{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.347 visninger | Oprettet:

Blod - Når han tisser? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag opdaget at Vaks havde blod under maven. Jeg ved, at han ikke har haft det andre gange, så er ikke helt sikker på, hvor det kommer fra. Men da vi lige har været ude, og jeg intet umiddelbart sår kan finde, så ved jeg ikke helt, hvad det kan være udover at være kommet, når han har tisset?

Der var ikke meget, bare et par røde totter under hans mave.

Jeg ved ikke, hvad det kan skyldes, min første tanke var blærebetændelse eller dillertjavsbetændelse.

Før nogen skriger dyrlæge, så er dyrlægen kontaktet, men eftersom at jeg er meget short på penge denne måned (2800 kr og en transport på 1½-2 timer om dagen til skole), så vil jeg lige snakke med dyrlægen over telefon først, og de havde ingen smådyrsdyrlæge til rådighed før omkring kl. 13 i dag.
Så nu spørger jeg lige jer først, for nogen må da have oplevet noget lignende.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blod - Når han tisser?
  • #1   12. feb 2014 Sjat tisser han? Altså ofte hyppighed?

• #2   12. feb 2014 altså... han tissede meget længe i morges, like.. alt han kunne, men det er fordi han kun lige hurtigt kommer ud og tisse så tidligt om morgenen. Men det var én stor pøl uden stop, så det vil jeg ikke tro, at han gør?
    Men han er jo en hanhund, så han løfter altid ben op af alt, også selvom han ikke har mere tis, så det er ikke lige noget, jeg har lagt mærke til på nr. 2 tur. Jeg lagde først mærke til blodet lige før vi gik ind.

• #3   12. feb 2014 aflever en tisprøve hos dyrlægen, så stixer han den, og er det infektion får du noget medicin med hjem til 8dage.

• #4   12. feb 2014 Åh ha... hvordan i alverden skal jeg få taget sådan en fra det lille kræ?

- Men i al fald så snakker jeg lige med dr. dyr her lige omkring kl. 13. Nu har han jo været ude for nærmest ingen tid siden, så...

• #5   12. feb 2014 Suppeske smiley

• #6   12. feb 2014 Nu er det ikke for at male fanden på vægges, men det samme skete med vores hanhund....

Han tissede blod, og tissede ofte... Kæresten var ved dyrlægen hvor han fik noget penicillin med hjem til behanlding af blærebetændelse.
    3 uger senere var der ikke sket nogen bedring, og han tog til dyrlægen igen... Fik noget stærkere med hjem, dog også uden resultat.
    Kæresten var sikker på at det var noget andet der var galt, så han prøvede en anden dyrlæge.

Den anden dyrlæge lavede en scanning, og fandt 3 store blæresten i blæren + 2 i selve tissemanden.
    Han kom på operationsbordet med det samme, men desværre kunne stenene i selve tissemanden ikke fjernes, da de havde sat der for længe og sad fast i selve knoglen.
    I stedet lavede dyrlægen et hul inden urinen nåede til tissemanden, og førte urinrøret ud der, og fjernede stenene i blæren.

3 uger senere skulle stingene fra "tissekonen" fjernes, og alt så heldigvis fint ud. Han tissede ikke længere blod, og der var fin tryk på strålen smiley
    Og hanhunden går nu under navnet "tæven" smiley

Det jeg eneltig bare vil sige er, at blod i urinen skal tages alvorligt...

• #7   12. feb 2014 Vaks har ALTID løftet ben rigtig meget, lige siden han kunne, også selvom han ikke har mere tis tilbage. Så han tisser egentlig ikke ofte, han løfter bare benet ofte, når vi er på tur. Han gør det for at markere, ikke fordi han reelt set skal tisse, for skal han bare ud at tisse på trappen, så tisser han jo bare én stor pøl.

Og jeg tager det meget alvorligt. Men som sagt er der ingen ændring i hans adfærd som sådan, han virker ikke til at have problemer med at tisse, han tisser ikke oftere og sådan noget. Men jeg snakkede med dyrlægen om det, som sagde at det kunne være... well, alt, hun nævnte også blæresten, blærebetændelse, prostata og så videre.
    Jeg fik at vide, at jeg skulle holde øje med om det blev ved med at være, fordi det nogen gange kan være noget så simpelt som en lille rift på hans tisser, som jeg ikke kan se, og med hans "jeg skal gnide mig op af alt, når jeg skal tisse på det", så vil det ikke overraske mig.

