1.877 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Jeg har spurgt før, men gør det lige igen. Jeg har spurgt før, men gør det lige igen.

Jeg er 36 år og ønsker mig noget så forfærdelig en hund og det har jeg gjort i mange år.
Manden min vil os gerne have hund, men han er så irriterende fornuftig og siger at vi ikke har tiden lige p.t. og han har jo i sidste ende nok ret smiley smiley

Nå men hvilken hund kunne passe ind i vores familie, HVIS nu det var at vi skulle ud og lede efter hvalp?

Vi er min mand og jeg....vi er begge midt trediverne og har begge fuldtidsarbejde. Vi har to børn på lidt over 3 og 4½, en dreng og en pige.
Vores hus er kæmpestort og det er haven også og så er den indhegnet.

Vi arbejder som skrevet fuldtid begge to, men lad os antage at jeg jobber mindre eller må tage vuffi med på job.

Jeg vil rigtig gerne gå til noget lydighed og agility.
Lange ture primært i weekenden med hund og børn.
Et par småture i hverdagen.
Med hvor vi skal hen, når muligt.

Manden vil gerne have en rottweiler, han har haft en tidligere.
Tror ikke han som sådan vil få tid til træning, andet end hjemme.

Jeg vil ikke en for stor hund, en ikke alt for gøende hund, ikke langhåret og en der kan koble af, sammen med os. Den skal heller ikke være for lille, så den bliver væk for os smiley

Jeg kan godt lide Cavaliens egenskaber, men bryder mig ikke om dens udseende og det er en lige så vigtig ting for mig, som det andet, ikke helt lige så vigtig, men dog vigtig.

Har forelsket mig i den Franske bulldog, men tør ikke pga. sygdomme og så har jeg mødt et par stykker og børnene er faktisk bange for dem....til trods for at de er vant til naboens mange labradore.

Kan godt lide (af udseende) hunde som en Parson Russel, Border Terrier og de der griffoner....tror dog ikke en terrier er noget for os og griffon belge ved jeg ikke om den bliver for lille og gøende for os.

Synes at Border colliere er smukke, men energiniveauet er for højt, ligeledes Sheltierne falder i min smag, men de er langhåret og måske for reserveret.

Så er der nok nogen der siger Boston Terrier, når jeg kan lide den franske...men ved ikke om jeg kommer til at ligestille den med en fransk...har så heller aldrig mødt en Boston, men vil være bange for børnenes reaktion.

Hvilke muligheder kan i komme med?
Husk at vi ikke går ud imorgen og køber hvalp, for selvom både jeg og datteren plager faderen, holder han fast og vi skal jo gerne være sammen om det, når det er.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg har spurgt før, men gør det lige igen.
  • #2   22. jan 2014 Tænker at en parson russell måske er en dårlig ide.. De er smukke men, det der skræmmer mig er et par der engang sagde: Han skal have så meget motion, vi kan ikke gøre ham træt..(Det var de kede af). Tænkte bare ellers tak smiley

• #3   22. jan 2014 Hvilke af cavalierens egenskaber er det du godt kan lide?
    Jeg vil også foreslå en boston terrier eller måske en tibetansk spaniel.

Hvis du kan lide udseendet på parson og border og måske vil have noget lidt mindre temperamentsfuldt, kunne du måske kigge på irish glenn of imaal terrier, den er så vidt jeg ved lidt mere rolig og styrbar end de to andre.
    Alternativt en dværgschnauzer?
    Der er også kromforländeren, den er godt nok også noget aktiv, men ikke helt som en border collie.

Er en golden retriever for langhåret?

• #4   22. jan 2014 Puddel.

Den er så undervurderet som race, det er forfærdelig synd. Det kan godt være dens udseende er blevet sat lidt i tante-bås, men dens egenskaber er jo stort set som du skriver.
    Det er en fabelagtig allround hund - sofahund, kælehund, træningshund.

