Hvad gør at DU kan udtale dig om hunde... {{forumTopicSubject}}
Nu hvor tråde bliver slettet (igen) når der kommer velmenende råd og konstruktiv kritik, så tænker jeg at en trådstarter nogen gange sidder og tænker *ok, hvad gør lige at DU aner en skid om det her*... og så tænker jeg, måske skulle vi smide den skid på bordet.
Jeg tør da gerne stå ved at jeg har begået mange fejl, og ikke har haft nogen at støtte mig til... jeg har lært af hundene.. og sjovt nok af min ridning.
Min første hund var en yorkie - dengang var jeg lige lidt over 20 år.
Hun var fra et stueopdræt, supersøde mennesker... måske nogen kan huske dem.. Apollos opdræt, som lå inde på Apollovej i en forstad til københavnstrup.
Hun var jo nok den hund jeg begik flest fejl med... alle de der opdragelsesmetoder som man krummer tæer over idag. Heldigvis for mig og hende, var hun en sej lille dame, og jeg var hele hendes univers, og hun fungerede ikke når jeg ikke var hos hende.
Det gjorde så at da hun på sine gamle dage fik sukkersyge, så var det sgu noget af en udfordring. 2 måltider med 12 timers mellemrum, specialfoder, insulin 1 time efter hvert måltid, 'ens' motion hver dag.. og en hund som ikke spiste når mor ikke var hjemme - selvom vi boede hjemme ved min far, som var hjemmegående pensionist. Det krævede godt nok planlægning.
Hund nummer 2... mega brainfart... jeg var ung, dum, og ingen var velvidende nok til at fortælle mig det. Far var schæfer/labrador og voldsomt dominant... mor var irsk setter/dobermann.. og riiiiimeligt tæt på at være angstbider. Igen mega brainfart. Jeg scorede jordens mest usikre hund, hævede man stemmen bare lidt, så gik han i stykker. Nåeh ja, og så fik han da lige parvo, som smadrede hans tarmsystem indtil han var omkring 3 år gammel, så jeg havde en meget tynd hund der udløste de der *blikke*, men han kunne ikke tåle noget af det der gav sul på kroppen uden at få myllerbæ.
Det tog mig nok noget i stil med 1+ år at få ham til at hvile i sig selv, og 'bare' være en følsom hund. Men der var godt nok mange dage hvor jeg ikke havde lyst til at gå hjem, fordi tanken om at åbne døren og se hvad han nu havde splittet ad var uoverskuelig... på listen var bl.a. et drikkeGLAS og en køkkenkniv.
Hund nummer 3 var i en helt anden klasse... mor var riesenschnauzer, og var var ubestemmelig 'christianiahund', hvor vi gættede måske noget collie pga pels og farve/aftegn. Og jotak, her fik jeg kam til håret og skulle huske mine vitaminer, for damen her vidste godt hvem hun var, hvad hun ville og hun var født hvilende i sit eget værd. Da hun var 3 dage gammel, krabbede hun væk fra flokken så hun kunne sove i fred - og det gjorde hun flere gange. Hun lærte mig at samarbejde med respekt - for havde vi ikke gensidig respekt, så kunne jeg rende og hoppe. Vi gik ikke til træning... til gengæld overførte jeg nogen ridebegreber til hende... med tryk, give efter og rose i det eksakt rigtige sekund. Hun endte ikke som min hund, men som min ven, min buddy, min backup i enhver situation.
Det var hårdt da hun kollapsede og 'forsvandt', for en hund med hendes mentalitet, styrke og intelligens.. sådan en tror jeg ikke jeg får igen. Hun var helt unik.
Det bringer mig så til rosinen i pølseenden.. pixel.. som er pekingeser/papillon. Indrømmet, her er viiiiiirkelig sjusket med opdragelsen.. fordi hun er 'lille' (rødme).
Men hun kan de ting som jeg finder vigtigt.. forstå et nej, ikke trække i snoren, og generelt bare opføre sig civiliseret når vi går hjemmefra.... som reeeeeeeegel. Her skal jeg så bare huske at hendes opmærksomhedstærskel er på størrelse med en sommerfugls, så det er op til mig at fastholde hende i en kommando.
