{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.229 visninger | Oprettet:

At finde gejsten frem {{forumTopicSubject}}

Vi er lige begyndt til rally. Dette indebærer selvfølgelig også, at der skal trænes nogle ting hjemme.
Jeg har lige været ude og træne (plads) med ham, og kræet ligner en der virkelig ikke gider det man laver med ham.
Hvordan i alverden får jeg ham til, at synes at det er det sjoveste i verden?
Jeg forsøger virkelig med min stemme og kropssprog, at vise ham at det vi laver er sjovt.

Vi har før trænet agility, og der synes jeg ikke problemet var der. Tværtimod kørte han rigtig højt, når vi trænede det. Jeg ved ikke om det kan være fordi det er sværere at fokusere og koncentrere sig, når man træner udenfor.
Jeg er lost, og det gør mig trist, at se min hund uden gejst for det han laver.
Han er en meget rolig hund normalt, men dette er vel ikke ensbetydende med, at man pludselig ikke synes det er sjovt at træne.

Måske jeg ikke skal træne det, når han lige har været ude og gå 40 min. Måske dette er en del af problemet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At finde gejsten frem
  • #1   8. feb 2014 Nu er plads jo en ret "<dæmpende" øvelse og jeg synes ikke det kan sammenlignes med AG... Bruger du legetøj til belønning og kan køre ham op i gear med det evt?

  • #2   8. feb 2014 KD- Ja du har ret smiley Men hunden skal da ikke ligne en der udelukkende gør det jeg beder ham om, men ikke synes at det er spor morsomt.
    Jeg har endnu ikke formået at lære at belønne ham med legetøj. Legetøjet mister værdi for ham, så snart vi kommer udenfor.


  • #3   8. feb 2014 Nej nej det er vi skam helt enige i smiley

    Måske du er komet til at køre det surt fordi du har været for fokuseret på om han sidder LIGE hvor han skal?


  • #4   8. feb 2014 Det er først siden torsdag vi er begyndt at træne det, så tror ikke det er derfor :S
    Problemet er mere når vi går plads. Men jeg tror vi forsøger at træne det lidt forfra. Han hænger nemlig meget i hans plads, så måske hans manglende motivation også stammer fra at jeg bliver frustreret. Synes skisme aldrig at han hængt så meget, som han gør nu.


  • #5   8. feb 2014 Det kunne meget nemt hænge sammen. Hvis du har en hund der er meget følsom fornemmer han med det samme at du ikke er glad...

    Prøv og sætte forventningerne ned.. Træning går jo aldrig lineært fremad smiley Det er en rutsjebane hele vejen igennem smiley


  • #6   8. feb 2014 KD- Han er meget opmærksom på mit humør. Jeg tar et skridt tilbage og ser om jeg kan få rettet ham ind på den måde smiley
    Det der frustrerer mig er mest, at jeg ikke aner hvordan jeg skal træne det.


  • #7   8. feb 2014 Hvor længe træner du ad gangen?

    Belønner du efter hver tilfredsstillende øvelse?



    Du skriver at du forsøger at vise ham at det I laver er sjovt. Det er måske en lidt gal indgangsvinkel.
    Prøv at hold fokus på at få ham til at FØLE, det er sjovt.

    Og så ville jeg selv gå all in på at få lært ham at bruge legetøj som motivation. Det kræver noget arbejde, men hvis hunden generelt gerne vil lege, så kan man løfte den enormt ved at bruge det i træning.


  • #8   8. feb 2014 Vi trænede vel 10-15 min. Gik rundt i 5 min og trænede så yderligere 5 min.
    God pointe for ja han skal jo netop føle at det er sjovt;)
    Altså jeg har førhen været meget nærig med at give godbidder. Jeg forsøger nu, at give dem oftere.