Fiks og klog. Og fælder ikke smiley

• #6   22. jan 2014 I jeres tilfælde vil jeg nok mene at det var godt hvis du gik ned i arbejdstid
    Dernæst hvad med at ta ud til en internar de som regel forskellige slags at vælge imellem og behøver det lige være en hvalp ? der er meget arbejde med en hvalp Og igen er der mange hunde som søger et godt hjem smiley

• #8   22. jan 2014 Altså hvis du ikke vil have langhåret pga. Pelspleje vil jeg ikke anbefale en Cavalier da jeg døjer med at min egens pels filter sådan, jeg kender andre der døjer med det samme, her skal du også være MEGET opmærksom på sygdomme!

Men jeg vil sige mig enig med Tanten og sige Golden retriever, fantastisk hund!!! Og deres pels er SÅ nem og holde (selvom der ender en del på gulvet)

Eller måske en puddel ville jeg også overveje, også en lækker hund, dog kender jeg ikke lige nogen så skal ikke kunne sige andet end at den ville jeg kigge på smiley

• #9   22. jan 2014 En puddel er et supergodt forslag.

Mht sheltie så er pelsplejen faktisk ikke så slem, som man måske tror, hvis man sørger for at være "i bund" uden filter. Min Lunas pels er så noget sværere efter sterilisation. Men det er en hund, der skal aktiveres, ellers keder den sig - især den lille af mine er noget af en turbohund. Man kan sagtens finde sheltier, der ikke er reserverede - jeg gik specifikt efter dette, da jeg fik min den lille, og hun aner ikke, hvad det vil sige at være reserveret. Hele flokken på kennelen var lige så tilgængelige som min Isla. De kan være gøende, men man kommer rigtig langt med træning. Til sammenligning gøer min genbos labrador mindst ti gange så meget som mine to sheltier.

• #10   22. jan 2014 Synes også en puddel lyder som et rigtigt godt foreslag.

• #11   22. jan 2014 Tak for alle de fine svar.

Maiken:
    Jeg synes at lab-en er for stor, vil gerne have en mindre hund som vi kan have med hjem til folk der tillader det og ikke et stort skrummel.

Det er mere FB-ens opførelse/væremåde som børnene blev bange for, men igen fra hvalp og lærer den det man selv gerne vil, kan sikkert gøre det, men tør ikke.

Nina og Polly:
    Ej jeg tør heller ikke....så skulle jeg være single og uden børn, hvor hunden var mit "barn" *S*

Randi G:
    Jamen at den er sådan allround...kan hygge hjemme, men også bruges til agility, er ikke larmenede.
    Faktisk er jeg os lidt vildt med Glenn of Imaal...men har tænkt TERRIER.
    Synes den Golden er for stor....kender ikke den der Kromforländeren.

CH:
    Åhhh ja en puddel....narrhhh....tjoooeee....*S*

Allergisk overfor....:
    Der står ingen steder at han ikke ønsker at træne en eventuel rottweiler, men at han ikke har tiden til det i dagligdagen, desværre og det er også derfor at det ikke skal være sådan en p.t.
    Derfor er det også at jeg skriver her, for at kredse mig ind på nogle racer som vi kan snakke om, for NEJ han vil garanteret ikke synes det er særlig macho at gå med en Belge...selvom vi bor i en lille landsby. smiley
    Det behøver umiddelbart heller ikke være en hvalp, jeg kigger ofte på div. sider med omplaceringshunde. Ofte står der bare at hunden ikke skal ud i familier med små børn og det er vores jo stadig lidt....der udover er det jo et sats, for hvad ligger der i hunden bagage.
    Så ingen drøm er slukket....jeg skal nok få hund engang *S*

Inger N:
    Se ovenstående svar. smiley

Mht. at skulle ud at LÆSE AVISEN så kender jeg flere hunde der ikke ser andet end gårdspladsen og baghaven....har de hunde det skidt????

