm

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#177   12. mar 2014 Hvis en hund ikke har drift,kan alverdens halsbånd ikke ændre den sag,så det har intet med det at gøre. Det har at gøre at man kan få lige det lidt mere ud af hunden som har hvad der skal til.

Alt respekt for det arbejde politiets hunde laver men en god lydighed er ikke en af dem. Nu er der sikkert enkelte undtagelser,men her handler det om at løse en opgave og ikke om hvordan det ser ud.

• #178   12. mar 2014 Max - du har ret... Der ER jo en kæmpe forskel på, at træne IPO og PH....
    Og der forventes forskellige ting af hundene... smiley

Og så er det jo så et spørgsmål om, hvad man er til smiley

• #180   12. mar 2014 Jeg forstår godt, at politiets hunde skal træne på den måde, men ikke, at vi som civile hundefører bruger det. Det er der jo ingen grund til.

• #181   12. mar 2014 Altså stokkeslag.

• #182   12. mar 2014 Isabelle- må nok tilstå, at slog en figurant HÅRDT, når han stod for min hund, ville det være sidste gang.....

Og ja, man må gerne kalde mig sart, men sådan har jeg det...

• #184   12. mar 2014 Det her er også meget skræmmende.
    Kan slet ikke forstå behovet for at bruge det på hunde smiley

profilbillede
  • #185   12. mar 2014 Michael

Hvis det udelukkende var politiets hunde, der måtte testes i mod, hårdhed og belastbarhed (som stokken er en ret stor del af), hvordan tror du så, at politiet skulle få deres nye hunde ?

Især set i lyset af, at der er Danmark - såvidt jeg er orienteret - ikke findes tæver (schæferhunde eller maller) hos politiet ?

• #186   12. mar 2014 Isabelle - det er også helt fint at du ikke fatter det. Der er mange ting som hundeejere udsætter deres hunde for, som jeg heller ikke forstår.

Jeg syntes bare, at jeg ville forklare dig hvordan tingene også hænger sammen - for du virkede oprigtigt interesseret.

• #188   12. mar 2014 Jamen det er jo bare at møde op så - det koster ikke noget for tilskuere.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#190   12. mar 2014 En hund der har driften og modet er fuldstændig ligeglad med stokken såfremt den er trænet ordentlig. Det er her at vi får se hvad hunden består af. Såfremt at civile ikke skulle gå op til en sådan prøve skulle de forbydes at avle.

Jeg syntes at slag med en stok er det mindste at bekymre sig om. Der er tand/nakke skader og et hav af andre måder hunden kan komme galt afsted på. Her mener jeg at man skal have bedre figuranter i forhold til det man mange gange ser. Gode figuranter hænger ikke på træerne.

• #191   13. mar 2014 Det billede, der er vist i indlæg #184 er lige præcis årsagen til at DcH i sin tid havde krav om at de hunde, der stillede til lydighedskonkurrencer skulle være iført kædehalsbånd.... Der kan man nemlig ikke gemme pigge, tegnestifter mm.

• #192   13. mar 2014 I er nogle fæle personer, jer i DCH - tænk at gemme sådanne ting i halsbånd !!!

• #193   13. mar 2014 Hvor almindeligt er det at bruge pig for at højne driften/kommunikerer i IPO/PH og hvad bruger dem som ikke bruger pig og er der forskel på niveauet? Altså kan en hundefører der ikke bruger pig komme helt til tops ?

• #194   13. mar 2014 Er da helt i chok over at læse at folk kan finde på at putte sådanne ting i halsbåndet?? Det er fandme ikke i orden!

• #195   13. mar 2014 Holdningen til hvordan man har og træner hund har heldigvis ændret sig.
    Idag er der frit halsbånd valg i dch, dog må man ikke bruge pig

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#196   13. mar 2014 Jeg syntes nu Martine har fat i noget med det hun påpeger og så kan man jo have sin mening om hvordan hun får det skrevet. Hvordan kan man være imod noget som man ikke har oplevet brugt?. Er det ikke det man i andre tilfælde vil kalde fordomme.

Labsen. Et pig er jo kun et redskab som så meget andet. Folk her får det til at lyde som om at det bliver brugt til at straffe hunden og det er forkert. Det er efter mine erfaringer mere brugt i IPO i forhold til Ph.

