{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.045 visninger | Oprettet:

Collie pels!!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle hg'ere (og især colliefolk)!

Vi er ved at give fuldstændig op mht. Kahlas pels... Hun filtrer fuldstændig vildt... Også selv om hun bliver børstet regelmæssigt.
Vi har været nødt til at klippe hende nogle steder og JAIX!!! Har lige snakket med en hundefrisør, som skriver at strukturen i pelsen bliver ødelagt når man klipper en hvalpepels.
Vi har nu lige taget en times tid. Og der kommer en MASSE! underund af.. Fortsætter i morgen.
Har klippet nogle filttotter af bag ørene - selv om vi har fokuseret meget på det område smiley men åbenbart ikke godt nok...
Hendes pels er meget strid - især hårene på bagbenene og op mod enden, og også i hendes krave.

Hun kommer til hundefrisør i denne eller næste uge, for at blive taget helt i bund - men vil jo gerne, at vi kan holde pelsen selv.

Hvor tit børster i jeres collier?
Hvor tit bader i dem?
Hvilke redskaber bruger i?

Mvh. Marie.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie pels!!!
  • #1   8. jan 2014 Min bliver børstet 2 gange i ugen ca - og badet virkelig sjældent smiley
    Jeg bruger en karte og en alm hårbørste - men han har heller ikke voldsomt meget pels af en collie..


  • #3   8. jan 2014 Normalt synes jeg ikke en colliepels er svær at holde, men man skal da igennem den engang hver 2. uge eller noget i den stil.

    Jeg bruger en karte og skiller pelsen ad og reder nede fra bunden. Er der filtre kan du tage en skarp saks og med den skære knuden op og rede pelsen, det er nemt. Man skal ikke klippe pels af!!!
    Fælder de meget er det godt at rede med en bredtandet kam, så får man masser af uld af.

    Man klipper ører, faner og poter til.

    Jeg synes du skal snakke med din opdrætter, kan ikke huske om det er Helle? Hun kan måske hjælpe dig, jeg hjælper ihvertilfælde gerne mine hvalpekøbere med pelsen.

    Der er nogle gange soigneringskurser gennem Dansk Collieklub, er du medlem af collieklubben kan du også være medlem af vores FB gruppe, så kommer du i kontakt med mange opdrættere og andre collieejere og du kan følge med i de arrangementer der er.


  • #4   8. jan 2014 Prøv og hør om ikke hundefrisøren vil give jer et grundkursus i hvordan i skal holde pelsen fremover.
    Ellers kan i kontakte jeres hunds opdrætter og sikkert få råd og vejledning der.

    Mine hunde har en helt anden pels, så mine råd er nok ikke så brugbare...

    Men godt at læse i har kontaktet frisøren! smiley


  • #5   8. jan 2014 Kennelmor: Ja det er Helle, og hun har også tilbudt at give mig et kursus, men vi måtte aflyse på dagen og så blev det ikke.. Jeg har bare svært ved hvor jeg skal starte og slutte, og hvor meget man skal i bund. Altså skal man redde til der ikke kommer mere underund af?

    Tror du pelsen er ødelagt de steder hun er blevet klippet? Eller gror det ud igen og bliver fint?
    Synes det er svært at klippe ører og faner uden at det bliver takket :/.
    Nej er ikke medlem af collieklubben, men har nogle brochurer om det, så dem vil jeg lige kigge på.

    Ginne: tror alle råd kan bruges :-D.. Hehe. Har kun haft korthårede hunde så skal lige lære det med lang colliepels...


  • #6   8. jan 2014 Jeg børster min collie ca en gang om ugen og jeg kan roligt sætte en time eller to af til det
    Jeg bruger en karte, en bredtandet kam og en alm hårbørste.
    Der hvor pelsen er meget lang og tæt bruger jeg en balsam spray.
    Bag ørerne kommer der lynhurtigt små filterknuder, så det er nærmest dagligt der lige skal redes der.
    Han kommer I bad ca hver 3. - 4. Måned eller når han skal til udstilling


  • #7   8. jan 2014 I hvilken rækkefølge reder i?