• #12   22. jan 2014 "Mht. at skulle ud at LÆSE AVISEN så kender jeg flere hunde der ikke ser andet end gårdspladsen og baghaven....har de hunde det skidt???? "

Mit korte svar ville klart være JA, og så er der forskel på en gårdsplads ( hvis det ellers er på en rigtig gård ) og en baghave. gårdsplads kan gå, baghave er i min verden no go, hvis man ikke gider gå tur med kræet skal man lade være at anskaffe det!

• #13   22. jan 2014 Det er et hus som vores med have bag huset og en gårdsplads foran....de har to goldenblandinger og det er det de ser....tror aldrig de kommer med på køretur og jeg ser dem aldrig gå med dem....men de virker afbalanceret og glade.
    På hvilken måde er det de har det dårligt???
    Har fået afvide engang at det er hvad man vænner dem til....vores nabo overfor med alle hendes lab-er, hun går morgen, middag, eftermiddag og engang imellem aften...og de kan ikke undvære det, de hunde....det er helt sikkert.

• #14   22. jan 2014 De fleste hunde tilpasser sig.

Men det betyder bestemt ikke at det er rimeligt.

Hvis man ikke har tænkt sig helt grundlæggende at opfylde de allermest basale behov, så skal man ikke anskaffe sig en hund.
    Og under basale behov hører nu engang både motion og mentale udfordringer og oplevelser.

• #15   22. jan 2014 Ja oki...jeg skal ikke ha sagt noget dernede....tror ikke det bliver lavet om alligevel smiley

• #17   22. jan 2014 Jeg stemmer i og siger, at det for de allerfærreste hunde er nok stimulering, at opholde sig på egen grund uden at gå ture eller komme til træning.
    For min mors gamle mops ville det nok være en drømmetilværelse, men det er vist også den eneste hund jeg har mødt der ikke gad ud!

Men jeg læser egentlig heller ikke at i ikke ønsker at hunden skal opleve noget, du skriver om træning. I min verden behøver aktivering af hunden absolutikke være at gå gade op og ned i villakvarteret, det kan lige så godt være at gå til træning, at gå et spor eller at komme i svømmehallen. Men de fleste hunde har brug for at foretage sig noget hver dag, at få nye indtryk, at bevæge sig og at bruge næsen og hjernen.

Kender ikke så meget til Glen'en, men her http://www.mccormac.dk/homepage.htm står der at de er roligere end de fleste terriers, om det er rigtig ved jeg ikke smiley

• #18   22. jan 2014 Mener det samme somCH smiley

• #19   22. jan 2014 Hvad med en mellem schnautzer

• #20   22. jan 2014 Jeg sidder og tænker pudel eller whippet?

• #21   22. jan 2014 Hvad med at kigge på welsh springer spaniels, dem har jeg nogle stykker af (de er ikke oprettet herinde), det er en handy størrelse, også så manden ikke, synes at den er for fimset at gå tur med smiley det er en rar og omgængelig race, der er meget nem at have med i byen, vi har altid en eller to med, når vi tage på besøg, de er gode til at "opføre sig ordentligt", der er liv og glade dage med en welsh, men den slapper af, når man selv slapper af.

• #23   22. jan 2014 En dværgschnauzer vil pelsmæssigt være som at købe en langhåret hund - de skal børstes og uldes igennem ugentligt. Jeg ved ikke om man kan holde en pudel i så kort klip, at det kan undgås, men ellers skal de jo også børstes.
    De ville ellers begge passe perfekt til TS' beskrivelse, især ift. at komme med på arbejde, hvor de helt klart bare vil tilpasse sig og være glade for samværet smiley

Men ja, ellers en whippet, den er jo korthåret og kan også tilpasse sig et liv uden den vilde motion.

• #24   22. jan 2014 http://www.pudelklubben.dk/medlem/diverse/artikel_01.pdf

• #25   22. jan 2014 Årrrhhhhh altså en schnauzer er nu ellers skøn og lyder lige som noget for mig....og så kunne jeg måske bare vænne mig til at søndag er børste og uldes igennem-dag.
    Hvad er ULDES igennem???
    Så kan man jo betale sig fra trimningen de 3 til 4 gange om året.....
    smiley <3 smiley <3 smiley <3 smiley <3 smiley smiley

• #26   22. jan 2014 Tak CH....