• #202   14. mar 2014 Isabelle..
    Når du siger redningshunde, mener du så dem, der hjælper med at finde mennesker i ruiner efter jordskælv ?

Og hvis det er dem du mener hvorfor er det så synd for dem ?
    De får lov at lave noget de synes er sjovt OG de redder menneskeliv.

• #204   14. mar 2014 Isabelle... Bom bom....
    Jeg har ikke selv trænet redningshund.
    Jeg har været til et info møde, hvor de søgte nye hundeførere ( min daværende hund var for gammel.. )
    Hunden skal have en sund og stabil psyke.
    Den skal være okay med højder, små rum, larm, at blive båret mv.

Der var en "test" af hundene på dagen.
    Det ene var en alm rundering med halsgivning, som man har i DcH´s begynderlydighed ( klasse c )
    Det andet var at hunden skulle prøve at gå rundt i en stor bunke murbrokker med sikre skjulesteder til figuranter.

Jeg fik indtryk af at hundene ville få den støtte de har brug for til de er trygge ved opgaven.. Eller at de vil blive kasserede hvis træneren / lederen vurderede at hunden ikke var psykisk stærk nok til det.

Det handler også om "drive"
    Viser hunden glæde ved at arbejde.
    Er den utålmodig efter at komme igang.
    skal den opmuntres.
    gør den det kun fordi den har fået at vide den skal.

• #205   14. mar 2014 Krumme, kan man så også sige, at hvis en hund ikke har drift nok til at kunne præstere uden at skulle hidses op med enten pigge eller el, så er den ikke god nok, og bør ikke gå i avl ?

• #208   14. mar 2014 Har ikke læst hele tråden.
    Men efter at havd læst de første to indlæg er følgende mail sendt afsted:
    Kære Dederthing
    Jeg blev chokeret da jeg faldt over de såkaldte dressurhalsbånd på jeres hjemmeside. Der er da ikke hverken behov for eller mening I at påføre hunde smerte i indlæringsøjemed. Halsbåndet ligner et middelalderligt torturinstrument. Jeg ved ikke om de er ulovlige - men de er i hvert fald uetiske, og ved at markedsføre dem, sender du et signal om at du ikke har nogen indsigt i forskningsbaserede, moderne træningsprincipper eller nogen anstændig holdning til dyrevelfærd.

Hilsen Benedikte

• #210   14. mar 2014 ..sletter lige en dobbelt post - sorry

• #211   14. mar 2014 Handler det om at tænde hundens drifter, gør der også.

• #212   14. mar 2014 Men den debat har I jo været grundigt rundt om.
    Som jeg skriver - i mine øjne fuldstændig uprofessionelt og uanstændigt smiley

• #214   14. mar 2014 Dressurhalsbåndet giver dig rent fysisk kontrol over hunden - og det er en fattig erstatning for den stærke relation og det mentale samarbejde, der burde være mellem hund og ejer, og som får hunden til at tilbyde den ønskede adfærd - frivilligt og uden fysisk kontrol eller straf.

• #217   14. mar 2014 Den almindelige Line er ikke en fysisk kontrol, så længe hunden frivilligt tilbyder at følges med dig, i slap line. Den er en livsforsikring, skulle hundens impulskontrol svigte, og den vil spæne ud på vejen.
    God svømmetur

• #218   14. mar 2014 "Nu kan man ikke stå og vente på at en politihund tilbyder at nedlægge en forbryder, tilbyder at slippe hans arm, når han er stoppet, vel?"

Nu starter træningen jo ikke med at sende en hund på stop efter en forbryder, vel? Og man kan naturligvis sagtens lære en hund at slippe frivilligt, hvorfor skulle man ikke kunne det?

• #219   14. mar 2014 Jeg sidder helt og krummer tæer.

Også lidt på på grund af mig selv.

For 6, 7, 8 år siden ville jeg på samme vis have argumenteret at det der instrument blev betjent af mennesker, der ikke havde forstand på hunde, at det var en falliterklæring for en hundefører, at det var at lade hunden indgå kompromis på førerens vegne, at det burde forbydes.....

Og set i bakspejlet så er det hamrende tåkrummende - hvorfor? Fordi jeg udtalte mig om noget, jeg ikke havde en papfis forstand på og fordi at konsekvensen af den totale mangel på indsigt i hvordan man træner med den type halsbånd medførte ganske enkelt at jeg tog fejl.