Jeg fik først adgang til internettet under hund nummer 3... og det er nok først ved pixel at jeg kommer ind i diverse hundefora
Når jeg ser tilbage, så ville jeg ønske at jeg havde haft adgang til den viden dengang, som jeg har adgang til nu. Ikke fordi jeg har fortrudt nogen af mine valg - jeg er egentligt nok lidt stolt af hvordan jeg har tacklet mine hunde bare ved sund fornuft - men fordi det havde været rart at få råd og vejledning undervejs, specielt med hund nummer 2. Også selvom det indebar nogen ting som ikke er rare at høre - jeg vil hellere høre de kedelige ting 'nu' og være informeret/forberedt, end opdage dem selv senere og så ærge mig over at ingen fortalte mig det.
Jeg har lært meget herinde... måske mest om hvad og hvordan jeg skal vælge en hund efter pixel, sådan at jeg næste gang er mere forberedt end mine tidligere valg, som tildels var lidt i blinde.
Første ville jeg bare gerne have en lille hund, og var fin med internathunde - de ville bare ikke lade mig få en, fordi jeg ikke havde egen have, og f*ck om jeg var meget hjemme og ville bruge meget tid på hunden.
Anden... joooeh... det var naboens som ved et uheld blev drægtig, fordi hanhundens ejer lod den strejfe. Her kendte jeg jo begge hundes temperament, og blev alligevel overvældet af hvalpekuller... brainfart.
Tredje... mor var ejet af en god veninde, og tæven var virkelig fantastisk, og her ville jeg bare gerne have en 'lumme-hvalp'. Det var så ikke med i beregningen at der samtidigt med den planlagte han osse røg naboens han på, så kuldet blev.. ahem.. ret blandet...
Og pixel... hende fik jeg nok mest fordi jeg var ked af at miste mit skrummel, så hun kan teknisk set gå under panik-køb.
Så jeg pudser ikke min glorie fordi jeg er perfekt - men jeg pudser den fordi jeg lærer af mine fejl, og prøver ikke at begå dem igen.. og samtidigt prøver ikke at begå nye fejl undervejs.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.049
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg begyndte at arbejde med hunde som 12-årig, men købte først min egen hund i 2009.
Siden 2009 har jeg så taget en uddannelse i hunderegi, været til 10 forskellige foredrag og mindre kurser, opdrættet hvalpe, trænet på flere træningspladser, gået til konkurrence, været på udstillinger og brugt rigtigt rigtigt meget tid på at studere hunde, deres sprog og behov.
Vi er på tredje hund hjemme hos os, og har skønne, afbalancerede hunde, som vi arbejder med i fritiden.
Desuden har jeg en rigtigt sund fornuft - og kritisk sans.
Så jeg synes selv, at jeg har en masse at bidrage med.
Det var "skiden" herfra
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Mine egne hunde som voksen.
1: Hund stor klump og lidt en brainfart. Han var en blanding af Ambull/ bull mastill og rottweiler. Fantastisk hund indenfor, frygtelig hund udendørs. Men netop fordi han var som han var tændte det min interesse for træning og viden omkring hunde.
2 Hund var en cane corso, skøn hund, som vi elskede over alt på jorden. Men gjorde også at vi aldrig skal have den race mere.
3 Hund var pølse. Stor dejlig Bull mastiff. Hun er perfekt på næsten alle måden. Charmerende, lalleglad og fremragende demo hund til at vise kursister diverse ting
4: Her kommer Rulle så ind i billedet. Lige så meget som jeg holdt af Pølse savnede jeg en hund der gad at træne for alvor. Derfor anskaffede vi i sommeren 2013 os Rulle. Skøn hanhund, der vil det hele
Ud over dette er jeg uddannet DKK hvalpe, unghunde, kth og klikkerinstruktør.Underviser flere gange om uger.Samt har deltaget i diverse foredrag/ seminarer rundt omkring i Danmark.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Jeg har også lært af mine fegl Jeg tror vi alle gør fegl Når jeg udtaler mig er det hvad jeg har oplevet eller erfaret med mine og andres hunde Efter et langt liv med hunde Udstillinger Dyrlægebesøg Hundetræning osv Jeg vil ikke sige det jeg skriver måske er det rigtige for alle men det har været det rigtige for mig og mine hunde
Men jeg tror vi alle lære hele livet
Undskyld det blev lidt langt
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 44
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Racetypisk tervuere + blank ejer = meget frustrerende for begge.