    Han vil gerne lege trækkelege med hans bamser. Men jeg føler det er så sindssygt svært at anvende udenfor, fordi han er interesseret i alt muligt andet. Legetøj mister helt sin værdi. Og jeg mangler en til at kunne guide mig i det.
    Den adfærd han viser, når vi leger er lige præcist den jeg gerne vil have at han skal udvise under træningen.



  • #9   8. feb 2014 Et par skridt, som måske kan hjælpe dig, hvis du er villig til at trække den så langt.

    I forhold til godbidderne - han skal være sulten, når du træner. Det giver rigtig god mening at han udelukkende får mad i træningssituationer.
    Det kræver også at det han får har så stor værdi for ham, at han rent faktisk FØLER sig belønnet.

    Så når du skal træne må han under ingen omstændigheder være i nærheden af en mæthedsfølelse.

    Hvad angår legetøj, så skal du finde en ting (vi bruger en bold på snor fordi det er let at have med at gøre), som kun findes frem når I træner. Noget han ikke har adgang til selv og som han ikke selv kan vælge til.
    Den ting skal blive jeres magiske legetøj, som kun er sjov, når Mor er i den anden ende.

    Og så skal du i gang med at træne teknik i trækkelegen. Det er ikke så ligetil som det lyder.

    Hunden skal jage bytte, springe efter bytte, fange bytte, kæmpe om bytte og vinde bytte.
    Dette stimulerer enormt og får man den rigtige teknik, så bliver det top motiverende for hunden.

    At være nærig med godbidderne er FORBUDT. Du skal være en foderstation og skal altid når nyt indlæres starte med at belønne max for minimum.


  • #10   8. feb 2014 Det er VIGTIGT at han HVER eneste gang han gør noget rigtigt får sin belønning PROMPTE.

    Rigtig mange holder en lille kunsterpause inden der belønnes - den skal falde i det mikrosekund hunden udfører sin opgave.

    Også selvom man har ført den med en godbid på næsen på rette plads.

    Dit problem, som jeg har set beskrevet i en anden tråd, kan løses ved at du i en længere periode fører hunden både grundstilling og i jeres fri ved fod. Så kan du helt og holdent selv bestemme positionen og du kan belønne ofte undervejs.


  • #11   8. feb 2014 CH- Jeg ved ikke hvordan jeg skal føre ham, når vi begynder at bevæge os. Hunden er jo forholdsvis lille (15kg).

    Jeg vil virkelig gerne lære ham de her ting, så jeg er villig til at gøre meget. Problemet med at belønne med legetøj er, at jeg går død i det, når der slet ingen fremskridt sker.

    Ja jeg er en af dem der holder en lille pause inden jeg begynder :s

    Nu har vi lige trænet plads på en anden måde indenfor, og der er ingen problemer med at være motiveret for øvelsen.

    Vi træner teknikken indenfor og det går rigtig godt, det svære er at overføre det til udenfor.


  • #12   8. feb 2014 http://www.hundegalleri.dk/video/traening/39411-til_bella_med_jackpot

    Måske dette kan give et billede.

    Hunden er hvalp, så hun er ikke så langt fremme i træningen smiley


  • #14   8. feb 2014 Kortere træningspas, flere belønninger, brug leg om muligt, alternativt leg med maden (kast med den, lad hunden jage den i din hånd). Nu kan jeg se du har en cocker, så kan du evt. bruge det et snuse eller apport som belønning.

    Men vigtigst: kortere træning, flere belønninger.



  • #15   8. feb 2014 Når du siger at det går skidt udenfor og han samtidig er følsom er du måske kommet til på et tidspunkt at lade en frustration gå ud over ham (det er ikke hermed sagt at det er noget fysisk eller verbalt), og det tror jeg vi er mange der kommer til!! Når han så er følsom, så går der noget tid før han helt tror på at du nu også vil være god hele vejen igennem.

    Jeg FORESTILLER mig. Kan jo ikke drage nogle konklusioner, at du, når I er inde tænker på hyggetræning. Det er tricks og lige en hurtig øvelse og det er det.. Når du går så er det "så NU skal vi rigtig ud og træne".. Det er en helt anden hat du tager på måske?



