20. jan 2008 Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
ring til din opdrætter! {{forumTopicSubject}}
Jeg ved bloggen er på engelsk, men det gør den i mine øjne ikke mindre interessant og bestemt ikke mindre rigtig.
http://rufflyspeaking.net/call-your-breeder/
Naturligvis synes jeg at diverse foras, herunder HG, er genialt til at få stilt nogle spørgsmål eller få luftet nogle tanker, men jeg synes også det er alt for mange gange hvor jeg i trådene tænker: hvor er dialogen mellem køber og opdrætter?
Og her tænker jeg ikke kun på selve købs-spørgsmål som skal rettes til opdrætter, men netop også tvivl, undren m.m. omkring selve hunden eller andre relaterede hunde-spørgsmål.
Jeg får f.eks. både sms, mails og opkald fra mine hvalpekøbere med spørgsmål omkring alt fra shampoo mærker, hundesko-erfaringer til spørgsmål omkring navlebrok og hvalpetænder der ikke vil falde ud.
Som bloggeren også skriver: nogle samtaler kan være svære, fordi det drejer sig om et problem som kun har 3 muligheder: køber gør noget forkert, opdrætter har gjort noget forkert eller hunden gør noget forkert. Og 99,9% af gangene er det altså ikke hunden der bærer skylden. Og så er det jo den svære samtale opstår.
Og så ved jeg ikke om det er fordi Danmark som samfund er lidt konfliktsky, om det er fordi det ikke er kulturen generelt at køber føler sig "forbundet" (i mangel på bedre ord) til sælger/opdrætter efter salget af hvalpen eller hvad det er som gør, at mange tyr til internet foras i stedet for dialogen med opdrætter.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Men mange hunde er resultat af "det kunne nu være hyggeligt med et kuld hvalpe" eller på anden vis en opdrætter der enten ikke ved nok til st vejlede eller er ret ligeglad med hvalpene når først de er flyttet ud
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Ren nysgerrigt spørgsmål.
Min hypotese kunne godt være at det var sværrere for Fru Jensen der har købt en DSG/gravhunde-blanding fra en gennem Gul og gratis at gribe røret og spørge opdrætter omkring hvalpetænder der ikke vil falde ud.
Men det er kun en hypotese fra min side.
jan 2008
Måske man som køber så som køber burde have kommunikation med som en indikator om opdrættet er et sted der er godt at købe.
For hvis man spørger sig selv: Ville jeg ringe til denne person og spørge omkring en øreinfektion jeg opdager min hvalp har når jeg får den hjem eller ville jeg hellere gå til andre personer? Og hvis svaret er at man ikke ville ringe til opdrætter, så er det måske ikke stedet man skal købe hvalp?
Eller er det ikke så vigtigt med kommunikation mellem opdrætter og køber?
Køber kan jo sagtens komme hjem med sin hvalp og så er det jo egentlig ikke nødvendigt med kontakt til opdrætter derfra.
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Jeg skriver af og til lige en lille update til min opdrætter. Det er ikke noget krav fra hende, men jeg synes nu det er hyggeligt lige med en lille mail i ny og næ.
Til sommer skal Icon have tjekke hofter, albuer, ocd og er jeg i tvivl om noget ville jeg da bare skrive til hende, for jeg ved hun hjælper gerne. Det samme hvis nu Icon evt. skal indgå i avl, så vil jeg da tage hende med på sidelinien hvis jeg er i tvivl om noget. Jeg ved hun brænder for racen og det er nok også forskellen på at købe ved en opdrætter kontra hundehandler eller en der har fået et "hyggekuld" som det så populært hedder.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Hvis der er noget vi er i tvivl om, så spørger vi hende. Nogle gange kan hun hjælpe, andre gange sender hun os videre. Tit er det racerelaterede spørgsmål, fx hvordan de skal opstilles til udstillinger, hvordan vi skal børste, hvilken shampoo vi skal bruge osv.
