714 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

HD-e HD-e

Hej igen
Vores kære-søde-smukke og ikke mindst dejlige Ida-pigen har desværre fået konstateret HD-e.
Billeder og journal er sendt videre til Fakse dyreklinik.
Er der nogle af jer som har et bud på hvad der kan gøres?
Hun har desværre ondt allerede og er på smertestillende.
Kan de gøre noget så hun kan/vil få et godt hundeliv?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD-e
  • #1   23. jan 2014 På Faxe er hun i gode hænder.

På katte med HD kan man fjerne lårbensknoglen. Så vil lårmuskulaturen udvikle sig og kompensere for det. Ved ikke, om det også kan lade sig gøre med hunde, men mon ikke?

Held og lykke!

• #2   23. jan 2014 PS: Altså lårbenshovedet - ikke hele knoglen.

• #3   23. jan 2014 Har hun det lige slemt på begge hofter?
    Normalt opererer man et ben ad gangen, så dyret stadig er mobilt, og når det er genoptrænet, opererer man det andet.
    På Faxe har de water-walk til genoptræning.

PS: Kender til et par katte, som har fået det gjort, og de stortrivedes helt uden smerter i mange år.

• #4   23. jan 2014 Jeg synes det er ret forskelligt hvor godt hunde fungerer med HD. Nogen er ikke mærket af selv meget dårlige hofter, andre står nærmest med en fod i graven ved mild HD.

Der findes forskellige muligheder for operationer, bl.a. får nogen lagt guld ind i hofterne. Men udover den slags indgreb, så kan passende motion gøre rigtig meget. Der skal bygges muskler op der kan støtte leddet, og her er bl.a. waterwalk meget brugt.

Men mon ikke du får god vejledning ved dyrlægen -er ikke selv fra de kanter, men kan da læse herinde at Fakse meget ofte anbefales til ledproblemer smiley

• #5   23. jan 2014 Hej igen
    Ja, Fakse virker ihvertfald kompetente. Hun må "bare" ikke lide..
    Håber I ved hvad jeg mener. Hun er simpelthen sådan en skøn hundepige

profilbillede
  • #6   23. jan 2014 Nej ikke lige slemt på begge, men nok d på den anden og hun har ondt nu smiley

• #7   23. jan 2014 Michelle du har nok helt ret. Jeg har kun erfaringerne efter det jeg har læst.
    Meget bedre med personlige smiley
    Ps staver af h til smiley

• #8   23. jan 2014 Føler med dig !
    Det lyder ikke godt, og slet ikke at hun har ondt smiley

• #9   23. jan 2014 åh stakkels hund, håber I får kompetent behandling og hjælp så hun får det bedre, jeg vil gerne følge mee i hvordan det går. Vi har selv en labpige som næsten kunne være hendes kuldsøster (ligner meget, født i marts sidste år).

Hvordan opdagede i det? jeg har også en smule mistanke til vores, ind imellem går hun lidt stivbenet, især når hun har ligget ned, så hun skal også scannes snart.

• #10   23. jan 2014 Det er godt nok meget tidligt hun har så svær HD.

Jeg kan se der nævnes guld, jeg har kendt til både mennesker og hunde der har fået det, men jeg har aldrig hørt om, at det har hjulpet, til gengæld er det meget dyrt.

Og så bare en lidt træls bemærkning til slut, når man køber labrador, så skal man købe efter gennemtjekkede linjer, hvor der i generationer har været tjekket for HD, og hvor hundene har gode HD resultater, det er alt for risikabelt at købe uden ordentlig tavle - sorry to say smiley

• #11   23. jan 2014 HD er en rigtig træls lidelse og det eneste man egentlig kan gøre for at prøve at undgå at løbe ind i den er at købe hvalpe efter linier der er tjekkede med gode resultater. Men det er så ikke nogen garanti, da der godt kan poppe en E hofte op i liner der ellers overvejende er A eller B. Men altså sansynligheden er mindre. Nogle hunde lever et fint og aktivt liv med dårlige hofter, mens andre bliver plagede af det allerede i en ung alder. Jeg har dog ikke kendt ret mange hunde med E-hofter der ikke var på virkede.
    Hvis hunden har ondt mens den er på smertestillende så ville jeg ærlig talt overveje om ikke det var bedre at give den fred. Selvom man elsker sin hund og vil gøre alt muligt for at den skal have det godt, så skal man nogen gange overveje hvad der egentligt er til hundens bedste. Jeg har kendt flere hunde med svær HD (brugshunde med D/E hofter), hvor der er forsøgt med smertestillende, fjernelse af lårbenshoved, udskiftning af lårbenshoved, guld osv osv. Men der er alle sammen endt med at blive aflivede alligevel i en forholdsvis tidlig alder pga smerter fra hofterne. Mht operation så kender jeg to der så indeligt fortrød at de ikke bare aflivede med det samme; det er en stor og dyr operation og en meget sej genoptræningsperiode, der kan være svær at holde ud; hunden forstår jo ikke sin nye situation. Særligt med en stor hund er det altså ikke sjovt. Guld har man hørt mange mirakelhistorier om. Praksis er en anden sag; dem jeg har kendt havde ikke den mindste effekt og de måtte give smertestillende dagligt alligevel.

• #12   23. jan 2014 Guldimplatat hjælper - HVIS det hjælper - kun i en kort periode. Så skal det fornyes.

Så ung en hund med så dårlige hofter og stærke smerter smiley
    Selv om det vil gøre morderligt ondt på dig, ville jeg lade den aflive og slippe for en fremtid, der ikke vil være spor rar for den.
    Det er den største tjeneste, du kan gøre den.

• #15   9. feb 2014 hej,

hvordan går det med den lille Ida? har hun fået gang i en behandling der hjælper? og hvad består den af?
    hvordan opdagede i det? står som sagt muligvis i en lignende situation, omend det ikke virker som om vores har smerter.

Kommentér på:
HD-e

Annonce