Jeg er en ekstremt blød hundeejer. Og nej, mine hunde har aldrig haft et pighalsbånd på. Til gengæld ser jeg andre hunde der har det hver eneste gang, jeg er til træning.
    Og heldigvis for det - for det har nemlig gjort at jeg HAR opnået en viden om det - og dermed også en tåkrummende erkendelse af, at jeg talte dunder ud fra et umuligt kriterie - INGEN anelse.

Ja, der er ubehag forbundet med piggen. Ellers ville den ikke virke.
    Og det er så et valg man kan træffe som hundefører.
    Men jeg har så klart en fornemmelse af, at folks fantasi løber alvorligt af med dem i denne tråd. Ligesom den gjorde for mig selv før jeg smed fordommene og åbnede mine øjne.

Nej, man kan ikke i en tråd på HG give en bred forståelse hvorfor det giver mening at bruge en pig i nogle dele af træningen.
    Nej, man kan heller ikke videregive det meningsfulde i det hvis folk ikke har set det i praksis.
    Og heller ikke forklare de detaljer i en driftig hunds måde at arbejde og motiveres på hvis man ikke i forvejen har et kendskab til det.

Og det kommer I og jeg (med andre) til at leve med.... Hvis I VIL forstå - så tag ud og se på det. Kig ikke en eller to gange med hovedet fuld af afsky, men følg træningen over tid. For mig tog det et par år at fange budskabet - og hvis jeg selv skal sige det, så synes jeg, jeg er ret god til at forstå hundetræning og at læse hund. Jeg var hurtig til at nå fra at være blank og udelukkende kritisk afstandstagende til at forstå de mekanismer, der gør brugen af pighalsbånd meningsfuld.

Så det der med at læse fire sætninger på en hjemmeside giver INGEN viden om det her.

Hvad angår stokken. Ja, den kan mærkes og det skal den kunne. Som andre har skrevet er den supervigtig i avlsøjemed eftersom vi har brug for at teste brugsegenskaber hos de racer, der skal ligge til grund for produktionen af sunde, modige og belastbare individer, til brug for politi, militær, toldvæsen osv.

Hvis vi begynder at fjerne de ting, der tester belastbarheden, så fjerner vi også uvurderlige brugsegenskaber.
    Avler vi på hunde, der ville falde for stokken, så har vi også pludselig hunde, der flygter når en demonstrant slår på den. DUR ikke.

Men - jeg kan da trøste med at politisk korrekthed har oversteget fornuften hvad det her angår. Stokkeslag er under afvikling i IPO-programmet. Dette betyder velsagtens at det mentale pres hunden skal udstå under prøver vil blive intensiveret.

Og det er der nok ingen, der protesterer imod smiley Det ser jo ikke voldsomt ud.

Ligesom der ikke er nogen, der protesterer mod andre dele af programmet, som intet har med hundens grundlæggende egenskaber at gøre, men som skader hunden betydeligt.

Til en serviceinformation: Stokken består af en hård, men bøjelig kerne betrukket med vat og yderst et lag læder.
    Der tildeles i et program maximalt 2x2 stokkeslag, de lægges langs hundens side. Hundene ved præcis hvornår disse slag kommer.
    De bliver ikke tævet eller slået tilfældigt. Slagets intensitet afhænger af hundens udannelsesniveau således at de unge hunde belastes mindst.

• #220   14. mar 2014 Brug af pighalsbånd i IPO handler på ingen måde om fysisk kontrol.

Hvis man forsøger at kontrollere sin hund med sådan et, så knækker leddene fra hinanden....

• #221   14. mar 2014 Tak for uddybende svar CH, både omkring stokken og pighalsbånd smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#222   14. mar 2014 Man kunne mene det samme om ridning. Alle butikker der sælger en pisk har ingen moral. Den eneste mulighed der er ved at bruge den er at påføre hesten smerte. Her er det som om at folk godt kan forstå at det ikke er redskabet,men de folk der bruger det forkert den er galt med. Det samme med pig.

• #223   14. mar 2014 Og ryttere bruger jo os spore feks.

