961 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Agility Agility

Jeg kunne godt tænke mig lidt debat omkring en problemstilling.. Og den kommer her.

Hund på 3 år.
Har grundlæggende lydighed på plads, men er MEGET glad for mennesker og hunde.
Ikke specielt madglad. til en vis grad glad for bold.. Men mister relativt hurtigt interessen.

Problem: Agility - ved den mindste mulighed smutter hund hen til andre hunde. Er venlig.

Hundefører er uenig med træner. træner mener hundene skal have lov at lege midt i træningen.
Begrundelsen er at når de har hilst og leget lidt, så kan de koncentrere sig om det de skal.
Hundefører mener man skal forhindre at hunden forbinder agilitybanen med fri hundeleg.

Byd ind

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Agility
  • #2   16. feb 2014 Okayyyy...

HF bruger den første halve time på kontaktøvelser, stå-sit-dæk og andre småøvelser mellem de andre, der træner agility.

Sætter herefter hunden af ved et spring, går selv om på den anden side og modtager hunden.. Går med hunden fri ved fod til næste spring, hvor hunden bliver sat "stå, HF går om på den anden side af springet og modtager hunden.

Er det en fornuftig fremgangsmåde eller ødelægger man fuldstændigt løbet og flowet ?

• #4   16. feb 2014 Kan man forestille sig at hunden bliver så glad for agility at det bliver en større belønning end kontakt med andre hunde ?
    Eller er det naivt ?

• #5   16. feb 2014 Altså, vi startede med at gå til agility et sted med fri leg. Der havde Laika INGEN koncentration og fokus, og smuttede ret tit fra mig. Så skiftede vi til et træningssted uden fri leg. Og hendes fokus blev strakt MEGET bedre og hun smuttede ikke nær så ofte... Kan dog også hænge sammen med at træningen på sted nr. 2 var MEGET bedre og meget mere hundevenlig :b

Men jeg kan ikke rigtig se hvad fri leg skal gøre godt for... Min hund skal vide at den skal koncentrere sig om mig, når den er på en agilitybane... Ikke pjatte rundt med andre hunde.
    Der var også tit problemer det første sted, fordi ikke alle hundene kunne enes... Ikke skide smart måde at starte træningen på smiley

Men måske det er forskelligt fra hund til hund. Jeg kan bare ikke se hvordan mine skulle få gavn af at lege med andre hunde på en agilitybane... De kan jo lege med mig, når vi træner banen smiley

• #7   16. feb 2014 Jeg har lige fået et baby holdt (6-12 måneder) og de leger ikke før træning. De skal arbejde, og ikke hilse/lege/snakke når de står og venter på det bliver deres tur.
    Efter timen kan de slippe hundene hvis de har lyst. (når alle forhindringer er pakket væk)

Det har altid foregået sådan hvor jeg har trænet, at leg er efter timen, ikke før eller under.

• #9   16. feb 2014 Lydigheden er for at få kontakt.
    De første 15 minutter ænser hunden ikke føreren.
    Først når der er god kontakt begynder den egentllige agility træning.

Bonus info... det er 3. gang hunden er til agility. Føreren har løbet ag med tidligere hund.

Vil det være bedre at køre lige på springene med det samme.. Evt med lang line i starten ?

• #10   16. feb 2014 Hunden har været ude at gå, løbe og træne lydighed en lille time inden ag timen startede

• #12   16. feb 2014 Der hvor vi går til agility får hundene et "frikvarter" inden vi går igang med træningen, og det fungerer helt perfekt - alle hundene er fokuseret på agilityen bagefter smiley så helt klart - hilse først - fokus bagefter smiley

profilbillede
  • #13   16. feb 2014 Hunden skal ikke have lov til at smutte. Eventuelt kan den få et håndtag i halsbåndet, så den ikke har mulighed for at smutte.
    (Ved godt at der kan være et problem med sikkerheden iført halsbånd og håndtag, så ville lade den løbe et par tuneller, bord, evt. feltforhindringer).