    Er der en venlig sjæl der lige kunne komme med en hurtig; how to guide....
    Hun klør meget og tror simpelthen det er fordi underulden sidder fast.. For på en times tid har jeg jo nærmest samlet en 7 l. Frysepose med uld..


  • #8   8. jan 2014 Jeg starter med karten nederst på låret.
    Holder pelsen op med den ene hånd og reder ned med den anden. Jeg arbejder mig op og fremad. Dvs nedefra og op og bagfra og fremefter
    På den måde kommer man helt i bund.
    Det er vigtigt at skille pelsen ad ellers kommer man slet ikke i bund i en colliepels.


  • #10   8. jan 2014 Jeg kan desværre ikke linke fra min tlf, men prøv st gå på YouTube og skriv " brushing collie coat. "
    Så får du en god video der viser hvordan man gør.


  • #11   8. jan 2014 Man skal lige huske på, at der er forskel på colliepels alt efter hvilken type collie man har. Jeg ved at "Ib"´s collie har meget moderne linjer bag sig og dermed en meget stor pels, jeg har de klassiske collier med en noget mindre pels, så jeg reder faktisk ikke ret tit, jeg børster måske hver 2. uge nogen gange mere sjældent.

    Jeg ved ikke lige hvilke linjer din hund er efter, Helle har haft de meget moderne collier men har nu de klassiske.

    Min vaskes kun før e udstilling (dvs sjældent) eller når de er meget beskidte, men nok 2-3 gange om året.


  • #12   8. jan 2014 Hor gammel er hunden? Lige under pelsskifte (fra hvalp til voksen altså) kan pelsen godt blive sværere at holde. Jeg kan huske at den collie vi havde da jeg var barn, var noget af en opgave trods hyppig børstning i den periode.
    Det blev så meget bedre da han fik sin voksenpels (her kunne ca 1 gang ugentligt fint holde filter fra døren), men meget værre da han blev kastrere som 4-5årig.

    Ilændere kan være ret forskellige i forhold til tendens til at filtre. Reiki er super nem at holde. Det eneste man skal være obs på, er pelsen bag ørerne når han har været våd. Ellers børstes han faktisk kun får at slippe af med løse hår, han filtrer ikke.
    Men den vi havde da eg var barn, krævede regelmæssig børstning for ikke at filtre.
    -jeg tænker det samme gælder collierne, pelstypen er jo den samme, blit er der oget mere af den smiley



  • #13   9. jan 2014 Min hunds far er vist temmelig moderne, ja. Men hans mor er da klassisk.. ik ?
    Jeg er ikke synderligt meget inde i linier.

    Meen jo Zantos har en del pels.
    Hans kuldbror har ikke. ( synes jeg... Er bestemt ikke ekspert )


  • #14   9. jan 2014 Ib: Tak for det. smiley

    DKK med soulmates: Som der står er jeg allerede i kontakt med hundefrisør.. Jeg er fortsat med at børste.. Har børstet hende først med almindelig hårbørste, men jeg har skilt hårene ad.. så har jeg brugt karte.. Og så en stålkam, og til sidst en kam til at tage underulden.. Puha, kæmpe arbejde fordi vi har holdt den forkert...

    Men ja... Nu må hundefrisøren se hende, og så må vi holde den i bund derfra..

    Har bestemt tænkt mig at mødes med opdrætter alligevel..

    Kennelmor: Har heller ikke forstand på linjer, men hun har MEGET pels... Hun er efter Billie (zobel) og Gunwald (tricolor), ved ikke om de er vist på Helles hjemmeside :)..

    Michelle: Hun er 9 mdr smiley Og vist godt på vej mod første løbetid..

    Tusind tak fordi i har taget jer tid til at svare!!


  • #16   9. jan 2014 Jeg kunne næsten ikke holder min hunds pels, da han var hvalp/unghund. Det filtrede og sad i kager- især da han var ved at få voksenpelsen. Men det er blevet tusind gange bedre, nu han er voksen. Jeg børster en gang hver 14. dag og hver dag i fældningen og han har aldrig knuder eller filt. Så måske det også har noget med pelsens stadie

  • #17   9. jan 2014 Marie: Gunvald er klassisk collie og har ikke overdreven meget pels, han har tilpas med pels efter min mening. Billie kan jeg ikke lige huske, hun er ikke på hjemmesiden mere, men hende kan Helle fortælle dig om.

