Valg af hund - Collie? Valg af hund - Collie?
Jeg tror måske jeg har fundet vores næste race.. -En langhåret collie..
Vildt smuk hund, og hvad jeg kan læse mig frem til, en fremragende familie hund..
Men er ikke helt sikker endnu..
Nogen der har nogle gode side hvor man kan læse noget mere om den?
Aktivering, temperament og pleje af pelsen..
For tænker jo lidt at med den manke de render rundt med, at de skal børstet rigtig tit..
Og så må I der har colli(er) meget gerne byde ind med jeres personlige erfaringer med collier.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Du skal være opmærksom på temperament når du køber collie, en collie er ikke en skarp hund, men den bør ikke være angst eller nervøs.
Nu var den collie vi havde tidligt kastreret, så han havde muligvis fejlpels, men han skulle børstes dagligt, ellers siger de fleste vist ca. 2 gange om ugen.
Vær også opmærksom på HD og CEA (Collie Eye Anomaly). Har man collie bør man også kende til MDR1 (at collier kan være overfølsomme overfor visse mediciner), dyrlægen bør være klar over det og bruge andre preparater til collier, men jeg synes også man som ejer har et ansvar for lige at nævne det.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Jeg har tidligere haft labrador, men da vi skulle vælge ny race blev det collie og det har vi ikke fortrudt. Jeg synes collien er en dejlig familiehund og den egner sig til mange former for hundesport alt efter hvilke interesser man har.
Det er en intelligent race, der er nem at opdrage, og den elsker aktiviteter med sin familie om det er gåture eller træning - så både fysiske og mentale udfordringer skal den have.
Jeg og mange andre opdrættere har beskrivelser af racen på vores hjemmesider, så du kunne jo kigge dig lidt rundt og se, hvad vi hver især skriver.
Det jeg synes du skal være opmærksom på, når du kigger efter hvalp er, at få en hund fra en kennel der prioriterer mentalitet, for der findes stadig nervøse collier. Køb fra et sted, hvor man avler på sunde mentale linjer.
Du skal også være opmærksom på, at der findes forskellige typer af collier. Der er de amerikanske collier og de engelske collier og af udseende er de lidt forskellige. Indenfor den engelske type finder der både klassiske collier (som mine) og moderne collier. De klassiske collier ligner mest den collie vi kender fra Lassiefilmene, den er større end den moderne collie. Den moderne collie er mindre, den har ofte en meget stor pels og et anderledes hoved end den klassiske collie.
Du kan gå ind på Collieklubbens hjemmeside og ind på opdrætter vejviseren, der er links til forskellige opdrættere i hele landet, se hvad de skriver og kig på hvilken typer af collier de har.
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 96 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.000
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 23
http://www.gipote.dk/racehunde/70-Collie-langh%C3%A5ret
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
Jeg har trænet både rally, alm lydighed og været på får flere gange med min hund. Han er utrolig fornuftig i sin omgag med andre dyr - og er altid med mig ude ved min hest
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 267
Vi er en lille familie på 2 voksne og et bonus barn på snart 10 hver anden weekend..
Vi lever en stille og rolig tilværelse, og er meget hjemme/hygge mennesker. Har en tæve nu, der er meget stille og rolig, men stadig kan få ''damp flip''.. Elsker at lave alm. lydighed med hende, gemme mad/ lave forskellige opgaver, og ellers bare hygge, og lege med hende.. Er det noget en collie kunne trives med, eller ''sker'' der for lidt for den?
apr 2011
Collien har IKKE PRA, og ja stort set det hele er forkert på den side - man skal forholde sig til de kilder man lægger ind.
apr 2011
Valg af hund - Collie?