• #224   14. mar 2014 CH en rigtig fin beskrivelse - tak for det. Jeg er en af dem, som kun har set pig i brug når en ubehagelig hundejer har påført sin hund et til en gåtur, fordi vedkommende ikke har orket eller kunne magte at få din stakkels hund til at makke ret på anden måde. Det kan man jo kun tage stor afstand fra!!!
    Men efter denne tråd og i særdeleshed din forklaring omkring egen oplevelser med pig, så vil jeg helt sikkert se noget IPO inden jeg tager yderlig standpunkt. Hvad er grunden til at du har fravalgt pig i din træning ?

• #225   14. mar 2014 Grunden til at min mand fravælger pig i sin træning (det er ham, der er hundefører i vores lille hjem) er, at han ikke mener han har evnerne til at håndtere redskabet.

Og så får både han og hunden mere ud af at lade være smiley

• #227   16. mar 2014 Jeg vil mene de er ulovlige, det var de i hvert fald engang. Og de der bruger dem ved intet om hunde. Jeg har trænet mine dobermann hos politihundeforeningen og aldrig har der været på tale at udnytte sådan en grusom form for metoder.
    Det er meningen, at træning med hunden skal være en leg for hunden, det vil det aldrig være, når noget gør ondt. Mine hunde gik op til PH prøverne sammen med Politihundene og kunne derfor både rundere, bide og slippe på kommando. Jeg har i den tid aldrig set nogen gøre brug af den form for halsbånd. Jeg kunne aldrig drømme om, at træne et sted hvor det ville være lovligt at benytte den form for metoder.

• #229   16. mar 2014 Nogle gange tænker jeg, at det er spild af tid at skrive indlæg smiley

Diana, de har aldrig været forbudt...

• #232   16. mar 2014 Jeg havde stor glæde af afrundet pighalsbånd i ca. 1979.
    Havde en stor (ca. 40 kg.) hanhund som svarede igen til de hunde vi cyklede forbi.
    Efter jeg første gang blev hevet af cyklen, købte jeg "pighalsbåndet".
    Dobbeltline, med en carabinhage i normalt og anden i pig.
    Kun en gang skulle der til, så sprang han ikke mod gøende hunde.
    Har ikke trænet mange år i PH, men i gamle dage havde vi da intet problem med at hunden fokuserede på figuranten.
    De behøvede ikke blive "hidset" op af noget.
    Tværtimod, men hundene er måske blevet anderledes nu smiley

• #233   16. mar 2014 Der er en verden til forskel på IPO og PH, når det kommer til drift.

Og - ja, hundene er blevet væsentligt anderledes end de var i 1979.

• #234   16. mar 2014 Der er vist ikke så meget mere at sige om halsbåndet, men gør det lige alligevel.

Det er ikke noget jeg selv bruger, har brugt ellerkommer til at bruge. Hvis du bruger det på min træningsplads, bliver du sendt hjem eller bedt om at skifte halsbånd.
    Det er muligt at det kan bruges uden at det er smertefuldt for hunden og som et signal eller en "ophidser" til nogle hunde, har dog svært ved at se i hvilke situationer det kan være nødvendigt.

Jeg synes det største problem er, at det er meget let at bruge det så det er smertefuldt og ubehageligt for hundene. Det er så let at smække det på en stor ustyrlig hund og i de fleste tilfælde vil det øjeblikkeligt have den ønskede effekt.
    Fuldstændig som grime, gå-pænt seler og lign.

CH: Hvordan mener du hundene var anderledes i 79?

• #235   16. mar 2014 Der bliver skrevet at IPO og PH er en anden form for træning. Så skriver jeg lige igen, at jeg har trænet PH med mine tre dobermann og det var absolut ikke lovligt at træne med pighalsbånd. Hvis man gjorde noget som helst andet end positiv træning blev man simpelthen smidt ud, så jeg tror vist det kommer an på hvor man træner hund. Jeg har set mange væmmelige metoder at træne hund på og går kun ind for positiv træning. Man piner jo heller ikke børn for at få dem til at lystre.

• #237   16. mar 2014 Hvad angår om halsbåndene er forbudt bedes de der siger andet læse her:
    http://www.familieadvokaten.dk/breve-100/b100-244.html

• #239   16. mar 2014 Fordi der ikke er forskel på den måde man opdrager børn og dyr.

• #241   16. mar 2014 WHAT?