Jeg holder øje i 2 dage mere, og er det ikke bedre fredag morgen, så får dr dyr et kald igen, for så tror jeg ikke på, at det er en rift.
    Og jeg vil så forsøge at tage tisprøver de her to dage, så jeg er forberedt, hvis det skulle være.

Forresten, hvordan opbevarer man sådan noget? I en lukket beholder og så i køleskabet som man selv gør eller?

• #8   12. feb 2014 Hanhunde får meget sjældent blærebetændelse! Det er hvad jeg fik at vide, da min stakkels hanhund havde symptomer i den retning en aften for 3 uger siden. Min kunne så slet ikke tisse selvom han prøvede (samme eftermiddag havde han tisset massere af gange uden problemer). Jeg ringede til dyrlægevagten med det samme og fik svaret at hanhunde yderst sjældent får blærebetændelse og jeg skulle komme med min hund med det samme, da det jo kan være livstruende ikke at kunne tisse (og min hund så altså heller ikke ud til at han synes det var nogen superfed tilstand!). Så vi fløj afsted til vagtdyrlægen. Fik taget et røngtenbillede, der afslørede at blæren var fuld af sten smiley og man kunne så også se synderen, der havde sat sig fast og blokerede urinrøret. Vovsen kom i narkose og fik lagt kateter og skyllet stenen tilbage i blæren - og tømt den for urin. Næste morgen var den så gal igen, så jeg valgte at få ham opereret og få fjernet stenene istedet for at forsøge at opløse dem med specialfoder, da jeg jo ikke synes at han skulle opleve ikke at kunne tisse gentagne gange.
    Min tisser fint igen nu med tryk på strålen smiley Han skal så formegentlig have et foder, der modvirker stendannelse resten af livet, da de er i forhøjet risiko hvis de først en gang har haft blæresten.
    Så altså problemer med tissetøjet på hanhunde skal tages alvorligt.

• #9   12. feb 2014 Urinprøver skal være MEGET friske hvis dyrlægen skal kunne bruge dem til noget. De skal tages umiddelbart inden de skal bruges.

• #10   12. feb 2014 Hmm... Ja, har aldrig prøvet det før, så ser det meget svært at tage en umiddelbart inden. Det virker svært nok i forvejen, Vaks stopper som regel alt hvad han har gang i, hvis man kommer for tæt på...

• #11   12. feb 2014 Men som sagt, han har ingen problemer med at tisse overhovedet. Der er... intet der. Han spiser og drikker, som han plejer og affører på den ene og den anden måde også som han plejer.

• #12   12. feb 2014 Da min var til tjek hos dyrlægen en uges tid efter operationen skulle han også aflevere en urinprøve. VI gjorde følgende: Sørgede for at han skulle tisse da han kom: han havde fået en del at drikke i løbet af morgenen og var ikke blevet luftet ca 2 timer inden. Jeg gik ind og sagde at jeg var kommet (uden hund), så gik veterinærsygeplejersken og jeg ud og hentede ham i bilen og fandt en god pæl at lette ben op ad, sygeplejersken stak 'tisseflasken' ind under ham da han lettede ben. Hun har jo prøvet det før så hun kunne lige teknikken smiley Og jo, to gange stoppede han strålen fordi hun stak den der tingest ind under ham. Tredie gang holdt han sig ikke tilbage, men tænkte vel 'når det nu ikke kan være anderledes og man skal tisse så må damen finde sig i at jeg tisser på hende.....' smiley

• #13   12. feb 2014 Tror Vaks ville være mere interesseret i hende end at tisse på pælen, LOL.
    Men ja, jeg må vel bare finde ud af det, evt aftale noget med dem i den dur. Der er ikke så langt, så kan heldigvis bare gå derover og så bære ham, så han ikke får tisset, lol.