• #27   22. jan 2014 TS: Når jeg skrive uldes igennem er det bare, at man redder underuld ud, så det ikke tager overhånd. På nogle hunde vokser underulden så meget, at den vokser igennem den stride yderpels (min fx.), og udover at det ser virkelig fjollet ud, så ødelægger det vandtætheden i pelsen.
    Man skal bare bruge en karte, kam og (en rigtig god) underuldskniv, så har man det, en schnauzer kræver smiley Og en gennemredning+uldning tager max en time.

ps. hvis man kigger sig lidt om mht. linjer, kan man få eksemplarer, som praktisk taget ikke skal reddes og uldes igennem. Mine forældre har fx sådan en, hun skal ikke reddes hver uge, men har godt af det. Men de hunde så har som regel heller ikke så stort skæg og sådan, det hører ligesom sammen smiley

• #28   22. jan 2014 hvad med en japansk spids de skulle være nemme at opdrage og kan bruges til agility osv den er lille men syner større da den er lidt lang pelset men kræver alligevel ikke flere timers børsten dagligt en gang om ugen skulle kunne gøre det smiley

dog er det lidt en ikke "mandehund" men hvis det primært er dig der skal opdrage osv så det vel osse dig der har mest at skulle have sagt mht race valg smiley

• #29   22. jan 2014 Må indrømme af alle dem vi har været rundt p.t. så er schnauzeren den der tiltaler mig mest.....virkelig smuk hund, med de egenskaber jeg leder efter.

Husker for mange år siden at jeg rendte ind i en vagt til en fest...hans vagthund er en Riesenschnauzer....waaaauwww....nå men sådan en skal det ikke være, men hvor var den smuk.

• #30   22. jan 2014 Du burde tage et kig på corgi hundene også.

• #31   22. jan 2014 Ja de er altså også bare skønne.....har dog ikke mødt nogen IRL...men de ser skønne ud....

• #32   22. jan 2014 Japansk spids kan jeg også varmt anbefale - de er rigtig gode "børnehunde" og også tilpas selvstændige til, at alene-hjemme ikke er noget problem.

• #35   22. jan 2014 Stemmer i med Buch om at du skal kigge på corgierne, I jeres tilfælde cardigans vil jeg tro. Det er en stor hund i en lille krop, har behov for daglig aktivering men vil også gerne hygge i sofaen. Pelsplejen er meget overskuelig, lidt børstning i fældeperioden er hvad der behøves. Den elsker at komme med alle steder og har en "handy" størrelse til det. Er god til børn og ikke pinlig for manden at gå tur med smiley
    Den kan være larmende af og til, men det kan begrænses ved konsekvent og kærlig opdragelse.
    Og så er det jo den smukkeste og mest charmerende race der findes smiley

profilbillede
  • #37   23. jan 2014 Corgitossen:
    Læste bare at hvis der var børn og en corgi i huset, så kunne den finde på at hyrde børnene, når de tosser rundt og leger.

Birgitta:
    Lagotto-en ser skøn ud....

Lotte:
    Er stadig vild med den franske...men tror aldrig det bliver en sådan. Desværre.

• #38   23. jan 2014 Stemmer også på puddel! smiley <3 smiley

• #39   23. jan 2014 Anja - det er korrekt. Men med den rette opdragelse og forholdsregler når børnene tosser allermest, så er den en fantastisk børnehund.

• #40   23. jan 2014 Det er sjovt, jeg kender ikke SÅÅÅÅ forfærdelig mange Corgier, men de får, jeg kender lyder på ingen måde som værende passende i forhold til det, TS beskriver.

Synes det er en sej "lille" hund (er overrasket over hvor tunge de er), en ultraselvstændig hund, der egentlig har ret mange af sine oprindelige egenskaber intakt. Synes ikke det er en oplagt familiehund, men derimod en rigtig god hund til en eller et par.