Vi bor heldigvis tæt på også, og min far kender hende gennem arbejdet, så det er mere end blot køber-opdrætter-forhold. :o)
Men selvom vi får meget hjælp af hende og hendes venner, så spørger jeg indimellem også herinde, hvis der er noget jeg er i tvivl om. Fx for at få andres erfaringer eller gode råd. Ikke fordi jeg ikke stoler på opdrætter, men fordi det bare er rart at få fleres øjne på sagen. :o)
maj 2004
jan 2008
Igen af fuldstændig nysgerrighed og ikke ment på en dømmende eller fordomsfuld måde: måske en der har hund uden tavle, men hvor hunden heller ikke er købt hos familie eller venner (så falder kontakten måske på en anden måde) har lyst til at svare på; ville du tage kontakt til din opdrætter med spørgsmål eller andre ting? Hvordan er din kontakt med opdrætter?
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Fie havde ikke og havde ingen kontakt med opdrætter, men det var jo nok ligeså meget min egen skyld.
Floyd´s opdrætter er super, der bliver svaret på alle mine spørgsmål ( også de dumme) *G*, massere af råd og vejledninger.
maj 2004
Luna har vi købt af en vi ikke kendte på forhånd - og nej, vi kunne ikke finde på at kontakte opdrætter om noget som helst. Vi har ikke haft nogen kontakt med dem, siden vi købte hende. Vi har mailet til dem og sendt billeder, men ikke fået noget svar. Så nej, dem er der ingen kontakt til. :o)
Men Chessies opdrætter har vi meget kontakt med, både om hundene, problemer og hverdagsting generelt. :o)
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Den tredje, som jeg netop har bestilt, hendes opdrætter spørger jeg allerede om ting og det vil jeg givet is blive ved med men jeg har også kendt hende i mange år, ved at hun er fantastisk og at hun ved ALT ca :lol:
jan 2007
Men det er da heller ikke alt jeg ville kontakte opdrætter omkring -Reiki har en god opdrætter som gerne hjælper med råd og vejledning, men jeg forventer egentligt ikke at opdrætter kan hjælpe med hvad som helst -opdrættere er altså heller ike alvidende.
Og opdrættere skal jo osse starte et sted, så at man er opdrætter betyder ikek atman har 50 års hunderfaring på bagen -jeg forventer self at opdrætter, uanset om det er første eller 10. kuld, har sat sig godt ind i racen, de helbredsmæssige problemer der forekommer i den osv, men reelt behøver opdrætter jo ikke have større hundeerfaring end jeg selv har -det kan jo være det første kuld...
jan 2008
Enig i at en opdrætter ikke er alvidende. Det kan faktisk gå hen og blive ikke så godt hvis en opdrætter tror det.
Alligevel så har, eller burde, en opdrætter af et kuld hvalpe jo have sat sig ind i den race de opdrætter.
Jeg har f.eks. rigtig mange der spørger mig om det er normalt at deres cavalier ikke spiser så meget. Eller at deres Cavalier har tendens til at reagere meget højlydt ved hvad de synes er smertefuldt (det kan være at træde på et riskorn). Der kan en opdrætter jo gå ind og snakke lidt om racen, hvor f.eks. andre hundejere eller endda dyrlægen ville tage udgangspunkt i hunde generelt. Og det er jo ikke nødvendigvis sådan med den race man har mellem hænderne.
Det samme med hundeopdragelse. Der kan opdrætter jo også gå ind og give lidt erfaring videre ifht den race man har.
Dette er bare eksempler.
Jeg har også kontakt med alle mine hvalpekøbere, så når én f.eks. har spurgt omkring hvalpetænder, så har jeg kunne sige "det spurgte ejer til Frida også om. Og deres erfaring var så at dette hjalp..." eller på andre måder give videre fra andre hvalpekøbere som jo har hvalp i præcis samme alder (dååh når de er kuldsøskende. hehe)
Det kan også være i forhold til temperament at man som opdrætter i de 8-12 uger har set noget ved den enkelte hvalp eller gruppedynamikken som kan give hvalpekøber nogle svar.