• #14   12. feb 2014 Hvis en af mine hunde pissede lidt blod,så røg de af sted til dyrelægen.

• #15   12. feb 2014 Jeg ville tænke blæresten eller noget med prostata. Ring til dyrlægen og få en tid og hør om du skal have urinprøve med.

• #17   12. feb 2014 Micheal: Klart, men nu vil jeg lige se, om det er et engangstilfælde. For hvis der ikke er noget, når jeg nu går ud med ham igen, så vil jeg altså ikke rende til dyrlægen med det samme.

Jeg burde måske være mere hys, men holder i hvert fald ekstra godt øje nu, når vi skal på tur. Så kan det være, jeg bare ringer til dyrlægen og beder om en tid, hvis det stadig er der.

• #19   12. feb 2014 Ja det er jo dit valg.Jeg er LANGT!! fra enig med dig.

• #20   12. feb 2014 Har lige været igennem det med Chessie.

Hun tissede fint om morgenen, men op af formiddagen kunne hun pludselig ikke tisse, selvom hun prøvede. Der så ud til at være lidt blod i urinen, men det var svært at bedømme, eftersom hun lige var kommet i sin første løbetid - så det kunne jo være derfor. Vi fik en akuttid hos dyrlægen, men kunne ikke få en tisseprøve inden. Hun stoppede nemlig også så snart vi kom hen til hende, og så havde hun jo i forvejen svært ved at tisse.

Men da vi kom til dyrlægen fik vi en bakke, til at stikke ind under hende - og hun satte sig så snart hun kom udenfor, og skulle tisse så meget, at hun ikke havde tid til at lægge mærke til os. Så måske du er heldig, at Vaks gør det samme? :o)

Det viste sig at hun havde blærebetændelse.

• #21   12. feb 2014 jeg tænker også blæresten og selvom det er småt med penge en måned kan man altid snakke med dyrlægen om afbetaling smiley

• #22   12. feb 2014 Nå, det er der stadig nu efter tur 3 i dag, så jeg vælger at give dr. dyr et kald nu.

Som sagt ville jeg bare lige se, at det var mere end én gang. Og så vil jeg få snakket med dem om, hvorvidt det kan være blæresten, for så skal der vel tages røntgen?
    Jeg ved intet om det her, så... håber bare den her dyrlæge er god, vi er lige flyttet jo ):

• #23   12. feb 2014 pøj pøj og rigtig god bedring med ham smiley

• #24   12. feb 2014 Har en tid 15:15 i morgen og skal tage en tis-prøve med til dem, hvilket nok skal være tilpas svært at få på det lille dyr, lol.

• #26   12. feb 2014 Jeg har absolut ingen erfaring med det, så det er noget af en udfordring. Men må vel bare finde et eller andet lille plastik krus af en art og så må vi se.

Har dog læst, lige nu, at blærebetændelse kan forekomme på især gamle hanhunde. Og Vaks er jo snart 7 år gammel, så krydser fingre for at det "bare" er det.

• #28   12. feb 2014 Tak!

• #29   12. feb 2014 Jeg læste på et tidspunkt om en herinde som havde et super smart trick! Hun fangede tisset i en suppeske (suppeøse? Hedder det vel egentligt). Se, det synes jeg var smart!
    Har aldrig prøvet det, men hvis jeg en dag skal bruge en urinprøve fra Charlie, så vil jeg ihvertfald forsøge mig med det trick smiley

• #30   12. feb 2014 Det får jeg aldrig min mor til at gå med til, ahaha. Det er hendes suppeøser jo.

• #31   12. feb 2014 Det kunne jo være man kunne finde en billig en et eller andet sted? smiley
    Jeg ville nok heller ikke bruge den samme som jeg bruger til maden smiley

• #32   12. feb 2014 Ja, men ved ikke lige hvor man finder sådan en til små penge her, LOL. Er lige flyttet hertil i December ^^

• #33   12. feb 2014 Man kan garanteret få dem i Tiger, Søstrene Grene, IKEA eller sådan noget. :o)

Ellers så kog den et par gange, så går det nok. smiley

• #34   12. feb 2014 Ja, men ved ikke hvor sådanne ligger her i området </3
    Men nej, den med kogning, den vil min mor aldrig gå med til alligevel ^^ Må bare finde et eller andet plasticglas eller noget i den stil. Vi burde have nogen, hvis vi altså kan finde dem.