    Ib: JA din hunds far er meget moderne, han har en enorm stor pels, jeg har jo set ham IRL og er det gået videre til din hund, så forstår jeg godt du synes der er meget pelsarbejde smiley Jeg mener også din hunds mor er klassisk, ved hvilken kennel hun kommer fra, men ved at hendes opdrætter tit blander klassisk og moderne, så der fremkommer lidt en mellemting af de to typer.

    Jeg synes det er en rigtig god ide Marie, at du har kontakt til din opdrætter, så hun kan vise dig, hvordan du holder den pels. Det er et stort arbejde, hvis man ikke rigtig kommer i bund, så bliver det bare værre og værre.

    Pøj pøj med soigneringsarbejdet.


  • #18   9. jan 2014 Kennelmor: så kan det være det er derfor jeg tænker.. " Arrehhh det er altså ikke helt rigtigt at der ikke er særlig meget pelspleje i en collie" smiley

    men pyt.
    opdrætteren har heldigvis gjort et godt stykke arbejde med tilvænning til pelspleje inden jeg fik ham som 4 mdr, så han står bare og nyder at blive nusset om.
    Min ryg er dog glad for at jeg har et trimmebord at stille ham op på.


  • #20   9. jan 2014 Ib, jeg kan se at din hunds mor er meget klassisk af udseende - jeg troede lige moderen var fra Kennel Stelter, men det er hun ikke. Så din collies pels stammer fra faderens side, han havde også enormt meget af den smiley

  • #21   9. jan 2014 kennelmor: Jamen de har også en Stelter tæve smiley
    Tossens mor er svensker.

    Jeg havde håbet på et lidt mere klassisk look, men til gengæld vil han arbejde !


  • #22   9. jan 2014 Det er også mentaliteten der er det absolut vigtigste smiley

  • #23   10. jan 2014 Ib´s hunds mor - er svensker og af arbejdslinier. Hendes far Zolo havde nu også en ganske stor pels, trods klassiske linier.

    Helles Billies er af moderne linier.

    Men mht din hund, Marie B - så gør det nemt for dig selv. Planlæg de næste dag - og sig til dig selv, at dag 1 skal venstre bagben + venstre del af rumpen være færdig. Så ny part i morgen - det gør noget psykisk, man ikke sætter målene for højt smiley

    Start nedefra - løft op i plesen, så du kan se huden - lav en slags midterskilning. Så tager du en karte og børster fra huden og ned - under hånden. Når du er i bund der, slipper du lidt ny pels ned - nu har midterskilningen flyttet sig - og du børster det nye hår. På den måder arbejder du dig fremad. Når du har været igennem med karten, tager du en grovtandet kam - hvis hun fælder. Så få du al den løse uld af.

    Det gør ikke noget du har klippet. Det er ikke det bedste at gøre - men du har ikke ødelagt noget. Det kan betyder der nemmere kommer filtre igen - men så er det bare på med vanten fra start af nu. Tag hårene bag ørene hver dag med en kam - tager 30 sek.

    Det er sikkert hvalpepelsen hun smider nu - og det virker uoverskueligt. En voksenpels er generelt nemmere at holde.

    Jeg ved at der i Jylland, er planlagt kurser gennem Dansk Collie Klub her i foråret. Jeg skal over og afholde noget kursus i lydighed - men der var også tale om pelspleje-kursus. Det kan virkelig anbefales - ud over det er hyggeligt og man møder andre colliefreaks.

    Så kan kun anbefale du melder dig ind - og så kommer kavalleriet til marts/april smiley


  • #24   10. jan 2014 Tusind tak for svar.

    Lapinette collies: tusind tak for guide. Det er sådan jeg har gjort, dog med en kam der er beregnet til underuld..
    Tror jeg skal meldes ind i collieklubben! :-).. Møder aldrig andre collier.. Hvornår skal du holde kursus, og hvad går det ud på? :-D.
    Og hvor?

