{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Angressive hunde og børn - rigtig/forkert reaktion {{forumTopicSubject}}

Hej hundegalleri!
Jeg står i et dilemma som jeg har brug for lidt hjælp til.

Jeg var i dag på gå tur med mine to unger på henholdvis 4 og 8, vi har en skotsk terrier på 3 som var med. Vores terrier Ike, er agressiv overfor andre hunde, det er vi selvfølgelig obs på, så derfor går ungerne aldrig med ham alene og han er altid i en kort snor tæt på os voksne. Han går ALDRIG uden snor, men desværre er det meget få hundeejere i vores område som tager det samme ansvar. Der er mange hunde i området hvilket jo er skønt, det er primært børnefamilier, så derfor sker det ofte at det er børn der går med hundende.

Vi bor tæt på nogle fodboldtbaner som bliver brugt af det lokale fodboldhold, men også af børn til at lege på og til at lufte hunde. Normalt tager vi aldrig Ike med dertil, men jeg havde travlt så slog 2 fluer med et smæk, ungerne ud og lege på banerne og lufte hunden. Jeg var alene med to børn og hunden, da en stor hund kom løbene mod os. Jeg vil gætte på at det var en boxer eller en blanding heraf, jeg er ret sikker på at hunden bare ville lege, men eftersom min er agressiv mod hunde så eskalerede det selvfølgelig rigtig hurtigt! Da hunden kom over begyndte min at knurre og bide ud efter den, hunden reagere så med at blive agressiv.

Min første reaktion er selvfølgelig at få ungerne ud af farezonen og om bagved ved mig, så jeg er imellem hundene og ungerne. Da min hund bare er en lille skid ville jeg tage ham op og væk fra den anden, hvilket resulterede i at min bed mig. Da den anden hund begynder at bide ud efter min, skubber jeg den væk med min fod, jeg skubber den flere gange samtidig med at jeg prøver at lokalisere dens ejere. Jeg finder så ret hurtigt ud at ejerne er en flok unger uden forældre. Da jeg ikke kan få hunden væk ved at skubbe den, sparker jeg, forholdsvis hårdt, til den for at få tid til at flå min hund væk og gribe fat i den anden. Jeg giver så snoren og min hund, til min den ældste, i det jeg har fat i den anden hund. En voksen dame kommer over, det viser sig at en af ungerne havde ringet til deres mor, som var kommet, hun så mig så sparke hendes hund. Hun kommer over tager hunden og giver mig en skideballe for at have sparket hunden, da jeg prøver at forklare hende hvad der skete, siger hun bare at jeg kunne have gjort det anderledes og ikke have sparket hunden foran hendes børn. Hun går og vi går.

Jeg skulle et smut på hospitalet og syes, det var så fuldt ud min egen skyld. Men jeg sidder nu og tænker over det der skete, og jeg er i tvivl om det jeg gjorde var rigtigt. Hvis det jeg gjorde var helt dumt, så vil jeg selvfølgelig tage over og sige undskyld, men jeg mener faktisk at det var hendes skyld og derfor hende der burde undskylde!

Så jeg har brug for jeres input, var det jeg gjorde forkert eller rigtigt, og kunne jeg have gjort noget anderledes?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angressive hunde og børn - rigtig/forkert reaktion
  • #1   27. feb 2014 Jeg kan ikke se at du kunne have reageret anderledes. Din hund var i snor det var den anden ikke. Har folk ikke styr på deres hunde, må de holde dem i snor..

Hvad pokker tænkte børnenes forældre på!!!

Det er muligt, at den anden hund ikke ville være blevet aggressiv hvis jeres ikke var det, men igen I havde jeres i snor!!

• #2   27. feb 2014 Du gjorde det rigtige. Det er fuldt ud ejers eget ansvar at sørge for, at hunden er i snor eller i så fald ikke render hen til andre hunde. Jeg ville have gjort det samme, hvis det var det der skulle til for både at beskytte mig selv, min hund og børn. Du har din egen hund i snor og har dermed dit eget på det rene.