Vores første hundetræner var fra kæft-trit-og-retning generationen hvilket jeg tydeligt kunne se ikke virkede på min hund. Hun blev ikke trykket, men hun var fuldstændig ufokuseret og usamarbejdsvillig - og desto mere hun blev presset desto mere stod hun bare af.
Så jeg begyndte at læse op på lektien, lyttede til opdrætter tog til foredrag, snakkede med professionelle hundefolk (Roger Abrantes, Melissa Alexander osv.), læste alle de hundebøger jeg kunne få fat i. Skrev etologi opgave på universitetet om hundeadfærd - sorterede i min nye viden og brugte det jeg synes der lød fornuftigt på min egen hund... og det virkede!
Har siden da holdt mig opdateret på trænings- og adfærdsfronten ud af ren interesse, så det er ca. 20 år med selvstudie og lidt universitetsstudie.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Dårlige råd kan jeg dog også komme med...
Lad være med at vande din store gulv stueplante, når du har en fræk unghund i nærheden..og så gå derfra....
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
Blev puttet i barnevognen mens mor trænedet bouvieren
Senere gik hun over til maltesere, så ku jeg da fint sove i hundeburet når vi var langs til udstilling
Jeg har altid været en del af hundeholdet. Lært at træne, fodre og holde pels.
Så for mig ligger det naturligt
Men udtaler mig sjældent her inde Mest om lidt små komiske emner
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Lad aldrig sønnike sidde alene med iPad..... Jeg tror jeg har de første 70 billeder af loftet..gulvet..hundens næse.. Knægtens ben...hundens ryg...hundens kurv... Vores fjernsyn..nogle biler...hundens legetøj..en tallerken..loftet..fingre.. Sort skærm..sort skærm..fødder................
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
At jeg har en holdning om hunde?
Uanset sine meritter tænker jeg, at det er fint at udtale sig. Hvis man er heldig får man udfordret sin argumentation og så kan det være, man udvikler sig.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Det er da ret underordnet om man har sin erfaring fra en bog, fra et kursus eller fra en eller flere hunde!
Jeg må indrømme at for mig bliver det bare til en praletråd;)
Vi byder ind med det vi mener at vide, hvis andre mener at vide noget andet så må de byde ind med det;)
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.049
Pral?
Næh sådan læser jeg det ikke... men så er vi jo nok tilbage i det med at man hurtigt selv kan læse ting mellem linjerne som ikke står der, og derfor tillægge et indlæg en helt anden betydning.
Man skal tage ansvar for det man skriver - men det fritager ikke en for at tage ansvar for hvordan man læser.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
engelsk setter, Shih-tzu, gravhund, boxere, blandinger, cairn terrier og irsk ulvehund.
har haft en del omplaceringshunde med "sjov adfærd" har elsket arbejdet med dem, har trænet hvalpe og unghundehold, læser meget, tager gerne til foredrag og kurser, elsker at iagttage adfærden blandt hundene.. Der er altid nyt at lære, nye erfaringer der bliver gjort. Ekspert og perfekt bliver jeg aldrig, men har prøvet lidt af hvert og råder ud fra egne erfaringer.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Man må jo læse hvad folk skriver, tage stilling til om det klinger af noget, man synes om eller ej og så tage den derfra.
Om man så har 60 års hundeerfaring er det jo ikke ensbetydende med, at man er specielt god til hunde
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Jeg holder mig efterhånden til meget få emner herinde, jeg forsøger at holde mig til noget jeg ved lidt om, ihvertilfælde hvis det drejer sig om rådgivning ift hund.
Det jeg interesserer mig mest for, og som jeg kommenterer er emner indenfor min egen race, opdræt og sygdom hos hund.
Engang blandede jeg i meget herinde, det gør jeg ikke mere - jeg vælger mine kampe
Hvad gør at DU kan udtale dig om hunde...