Eller i forhold til mad, om der har været nogle erfaringer fra opdrætter med den enkelte hvalp som måske skulle have noget andet mad eller hvad det nu måtte være...
Så nej; en opdrætter er ikke alt vidende, men opdrætteren burde have noget specifik viden omkring den enkelte hvalp, racen, kuldet, anerne m.m. som er guld værd og jeg synes bestemt en sådan viden skal trækkes på.
jan 2007
men der er bl.a. nævnt sådan noget som øreinfektion -der havde jeg altså snakket med dyrlægen, ikke opdrætter.
Jeg synes absolut en god kontakt til opdrætter er positivt. men jeg synes altså osse der er en tendens til at rådet herinde lyder "ring til opdrætter" nærmest uanset hvad der er galt... og det synes jeg egentligt ikke er specielt hjælpsomt. Der er ting som opdrættere ved (ellr bør vide) en masse om og som de forhåbentligt både kan og vil vejlede om... men det er altså ikke alt de kan forventes at vide en masse om... så de er altså ikke pr definition det første sted jeg ville henvende mig ved problemer
jan 2008
Jeg ser nemlig rigtig mange spørgsmål hvor jeg tænker at det mest kompetente svar og dialogen ligger hos opdrætter og køber.
Én af de sidste tråde jeg har skrevet i omhandlede vægten på en cavalier og spørgsmål omkring dette, jeg havde ikke selv tænkt tanken før idag, at egentlig var netop sådan et spørgsmål et hvor opdrætter kunne give mere nuanceret svar på baggrund af anerne til denne hvalp end os på HG.
Dermed ikke sagt at jeg synes man ikke må spørge herinde, selvfølgelig skal man det, men jeg tror det er nemmere at oprette en tråd og spørge på et forum end den mere personlige kontakt til en opdrætter.
Der er bare mange ting som går spildt ved ikke at have denne kontakt.
Men pudsigt vi kan have så modsat oplevelse af det samme forum.
jan 2007
jeg tænker at der er to fløje -dem der mener opdrætter er svaret på alle spørgsmål, og dem der stort set aldrig skænker opdrætter en tanke.
Det er altså længe længe siden jeg har spurgt Reikis opdrætter til råds om noget. Ikke fordi han giver dårlige råd elelr fordi jeg ved det hele, men fordi jeg stiller mine spørgsmål der hvor jeg mener jeg får det med kompetente svar -opdrætter er blot ET af de mennesker jeg kan henvende mig til. Jeg har oss dyrlægen, træner, andre hundebekendtskaber osv jeg kan spørge.
opdrætter hverken kan eller skal vide alt -så hvorfor skal alle spørgsmål som udgangspunkt rettes mod ham/hende?
Hvis jeg har racespecifikke eller avlsrelaterede spørgsmål, så er opdrætter da øverst på listen -men til de fleste andre ting, er det andre folk jeg spørger... og skulle jeg råde en hundeejer til hvor der skulle spørges, ville det i første omgang osse kun være den slags spørgsmål jeg henviste til opdrætter omkring, medmindre jeg tilfældigvis ved at lige netop DEN opdrætter osse er en garvet træner e.l.
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg snakker faktisk mest med mine forældres opdrætter, men det er rent fordi hun rent geografisk bor tættere på og derfor er blevet min trimmer. Hun har også været en kæmpe støtte ifm. udstillinger, som min egen opdrætter går mindre op i og derfor ikke kommer nær så meget rundt, som mine forældres gør.
Jeg ser umiddelbart en direkte forbindelse mellem alle de køb af tavleløse hunde og alle de til tider hovedløse tråde man møder herinde. Kald mig fordomsfuld, det er nok alligevel ikke helt skøvt
ring til din opdrætter!