Hvad mon hun selv ville have gjort i sådan en situation? Det tror jeg ikke helt, at hun har tænkt over.

• #3   27. feb 2014 Jeg synes det lyder til, at du gjorde det rigtige. Det er selvfølgelig altid svært, når det kommer til at yde vold mod den anden hund, men eftersom du var alene med to børn og du ingen assistance fik fra hundens ejer og hunden ikke reagerede ellers, så kan jeg ikke se hvad du ellers skulle have gjort. Det er jo en kaotisk nok situation i sig selv, når man bare er alene med sin hund - uden at der er børn involveret også. Derudover vil det altid være ejeren af den anden hunds ansvar, at holde øje med dyret og holde den i snor hvis den bare løber lige op i hovedet på andre hunde for at sige hej, for det er jo ikke sikkert den hund man møder er lige så venlig. Mener moderen her er at bebrejde, ikke børnene eller dig. Og nu ved jeg ikke hvor gamle de andre børn er, men hvorfor sender hun overhovedet hunden ud med de unger alene, når de ikke kan styre den eller holder øje med den? Det er godt nok uansvarligt. smiley

• #6   27. feb 2014 jeg er lidt "delt" må jeg sige ,,,

du tager en " aggresiv " hund på tur/plads hvor du antagligvis ved det måske er børn som lufter hunder , i mine øjne er det stor sansynlighed de ikke kan holde hunden eller har hunden løs . på den måde så setter du din hund i en dårlig situasjon da dette er en plads med stor sansynlighed kan skje " uheld" / dårlig situation for din hund.... nu har jeg selv en tæve som utragerer mod fremmede hunder hvis de kommer forkert på og jeg ungår sådane pladser og pladser jeg hved folk bare slipper hundene , jeg vil ikke sette min hund i en sådan situasjon så hun bliver frustrert ( kun kontrolert møde osv )

på den andre side så reagerte du rigtig , du prøvet at beskytte din hund ( og børn ) da den andre hund ikke respekterte din hunds signaler og ejeren af den andre hund reagerte helt forkert da hunden var uden snor og uden opsyn af voksne, hun burde komme med en stor undskyldning og evt dekke udgifter med dine skader...

• #7   27. feb 2014 Du har gjort hvad du kunne og jeg vil sige du tog det rigtig flot og kun "nøjedes" med et spark. Boxerejeren skulle skamme sig og havde jeg fået den opførsel, havde jeg ringet til politiet og bedt dem komme og give hende en bøde for manglende snor/kontrol mm. Folk som hende skal ikke møde mig, hvis hun syntes et spark er slemt. Jeg ville gøre alt i min magt for at fjerne truslen, og jeg skyr ikke nogle midler. Bider en af mine hunde, ved jeg at de bliver aflivet, så heller jeg ordner den anden hund, end en af mine hunde gør. Jeg vil selvfølgelig foretrække at undgå vold overfor en "uskyldig" hund på alle måder.

• #9   28. feb 2014 Man kan jo ikke gøre så meget andet, når den anden hunds ejer, ikke reagerede... Havde de bare taget hunden og fjernet den (kan unger lufte hunden, kan de også gribe fat og føre den væk), så havde det jo ikke nået derhen...
    Men når de vælger at være passive, så må du jo gøre, hvad der skal til. Det var desværre et spark. Men det er sgu boxerens ejer der skal undskylde, ikke dig.

Og Isabelle, der gav du mig godt nok et godt grin smiley Hehe smiley Kan lige se de rockende fugle for mig smiley