  • #16   8. feb 2014 Problemet er jo, at vi ikke før har set det som super vigtigt at han kan plads 100% korrekt.
    Har han sat lidt skævt så har jeg bare rettet ind. Den går ikke længere fordi man ikke må gøre det til rally. Hvorfor han pludselig hænger bagud når vi begynder at gå, har jeg ingen forklaring på.

    Tina- Ja måske du har ret smiley Vi prøver at variere gåturen lidt mere.

    Men under en øvelse som plads belønner jeg så bare med leg bagefter?


  • #17   8. feb 2014 På den film CH linker til belønnes hunden med bolden oppe i luften. Det er vigtigt når din hund ikke er så motiveret at du kører legetøjet nede på jorden. Aldrig hen mod hunden.. Forstil dig en mus eller harer. Den ville aldrig løbe mod hunden.

    Når hunden fanger byttet skal du som CH meget fint forklarer "bryde" (mangel på bedre ord) med legetøjet. Altså trække, ruske let (kunne forstille mig han er blød i munden?). Vær' obs på du ikke har hovedet helt henne ved ham. Aller bedst hvis du kan ligge nede på knæ / sidde på hug og ikke bøje dig over ham, men holde den armslængde du kan få.

    Så er det vigtigt at han vinder den. Det er ham der skal trække den ud af hånden på dig, så hvis han er meget blid skal du holde meget let fast. Når han har vundet så løb nogle skridt mens han får lov at bære sit bytte.. Ros og vær' glad smiley


  • #18   8. feb 2014 Ikke rusk. Seje træk, der stimulerer hunden til at trække mod.

    Det er faktisk teknisk set det, der er sværest at lære.

    Aldrig fra side til side...


  • #19   8. feb 2014 Åh.. Tak CH.. Selvfølgelig ikke sådan noget vild rusk smiley

  • #20   8. feb 2014 KD- Han er meget blød i munden smiley Hvis nu jeg anvender en bamse uden fyld. )Man kan få sådan nogle flade nogle der er lavet til at blive rusket i). Må jeg så ikke lege med hans andre bamser, når vi bare leger for sjovt?

    CH- Hvordan belønner jeg, (under lineføring) på den måde med en hund der er mindre?


  • #21   8. feb 2014 Du bøjer dig smiley

    Der skal altid være kontakt mellem din hånd (med guf inden i) og hundens næse. Og så går du faktisk bare og fodre.

    Når du løber tør for guf i hånden, så retter du dig op, vender fronten mod hunden, afbryder dermed øvelsen, fylder op, og sætter hånden på snuden igen, går videre.


  • #22   8. feb 2014 Leg bare med bamserne - men prøv at øv dig i at stimulere et træk fra ham og uden rusk overhovedet.

  • #23   8. feb 2014 CH- Shit det er svært at gøre samtidig med at man skal kunne vurdere om hunden er godt placeret hehe.
    Det er fordi den der slaskebamse er den vi plejer at anvende til den slags lege. Jeg tænker at det bliver meget sværere, hvis jeg skal til også at lære ham at gummilegetøj er det fedeste i verden.

    Men vil du foreslå at vi begynder at træne det udenfor nu?


  • #24   8. feb 2014 Kj
    Nu ved jeg ikke om du bruger klikker ? synes oftes det er en fordel med de små hunde da man kan klikke i det helt rigtige øjeblik, istedet for man skal bruge tiden på at få godbidden helt ned til hunden og måske få belønnet for det forkerte.

    Samtidig har jeg så valgt at prøve at indlære fri ved fod med target stick da det er noget bedre for min ryg jeg har kæmpet med at hun svæver ud og ind for at få øjenkontakten når jeg gik oprejst og når jeg så bukkede mig ned trak hun sig . så derfor kom targetsticken i brug og indtil videre ser det ud til at det virker et par gange mere så kommer komandoen på og så yderligere et par gange eller ti så piller jeg targetstick væk.