Jeg ved ikke lige hvem jeg synes det er mindst uheldigt for, hvis mennesker opdrager dyr og børn ens *GGG*

Randi, hvordan hundene var anderledes dengang i forhold til nu (her taler jeg den race, jeg har kendskab til og som er den mest brugte i DK til IPO) er et emne for sig selv og det synes jeg bare vil forplumre her.

• #243   16. mar 2014 Jeg har et frygteligt hyr med at få mine børn ned i en dæk smiley

• #245   17. mar 2014 Fatter ikke hvorfor folk er så glade for seler?, de fleste siger de bruger sele FORDI hunde trækker og "hvæser" i halsbånd. Hunden trækker som regl stadig i sele, men den "hvæser" ikke mere da trykket er blevet flyttet fra halsen. Mange hunde kan ikke trække i sele da den sidder og tyrkker på fx forbenene, eller gnaver så ejer påfører hunden smerte. Der er da ikke noget værrer end at se en lille hund gå helt skævt fordi den trækker i en sele. Men hunden er jo lille og nem for ejer at holde. Tal om dovenskab her.

• #247   17. mar 2014 En godt tilpasset sele er god at bruge - for så klemmer den ikke og skærer ikke nogle steder.

• #248   17. mar 2014 En velopdraget hund ( her mener jeg en hund, der går pænt uden at trække ) må da have færre gener af et halsbånd end af en sele

• #251   17. mar 2014 Hellere en hund som trækker i en sele end en hund som trækker i et halsbånd. Som flere nævner er selen designet til træk - det er et halsbånd ikke. Mange hunde går faktisk rundt med skader på struben, fordi de trækker i halsbåndet eller fordi ejeren med magt trækker hunden tilbage, når den trækker, fordi de forestiller sig at hunden lærer at gå pænt på den måde. Og skader på struben kan medføre problemer med at få vejret og smerter, hvilket kan medføre aggresivitet. Mener det er omkring halvdelen af alle hunde, som går rundt med større eller mindre skader på struben. ( læste det i en undersøgelse for år tilbage ) Så jeg foretrækker sele - bare ikke dem som er designet til at påføre smerte, hvis hunden trækker - hvilket alle hunde gør en gang imellem smiley

• #254   18. mar 2014 ALZ - Seler er heller ikke problemfrie, de kan give ryg- og skulderskader. Har selv en whippet, der har en skulderskade efter et kraftigt fremspring i en sele og jo selen sad som den skulle

• #257   19. mar 2014 Kirsten - det er jeg klar over - men hvordan var det gået hvis din hund havde gjort det samme i halsbånd - var den så sluppet skadesfrit fra det? Der sker skader både i halsbånd og i seler - jeg tror på at en god sele er langt bedre end et halsbånd.

• #258   19. mar 2014 AJZ - Hun havde slet ikke lavet det fremspring i et halsbånd, hun ville ikke kunne have fået samme kraft i springet, så jeg tror ikke skaden var blevet så stor.
    Vi var ude at gå spor, det er eneste tidspunkt jeg sætter sele på ellers hedder den brede halsbånd med halvkvæl.

Det jeg opponerer mod er kritikløs brug af sele som værende det eneste rigtige, hvis skader skal undgåes.

Snakkede med en udstillingsdommer på et tidspunkt, der også er dyrlæge, han har set en voldsom stigning i antallet af hunde med løse skulderled både i sit virke som dommer og i sin praksis. Håber han gør alvor af at lave en større undersøglese, som dengang var hans plan.

• #259   20. mar 2014 Hvis man ofre lidt penge på en god sele er det absolut at foretrække. En hund der trækker, når den går med halsbånd vil trække yderligere, når halsbåndet strammes om struben, da den vil prøve at flygte fra smerten (Hvilket hundepsykologer anbefaler og dem tror jeg mere på, end dyrlæger hvad spørgsmål som dette angår)
    Da jeg fik min hund i sin tid, 2,5 år gammel, mishandlet og vanrøgtet gennem 11 hjem, flippede han totalt ud, når jeg prøvede at gå ud med ham i halsbånd og han var tæt på at kvæle sig selv. Jeg købte fluks en sele og med det samme faldt han til ro.

• #266   21. mar 2014 Diana - det har jeg også hørt - at presset på struben bare gør at de trækker endnu mere. Jeg har også oplevet flere hunde, som holdt op med at trække og faldt til ro når de fik en sele på.

Kommentér på:
Er det her halsbånd virkelig lovligt?

Annonce