Samtidig ville jeg arbejde på at finde nogle belønninger der kan bruges. En belønning kan få højere værdi, hvis hunden modtager den inden den gør noget den hellere vil. Hvis det hunden allerhelst vil fx er, at løbe efter en fugl eller hilse på et menneske og man kan få hunden til at spise en godbid umiddelbart inden den får lov til det andet, højnes godbiddens værdi.

Der kan muligvis også lede efter en supergodbid eller et fantastisk legetøj, der slår alt andet og som kun bruges til agility.

Til træningen ville jeg i en periode, træne ultra-korte pas, men med høj belønningsfrekvens.
    Hunden skal helst tænke "mere, mere, mere" når den ikke træner.

Al belønning kommer fra ejer, det vil sige, at hvis hunden skal lege eller hilse på andre, skal den gøre noget for det og have lov.

Jeg har set mange gange at hunde der har trænet agility noget tid, bliver meget interesserede i det. Også hunde der i starten gik på besøg hos de andre.

• #14   16. feb 2014 Carina - virker da lidt underligt at i springer med snor på ?

• #15   16. feb 2014 Det var et af hans allerførste spring smiley vi er først startet her i år smiley men vi springer uden snor nu.. det var kun de første par spring, hvilket uheldigvis er de eneste vi har billeder af smiley

• #16   16. feb 2014 MB. Fri i snor lyder som en god idé. Det skal prøves.
    Skal HF belønne så snart der ikke pives, hyles og springes rundt eller når hund kigger på HF men stadig piber eller når hund forholder sig i ro og har fokus på HF ?

Altså skal man belønne når det er bedre eller når det er som det skal være ?

• #17   16. feb 2014 Tak for input Randi.
    Noget af problemet er at kontakt med andre hunde har langt større værdi end godbidder og legetøj.

• #19   16. feb 2014 Fantastisk. Tak.

Flere bud er velkomne

• #20   16. feb 2014 Jeg tænker det samme som Maj-Britt..

At lade hunden opfører sig som en spade i snor, og gerne komme før tid, så man rigtig har tiden til at "vente"..

og belønne ved kontakt smiley

• #21   16. feb 2014 Hvis der er plads til det på holdet, kan man jo godt bruge en anden hund som belønning. Ved dog ikke helt hvordan jeg selv ville få dettil at fungere på et alm hold.

Hvis man bruger belønninger af den slags,er det vigtigt at hunden forstår et signal til at Nu er det tilladt, ellers ryger timingen fuldstændig. Det er iøvrigt alt for besværligt at bruge den slags belønninger i det lange løb, men hvis man bare bruger dem en gang imellem og hunden har en forventning om at den kan tjene det den allerhelst vil have, kan det sagtens bruges.

Jeg har blandt andet brugt det at snuse, at løbe efter fugle og at grave huller som belønninger.

Jeg vil gerne have, at mine hunde tror, at de kan få hvad som helst i hele verden,de skal bare gå gennem mig. Hvis man forsøger at stjæle det, får man intet!

Når hunden tror den kan det, arbejder den røven ud af bukserne også selv om det kun er hver 25'ne gang den får lov at hilse på andre hunde eller hvad det nu er den helst vil.
    Her Soko, der bliver belønnet for en twist med at snuse

http://youtu.be/MjLKAPvIug8

• #22   17. feb 2014 Da jeg gik til agility med min fars Korthårede Hønsehund Yuki havde vi også problemer, 2 af slagsen. 1. hun er jagthund og bruges på jagt af min far, så når hun fik fært når vi trænede var der ikke så meget at stille op. 2. hun elsker andre hunde og vil vildt gerne hen til dem efter hvert spring. Ved os var banen hegnet, så når Yuki skulle løbe gik de andre om på den anden side af banen. Jeg havde snor på Yuki de første mange gange for at være sikker på at hun ikke løb over til de andre, for får hun heldet har det været en succes at løbe over til de andre. Der var altid fri leg efter agility mens førerne pakkede banen sammen. Det fungerede super for os

• #23   17. feb 2014 Hvis den træner lydighed i en time før agility træningen kan jeg godt forstå den ikke kan koncentrere sig så er dens hoved jeg fyldt op. Start istædet med kontakt øvelser.

Kommentér på:
Agility

Annonce