    Bagom plads er indlært på samme måde og det har fungeret super


  • #25   9. feb 2014 Sabrina- Jeg prøver CH's metode først og så må vi se om min ryg er med på det. Har tænk mig at træne det ret intenst, da det er vigtigt at han lærer det forholdsvist hurtigt .
    Klikker anvender vi ikke, men overvejer meget at begynde smiley det lyder som en god måde at indlære det smiley


  • #26   9. feb 2014 Jep, jeg ville træne det udenfor. Hvor som helst, når som helst, det er muligt smiley

    Hvis godbidden i din hånd er en, hunden finder lækker nok og den er sulten nok, så kan du føre den rundt på alle tidspunkter smiley

    At lege udenfor skal du nok starte med at gøre et sted, hvor der ikke er for mange distraktioner, når nu hunden har det med at vælge legen fra smiley


  • #27   9. feb 2014 Klikkeren er i øvrigt genial, for den muliggør at man får belønnet hunden på PRÆCIS det rigtige tidspunkt. Også selvom man nøler lidt med at give godbidden bagefter.

  • #28   9. feb 2014 Jeg har trænet det med at føre ham idag, og motivationen kommer når man bliver stopfodret med godbidder smiley Motivationen var der bestemt idag, og det
    var på trods af, at han var træt smiley

    CH har du nogen anelse om hvor længe det tager at indlære, hvis man træner det intenst? Er lidt spændt på at se hvordan det kommer til at gå til rally næste gang.

    Jeg begynder at træne ham på klikkeren smiley


  • #29   9. feb 2014 Det kommer an på udgangspunktet.

    Vi bruger jo det meste af hundens første leveår til at indlære og derefter at vedligeholde og rette opstået småfejl.



  • #30   9. feb 2014 Men kommandoen kender han jo fint. Jeg snakker lige med min træner om hvordan jeg lige gør det, for kommandoen skal jo bruges til træning.
    Jeg prøver og se hvordan det går smiley Tror problemet måske er at det ikke er blevet ordentligt vedligeholdt. For han har kunne gå plads virkelig fint.


  • #31   9. feb 2014 Kommandoen må KUN bruges, når du har sikret dig, at hunden rent faktisk kan gennemføre den uden fejl.

    Det vil sige, at hvis hunden ikke gør det korrekt selvstændigt, så skal kommandoen udelukkende bruges, når du fører hunden.

    Ellers ødelægger du din træning.


  • #32   9. feb 2014 Ch- puha så får vi måske et problem til træning smiley

  • #33   9. feb 2014 Det lyder ikke rart.

    Hvad forventer du, at træneren vil sige til det?


  • #34   9. feb 2014 Jeg aner det ikke. Det gik fint til sidste træning (som også var første).
    Altså de har selv gjort opmærksom på at hunden skal have en god plads og ikke må sidde skævt.

    Problemet er jo at man anvender plads vildt meget . Men det er jo selvfølgelig plads mens man laver øvelser, og ikke på samme måde som når vi træner det herhjemme. Egentlig lokker vi jo bare hunden med rundt.
    Så måske det ikke ødelægger noget.


  • #35   9. feb 2014 Når du skal have hunden i grundstilling, så bruger du bare en godbid til det. Bare du kun belønner for det rigtige, så er ingen skade sket.

  • #36   9. feb 2014 Ja og egentlig lineføring træner vi ikke rigtigt, for så er der jo andre ting hunden skal gøre imens. Men hunden skal jo så stadig følge føreren og være op ad dennes venstre ben. Håber i hvert fald ikke at det ødelægger noget, for så er det jo meningsløst.

  • #37   9. feb 2014 Men - I gør vel ikke noget, som hunden ikke kan?