• #10   28. feb 2014 Æv for en træls oplevelse! Jeg synes sådan set ikke du kunne have handlet anderledes. Skylden for det skete må ligge hos de voksne der lader deres børn lufte en hund løs. En opgave de tydeligvis ikke magter. Ret beset kunne du anmelde den damen til politiet.
    Ja, du tager en aggressiv hund med ud hvor man risikere at møde andre hunde, men altså det kan aldrig blive din skyld at nogle andre lader deres hund rende hen til din.
    Men for pokker hvor har jeg selv stået i stort set samme situation - dog minus børn (sådan nogle har jeg ikke). Min gamle tæve var virkelig aggressiv. Jeg havde fået lært hende at hvis hun bare holdt fokus på mig og ikke de andre hunde, så var andre hunde=guf i munden og så kunne man have en dejlig tur. Men altså der var bare så mange mennesker, der synes at det var OK at deres hund bare løb hen til hende (hun lignede sådan en hyggelig godt slidt teddybjørn). Jeg har også måttet sparke fremmede hunde væk. Nogle gange lykkedes det bare ikke og enden blev at min eksploderede i hovedet på dem. Det endte som regel med huller i den anden hund, da min var en ret effektiv lille kampvogn af en irsk terrier med et tandsæt der ville gøre enhver bjørn misundelig. Først der er ejeren ofte vågnet op til dåd og har hentet sin hund - og jeg fik som regel at vide at min hund burde aflives ! Man bliver simpelthen så rasende og ked af det over folks totale mangel på respekt og totalt manglende hensyntagen. Meldte faktisk engang en af den slags hundeejere til politiet. De tog det meget alvorligt at folk bare lod deres hunde rende som de selv lystede og de tog en snak med vedkommende, der medførte at jeg aldrig så hverken hende eller hendes hund igen.
    Mht børn der lufter hunde, så har jeg godt nok haft nogle kedelige oplevelser på den konto også. Min nuværende hanhund er en flink og fredelig Irsk Terrier. Da jeg havde haft ham en uge (fik ham som voksen hund) blev han overfaldet temmelig voldsomt af en labradortæve. Vi gik langs en lille vej, min var i snor. Mod os kom en 12-13 årig dreng med to labber. Han så os og kaldte sine hunde hen - fint tak! Og satte snor på den ene - hm... Den anden sagde han plads til og gik videre. Da vi passerede røg den uden snor afsted over vejen som en raket og lige i hovedet på min. Den bed ham i nakken og væltede ham rundt. Jeg fik afmonteret labben og verfet den væk. Drengen kom selvfølgelig ilende. Han fik en skideballe og så viser det sig gudhjælpemig at han kun har en snor med (retriverline)! Pt har jeg lidt problemer med et par tøser der lufter en lille chi. Den gør fuldstændig hysterisk når den ser andre hunde. Mine to tænder lidt af på det, men for en godbid er de villige til at glemme chi'en. Problemet er så at de her tøser lufter deres lille hund i en flexiline og de ved tilsyneladende ikke at den kan bremses i god tid. Dvs. den kommer MEGET tæt på nogle gange. Mine hunde er ikke den slags, der æder små gø-apperater, men der skal jo altså ikke så meget til før det går ret galt, når det er en chi, der spiller smart overfor en Irsk Terrier og en Dobermann. Og hvem mon så får skylden ?

• #11   28. feb 2014 Her den anden dag var jeg ude og gå med min lille hund, da en schæfer så kom løbende og bed sig fast i min hund. Jeg sparkede den, selvfølgelig ikke hårdt, bare om havde jeg markeret med fingrene, men jeg havde to par vanter på,og så har jeg mine fingre ret kær... det er bare med at markere det rigtige sted, og med den rigtige kraft. Schæferen gik så lidt tilbage og lagde ørene tilbage, så pustede jeg mig op, og den gik, over skulderen så jeg ejeren komme løbende. Jeg gjorde det rigtige, for ellers havde den flået min hund. Jeg er glad for, at jeg ikke fik klippet ham, ellers havde den bidt hul. Jeg ved ikke om det var til hjælp, men du ved jo nok præcis hvad du gjorde og kan nok bedst bedømme, eller noget... Jeg løftede ikke min hund op, eftersom jeg vurderede, at det var dumt, eftersom schæferen så havde angrebet mig, og det er ikke sikkert, at jeg så ville kunne gå derfra... smiley

Kommentér på:
Angressive hunde og børn - rigtig/forkert reaktion

Annonce