{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.624 visninger | Oprettet:

Powder puff pels {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg søger lige råd og vejledning ang min hund Bella som er blandning af Lhasa apso og powder puff.
Hun ligner klart en PP mest, også i pels.
Hvordan holder i den og hvad bruger i så ikke den filtre sådan??
Den filtre for et godt ord, det er til at blive bims af. Det skal siges hun sikkert stadig har hvalpe uld, da hun er fra marts i år.

Børster og børster men alligevel er der store knuder dagligt.

Mvh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Powder puff pels
  • #1   18. dec 2013 Hvad får den af foder og hvor tit kommer den i bad - og hvad vaskes den med? smiley

• #2   18. dec 2013 Hvad børster du med?

• #3   18. dec 2013 Den får hvalpe foder, mærket kender jeg ikke, da jeg køber det gennem en veninde. Den kommer ikke tit i bad, har haft den i bad 2 gange siden jeg fik den i marts.
    Jeg bruger en shampoo fra KW til hvalp.
    Jeg børster den med en børste, med en masse tænder på, elle hvad man kalder det.

• #4   18. dec 2013 Foderet hedder go Care PET

• #5   18. dec 2013 Du kan købe en kam med takker, der ruller. Det er det jeg bruger til Sally og vi har ikke filtproblemer her smiley

• #6   18. dec 2013 Uden at have en pp.. Men en anden pelsrig race, så vil jeg anbefale dig følgende:

Køb en kam! Børster kommer uanset hvilken det er aldrig i bund. Det gør kammen.
    Chris Christensen kan anbefales. F.eks butter comb nr. 003 hvor du får to i en.
    Og En mindre kam til ansigtet..

Du skal have fat i en balsam! Når din hund er i bad, så giv den balsam efter du har skyllet shampooen ud. ( jeg synes ikke selv kw er verdens bedste produkt, men prioterere de andre indkøb først, for dem kan du ikke undvære! )
    Lad balsamen sidde i nogle minutter inden du skyller den ud.
    Min race bør bades ca. Hver 3 uge. Mit bud er din er ca. Med samme intervalg. Hvert halvår er i hvert fald for lidt!

Bad Aldrig en hund der ikke er børstet helt helt ud umiddelbart inden bad. Det filter den endnu mere.

Når du børster så fortynd lidt af balsamen 1/20 i en sprayflaske. Og spray hunden let inden du børster. Start med benene, nede fra og op, og hold pelsen fra med hånden så du kan komme helt i bund. Tag en cm. Af gangen - lige som når man kæmmer for lus faktisk.. Efter benene bevæger du dig frem ad med kæmningen fra hundens bagende og frem ad.
    Er der filt, så skil filten fra resten af pelsen med den yderste tand på kammen. Evt. Bare et par hår af gangen. Sådan arbejder du filten væk, få hår af gangen. Her arbejder du først med det yderste af filten og arbejder dig ind mod kroppen. Er den meget slem, så kan du klippe den op - langs med hårenes retning. Aldrig på tværs af hårstrået. Altså klip inde fra huden og ud af.

Et andet redskab du måske kan have gavn af er les poochs karten, som er god til at tage de sidste fnug af en filt, eller hvis den ikke har sat sig helt fast endnu. Men den kan ikke stå alene uden en kam.

Synes du stadig det er uoverskueligt, så få en tid ved en hundefrisør hvor denne vil vise dig hverdage pelspleje. Så du kan lærer det. Det er en vigtig del af din hunds forhåbentligt mange årige liv smiley så det er givet godt ud at få det lært rigtigt.

Hvis du har kontakt med opdrætter kan det også være denne vil give dig sådan et kursus? ( det burde du i mine øjne have fået med i hvalpekøbet)

• #7   18. dec 2013 Sally bades hver 6-8 uge

• #8   18. dec 2013 Men det vigtigste i min smører er - køb en kam og balsam!

• #9   18. dec 2013 Og i pelsskiftet så gør dig selv den tjeneste at børst daglig/ hver anden dag.

• #10   18. dec 2013 Jeg børster hende hver dag, men skal have fat i en kam i stedet og balsam.

Personligt er jeg lidt imod at bade en hund så ofte, da jeg har oplevet de kan få tør hud og kløe af det.
    Men kunne evt vaske hende hvert kvartal medmindre hun virkelig trænger ind i mellem også.

Men tusind tak for jeres råd smiley

• #11   18. dec 2013 Hvis du er imod pelsvask, hvorfor så købe en hund af pelsracer der kræver dette?

Hud og pels tørrer ikke ud hvis man bruger et ordentligt produkt. Men vasken fjerner netop fedt og snavs, og balsamen nærer og plejer hårene og modvirker statisk elektricitet og dermed filter. Det er netop en beskidt pels som har øget friktion og dermed grobund for filter.

Overvej det evt. En periode at vask oftere. Jeg tror du og hunden vil kunne mærke forskel! Forudsat den er børstet helt ud.

En af mine hvalpekøbere syntes vapsens pels var helt vild og svær at holde en periode. De havde så ikke vasket hunden i to måneder, fordi en træner havde anbefalet mindre vask. Og det er fint til visse pelstyper, men det duer bare ikke til pelshunde. Jeg hjalp med at børste ud, og hunden blev derefter holdt med bad hver 3 uge, og de kunne mærke det var en helt anden pels og et helt andet arbejde smiley

Men ja rigtig god ide at få de to ting! De er uundværlige smiley

• #12   18. dec 2013 Vil også sige racerne har pels, der kræver jævnligt bad for at holdes iorden

• #13   18. dec 2013 Jamen hvis vask oftere kan gøre hendes pels mindre filtet, så vil jeg da helt klart det, det har dog aldrig været nødvendig med min Lhasa apso, derfor jeg tænkte det heller ikke var nødvendigt med hende her.

Men når det er sagt kan jeg også mærke hun har en meget finere og blødere pels, så det skal da klart prøves smiley

I morgen skal der shoppes kam, balsam og god shampoo så vi kan få styr på hende smiley

• #14   18. dec 2013 PS det er dyrlægen Der har frarådet hyppig vask af hunden, da man nedbryder dens naturlige fedtlag på huden, derfor jeg ikke har vasket oftere end nødvendigt

• #15   18. dec 2013 Det kan man ikke gøre så meget ved, da hundene ikke er avlet til at være hunde nu om dage. Så den pels den har fået skal enten klippes af eller plejes nøje smiley

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #16   19. dec 2013 Anskaf en kat *gG* --> http://9gag.com/gag/a5dQ2Xy

• #17   25. dec 2013 Mathilde ellers tak!
    Har haft langhåret hund i mange år, har bare ik haft en med så sart pels før!

• Anne Lea C
    Anne Lea C Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #18   24. feb 2014 Jeg læste lige med her da jeg netop har fået en PP og den filtrede helt vildt. Den tidligere ejer sagde den ca. Blev badet hvert halve år og jeg redte og redte. Allerede efter første bad er pelsen meget nemmere at gå til og det er ikke engang nødvendigt at rede den dagligt længere. Så nu er planen at bade hver 14. Dag og se hvordan det går. Sikke en lettelse, selvom den ikke ligefrem er pjattet med badet :0)

Anne

• Winnie N
    Winnie N Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #19   13. aug 2018 Jeg bader min pp hver 14 dag. Istedet for balsam som kun lægger omkring hårene bruger jeg argan olie istedet, det trænger ind i pelsen og samtidig har huden godt af det,

Kommentér på:
Powder puff pels

Annonce