• #35   12. feb 2014 Skide godt
    Alexandoria

God bedring med vovsen smiley

• #36   12. feb 2014 Jo tak ^^
    Han betyder jo alt for mig, ville aldrig lade ham lide.

• #37   12. feb 2014 Har du været hos dyrlægen ?

• #38   12. feb 2014 Nej, skal i morgen kl. 15:15.
    Det var lige der de hurtigst kunne give mig en tid.

• #39   12. feb 2014 Håber du er sød at komme med en opdatering smiley

God bedring smiley

• #40   12. feb 2014 Skal nok komme med en update! ^^

• #41   13. feb 2014 Så er der update.

Der var ikke umiddelbart tegn på hverken blod eller andet i urinen. Intet med hans lever eller noget. Dyrlægens bedste gæt er urinsten, så vi er sendt hjem med et glas, som jeg har fået at vide hvor meget der skal være i, så han kan finde ud af, om det er det.

Til gengæld havde han 39,2 i feber, og derfor fik vi nogen piller med.

Og om kræet nu ikke også havde tabt sig! 3,7 kontra hans 4,5 sidst vi var til dyrlægen... Jeg må nok begynde at proppe brød med leverpostej i ham et par gange om ugen, så han kan tage lidt mere på igen. Men han har altid været til den tynde side, og regulerer selv, hvor meget han spiser.

Men udover det, så synes dyrlægen bare, at han var slank og umiddelbart rask udover det nævnte. Han var dog noget bange for ham efter temperaturtagningen, lol. Men sådan har han altid været overfor dyrlæger, så... Intet nyt der.

• #42   13. feb 2014 Fik han taget blodprøve siden han kunne sige det ikke var leveren?

• #43   13. feb 2014 Nej, det var ud fra hans urin. Kan godt ske, det var nyrerne, nu jeg tænker over det...

Må have blandet det sammen, for nyrerne giver sq da mere mening? Uanset hvad, så mistænker han urinsten.

• #44   13. feb 2014 Det kan det også sagtens være, håber det bedste smiley god bedring

• #45   13. feb 2014 Håber jeg også! ^^ Dyrlægen virker i hvert fald super dygtig.

• #46   17. feb 2014 Så er der opdatering igen.

Vaks' tis har simpelthen været for basisk, og det har dannet urinsten. Det vil så sige, at han skal på speciel diæt, og så får han lige lidt mere antibiotika, da han regner med, at det er opstået som følge af en infektion.
    Det skal han være et par måneder, og så skal jeg tage endnu en prøve, som skal indleveres for at se, om det er helt væk.

Jeg får nok en dybere forklaring i dag, når jeg tager ind til ham ved 17-tiden. Er jo i skole lige nu, så der blev kun lige ringet til mig.

Havde lige håbet på, at det var noget lidt billigere, men er glad for, at det ikke var noget værre. Håber bare, at det ikke er så dyrt, at jeg skal låne af mine forældre, men bliver det nødvendigt, så må det jo være sådan.

• #47   17. feb 2014 Det undre mig de ikke scanner ham? For de kan jo ikke se hvor store stenene er og om de skal skylles ud ?

• #48   18. feb 2014 Det er kun fordi, det ikke er værre. Han har jo ikke problemer med at tisse overhovedet, der kommer masser ud, og på baggrund af at blodet først kom til sidst på tisseturen, så er han sikker på, at det kan klares med foderet.

Der var jo heller ikke blod i prøverne, jeg fik taget og ingen tegn på betændelsestilstand før han fandt nogen lidt sjældnere krystaller, som kunne indikere, at en infektion havde været af en eller anden slags.

Men altså.. hvis han bliver ved med at bløde (Burde jeg tjekke flere gange om dagen, men det har jeg ikke lige gjort) eller viser tegn på besvær ved at tisse, så ringer jeg jo fluks til dyrlægen.

Kommentér på:
Blod - Når han tisser?

Annonce