    Her har vi det glade lille pelsmonster smiley


    profilbillede
  • #25   10. jan 2014 Altså pelsmonster er hun ihvertilfælde ikke, det ser ud til at være meget passende for alderen. Der er bare med at gå i gang med karte og kam og så holde det ved lige.

    God idé at melde dig i Collieklubben, når du har betalt kontingent kan du komme med i gruppen Collie Klub Gruppen på FB.
    Du kan også følge med på Collieklubbens hjemmeside, der bliver slået arrangementer op. Vi er i Jylland ved at få oprettet et aktivitetsudvalg og der er arrangementer på bedding. Vi vil lave arrangementer, hvor vi kommer omkring noget rally, noget soignering, noget Fri Ved Fod, hygge-gåture osv osv. Arrangementerne bliver for collier med DKK tavle. Er man medlem at collieklubben er prisen lavere end hvis man ikke er medlem.


  • #27   10. jan 2014 Jeg kender ikke til schæfer men ved godt de fælder meget - men de korthårede fælder ligeså meget smiley ... jeg har haft labrador og haft en rottweiler boende i perioder, og deres fælden drev mig til vanvid - så er collieulden ingenting smiley

    Har du brugt en bredtandet kam på din schæfer, jeg tænker da at deres underuld er som på collien - kammen tager rigtig meget underuld.


  • #30   10. jan 2014 Den øverste, er det en furminator?
    Den nederste kender jeg ikke.

    Jeg vil aldrig bruge en furminator på en langhåret hund, den ødelægger simpelthen pelstrukturen. Jeg synes fortsat karte og kam er det bedste.


  • #31   10. jan 2014 Efter jeg har fået en rigtig langhåret race har jeg i den grad fundet ud af at en børste ikke bare er en børste.
    Furminator kan bruges på forsiden af colliens ben og oven på hovedet.(men forsigtigt )
    Alle andre steder vil den ødelægge mere end den vil gavne ( furminator er fantastisk til feks labrador ).

    Den anden Line lægger op..
    Jeg har en, men synes ikke godt om den.
    Den skærer pelsen


  • #32   10. jan 2014 Man skal for alt i verden ikke have noget der skærer pelsen, det gør en furminator - så ødelægges pelsen.
    Og jeg ser slet ingen grund til at købe en furminator for at rede hunden på hovedet eller på forsiden af benene, det gør man da bare med kammen, det tager jo under 10 sekunder og det er slet ikke der den fælder fra.


  • #33   10. jan 2014 Jo jo.. Men hvis man nu har en furminator fra tidligere hundehold smiley

  • #34   10. jan 2014 Sælg den på G&G smiley

  • #35   10. jan 2014 Kennelmor.. Du siger noget smiley

  • #36   10. jan 2014 Ja - furminator er "no go" smiley Har set et eksempel på en der brugte den - så gik hunden i naturligt fæld = totalt nøgen hund smiley Det der ellers ville have siddet tilbage var skåret væk.

    Kan kun anbefale du melder dig ind i collieklubben, Marie B - så bliver men en del af colliemiljøet - og det er altså vældig hyggeligt smiley


  • #37   13. jan 2014 Ja det kunne jeg forestille mig! Det tror jeg jeg vil gøre her i ugen smiley især hvis der er kurser og sådan!

  • Helle H
    Helle H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 23 Følgere: 23 Svar: 11
    #38   4. mar 2014 Kontakt din opdrætter, Marie.....................................

  • #39   4. mar 2014 Helle: Er det dig der er opdrætteren smiley

  • Helle H
    Helle H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 23 Følgere: 23 Svar: 11
    #40   5. mar 2014 Ja.

  • #41   5. mar 2014 smiley

    ... det havde jeg set !!


