2.624 visninger
|
Oprettet:
Powder puff pels {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg søger lige råd og vejledning ang min hund Bella som er blandning af Lhasa apso og powder puff.
Hun ligner klart en PP mest, også i pels.
Hvordan holder i den og hvad bruger i så ikke den filtre sådan??
Den filtre for et godt ord, det er til at blive bims af. Det skal siges hun sikkert stadig har hvalpe uld, da hun er fra marts i år.
Børster og børster men alligevel er der store knuder dagligt.
Mvh
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 289
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
nov 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 2.041
Jeg bruger en shampoo fra KW til hvalp.
Jeg børster den med en børste, med en masse tænder på, elle hvad man kalder det.
nov 2006
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
okt 2006
Køb en kam! Børster kommer uanset hvilken det er aldrig i bund. Det gør kammen.
Chris Christensen kan anbefales. F.eks butter comb nr. 003 hvor du får to i en.
Og En mindre kam til ansigtet..
Du skal have fat i en balsam! Når din hund er i bad, så giv den balsam efter du har skyllet shampooen ud. ( jeg synes ikke selv kw er verdens bedste produkt, men prioterere de andre indkøb først, for dem kan du ikke undvære! )
Lad balsamen sidde i nogle minutter inden du skyller den ud.
Min race bør bades ca. Hver 3 uge. Mit bud er din er ca. Med samme intervalg. Hvert halvår er i hvert fald for lidt!
Bad Aldrig en hund der ikke er børstet helt helt ud umiddelbart inden bad. Det filter den endnu mere.
Når du børster så fortynd lidt af balsamen 1/20 i en sprayflaske. Og spray hunden let inden du børster. Start med benene, nede fra og op, og hold pelsen fra med hånden så du kan komme helt i bund. Tag en cm. Af gangen - lige som når man kæmmer for lus faktisk.. Efter benene bevæger du dig frem ad med kæmningen fra hundens bagende og frem ad.
Er der filt, så skil filten fra resten af pelsen med den yderste tand på kammen. Evt. Bare et par hår af gangen. Sådan arbejder du filten væk, få hår af gangen. Her arbejder du først med det yderste af filten og arbejder dig ind mod kroppen. Er den meget slem, så kan du klippe den op - langs med hårenes retning. Aldrig på tværs af hårstrået. Altså klip inde fra huden og ud af.
Et andet redskab du måske kan have gavn af er les poochs karten, som er god til at tage de sidste fnug af en filt, eller hvis den ikke har sat sig helt fast endnu. Men den kan ikke stå alene uden en kam.
Synes du stadig det er uoverskueligt, så få en tid ved en hundefrisør hvor denne vil vise dig hverdage pelspleje. Så du kan lærer det. Det er en vigtig del af din hunds forhåbentligt mange årige liv så det er givet godt ud at få det lært rigtigt.
Hvis du har kontakt med opdrætter kan det også være denne vil give dig sådan et kursus? ( det burde du i mine øjne have fået med i hvalpekøbet)
okt 2009
okt 2006
okt 2006
nov 2006
Personligt er jeg lidt imod at bade en hund så ofte, da jeg har oplevet de kan få tør hud og kløe af det.
Men kunne evt vaske hende hvert kvartal medmindre hun virkelig trænger ind i mellem også.
Men tusind tak for jeres råd
okt 2006
Hud og pels tørrer ikke ud hvis man bruger et ordentligt produkt. Men vasken fjerner netop fedt og snavs, og balsamen nærer og plejer hårene og modvirker statisk elektricitet og dermed filter. Det er netop en beskidt pels som har øget friktion og dermed grobund for filter.
Overvej det evt. En periode at vask oftere. Jeg tror du og hunden vil kunne mærke forskel! Forudsat den er børstet helt ud.
En af mine hvalpekøbere syntes vapsens pels var helt vild og svær at holde en periode. De havde så ikke vasket hunden i to måneder, fordi en træner havde anbefalet mindre vask. Og det er fint til visse pelstyper, men det duer bare ikke til pelshunde. Jeg hjalp med at børste ud, og hunden blev derefter holdt med bad hver 3 uge, og de kunne mærke det var en helt anden pels og et helt andet arbejde
Men ja rigtig god ide at få de to ting! De er uundværlige
okt 2009
nov 2006
Men når det er sagt kan jeg også mærke hun har en meget finere og blødere pels, så det skal da klart prøves
I morgen skal der shoppes kam, balsam og god shampoo så vi kan få styr på hende
nov 2006
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 289
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
nov 2006
Har haft langhåret hund i mange år, har bare ik haft en med så sart pels før!
feb 2014
Følger: 1 Svar: 1
Anne
aug 2018
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Powder puff pels