    Det er jo ganske normalt at den taber noget på øvelser mens man træner andre ting - men så går man tilbage og "henter" hunden der, hvor den er faldet tilbage til eller retter de fejl som det at træne andre ting kan have påvirket med.

    Hvis hunden ikke kan gå korrekt uden at blive ført, så bliver man jo nødt til at gøre det før man gør ting, der er betinget af at hunden kan gå selv smiley


  • #38   9. feb 2014 Hunden skal jo under øvelserne være i en pladsposition. For at hunden skal være der lokker vi den jo netop. Præcist det samme som jeg nu gør med lineføring.
    Hundene kan jo ikke nogen af øvelserne (vi er et begynderhold). Det er jo netop derfor vi lokker dem.
    Også her skal jeg nok lære ikke at være så næring med godbidderne


  • #39   9. feb 2014 Aldrig nærig med godbidderne smiley

    Hunden skal have løn for det mindste arbejde - siden kan man kræve lidt mere for en godbid, men løn skal der til smiley


  • #40   9. feb 2014 Det gør også at hunden er top motiveret smiley Fremfor sådan en slaske dukke jeg havde at arbejde med igår. Troede en overgang jeg havde fået en forkert hund med mig haha. Men ja, jeg kan da også bare lære at tænke mig om O_o. Det er jo logik for burhøns. Må nok tilstå at det er en dårlig vane.

  • #41   10. feb 2014 CH- han er vildt svær at få til at sidde lige, når vi øver den med at han skal gå bagom. Selvom han bliver lokket, så glider hans bagpart udad og mange gange
    ender han med at sidde skævt. Er det bare et spørgsmål om kun at belønne når han ikke sidder skævt?


  • #42   10. feb 2014 Hund der sidder skævt, beløn med venstre hånd så hunden ikke skal kikke efter din højre lomme, beløn hunden på siden ud af, dvs din hånd med godbidden er på ydersiden sf hunden så den skal dreje hovedet ud og gerne lidt op for at få godbidden, det får de fleste hunde til at rette ind på plads

  • #43   10. feb 2014 Husk beløn med venstre hånd

  • #45   10. feb 2014 Arj. Motivation er noget, der hele tiden skal være med i træningen...

    Drift skal puttes på før, under og efter træning. Motivation kommer af, at hunden VED og FORVENTER at den får noget ud af dens arbejde.
    Sådan skabes "gejst", lyst, motivation for træning.


  • #48   10. feb 2014 Når man fører er fejlmelding ikke relevant eftersom man fører den i rette position.


  • #49   10. feb 2014 Birgitta- Jeg synes du ligger ting i det som jeg ikke har sagt. Jeg render jo ikke rundt og er frustreret hele tiden. Jeg elsker at træne med min hund.
    Vi taler her om en hændelse og jeg har vist aldrig sagt, at min hund ikke er motiveret generelt når vi træner.
    Det er tydeligt at se på din udtalelse, at du ikke ved hvordan jeg træner med hunden. Desuden har jeg aldrig været skuffet over min hund.


  • #50   10. feb 2014 Bodil- Det skal prøves, tak smiley

    Annette- Jamen jeg kan jo lige så godt rette op på det nu fremfor senere smiley Vi træner nogle af se de øvelser vi lærte sidste gang herhjemme smiley



  • #51   14. feb 2014 Jeg vil lige give en lille opdatering her efter vores anden træning i klubben smiley
    Problemet er nærmest ikke eksisterende til træning. En gang imellem sætter han sig lidt skævt, men han er nem at rette ind igen. Han er generelt bare virkelig god at træne med smiley
    Vi snakkede lidt om, at jeg jo må gøre noget anderledes til træningen end hjemme.
    Jeg snakkede med min træner og hvad jeg kan gøre, og hun kom med nogle gode råd smiley

    Jeg vil gerne sige tak for jeres råd smiley Specielt til dig CH, for de metoder du nævnte virker, så dem træner vi videre efter smiley



Kommentér på:
At finde gejsten frem

Annonce