  • #42   5. mar 2014 Jamen det er da underligt hun ikke giver dig et kald så smiley


  • #43   5. mar 2014 Jeg har nu altid brugt en plastik kam, af den grund det ikke kommer til at gøre ondt i huden. Helle eller Heidi kender i nogen som skal ha hvalpe i år smiley

  • #44   5. mar 2014 Marianna: Jeg ved at min kennelmor skal have hvalpe i foråret - eller håber på det, men jeg tror hun har booket med bestillinger smiley

  • #45   5. mar 2014 Øøøøøv det er virkelig vores største drøm, at få en collie mere. Vi har altid haft mindst 2 sammen, de leger altså bedre sammen smiley Maggie prøver alt hvad hun kan med de små, Chloe er så heldigvis tit med på den, men jeg kan se det er ikke helt det samme. smiley

  • #46   5. mar 2014 Hvad leder du efter? Sådan rent typemæssigt? Og egenskaber smiley



  • #47   5. mar 2014 Hvis vi starter fra en ende af smiley Farven: mørk zobel, er meget vild med den type kennelmor, din og maggie. Ikke den som har for kort snude, lidt hårdt stop. Den store, lidt kraftige type med langt elegant pels. Den rolige hengivende majestætisk type (giver det lidt mening :D) Jeg har været træner siden 1989 så den skal 100% til lydighedstræning. Senere vil det jo så vise sig hvilke andre former for træning, der vil passe til den smiley Jeg må indrømme at jeg savner at komme på udstilling, skuer så det er helt sikkert noget jeg vil tage op igen. Hva`så kan du ud fra det jeg har skrevet, vide hvad jeg leder efter smiley Når jeg skal besøge en kennel, er det så vigtig for mig, at forældrene viser harmoni, kommer glade imod mig og viser hengivenhed, som kun en collie kan smiley Jeg ved og kan mærke når jeg sidder med den helt rigtige hvalp, hos de helt rigtige mennesker smiley

  • #48   6. mar 2014 Umiddelbart vil jeg gå efter den klassiske type, som bla Kennelmor har - hun avler også meget fornuftige hunde - Lapinette ligeså smiley
    Deres hvalpe kan også finde ud af at arbejde, men KAN også bruges på en udstilling, derfor har du en god kombi af hvad du søger smiley

    Jeg vil selfølgelig gerne anbefale min egen type, den amerikanske, men de KAN godt have det lidt svært på udstillinger - så skal du ihvertfald se dig om efter en der er knap så kraftig som min - men dommerne plejer jo ofte at dømme som vinden blæser, så du kan også være heldig, men min er mere avlet på dens brugsegenskaber smiley


  • #49   6. mar 2014 Tak for dit svar smiley Jeg er meget vild med den amerikanske smiley Ang udstilling er det ikke det vigtigste. Jeg ved godt hvordan dommere kan være.....I 1992 købte jeg en fra Poulsgaard, tove ringede til mig at jeg ikke skulle tilmelde mig til en bestemt udstilling pga dommeren. Jeg ville afsted, så jeg kunne så meget erfaring som muligt. Det endte med at den blev bedst i racen, rigtige gode udtalelser osv. Jeg har altid haft flere tæver sammen, har aldrig haft en enste der viste tænder, her kommer også en del hunde forskellige racer, til leg...på ferie. Så dens sind er det allervigtigste, frem for hvordan den ser ud smiley Jeg tror at jeg vil få en god mavefornemmelse, når det rette sted - mennesker - hvalp dukker op smiley

  • Helle H
    Helle H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 23 Følgere: 23 Svar: 11
    #50   6. mar 2014 Jeg har været i kontakt med Marie, og venter bare på en tilbagemelding fra hende, så vi kan få styr på Kahla's pels!!

    Marianne T - vi skal have hvalpe i år - også ud af amerikanske linier.
    www.kivas.dk


  • #51   6. mar 2014 Jeg kan absolut anbefale Winnie hvis du vil have en amerikansk collie smiley

  • #52   6. mar 2014 Helle.....Det skulle forbydes at henvise til en hjemmeside, med ene af smukke, flotte og utrolig lækker collier smiley Du burde advare folk, om at billederne ikke er for svage sjæle smiley Det udtryk Alba har wow hun er smuk smiley Kan det passe at jeg læste at du har nogen med Poulsgaard i ?? I har godt nok noget at være stolt af smiley Tror mælken rendte ned her hos mig.....

  • Helle H
    Helle H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 23 Følgere: 23 Svar: 11
    #53   7. mar 2014 Tak, Marianne smiley

    Ja, der ligger noget Poulsgaard bag nogle af mine hunde. Bla. Alba.


Kommentér på:
Collie pels!!!

Annonce