Som agilityhund ser jeg den heller ikke oplagt, men der kan meget jo gå så længe man ikke satser på at vinde noget, men bare hyggetræne smiley

• #41   23. jan 2014 Boston Terrier
    Tibetansk Spaniel
    Puddel
    Whippet
    Irish Glen of Imaal
    Mellemschnauzer
    Japansk Spids
    Måske Corgi Cardigan

Er det ikke listen over hunde jeg skal studere lidt mere og snakke med manden om?

CH: har det så været corgi-er med eller uden hale? For mener der er ret stor forskel på de to, pembroken og Cardigan...

• #42   23. jan 2014 Skæg liste, den smiley
    Det bliver sjovt at løbe de racer igennem og se, hvad der falder i smag og hvad der ikke gør.

Håber I får kigget mere på egenskaber end udseende smiley

Lige med de ting jeg har skrevet mener jeg det er gældende for begge. Men som sagt kender jeg ikke så mange igen, så jeg kan tage fejl.

• #43   23. jan 2014 Ja den er noget blandet....og selvfølgelig vil det klart være egenskaberne vi vil vælge udfra....for egentlig er jeg ikke meget til en whippets udseende, men altså hvis den er den perfekte familiehund...og det samme med den puddel. smiley smiley smiley

• #44   23. jan 2014 Man lærer sgu nok at se det smukke i sin hund no matter what.

Du ved - når man først kender den, så er den det ottende vidunder *GG*

• #45   23. jan 2014 Ja det kan jeg forestille mig....det er lidt ligesom med ens børn...hehe.

• #46   23. jan 2014 CH - jeg er ked af på dine vegne at du har fået det indtryk af corgien at den ikke egner sig til børnefamilier. Udover min egen erfaring med at have corgier lige siden vores søn var kun 1 1/2 år gammel, så er jeg med i en del corgiforums fra hele verden på bla facebook, og det generelle billede er at folk har super gode erfaringer med at have corgi og børn sammen. Helt fra de små nyfødte babyer og til de lidt større børn.
    Bevares, der findes naturligvis individer indenfor racen som ikke egner sig helt så godt, men det må siges at være tilfældet indenfor alle hunderacer.
    Nu skal dette ikke være en kampagne for at få Anja til at vælge en corgi, det skal være helt op til hende selv, og jeg ønsker ikke at oversælge racen. Derfor er det heller ikke ofte at jeg anbefaler "min" race i denne slags tråde. Men i dette tilfælde er det min overbevisning, med min erfaring, at den vil egne sig fint.
    I øvrigt er der mange andre forskelle på pembroke og cardigan udover at pembrokes kan fødes med stumphale eller lang hale, hvor cardigans kun forekommer med lang hale, men det er en helt anden historie smiley

• #47   23. jan 2014 Da jeg fik min whippet synes jeg den var megagrim, nu synes jeg den er smuk.

Kun når jeg ser hende på træningsvideoer, hvor hun går på plads, tænker jeg "hvad fanden er det for en underlig mager hund...."
    Men når hun løber i fuld far over stranden, kan ingen mene at hun ikke er ualmindelig smuk. (Hvis nogen gør, kommer jeg efter dem!)

• #50   27. jan 2014 Har sendt besked til HA'er om dine udhængninger og genpostninger

• #51   27. jan 2014 Har jeg også lige gjort, skulle nok have tjekket herinde først, LOL.

• #52   28. feb 2014 Har godt nok ikke læst alle indlæggene, men en boston er en handy, glad, lille hund der knytter sig meget til sin famile:0) Elsker børn og tilpasser sig familiens aktivitetsniveau. Jeg har hvalpe lige nu, så hvis i har lyst til at komme og se en bostonterrier hvordan temperament osv. er - så er der rig mulighed herfor. Læs evt. mere på in hjemmeside www.rieckholm.dk

profilbillede
Kommentér på:
Jeg har spurgt før, men gør det lige igen.

Annonce