{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.518 visninger | Oprettet:

Mette W
Mette W
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15

Min hvalp vokser ikke!! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Er efterhånden meget bekymret for min 6,5 måneder gamle bichon frise hvalp. Hun er simpelthen så lille. Hun ligner på ingen måde sine jævnaldrende og vejer kun 3.1 kg. Hun har været jævnligt til dyrlæge i forbindelse med noget blærebetændelse og sine vaccinationer, hvor dyrlægerne også siger at hun er meget lille af sin alder. Hun har ikke ret madglad og spiser ikke efter foreskrifterne på pakkerne. Desuden var hun den mindste i kuldet, men dog ikke så meget mindre end de andre. Hun kommer ikke fra et godt sted, og har både haft orm, lopper og lus inden hun kom til mig som 8 ugers hvalp. Hun havde heller ikke fået ormekur og levede på brugsens hundemad. Kan det have indflydelse på hendes dårlige vækst på nuværende tidspunkt i hendes liv? Jeg fodrer med Hills, hun har fået flere ormekure og er ellers en fantastisk sød og rar hvalp, der er rigtig aktiv og trives godt, på trods af den dårlige tilvækst. Jeg er bare så nervøs for, at der er noget galt med hende, når hun ikke vokser. På den anden side bilder jeg mig ind, at dyrlægerne burde have sagt, hvis der skulle undersøgelser til og hvis det var meget unormalt. Hvad ville i gøre i min situation? Er set normalt at hvalpe ikke vokser i samme tempo som jævnaldrende? Er det bare mig, der ser spøgelser?

Mvh. Den bekymrede 1. Gangs hundeejer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp vokser ikke!!
  • #1   22. dec 2013 Hun lyder som en lille splejs , med meget dårlig start. Hvis dyrlægen ikke kan finde noget fysisk ved hende , ville jeg satse på godt foder til hvalp. Vådfoder eller måske hun kunne falde for barf. Det er vigtigt at finde et foder hun kan li.

• #4   22. dec 2013 Vejer du hende løbende?

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#6   22. dec 2013 Tak for svar. Jeg vejer hende løbende, og hun tager på stødt stigende. Hun er uden tavle, men begge forældre var på stedet og med tavle. I princippet kan jeg jo ikke vide, om der er andet blandet ind i, og tanken har da også strejfet mig flere gange, idet hun er så lille i forhold til andre. Jeg ved godt, at det ikke er det bedste sted, hun kommer fra, men valgte faktisk stedet da jeg kender flere hunde fra tidligere kuld, der er så fantastisk skønne. Så jeg havde overvejet det forinden. Stedet jeg købte hunden fra var ikke så godt, men hvalpene var kun blevet behandlet kærligt og havde tydeligvis ikke haft dårlige oplevelser. Se var sociale og imødekommende. Derfor tænkte jeg at loppe- og ormekur kunne gøre meget ved den situation. Om det har været en dum beslutning ved jeg ikke, jeg ved bare, at jeg har den mest kærlige og skønne hund, man kunne tænke sig, og ville ikke bytte hende for nogen. Dog er jeg bekymret for hendes vækst. Jeg kan godt leve med, at hun er lillebitte, så længe jeg ved, at det ikke er fordi hun fejler noget alvorligt...

• #7   22. dec 2013 Mette

HVis hun er gennemtjekket ved dyrlægen, tager på stille og roligt og ikke er undervægtig og ellers trives, ville jeg ikke være så bekymret.

• #8   22. dec 2013 Hvis det var mig, som var dig smiley Så ville jeg da tage kontakt til min dyrlæge, og fortælle at jeg er bekymret, og fortælle hvad jeg synes problemet er! Og hvad min dyrlæge mener om dette? Spørge om dyrlægen mener at det er det korrekte foder (jeg ved at du skriver det er Hills, men der er jo mange forskellige produkter af Hills smiley og kan jo være at dyrlægen kender til noget andet godt foder?)
    Muligvis ville jeg snakke med min dyrlæge om at få taget en blodprøve, for at se hvad den siger, om hunden fejler noget eller hvad. smiley

• #9   22. dec 2013 Hvor store var forældrene?

• #10   22. dec 2013 Min Afrodithe var også en lille plejs i forhold til sine brødre..

Da de var 8 uger vejede hendes brødre lige omkring 3 kg (2 af dem lidt mere og 1 lidt mindre).. Men Afrodithe vejede blot 1065 g..
    Deres forældre er endda lidt større end strandard for Lhasa Apso'en..

Hun er idag 1½ år og vejer 4,5 kg.. Stadig 3-4 kg mindre end hendes ene bror.. Og hun fejler absolut ikke det mindste..

• #11   22. dec 2013 Jeg ville ikke være bekymret, så længe hun trives er sund og rask og hun trods alt er vokset fra du fik hende. Og du har jo fodret hende med et godt foder og dyrlægen virker ikke bekymret, så skal du ikke være urolig, men bare acceptere at din hund er en lille fin en af slagsen. smiley Og nyde hende som hun er. smiley

Det er ikke alle hunde, der holder foreskrifterne for deres races vækstkurve. Kender en Coton de tular på næsten 11 kg og med tavle. Han er ikke tyk men bare kæmpe i forhold til andre cotoner. Kender ligeledes en Cavalier på næsten 7 måneder, der stadig ligner en på 4 måneder og vejer max 4 kg. Hun bliver ikke større og er opvokset på barf.

Jeg har jo Cavaliere og de er også forskellige i deres højde og drøjde. Min første var en lille splejs på 6 kg, de to næste vejer 9 kg og yngstepigen er en kæmpe som endnu ikke er f'ærdig udvokset. Hun bliver i hvert fald en på 10 kg.

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#12   22. dec 2013 Forældrene var helt almindelige størrelser bichon frise, tæven måske en smule lille, men helt inden for normalen. Har bare hele tiden håbet på at min hvalp bare skulle have lidt tid, og var lidt bagefter, men synes godt nok det begynder at være tydeligt hvor lille hun er. Carina, det er da dejligt at høre at du har en velfungerende "splejs" smiley det synes jeg jo også Smilla er. Men jeg bliver bare så bekymret når jeg til hubdetræning og legestue ser jævnaldrende, der er mege større..

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#13   22. dec 2013 Iben, tak for dit positive svar smiley det kan også godt være at det bare er mig, der bekymrer mig unødigt. Man vil jo bare gerne sin hund det bedste ??

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#14   22. dec 2013 Hov, spørgsmålstegnene skulle have været en smiley smiley

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#15   22. dec 2013 Vedhæfter lige et billede af min skønne hund smiley så kan i få syn for sagen.

profilbillede
  • #16   22. dec 2013 Jeg synes også at Afrodithe er ekstremt lille i forhold til f.eks hendes mor..

Men det er nu rart med sådan en lille prut. smiley

• #17   22. dec 2013 Er hun frisk og klog og vaks..

• #18   22. dec 2013 Det kan da godt være at den er lille i det, men den er dælme også ret kær i det...

• #19   22. dec 2013 En hund kan faktisk også have dværgvækst, det har normalt ikke anden betydning, end at den bliver noget mindre end normalt.

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#20   22. dec 2013 Ginne, hun er meget frisk og vaks. Ved ikke om hun som sådan er en klog hund. Hun er meget svær at træne eksempelvis. Men hun er fyldt med energi og elsker at lege, gå ture osv smiley
    Dorte, tusind tak smiley jeg synes også hun er det skønneste.

• #21   22. dec 2013 Ok, så er det nok ikke noget.
    Bichonnerne kan være disponeret for liver shunt, som kan give dårlig vækst. Men så ser man ofte også hunden er svag og virker konfus..
    Hvis i skal til 6-8 måneders tjek så tag en snak med dyrlægen der..
    Der er sikkert intet.

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#22   22. dec 2013 Jeg har godt læst om liver shunt på nettet. Synes bare ikke hun har symptomer på det, andet end dårlig vækst. Men jeg er opmærksom på det, så man muligvis kan operere inden hun bliver for gammel, hvis det skulle vise sig at være det. Jeg tror det dog ikke

• #23   23. dec 2013 skal ikke bichon frise være mellom 3 til 5 kg `? mener hanhunder er ca 5 kg...

er ikke bra at være overvæktig

• #24   23. dec 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg en gang i ugen, tage et billede af fuld figur, og veje hende, og måske måle hende? smiley
    Maliq havde modsatte problem og da vi blev opmærksomme på det, tog vi billeder, vejede ham og målte ham for at se hvor hurtig han skred frem i sin vækst, for vi var ikke selv særlig gode til at se det. Vi så ham jo hver dag. Måske du heller ikke ser det selv? smiley
    Ellers held og k´lykke med din vaps smiley

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#25   23. dec 2013 Altså jeg har hørt mellem 4,5 kg og opefter. Og så er der jo lang vej igen, det tror jeg ikke hun når op på. Men hvis de kan veje ned til 3 kg, er der jo intet at være bekymret for!

• #26   23. dec 2013 Jeg kan ikke finde noget om vægt kun højde smiley
    Størrelse : skulderhøjden må ikke overstige 30 cm. Lille størrelse er et fortrin.
    http://canis-minor.scdata.dk/Portals/1/Bichon%20Frise.pdf

• #27   23. dec 2013 http://www.allehunderaser.com/bichon_frise

har sett flere pladser de skriver 3 -5 kg og 1 plads det står 5 -7 kg men intet om det er tæve eller hanhund

• Mette W
    Mette W Tilmeldt:
    dec 2013

#28   24. dec 2013 Ok, så skal jeg måske ikke være bekymret. Hun er ca 26 cm høj og vejer 3,2 kg. Så må de andre bichonner, vi kender, være meget store. Synes egentlig også mest set er bredden og længden hun mangler at vokse i, og det kan jeg se at hun vil gøre i længere tid end højden. Måske er jeg bare overbekymet smiley

• #29   24. dec 2013 Ja, men så er hun jo som hun skal være smiley
    Det må være de andre, der er store.
    Nu har jeg fundet en racebeskrivelse, der siger højde 25-30 cm og 3-4 kilo, og stadig at små hunde er at fortrække.
    Kan det skyldes, at nogle af de hunde der sammenlignes med er Coton Tulear, som skal veje 3,5 -6 kilo?

Kommentér på:
Min hvalp vokser ikke!!

Annonce